Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä taas olen toista mieltä hiilarien laskemisen kannalta .... jaksaminen muuttuu aika radikaalisti kun hiilarit tippuu liian alas. Toisaalta kiloja lähtee... no se on tradeoffi siinä paikkaa :) Mitä jos rasvat nipistäis 20% kohdalle? 40/40 hiilari/proteiini?

Mä taas olen toista mieltä hiilarien laskemisen kannalta .... jaksaminen muuttuu aika radikaalisti kun hiilarit tippuu liian alas. Toisaalta kiloja lähtee... no se on tradeoffi siinä paikkaa :) Mitä jos rasvat nipistäis 20% kohdalle? 40/40 hiilari/proteiini?

Voi olla yksilöllistä, mutta itellä ei kyllä vireystila laskenu dieetillä. Jos rasvat laskee alas, niin saa olla entistä tarkempi sen suhteen, että ne tulee hyvistä lähteistä. Muutenkin minusta tuntuu, että rasvojen vetäminen alas on vaarallisempaa kuin hiilareiden. Onhan niitä ketoilijoitakin vielä hengissä. :D

Eikä se ole mitenkään yllättävä asia. Kuten on jo moneen kertaan todettu, niin näihin laskuihin liittyy niin paljon virhelähdettä, että mitä enemmän asiaa miettii niin sitä enemmän alkaa tuntua ihan turhalta touhulta koko homma.

Oikeastaan ainoa hyöty mikä kalorien laskemisesta tulee nyt itselle enää mieleen on se, että kun vetää ensimmäisiä diettejään, niin laskemalla oppii paljon eri ruoka-aineiden energia- ja ravintotiheyksistä.

Juurikin näin. Muutamana päivänä silloin tällöin olen pitänyt tarkkaa kirjaa kaikesta päivän aikana syömästäni ja punninnut kaiken tarvittaessa keittiövaa'alla. Tuolla tavalla saa näppituntumaa siihen millä tavalla päivän ruokailu pitää koostaa halutessaan tietyn määrän kaloreita tai tietyn määrän proteiinia.

Tuo sisäänmättömäärä on vielä kohtuullisen tarkasti mitattavissa, mutta se kulupuolen laskeminen onkin paljon ongelmallisempaa. Meissä kun ei vielä ole USB-väylää, johon voisi liittää analysaattorin, josta voisi tarkistaa mm. kehon koostumuksen ja päivän aikana kuluneen energiamäärän... :D Muutaman sadan kalorin heitto kulutukseen tulee varmasti hyvin herkästi. Näin ollen nöpöntarkka laskeminen voi olla turhuutta. Parin viikon välein tapahtuva punnitus mahdollisimman samoissa olosuhteissa kertoo kyllä suunnan ja sen pohjalta voi sitten rukata syömistään.

Mä en tajua tota hiilareiden laskemista, laihdutushan perustuu siihen että laketaan alle kulutuksen, eli kulutetaan enemmän kun syödään. Miksi on sitten hiilarit pudotettava alas? Tiedän että ne ovat ensisijaista energiaa keholle koska ne muuntuu sokeriksi, eniten ihmettelen sitä että eikö keho ala käyttämään silloin rasvoja ei läskiä? Proteiiniahan keho säästää millä hinnalla tahansa.

Mä en tajua tota hiilareiden laskemista, laihdutushan perustuu siihen että laketaan alle kulutuksen, eli kulutetaan enemmän kun syödään. Miksi on sitten hiilarit pudotettava alas? Tiedän että ne ovat ensisijaista energiaa keholle koska ne muuntuu sokeriksi, eniten ihmettelen sitä että eikö keho ala käyttämään silloin rasvoja ei läskiä? Proteiiniahan keho säästää millä hinnalla tahansa.

"Hiilihydraatit kumoavat proteiinin rasvaa polttavan ja termogeneettisen vaikutuksen. Jos syöt 7 dl riisiä ja pienen palan broileria, voit olla varma että rasvaa varastoituu enemmän kuin jos syöt 4-5 dl riisiä ja 2 palaa broileria. Siitä huolimatta kummatkin ateriat sisältävät 800 kilokaloria."
Tommonen juttu oli Body lehdessä.

Varmaan 90% tapauksista lihominen johtuu juurikin niistä hiilihydraateista, sillä niiden liikasyöminen on erittäin helppoa. Aika sankari saa olla että onnistuu syömään vaikka kanaa 1000kcal edestä, mutta esim. vaalealla leivällä tuo ei tunnu missään.

Varmaan 90% tapauksista lihominen johtuu juurikin niistä hiilihydraateista, sillä niiden liikasyöminen on erittäin helppoa. Aika sankari saa olla että onnistuu syömään vaikka kanaa 1000kcal edestä, mutta esim. vaalealla leivällä tuo ei tunnu missään.

On toki, siitähän se johtuu, että on ylitetty kalorit, mutta laihduttaessa tuo taas ei sinällänsä vaikuta, koska silloin katsotaan, että syö alle kulutuksen... jolloin voi vetää kyllä sen verran hiilareitakin, ettei rupea kone piiputtamaan. Itse huomasin tuon parhaiten salilla kun aiemmin joku vajaan tunnin setti oli helvettiä ja kaikista voima pois niin aloin vetämään hiilareita reilummin, eli en karsastanut niitä. Kummasti tulee enempi potkua.

Ja eihän kukaan täällä syö vaaleaa leipää vaan hyviä hiilareita :david: :dance:

nyt en valitettavasti jaksa kaikkia sivuja lukea niin kysyn vaikka olisi jo tullut 50 kertaa... :

jos mennään tällä linjalla että suhteessa on hyvät ravintosaannit ja sillei kaikki kunnossa mutta kalorimäärän just jättää n.500 kaloria päivässä normitarpeen alle niin VOIKO SAMAAN AIKAAN KASVATTAA LIHASMASSAA? eli sopiiko läskien lähtö ja lihaksen lisääntymminen ikinä samaan aikajaksoon?

nyt en valitettavasti jaksa kaikkia sivuja lukea niin kysyn vaikka olisi jo tullut 50 kertaa... :

jos mennään tällä linjalla että suhteessa on hyvät ravintosaannit ja sillei kaikki kunnossa mutta kalorimäärän just jättää n.500 kaloria päivässä normitarpeen alle niin VOIKO SAMAAN AIKAAN KASVATTAA LIHASMASSAA? eli sopiiko läskien lähtö ja lihaksen lisääntymminen ikinä samaan aikajaksoon?

LYHYESTÄ VIRSI KAUNIS.........EI SOVI.Miinuksella ei tule lihasta, tiukkenee kyllä, joten saattaa näyttää isommalta.

Paljonko normaalissa Unicafe ateriassa olisi kaloreita. 400-500?
Sisältäen siis kauhallisen esim. broilerikastiketta, 3perunaa, 1 lasi maitoa, leipäviipale levitteellä ja salaattia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tietäskö kukaan mitään hyvää ilmaista kalorilaskuria/ruokapäivä kirjaa netissä? Tuo kalorilaskuri.fi näytti muuten hyvältä, mutta ei toimi ku maksullisille käyttäjille, alkaa menee hermot aina ku rupeaa käyttämään, nii tulee teksti "Tällä hetkellä laskuria käyttää niin monta rekisteröitynyttä käyttäjää, että maksuton käyttö on hetkellisesti pois käytöstä."

Energynetillä ainakin on, mutta musta se on älyttömän huono, jos haluaa tarkalleen tietää syömisensä.
Laita googleen "energynet" niin eiköhän löydy. Itse olen kalorilaskuri.fi-ihmisiä :)

"Hiilihydraatit kumoavat proteiinin rasvaa polttavan ja termogeneettisen vaikutuksen. Jos syöt 7 dl riisiä ja pienen palan broileria, voit olla varma että rasvaa varastoituu enemmän kuin jos syöt 4-5 dl riisiä ja 2 palaa broileria. Siitä huolimatta kummatkin ateriat sisältävät 800 kilokaloria."
Tommonen juttu oli Body lehdessä.
Tuosta nyt olisi kiva nähdä vähän perustelujakin - muutakin kuin joku Body lehden "voit olla varma" vakuutus.

Suorastaan vituttaa kun ihmiset tuijottavat ja tuputtavat tällaista hienosäätöä ja sitten unohtavat kikkailultaan sen, että paino tiputetaan ensisijaisesti kaloreilla eikä jollain hiilarikikkailulla - näin varsinkin jos rasvan puolelta ei olla jo jossain tiukahkossa kunnossa. Tämä lienee tilanne useimman pakkiksella laihdutusohjeita kyselevän tilanne.

Nimimerkki nyrkkeilijä on kyllä ihan oikeilla jäljillä kun epäilee tuota hiilareiden laskemista.

LYHYESTÄ VIRSI KAUNIS.........EI SOVI.Miinuksella ei tule lihasta, tiukkenee kyllä, joten saattaa näyttää isommalta.

Mutta salilla käymällä ja normaalilla voimatreenillä voi kuitenkin pitää lihasmassan ennallaan?

Tarkoituksenani on dietata tammikuu ja ei olisi hauskaa jos lihas palaisi sinä aikana. (ai ei vai.)
On tarkoitus että pari kiloa silkkaa läskiä lähtisi, eli kun reilut 3000 kulutan punttipäivinä niin jättämällä päivän ravinnonsaannin sinne 2500 kieppeille ei pala lihas? sillä oletuksella tietenkin että protskua tulee saatua tarpeeks ja hiilareitakin ja aerobinen aamuliikunta on mukana.
Se ainakin on varmaa että läskin lähtö antaa mulle isomman vaikutelman lihasten koosta. :p sen verran on rasvaa kumminkin että moni joka nostaa kymmeniä prosentteja itteeni vähemmän antaa lihaksikkaamman vaikutelman.

Hmm... Nyt mulla ei tämä homma oikein toimi... Puolessa viikossa lähteny jotai kilo pois, taitaa olla vähän liikaa? Tosin pitää nyt kattoa vielä viikonloppuu että miten homma menee, jos samaa tahtia tippuu nii pitänee varmaan lisätä protskun saantia ja muutenki syömistä? Ku jotenki semmonen tunne että on ruvennu lihas palamaan enemmän ku läski...

Hmm... Nyt mulla ei tämä homma oikein toimi... Puolessa viikossa lähteny jotai kilo pois, taitaa olla vähän liikaa? Tosin pitää nyt kattoa vielä viikonloppuu että miten homma menee, jos samaa tahtia tippuu nii pitänee varmaan lisätä protskun saantia ja muutenki syömistä? Ku jotenki semmonen tunne että on ruvennu lihas palamaan enemmän ku läski...

kun energian sisäänotto laskee niin keho alkaa käyttämään varastoimiaan hiilihydraatteja ensimmäisenä. nämä hiilarit, glykogeenit, ovat sitoutuneet veteen. kun keho käyttää näitä glykogeenejä niin se vesi johon ne olivat sitoutuneena vapautuu, ja paino tippuu dietin alussa jopa useita kiloja pitkälti tuon nesteen poistumisen takia.

dietillä rupeaa helposti vainoharhaiseksi jos tuijottelee liikaa peiliin tai stressaa hirveästi kataboliasta. joten ihan heti ei kannata muutoksia alkaa diettisuunnitelmaan tekemään.

Aloitin tänään kirjoittamaan ylös kuinka paljon olen syönyt. Olen yrittänyt katsoa, että söisin ihan kohtuullisen hyvin (P30 R30 H40), eikä ole vielä munaksi mennyt. Olen tänään tehnyt 250 (50 x 5) punnerrusta ja 300 vatsaa, eli vähäsen vääntänyt aerobisia juttuja.

Laskin kuitenkin tänään, että olen syönyt vasta 1200 kcal. Tämä nyt ei käy laatuun millään tapaa, mutta nälkä ei ole, ei yhtään. Olen lukenut täältä vaikka kuinka paljon, että lihakset lähtee jos ei syö >2000kcal päivässä, mutta itselläni olen huomannut vain ja ainoastaan rasvan lähteimistä, koska voimatasot ovat pysynyeet ennallaan ja jopa kasvaneet.

Menen tästä paistamaan vähän kanaa, että saan edes 1800 kasaan, mutta mitä pitäisi tehdä? Lisää vai jatkanko näin, koska nälkä ei tosiaan ole.

Aloitin tänään kirjoittamaan ylös kuinka paljon olen syönyt. Olen yrittänyt katsoa, että söisin ihan kohtuullisen hyvin (P30 R30 H40), eikä ole vielä munaksi mennyt. Olen tänään tehnyt 250 (50 x 5) punnerrusta ja 300 vatsaa, eli vähäsen vääntänyt aerobisia juttuja.

Laskin kuitenkin tänään, että olen syönyt vasta 1200 kcal. Tämä nyt ei käy laatuun millään tapaa, mutta nälkä ei ole, ei yhtään. Olen lukenut täältä vaikka kuinka paljon, että lihakset lähtee jos ei syö >2000kcal päivässä, mutta itselläni olen huomannut vain ja ainoastaan rasvan lähteimistä, koska voimatasot ovat pysynyeet ennallaan ja jopa kasvaneet.

Menen tästä paistamaan vähän kanaa, että saan edes 1800 kasaan, mutta mitä pitäisi tehdä? Lisää vai jatkanko näin, koska nälkä ei tosiaan ole.

Syö juuri sen verran kun pitää, jotta tulee n -500Kcal/pvä.Sillä entäs sitten, kun saat aineenvaihdunnan sammumaan ja pitää lisätä kulutusta/tai vähentää kaloreita.Tuppaa tulemaan " no win situation".Kaloreita kehiin vaikka väkisin ( enkä tarkoita vain yhtä päivää, vaan yleisesti).Muutaman tosi vähäkalorisen päivän voi kyllä pitää.Sitten taas bensaa koneeseen, jotta se jaksaa polttaa rasvaa.Voimaa voit saada dietilläkin lisää, mutta lihasta ei kyllä tule.Nestettä lähtee ja rasvaa, kunhan muistat SYÖDÄ :D

Mutta salilla käymällä ja normaalilla voimatreenillä voi kuitenkin pitää lihasmassan ennallaan?

Tarkoituksenani on dietata tammikuu ja ei olisi hauskaa jos lihas palaisi sinä aikana. (ai ei vai.)
On tarkoitus että pari kiloa silkkaa läskiä lähtisi, eli kun reilut 3000 kulutan punttipäivinä niin jättämällä päivän ravinnonsaannin sinne 2500 kieppeille ei pala lihas? sillä oletuksella tietenkin että protskua tulee saatua tarpeeks ja hiilareitakin ja aerobinen aamuliikunta on mukana.
Se ainakin on varmaa että läskin lähtö antaa mulle isomman vaikutelman lihasten koosta. :p sen verran on rasvaa kumminkin että moni joka nostaa kymmeniä prosentteja itteeni vähemmän antaa lihaksikkaamman vaikutelman.

Tämä vaikuttaa juuri hyvältä, jos välillä on pakko dietata.Mikset samalla vedä lähemmäs kesää ja sitten vaikka 10vkoa kovempaa diettiä.Kuukauden dietti on aika lailla turhaa hommaa.Kokemuksella voin sanoa, että paras vaihtoehto tiukentamiselle on: kova motivaatioinen dietti.Eikä tehdä mitään turhaa.Kaloreita lasketaan tarpeen tullen asteittain ja lisätään kulutusta , mikäli tarvitsee.Tärkeintä on se mitä suuhunsa laittaa.Kisakireys sitten aerobisellä.Itse vannon ruokavalion voimaan suhteessa 90/10.

niiin no voisi kai sitä pitenpäänkin pyrkiä mutta paljon ei ole tarvetta kiinteytyä ja toisaalta tekee mieli päästä pian taas kasvattamaan massaa. :P

Jatkan vielä tyhmiä kysymyksiä kun makuun pääsin: voiko lihasten hermotustakaan parantaa dietin aikana, eli voiko maksimipainoitteinen reeni tepsiä silloin kun kalorit jää miinukselle? Eli että tekisi sarjoja tosi isoilla painoilla. Vai onko tämä nimenomaan virhe? :)

Ja pitempi ja tehokkaampikin dietti on kumminkin tulossa kesällä koska armeija alkaa eikä kumminkaan jaksa ainakaan p-kaudella voimaa reenata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom