Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomppa vastasikin tähän jo, mutta vastaan kanssa. Hain sitten tänä keväänä kolmenkympin kriisisseini lääkikseen ja pääsin vieläpä sisään. Lukiosta oli kuitenkin 12 vuotta... Melko nopeasti se laskurutiini fysiikan ja kemian suhteen ainakin itsellä taas löytyi, kun vaan alkoi perusteista saakka kerrata. Itseasiassa kokeeseen mennessä tuntui siltä, että biologia oli huonoiten hallussa, sitä kun on kuitenkin Galenoksesta valtaosa.

Noista valmistautumisajoista on hankala sanoa mitään, ne ovat kuitenkin niin henkilökohtaisia. Itse luin maaliskuun alusta täyspäiväisesti, eli sen kolme kuukautta. Sitä ennen ehdin alkukeväästä vain hieman selata Galenosta ja lukion oppikirjoja. Valmennuskurssista oli kyllä hyötyä kertauksen tukena. Se hyödytti paljon myös siinä suhteessa, että muiden opiskelijoiden esittämät kysymykset saivat kiinnittämään huomiota moniin sellaisiin asioihin, joita en muuten olisi tajunnut pitää tärkeinä.

Mulla ei valitettavasti ole sitä taloudellista mahdollisuutta lukea kokopäiväisesti, mutta olen nyt alkamanut selaamaan parin vuoden takaista Galenosta ja jos joulun jälkeen tuntuu siltä että olen tosissani niin sitten pitänee lukea vähän enemmänkin ja ostaa tuore painos kun se myyntiin tulee.

Ehkä hankalinta ei olekaan se valmistautuminen vaan se päätöksen tekeminen. Eikö susta tuntunut vaikealta sitoutua kolmenkympin jälkeen noin aikaavievään koulutukseen? Tuleehan sitä rahaa tietysti valmistumisen jälkeen mutta siihen asti on vedettävä aika monta vuotta tonnikalapastalla. Mulla on myöskin poikaystävä toisessa maassa ja tiedän että jos pääsisin lääkikseen Suomessa, en voisi sanoa ei. Eli siinä olisi käytännössä hyvä suhde loppu. Kyllä on elämä vaikeeta.... ;) Nyt mietin jopa puolitosissani sitä vaihtoehtoa että haen lääkikseen täällä ulkomailla - se vaan meinaa paikallisen kielen opettelua täydellisesti, koska lääkistähän harvassa maassa järjestetään millään muulla kuin paikallisella kielellä.

Tilasin ennakkoon tiedekunnan suosittelemat kirjat: Gray´s anatomy.., Sobotat ja Youngin Neuroanatomyn. Katson muita sitten kun kuulee ja näkee vähän tuota menoa. Duodecimiltä varmaan tarvitsee muutaman kirjan hyllyyn (juuri lääketieteen termit), mutta odottelen mahdollista yhteistilausta.

joo tääl on yks turkuun päässy.. hankin ne tiedekunnan suosittelemat kirjat ihansokkona, saa nähdä menikö sijotukset hukkaan! 5.8 sitte alkaa...ai saakeli ku on jännää!

Joo mäkin hankin ne, ja sokkona kans. Olis varmaan pitäny yrittää kysellä joltain esim toisen vuoden opiskelijalta ensin että tarviiko niitä...Tosi aikaseen kyl alkaa opiskelu! :O

Joo mäkin hankin ne, ja sokkona kans. Olis varmaan pitäny yrittää kysellä joltain esim toisen vuoden opiskelijalta ensin että tarviiko niitä...Tosi aikaseen kyl alkaa opiskelu! :O
Tervetuloa tiedekuntaan! Noi anatomian opukset on kaikki hyviä ostoksia, paitsi neuroanatomian kirjaa ei ekana vuonna tarvii ollenkaan. Säästellä voi sitte vaikka syksyn toisen kurssin kirjoissa. Ja koulu tosiaan alkaa aikasin, eikä kesälomien pituudella juhlita myöhemminkään mutta mikäs siinä kun opiskelu on kivaa :)

Kiitos kiitos Ranko! :) Ei niillä lomien pituuksilla niin väliä olekaan. Ihanaa että nyt sitten pääsee opiskelemaan just sitä mistä on aidosti kiinnostunu! :haart:

Mulla ei valitettavasti ole sitä taloudellista mahdollisuutta lukea kokopäiväisesti, mutta olen nyt alkamanut selaamaan parin vuoden takaista Galenosta ja jos joulun jälkeen tuntuu siltä että olen tosissani niin sitten pitänee lukea vähän enemmänkin ja ostaa tuore painos kun se myyntiin tulee.

Ehkä hankalinta ei olekaan se valmistautuminen vaan se päätöksen tekeminen. Eikö susta tuntunut vaikealta sitoutua kolmenkympin jälkeen noin aikaavievään koulutukseen? Tuleehan sitä rahaa tietysti valmistumisen jälkeen mutta siihen asti on vedettävä aika monta vuotta tonnikalapastalla. Mulla on myöskin poikaystävä toisessa maassa ja tiedän että jos pääsisin lääkikseen Suomessa, en voisi sanoa ei. Eli siinä olisi käytännössä hyvä suhde loppu. Kyllä on elämä vaikeeta.... ;) Nyt mietin jopa puolitosissani sitä vaihtoehtoa että haen lääkikseen täällä ulkomailla - se vaan meinaa paikallisen kielen opettelua täydellisesti, koska lääkistähän harvassa maassa järjestetään millään muulla kuin paikallisella kielellä.

Kyllähän mä tuota kouluun hakemista ja ikääni mietin, mutta ehtiihän tuon koulutuksen jälkeen vielä tehdä melkein kolmekymmentä vuotta töitä lääkärinä. Mikäli eläkeiät nousevat, niin enemmänkin. Se samainen reilu kolmekymmentä vuotta on taas mun mielestä liian pitkä aika olla töissä alalla, jolla ei viihdy ja jonka työn teosta ei saa mitään irti. Kyynisyys ei pue mua tai ihmisiä ylipäätään... :)

Taloudellisesti lääkis ei tule olemaan järkevä veto, eivät nuo lääkäreiden palkat nyt niin paljon kovempia ole kuin mitä IT-alalla pidempään projekteja vetäneiden palkat ovat.

Parisuhteista en osaa sanoa mitään, jokaisen pitää miettiä minkä asettaa etusijalle kulloisessakin elämäntilanteessa. Tärkeintä lienee se, että mikäli hakupäätöksen teet, niin tee se ajoissa, ajatuksen kanssa ja tosissaan. Erilaisten aukinaisten takaporttien jättäminen (parisuhde, vanha ura, en ole varma haluanko tätä jne) takaa sen, että keväällä Galenoksen tunkiessa pihalle korvista ja kemian happovakioiden tuntuessa edelleen heprealta, on projektista helppo vetäytyä verukkeella X.

Kyllä se siitä... :)

Taloudellisesti lääkis ei tule olemaan järkevä veto, eivät nuo lääkäreiden palkat nyt niin paljon kovempia ole kuin mitä IT-alalla pidempään projekteja vetäneiden palkat ovat.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että tällä hetekellä lääkis on taloudellisesti parhaita paikkoja hakea. Lääkiksessä on se etu muihin työpaikkoihin nähden, että itseä on hankala hinnoitella ulos työmarkkinoilta, koska palkka maksetaan veroista. Jos lääkäri vaatisi jättipalkkaa, ei ostajilla olisi välttämättä maksaa palveluista sellaista summaa, että lääkärin palkka pysyisi suurena. Veroista ei kuitenkaan voi kieltäytyä ja lopulliseksi maksajaksi voisi tulla vaikka Nokia.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että tällä hetekellä lääkis on taloudellisesti parhaita paikkoja hakea. Lääkiksessä on se etu muihin työpaikkoihin nähden, että itseä on hankala hinnoitella ulos työmarkkinoilta, koska palkka maksetaan veroista. Jos lääkäri vaatisi jättipalkkaa, ei ostajilla olisi välttämättä maksaa palveluista sellaista summaa, että lääkärin palkka pysyisi suurena. Veroista ei kuitenkaan voi kieltäytyä ja lopulliseksi maksajaksi voisi tulla vaikka Nokia.

Julkisella puolella palkka tosiaan maksetaan veroista, yksityissektorilla näin ei kuitenkaan aina ole.

Tuolla uuden ammatin opiskelun taloudellisella järkevyydellä viittasin siihen, että kuudessa vuodessa, joka tuohon lääkäriksi opiskeluun kuluu, ehtisi tienata kuitenkin sievoisen summan rahaa. Tuon erotuksen kurominen kiinni lääkärinä on hidasta hommaa. Mutta eipä mun motiivit uran vaihdossa olekaan taloudelliset...

Julkisella puolella palkka tosiaan maksetaan veroista, yksityissektorilla näin ei kuitenkaan aina ole.
saatan puhua ohi suun, mutta yksityiselläkin puolella näin voi hyvinkin olla. Jos on puhdas yksityinen sektori, niin 15% tulee verorahoista. Mikäli kaikki lääkärit tekevät "hyvävelisopimuksen" ja siirtyvät yksityiselle sektorille tavoitteenaan kuitenkin myydä palveluita kunnalle ostopalveluina, jotta asiakkaita riittäisi, korvataan palveluista sama määrä verorahoista kuin jos työntekijät olisivat kunnalla. Jälkimmäisestä teoriasta en ole varma.

Johtuen veroista maksettavista palkoista, lääkärit voivat pumpata ilmaa palkkoihinsa.

Mikäli kaikki lääkärit tekevät "hyvävelisopimuksen"
...
Johtuen veroista maksettavista palkoista, lääkärit voivat pumpata ilmaa palkkoihinsa.
Lääkäriksi ei kuitenkaan voi ryhtyä ilman koulutusta. Koulutuksen aloituspaikoista lääkärit eivät voi päättää, joten sinänsä tuo teoriasi on spekulointia ja kyseinen toiminta olisi varsin epäeettistä lääkäreiltä. Lääkäreitä vielä velvoittaa lääkärinvala, jonka mukaan hädässä olevia pitää auttaa.

Lääkärit ovat yhteiskunnan renkejä, joiden tarkoitus on parantaa ihmisiä. Samalla kun aloituspaikkoja lisätään, lääkäreiden palkat alkavat putoamaan.

Lääkärit ovat yhteiskunnan renkejä, joiden tarkoitus on parantaa ihmisiä. Samalla kun aloituspaikkoja lisätään, lääkäreiden palkat alkavat putoamaan.

Hyvin arvostettuja renkejä tosin. ;) Lääkärit ovat muuten kaikkialla länsimaissa kovapalkkaista ryhmää joten ei Suomen palkoissa todellakaan ole mitään ilmaa.

Mua niin vituttaa ihmiset jotka lukee itsensä lääkäreiks RAHAN takia. Kyllä lääkärin tarvii oikeesti olla kiinnostunu ihmisten auttamisesta ja hoitamisesta. Liian moni lääkäri tekee työtään vaan rahan takia, ja sen kyllä huomaa.. Jos se raha on nii tärkee arvo ni menis johonki muuhun hyväpalkkaseen ammattiin, jossa ei pelleillä ihmisten terveyden kustannuksella.

Hyvin arvostettuja renkejä tosin. ;) Lääkärit ovat muuten kaikkialla länsimaissa kovapalkkaista ryhmää joten ei Suomen palkoissa todellakaan ole mitään ilmaa.
Voin olla väärässä, mutta uskallan väittää, että yksityisen puolen lääkäreillä on ilmaa palkoissa(yksityinen sektorihan myy paljon palveluita myös kunnille, jolloin ne maksetaan veroista). Jos myy tuotetta, täytyy tuotteelle löytää ostaja. Lääkäreiden tuotteita ei vain maksa ostaja, vaan maksu tulee verorahoista, jolloin maksaja voi olla esim. Nokia. Palvelun myyjän ei tarvi stressata myymänsä tuotteen hinnasta, koska itseä on hankala hinnoitella ulos työmarkkinoilta, koska palkka tulee joka tapauksessa veroista.Jos lääkärit "kikkailevat" yksityiselle sektorille tavoitteenaan saada parempaa palkkaa mutta kuitenkin myydä tuotteita julkiselle sektorille, jotta asiakkaita riittäisi, palkkaan muodostuu ilmaa.

Tietty lääkärit ovat kovasti koulutettuja ja joka tapauksessa saisivat korkeaa palkaa, mutta palkka voisi olla suhteessa pienempi kuin nyt, jos palkka ei tulisi veroista.

Voin olla väärässä, mutta uskallan väittää, että yksityisen puolen lääkäreillä on ilmaa palkoissa(yksityinen sektorihan myy paljon palveluita myös kunnille, jolloin ne maksetaan veroista). Jos myy tuotetta, täytyy tuotteelle löytää ostaja. Lääkäreiden tuotteita ei vain maksa ostaja, vaan maksu tulee verorahoista, jolloin maksaja voi olla esim. Nokia. Palvelun myyjän ei tarvi stressata myymänsä tuotteen hinnasta, koska itseä on hankala hinnoitella ulos työmarkkinoilta, koska palkka tulee joka tapauksessa veroista.Jos lääkärit "kikkailevat" yksityiselle sektorille tavoitteenaan saada parempaa palkkaa mutta kuitenkin myydä tuotteita julkiselle sektorille, jotta asiakkaita riittäisi, palkkaan muodostuu ilmaa.

Mikäli ostopalvelut tulevat huomattavasti kalliimmaksi kuin kunnallisesti tuotettu terveydenhuolto, alkavat kunnat varmasti taas tuottaa palveluita itse. Ostopalveluihin on kunnissa päädytty juurikin kustannussäästöjen tähden. Lisäksi kunnilla on velvollisuus kilpailuttaa ostopalvelut. Alalla on kuitenkin enemmän kuin yksi toimija, joten tuokin karsinee hintoja. Myönnän, että aina ostopalvelut eivät ole tuottaneet säästöjä kunnille, mutta alkuperäinen pyrkimys ulkoistamisessa on aina kustannussäästö.

Mitä tulee siihen, että Nokia maksaa veroja, joilla saatetaan tuottaa jossakin päin maata terveydenhuollon palveluita. Eikö tämä ole juuri verojen tarkoitus? Tuottaa erilaisia palveluita yhteiskunnassa? Saman verran valtio ohjannee niitä euroja kunnille riippumatta palveluiden tuottajista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom