Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka!
Mua kiinnostaisi kovasti kuulla ihmisten kokemuksia siitä, millaista on opiskelu lääkiksessä.
Olen tällä hekellä itse lukemassa bilsaa ekaa vuotta, mutta nyt on tullut sellainen olo, että ehkei tuo tutkijan ammatti ole sittenkään minua varten.
Onko täällä porukkaa Turun lääkiksestä? Kertokaa kokemuksianne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen opiskelen Kuopiossa. Ensimmäinen syksy on takana ja erittäin laatuaikaa ollut kaikinpuolin. Opetus täällä on käsittääkseni aika koulumaista verrattuna muihin lääkiksiin. Lisäksi muutaman helsinkiläisen kanssa keskusteltaessa tuli sellainen asia ilmi että heillä on kuulemma jonkinmoista kilpailua kurssin sisällä. Täysin tuntematonta ainakin meille.

Isoimmat kurssit syksyltä olivat tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja elinanatomia. Molemmat todella suuria kokonaisuuksia, periaatteessa pitäisi nyt osata kaikki rakenteet latinaksi (mikäli tuo elinanatomia menee läpi ;) oli vähän kummallinen tentti). Nämä kaikki kertautuvat vielä tammikuussa kun alkaa dissektiot (pakolliset kaikille ainoastaan Kuopiossa). Muissa lääkiksissä on käsittääkseni käytössä ainakin jossain määrin ns. PBL systeemi jossa käydään asioita kokonaisuuksina läpi jonkinmoisissa ryhmissä, tätä ei Kuopiossa harrasteta. Mutulla heitän myös että jokaisessa lääkiksessä opiskellaan suhteellisen samaan tahtiin asiat, eli ensimmäisenä/toisena/kolmantena/... vuonna käydään tietyt kokonaisuudet tavalla tai toisella.

Sinällään en kyllä hommia mitenkään erityisen hirveästi ole paiskinut, paljon enemmän luin pääsykokeeseen. Noiden kahden suuren kurssin lisäksi ollut pari ns. haistapaska fysiikan ja biokemian kurssia jotka meni läpi käymättä kertaakaan luennolla. Tyypillisesti anatomiasta luentoja päivässä 2h + satunnaisesti (muutaman kerran kuussa) pakollisia harkkoja 1-3h. Kuitenkin kurssin kokonaistyömäärät ovat suhteellisen suuria suhteessa opintopisteisiin.

Voisin lonkalta heittää että semmoista 1-5h on päivässä tullut opiskeltua + noilla anatomian luennoilla olen käynyt varmaan kaikilla. Ja useampi viikonloppu mennyt tekemättä mitään koulujuttuja. Lähempänä tenttiä sitten lukemista tietenkin enemmän, mutta aina uusien kurssien alussa on melko löysää.

Kolmantena vuonna joutuu vissiin sykähtämään hieman enemmän kun/jos pääsee klinikkaan. Itse olen ainakin yrittänyt vain pitää mahdollisimman paljon hauskaa tietenkin hoitaen koulun edes jotenkin asiallisesti (kurssit vähintään nyt läpi ekalla). Arvosanoilla ei käytännössä ole merkitystä. Työhaastatteluissa kysytään kuinka paljon hommia olet ehtinyt tehdä, ei sitä saitko 1. vuonna anatomiasta ykkösen vai nelosen. Jokainen ylempikurssilainen kenen kanssa asia on tullut puheeksi on ollut sitä mieltä että kannattaa ottaa ilo irti kun vielä voi. Klinikassa ei voi enää saapua harkkaan darrassa ja pitää käyttäytyä yleensäkin hieman asiallisemmin (ainakin potilaiden läsnäollessa...). Muutenkin voi sitten koulun loppupuolella kuulemma nämä iloiset poikamiesvuodet loppua lyhyeen, eli naisia on jahdattava nyt kun vielä voi. ;)

Ite haen nyt ekaa kertaa lääkikseen, mutta en ole vielä päättänyt että mihin kaupunkiin. Kuopiota oon aatellut, sillä sinne sisäänpääsyn ei pitäisi olla niin vaikeaa kuin esim. helsinkiin tai treelle..

Ootko Lapo ite Kuopiosta/läheltä kotoisin? Jos et (tai vaikka olisitkin), niin millaiselta opiskelijakaupungilta Kuopio vaikuttaa? Paljon siellä muuten aloittaa vuosittain lääkiksessä? Itselle kun hyvinkin tärkeää on myös tää opiskelun oheistoiminta :D ..varsinkin kun Kuopiossa ei ole tuttuja ja kaupunki muutenkin itselle vieras.

Ite haen nyt ekaa kertaa lääkikseen, mutta en ole vielä päättänyt että mihin kaupunkiin. Kuopiota oon aatellut, sillä sinne sisäänpääsyn ei pitäisi olla niin vaikeaa kuin esim. helsinkiin tai treelle..

Ootko Lapo ite Kuopiosta/läheltä kotoisin? Jos et (tai vaikka olisitkin), niin millaiselta opiskelijakaupungilta Kuopio vaikuttaa? Paljon siellä muuten aloittaa vuosittain lääkiksessä? Itselle kun hyvinkin tärkeää on myös tää opiskelun oheistoiminta :D ..varsinkin kun Kuopiossa ei ole tuttuja ja kaupunki muutenkin itselle vieras.

Haen Ouluun ihmeessä, paljon parempi paikka ku Kuopio ;) Meidänkin kurssilla monia, jotka Kuopiosta kotosin.
Terv. Oulun lääkiksen fuksi :D

en mä ouluun, se on kuitenkin liian kaukana näin eteläsuomalaisen näkölkulmasta katottuna :) kun kuopiokin tuntuu ehkä vähäsen liian kaukana olevan..

en mä ouluun, se on kuitenkin liian kaukana näin eteläsuomalaisen näkölkulmasta katottuna :) kun kuopiokin tuntuu ehkä vähäsen liian kaukana olevan..

Totta, mutta ku tänne kotiutuu niin ei sitä enää huvita mihinkään synnyinseudulle takasi mennä. Itekki oon puolenvuoden aikana käyny 2 kertaa kotona :D Mä annan sellasen vinkin, että älä ainakaan Helsinkiin hae, sinne on hankala päästä sisälle, tajuton kilpailu kurssin kesken, ja asuminen on TODELLA kallista ja yksiöt kivenalla, samoin Tampereellaki.

Itse olen Jyväskylästä ja hyvin olen täällä viihtynyt. En tuntenut ketään kun tänne muutin, nyt on tuttuja jo kymmenittäin.

Meidän kurssilla aloitti tänä vuonna 136 ihmistä. Oheistoimintaa kyllä riittää, siitä ei kannata huolehtia. ;) Keskimäärin kuukauden välein on yleensä isot koko KuoLOn bileet, ja tottakai on muutakin yhteistä toimintaa. Tosi paljon on täällä porukkaa eteläsuomesta yms. ja hyvin on kaikki viihtyneet. Porukkaa on Kuopion ulkopuolelta enemmän kuin itse Kuopiosta. Ja meillä on kyllä poikkeuksellisen "hyvä" kurssi verrattuna muutamaan vanhempaan. Aktiivista jengiä paljon. Ja se on muuten totta että menoon jää sen verran koukkuun että ei paljoa koti houkuttele. Itsekin kävin syksyllä kahdesti kotona, joista toinen oli ns. pakollinen terveyskeskupäivien yhteydessä. Joulun nyt sentään olen kotona. Todella tyytyväinen olen valintaani, vaikka pitkään mietitytti olisiko sittenkin pitänyt lähteä Tampereelle. Ei mietitytä enää. Toki olisin sielläkin varmasti ollut aivan yhtä tyytyväinen.

Tänne vaan!

Haen Ouluun ihmeessä, paljon parempi paikka ku Kuopio ;) Meidänkin kurssilla monia, jotka Kuopiosta kotosin.
Terv. Oulun lääkiksen fuksi :D
Hiljaa siellä. :lol2: Oulu on paska kaupunni. Joskus muuten tehdään excu suuntaan tai toiseen.

Jepjep. Helsinki ja Tampere mulle itelle tuttuja, mut en mä niihin hae monesta syystä (suurin syy että vaikee päästä :D).

Ei munkaan kotiin tarvii päästä, mut oon huomannut että vanhoja kavereita hirmu ikävä kun niitä ei pääse riittävän usein näkemään. Mut hyvin siitäkin on jo toisaalta puol vuotta selvitty :)

Täällä Helsingin suunnalla on luvut lähteny käyntiin ja valmennuskurssillekin tuli mentyä. Lukupiiriä oon kans järkkäilly mut menoja on vähän vaikee sovitella yhteen.. Jos joku täällä on kiinnostunu niin tänne vaan mailia niin otan yhteyttä :) Riittää ees, että on joku kaveri, jonka kanssa yhdessä hajoilla. Noita ei koskaan ole liikaa.

Pelottaa kieltämättä hieman tuo Helsingin sisäänpääsyn vaikeus. Ei auta kuitenkaan miettiä sitä liikaa, jotkut sinnekin pääsee sisään ja toivottavasti meitä Pakkislaisia mahdollisimman monta ;)

Lukaisin koko puun läpi ja olin jossain kohtaa lukevinani rivien välistä, että vaikka pääsykokeiden kautta pääsisikin sisään, niin vielä suoritetaan sisäänpäässeiden kesken jotain karsintaa ajan kuluessa?

Lukaisin koko puun läpi ja olin jossain kohtaa lukevinani rivien välistä, että vaikka pääsykokeiden kautta pääsisikin sisään, niin vielä suoritetaan sisäänpäässeiden kesken jotain karsintaa ajan kuluessa?

Ei karsita, sisään kun pääsee niin muuta karsintaa ei enää ole. Kilpailua kurssin sisällä ns. kladipisteistä voi joissakin paikoissa joidenkin ihmisten kesken olla. Ainakin Oulussa nämä kladipisteet on käytössä, ja näitten kladipisteiden järjestyksessä jaetaan amaneussuuripaikkoja, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole muuta väliä ku että ei ehkä heti pääse ekaksi haluamaansa paikkaan amaneussuuria tekemään jos on huonot kladi pisteet...

Edit. Siis näin Suomen lääkiksissä, Virosta, Jenkeistä tai UK:sta ei oo tietoa...

Odysseus: Kuopio tulee excuilemaan sinne teille Ouluun. Ajankohtana 18.-20.4. Toivottavasti on hyvää ohjelmaa ja kestitystä tiedossa. Meikäläisen tunnistat todennäköisesti joistain vitun idiooteista vaatteista.

Odysseus: Kuopio tulee excuilemaan sinne teille Ouluun. Ajankohtana 18.-20.4. Toivottavasti on hyvää ohjelmaa ja kestitystä tiedossa. Meikäläisen tunnistat todennäköisesti joistain vitun idiooteista vaatteista.

Hitto, itte oon sillon tod. näk. rukalla keittoa ottamassa ja laskettelemassa. Lähteekö teiltä joku tietty kurssi exculle vai kuinka? Kyllä oululaiset osaa kestitä :kippis1:

Ei kun ihan koko ainejärjestön reissu. Meidän emäntä kyllä sanoi että ei varmaan ihan hirveää tunkua sinne ole kuten esim. Medixeille.

Ja luottoa kestitystaidoista löytyy Oululaisille paljon enemmän kuin esim... Helsingille? :P

Ei kun ihan koko ainejärjestön reissu. Meidän emäntä kyllä sanoi että ei varmaan ihan hirveää tunkua sinne ole kuten esim. Medixeille.

Ja luottoa kestitystaidoista löytyy Oululaisille paljon enemmän kuin esim... Helsingille? :P

Itte en tänä vuonna medixeille päässyt :itku: Oulussa vanhemmilla kursseilla etuoikeus :D Kuopioki on ilmeisesti hyvässä maineessa täällä (kai en tiiä :D) kuppia osaatte varmasti ottaa :kippis1:

Kilpailua kurssin sisällä helsingissä? Itse en ole ainakaan viimeisen parin vuoden aikana havainnut. Tietysti joka kurssilta(varmasti jokaisesta tiedekunnasta) löytyy se porukka, jotka paukuttaa henkseitä keskenään tulosten jaossa, mutta en todellakaan ole havainnut mitään kyräilyä zadissa. Ihan rento meininki se on täälläkin että joukkoon vain mukaan. Negatiivisenä asiana olen huomannut helsingissä sen että kurssi on jakautunut aika hyvin kuppikuntiin, mutta sitähän tapahtuu varmasti kaikkialla miss'ä on paljon ihmisiä. Luulen että kuopiossa on varmaan aika hyvä meininki ajatellen sitä että kuopion on suhteellisen pieni kaupunki ja yliopisto ei ole mikään suuri, niin lääkis on varmaan aika aktiivinen ja lääkisläisten kesken on hyvä henki.

No millee meni pääsykokeet noin yleisesti? Aika shokeeraava oli kyllä se parikymmensivuinen nippu aluks, mutta ei nyt periaatteessa ihan miltään mahdottomalta kokonaisuutena tuntunut vaikka muutama yksittäinen vaikea tehtävä olikin. No vastausanalyysejä en kyllä vielä ole käynyt katsomassa, että voi käsitys vähän muuttua sen jälkeen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom