Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle tuli paksu kirje :hyvä::hyvä::hyvä:
Ei tätä koko asiaa ole oikein edes tajunnut vielä :D

Onneksi olkoon! :)

Tietääkö kukaan, minkälaiset pääsykokeet on lääkiksen terveystieteiden kandidaatin tutkintoon?

Missä vaiheessa muuten yliopistojen hakutulokset julkistetaan? Mulle toi yliopistoon hakeminen ja niiden valintaperusteet on ihan tuntematon asia ja mietin sitä, että pitääkö pääsykokeisiin alkaa lukea jo periaatteessa ennen kuin hakutuloksia on vielä edes tullut - eli kuinka kauan hakutulosten julkistamisesta on yleensä aikaa itse pääsykokeisiin?

Yritin etsiä tietoa siitä, alkaako yliopistoissa tutkintoja myös tammikuussa, mutta en löytänyt tästä mitään infoa. Alkaako kaikki "ei-avoimen yliopiston" tutkinnot siis yleensä vain syksyisin?

Mä en tiedä, musta tulee vaan lääketieteen lisensiaatti (jos joskus valmistun) :D

Mutta kannattaa etsiä yliopiston nettisivuilta jos löytyisi vanhoja pääsykokeita. Eikö pääsykoe anna oikeuden opiskella maisteriksi saakka? Ellei, niin suosittelen ainakin hakemaan maisterin tutkintoon, ei ole mitään järkeä jättää opiskeluja kandiin (poikkeuksena ehkä se että on jo aiemmin maisterin paperit joltain alalta, ja haluaa "täydentää" osaamistaan lukemalla kandiksi joltain läheiseltä alalta.)

Siis hakutulokset tulevat luonnollisesti pääsykokeiden jälkeen, ilmeisesti joku opetushallituksen tms. säätämä takaraja on jossain heinäkuun puolen välin tienoilla kevään haulle. Ja hakutuloksissa siis kerrotaan kuka on päässyt opiskelemaan :D Mutta siis valintaperusteet saattavat muuttua, jos nyt niitä tarkoitit kuitenkin. Yleensä yliopistot julkaisee valintaperusteet jossain helmikuun aikoihin ja pääsykokeet voi olla sitten toukokuun alusta melkein kesäkuun loppuun välisenä aikana. Pääsykokeisiin luku on sitten asia erikseen, itse luin "melko reilusti" nyt keväällä.. ja sisään pääsin. Tosin tiedän ihmisiä jotka ovat lukeneet aivan uskomattomia määriä, osaavat kirjan ulkoa mutta eivät siltin päässeet sisään. Tammikuussa alkaa jotain harvoja koulutusohjelmia, niistä löytää sitten tietoa yliopiston sivuilta tai opinto-oppaasta.

Jos haluat nimenomaan lääketieteelliseen tiedekuntaan suorittamaan terveystieteiden tutkintoa niin sitten kannattaa aluksi tutustua Helsingin, Turun, Kuopion, Oulun tai Tampereen yliopiston nettisivuihin ja etsiä sieltä tietoa. Jyväskylässähän on kanssa joku liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta? mutta ei kylläkään lääketieteellistä tiedekuntaa.

Siis hakutulokset tulevat luonnollisesti pääsykokeiden jälkeen, ilmeisesti joku opetushallituksen tms. säätämä takaraja on jossain heinäkuun puolen välin tienoilla kevään haulle. Ja hakutuloksissa siis kerrotaan kuka on päässyt opiskelemaan :D Mutta siis valintaperusteet saattavat muuttua, jos nyt niitä tarkoitit kuitenkin. Yleensä yliopistot julkaisee valintaperusteet jossain helmikuun aikoihin ja pääsykokeet voi olla sitten toukokuun alusta melkein kesäkuun loppuun välisenä aikana. Pääsykokeisiin luku on sitten asia erikseen, itse luin "melko reilusti" nyt keväällä.. ja sisään pääsin. Tosin tiedän ihmisiä jotka ovat lukeneet aivan uskomattomia määriä, osaavat kirjan ulkoa mutta eivät siltin päässeet sisään. Tammikuussa alkaa jotain harvoja koulutusohjelmia, niistä löytää sitten tietoa yliopiston sivuilta tai opinto-oppaasta.

Jos haluat nimenomaan lääketieteelliseen tiedekuntaan suorittamaan terveystieteiden tutkintoa niin sitten kannattaa aluksi tutustua Helsingin, Turun, Kuopion, Oulun tai Tampereen yliopiston nettisivuihin ja etsiä sieltä tietoa. Jyväskylässähän on kanssa joku liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta? mutta ei kylläkään lääketieteellistä tiedekuntaa.

Tai siis tarkoitin noilla hakutuloksilla sitä, ketkä pääsee pääsykokeisiin, mutta kyllä sekin tuosta sun viestistä selvisi :) Eli jotkut aloittaa pänttäämisen jo ennenkuin edes tietävät, pääsevätkö koko pääsykokeisiin - tätä mä just hainkin. Voih, jos mä saisin tietää että pääsen kokeisiin niin omistautuisin kyllä lukemiselle 100%:sti! (... niin siis treenien jälkeen :D) Joo pitää tutustua lähemmin noihin yliopistojen nettisivuihin ja lukea edellisvuosien pääsykoekysymyksiä, niin pääsee vähän jyvälle hommasta :) Toi Jyväskylän liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta kuulostaa kyllä ihanalta, mutta kaupungista en sitten tiiä...

Niin siis noi pääsykokeisiin pääsemiset on amk:n jotain omia juttuja. Yliopistojen pääsykokeisiin pääsee kun vain laittaa hakemuksen määräaikaan mennessä sisään, sillä ehdolla että on ylioppilas tai ammatillinen tutkinto. Kaikki siis pääsee tekemään kokeen, ja sitten niistä otetaan päältä se kerma sisään :D

Voit sä aloittaa lukemisen vaikka heti. Mutta suosittelisin että perehdyt kunnolla yliopistojen sivuihin ja sieltä löytyviin opinto- ja hakuoppaisiin. Sitten jos kokeessa tarvitaan esim. lukion kemian ja fysiikan opiskelua niin menet vaikka iltalukioon syksyksi kertaamaan niitä jos ei itsekseen kertaaminen luonnistu ja tilanne vain sallii. Sitten kun on pohja valmiina niin joulukuussa selailet koealueen läpi ja joskus alkuvuodesta aloitat lukemisen. Kyllä se siitä. :)

Ja vinkkinä että Turun Lääketieteellinen tiedekunta on sitten erityisen hyvä.. ;)
Löysin vahingossa linkinkin.. Lisätietoa tässä. :D

Niin siis noi pääsykokeisiin pääsemiset on amk:n jotain omia juttuja. Yliopistojen pääsykokeisiin pääsee kun vain laittaa hakemuksen määräaikaan mennessä sisään, sillä ehdolla että on ylioppilas tai ammatillinen tutkinto. Kaikki siis pääsee tekemään kokeen, ja sitten niistä otetaan päältä se kerma sisään :D

Okei, tämä on hyvä tietää :)

Voit sä aloittaa lukemisen vaikka heti. Mutta suosittelisin että perehdyt kunnolla yliopistojen sivuihin ja sieltä löytyviin opinto- ja hakuoppaisiin. Sitten jos kokeessa tarvitaan esim. lukion kemian ja fysiikan opiskelua niin menet vaikka iltalukioon syksyksi kertaamaan niitä jos ei itsekseen kertaaminen luonnistu ja tilanne vain sallii. Sitten kun on pohja valmiina niin joulukuussa selailet koealueen läpi ja joskus alkuvuodesta aloitat lukemisen. Kyllä se siitä. :)

Ja vinkkinä että Turun Lääketieteellinen tiedekunta on sitten erityisen hyvä.. ;)
Löysin vahingossa linkinkin.. Lisätietoa tässä. :D

Kiitos paljon neuvoista! Nyt olen jo vähän viisaampi tässä asiassa -> ei muuta kun koulujen opetustarjontaa tutkimaan :)

Mitä sanotte, onko mitään toivoa lukea itseään sisään lääkikseen jos ylppäreistä on kulunut muutama vuosi ja kemian kirjat ovat sen jälkeen pölyttyneet vanhempien ullakolla? Olen siis viimeset kolme vuotta lukenut ihan muita juttuja (lähinnä bisnekseen ja viestintään liittyvää), mutta nyt olen taas hukassa opintojen kanssa enkä usko että haluan jatkaa tätä. Olen lukiossa ottanut pitkän kemman ja biologian, fysiikka mulla oli vain lyhyenä.

Mitä sanotte, onko mitään toivoa lukea itseään sisään lääkikseen jos ylppäreistä on kulunut muutama vuosi ja kemian kirjat ovat sen jälkeen pölyttyneet vanhempien ullakolla? Olen siis viimeset kolme vuotta lukenut ihan muita juttuja (lähinnä bisnekseen ja viestintään liittyvää), mutta nyt olen taas hukassa opintojen kanssa enkä usko että haluan jatkaa tätä. Olen lukiossa ottanut pitkän kemman ja biologian, fysiikka mulla oli vain lyhyenä.

Kyllä on. Minulla oli juuri kyseinen tilanne, eli kirjoitin 2005. Lukiossa ei fysiikka ja kemia pahemmin napannut tai biologia, eikä pohjia sieltä ollut juuri yhtään kun aloitin viime syksynä lukion fysiikan ja kemian kertaamisen. Kävin nyt harjoituksen vuoksi kirjoittamassa uuden ainereaalin, sekä kemian ja fysiikan ja onnistuin jopa korottamaan reaalin (M -> E). Sitten pari kk hiki hatussa Galenoksen opiskelua (ei mitään pohjia biologiasta tai terveystiedosta, anatomiasta pikkuisen) ja sisään pääsin!

Kuulostaa siltä että sinulla olisi paljon paremmat pohjat kuin minulla oli lääkiksen pääsykokeita ajatellen. Päätä vain että haluatko todella lääkikseen ja ala paiskimaan hommia. Varoitan kuitenkin että on parasta varata 6 kk täysipäiväistä opiskelua siinä tapauksessa että lukion fysiikka ja kemia pitää käydä perusteellisesti läpi muun Galenoksen opiskelun ohella.

Lääketieteellisen pääsykokeet ovat siinä mielessä v-mäisiä, että pelkkä asioiden osaaminen ei välttämättä riitä, vaan kokeessa on pystyttävä paineen alla myös omaksumaan tietoa (lukemaan materiaalit ja erottamaan niistä oleelliset asiat) ja sitten sovellettava tiedot oikealla tavalla. Kysymys on minusta melkein yhtä paljon paineensietokykyä kuin osaamista testaava koe. Siksi suosittelisin että käy tekemässä joitain isoja kokeita, esim. ylppärit (bonuksena korotusmahdollisuus ja lisää lähtöpisteitä) ja/tai simuloituja valintakokeita jonkin valmennuskurssin kautta ennen varsinaisia kokeita. On 100% varmaa etten olisi päässyt sisälle jos alla ei olisi ollut useita harjoituskokeita, jotka paransivat henkistä sietokykyä ja valmiuksia varsinaista koetta varten.

Valmennuskurssista voi olla hyötyä, mutta kehottaisin välttämään takuukursseja (rahastus), pikakursseja ja "intensiivi" kursseja paitsi jos alla on todella hyvät pohjat lukiosta. Syynä se, että 3 kk aikana ei kerkeä yhtä aikaa käymään lukion fysiikkaa ja kemiaa läpi ja vielä Galenoksen 650+ sivua päälle. Pidemmästä kurssista on enemmän hyötyä, esim. valmennuskeskuksen pitkäkurssia voin suositella.

Varoitan kuitenkin että on parasta varata 6 kk täysipäiväistä opiskelua siinä tapauksessa että lukion fysiikka ja kemia pitää käydä perusteellisesti läpi muun Galenoksen opiskelun ohella.

Ovatko nuo fysiikka ja kemia miten isossa osassa pääsykokeissa?
Itsellä taustana vaivaiset 1 kurssia kemiaa ja 2 fysiikkaa, jätin molemmat lukion ensimmäisen jälkeen. Olen siis nyt IB-lukiossa, biologia on SL-tasoisena ja siitä on mahdollisuudet kirjoittaa täydet pisteet... Suomalaisen tutkinnon teen myös, mutta se koostuu äikästä, ruotsista, ranskasta, englannista ja lyhyestä matikasta (eli periaatteessa täysin turha). Vaikuttavatko lähtöpisteet paljon? On tulossa nimittäin aika hyvät paperit sekä suomalaiselta että kansainväliseltä puolelta (tai no, toivottavasti).

Viime aikoina lääkis on alkanut himottaa entistä enemmän. Tähän mennessä olen ajatellut lähinnä jotain ekonomiaan tai lakiin liittyvää, mutta lääkis kiinnostaisi myös. Nuo aiemmat valinnat taitavat vain olla hiukan esteenä... Periaatteessa fysiikka ja kemia eivät kiinnosta, mutta esim. anatomia ja siihen liittyvät asiat ja biologia taas kiinnostavat hyvinkin paljon.

Eikös se ole niin, että kokeessa on suurinpiirtein 1/3 biologiaa, 1/3 fysiikkaa ja 1/3 kemiaa...itse pääsin nyt turun lääkikseen sisään ja valmennuskurssista oli hirmuisesti apua.

Biologian, fysiikan ja kemian osuudet vaihtelevat. Tavallisesti matemaattisia aineita on jotakuinkin 60% kokeesta ja biologiaa 40%.

Viime kevään koe jäi mieleeni suhteellisen matemaattis-painotteisena, vaikeana ja erikoisena kapea-alaisen biologian osuuden vuoksi. Erikoista sinänsä etten tiennyt juuri mitään maksasta (jätin lukematta maksan ajan puutteen vuoksi), mutta ilmeisesti matemaattiset tehtävät menivät sen verran hyvin että pääsin sisään.

Alyssa, ei hajuakaan näistä erikoisemmista tutkinnoista, mutta yliopistokohtaiset vaatimukset ja lähtöpisteet selviävät yliopistojen sivuilta. Eri yliopistoihin on hieman eri painotukset ja kiintiöt lähtöpisteiden + pääsykokeen tai pelkän pääsykokeen perusteella hakeville. Kannattaa laskelmoida tarkkaan mikä vaihtoehto on itselleen edullisin.

Fysiikalla ja kemialla on erittäin suuri osuus pääsykokeissa, enkä usko kenenkään pääsevän sisälle pelkän biologian varassa. Sen sijaan pelkän fysiikan ja kemian avulla voi päästä sisälle, joskin se edellyttää poikkeuksellista osaamista kys. aineista.

Ensimmäinen yritys ei sitten tuottanut tulosta. Ajattelin ilmoittautua jollekin valmistelukurssille intin jälkeen. Onko noissa eri firmoissa kuinka paljon eroja? Onko kokemuksia esim Eximiasta tai Valmennuskeskuksesta? Itse asun Ilmajoella, ja tässä lähistöllä on koulutuskeskus nimeltään Etelä-Pohjanmaan Opisto, joka järjestää kanssa valmisteluita. Tuskin kenelläkään on sieltä kokemuksia?

Kiitos Tomppa85 vastauksesta! Pitänee sitten ruveta pohtimaan. Ensin mun täytyy vaan saada tämä mun eksistentiaalinen kriisini selvitettyä, tällä hetkellä ei ole aavistustakaan mitä haluaisin tehdä isona... blaah

Kuukausi enää :hyper:

Ei jaksaisi odottaa. Kertokaa vanhemmat opiskelijat jotain kokemuksianne ensimmäisestä syksystä/vuodesta? Ja antakaa vinkkejä miten elää ja olla ;)

Ei jaksaisi odottaa. Kertokaa vanhemmat opiskelijat jotain kokemuksianne ensimmäisestä syksystä/vuodesta? Ja antakaa vinkkejä miten elää ja olla ;)

Ite alotan toisen vuoden oulun lääkiksessä syksyllä. Eka vuosi oli yksinkertaisesti elämän parasta aikaa, ihan vitusti hyviä bileitä (spiritus fortiksesta tehty booli tuli tutuksi :hyvä:), tutustui tosi paljon uusiin ihmisiin ja sai tosi hyviä kavereja. Koulu on välillä raskasta ja aikaa vievää mutta ihan helvetin mielenkiintoista ja palkitsevaa. Nauti täysin sieluin fuksi vuodesta, koska se tulee olemaan elämäsi viimeinen. Klinikas ei sitte oo läheskään niin paljon mahdollisuutta juhlia ku fuksivuonna.

EDIT. Hyvin pärjää ku avoimin mielin tutustuu uusiin ihmisiin

ensimmäinen syksy on paras mitä on ollut, nauti siitä! :rock: bileitä meillä ainaki oli paljon ja anatomia oli kivaa vaikka pitikin opiskella ulkoa ihan hirveästi kaikkea. keväällä sitten ku alkaa kemia ja biokemia ym. niin ainakin se kemia ei napannut mulla yhtään.. myös makrot oli kivoja. eka vuosi siis paras vuosi kuulemma kaikkien mielestä!

Ostakaa multa Huippuvalmennus 2008 itseopiskelumateriaalit :D Täydellisinä ilman merkintöjä ;)

Tomppa vastasikin tähän jo, mutta vastaan kanssa. Hain sitten tänä keväänä kolmenkympin kriisisseini lääkikseen ja pääsin vieläpä sisään. Lukiosta oli kuitenkin 12 vuotta... Melko nopeasti se laskurutiini fysiikan ja kemian suhteen ainakin itsellä taas löytyi, kun vaan alkoi perusteista saakka kerrata. Itseasiassa kokeeseen mennessä tuntui siltä, että biologia oli huonoiten hallussa, sitä kun on kuitenkin Galenoksesta valtaosa.

Noista valmistautumisajoista on hankala sanoa mitään, ne ovat kuitenkin niin henkilökohtaisia. Itse luin maaliskuun alusta täyspäiväisesti, eli sen kolme kuukautta. Sitä ennen ehdin alkukeväästä vain hieman selata Galenosta ja lukion oppikirjoja. Valmennuskurssista oli kyllä hyötyä kertauksen tukena. Se hyödytti paljon myös siinä suhteessa, että muiden opiskelijoiden esittämät kysymykset saivat kiinnittämään huomiota moniin sellaisiin asioihin, joita en muuten olisi tajunnut pitää tärkeinä.

Minkä verran ostitte kirjoja ensimmäisenä vuonna? Kuinka paljon niitä liikkuu käytettynä myynnissä opiskelijoiden välillä? Ja paljonko niitä oikeasti tarvitsee?

Laajemmat peruskirjat kannattanee ostaa, ne on varmaan hyvä olla olemassa jo jatkoakin ajatellen. Noille kirjoille vaan tulee helposti hintaa paljon, ja joitain ei edes oikeastaan tarvitse.

Ainiin, voisin myydä pääsykoevalmennus-materiaaleja. Jos joku on kiinnostunut niin voi laittaa privalla viestiä. :)

Minkä verran ostitte kirjoja ensimmäisenä vuonna? Kuinka paljon niitä liikkuu käytettynä myynnissä opiskelijoiden välillä? Ja paljonko niitä oikeasti tarvitsee?

Laajemmat peruskirjat kannattanee ostaa, ne on varmaan hyvä olla olemassa jo jatkoakin ajatellen. Noille kirjoille vaan tulee helposti hintaa paljon, ja joitain ei edes oikeastaan tarvitse.

Riippuu vähän missä lääkiksessä alotat, kun noissa lukujärjestyksissä on jonkin verran vaihteluja lääkiksittäin. Mutta ainakin IMO Oulussa pärjää fuksivuonna ihan hyvin jos omaa vain pelkän anatomia kuvaston (esim. SOBOTTA + päälle feneis 2006 tai vanhempi versio [koska uusimmasta puuttuu latina]), ja ehkä lääketieteen termikirja olisi hyvä hankinta. Loput kirjat kirjastosta aina lainalle + prujut päälle niin hyvin pärjää. Näin siis fuksivuonna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom