Kyykystä - pintaa syvemmälle

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Missäs jto on silloin kun eniten kaivataan...? Jos et pääse kyykkyyn, liikkuvuudessa on vikaa. Hyvät uutiset: Sen voi korjata. Huonot uutiset: Vaatii venyttelyä. Ylätakareisi on useimmiten avainasemassa. Niitä venytetään jalat koukussa. Istu esim penkillä jalat kyykkyasennossa, ja paina napaa kohti penkkiä. Pitäisi tuntua oikeassa paikassa. Auttoi allekirjoittaneelle (190 cm).

Toinen hyvä on ottaa vaikka jostain tolpasta tukea ja matkia tuon aiemmissa posteissa näkyneen vauvan kyykkyä. Aika nopsaan alkaa pitkäkin mies taipua kunnon atg-kyykkyyn.

Itselläni ei ongelmana ole syväkyykkyyn pääseminen tai liikkuvuus, vaan pariin kertaan operoidut polvet jotka ottavat enemmän osumaa syväkyykystä. Kun kerran tuloksia omaan tarpeeseen syntyy näinkin, niin viimeistään aikuiseen ikään päästyään miehen kuin miehen kannattaa opetella viidakon vanha sananlasku: "Kuuntele kroppaasi tai kärsi ja kuuntele" :D

Hyvä neuvo tuo liikkuvuuden lisääminen, suosittelen kaikille.

Siis sanonpahan vaan että jos nuori mies ei pääse kyykkyyn, siis vaikka pelkkä harjanvarsi olkapäillä, niin se ei silloin ole terve. Sillon ei kannata kyykkyrautoja ensimmäisenä murehtia, vaan kannattaisi miettiä että miten voisi ensin saavuttaa ihan tuollaisen tavallisen terveen ihmisen funktionaalisuuden. Kuntoutusta tarvitaan ja pikaisesti, ennen kuin menee pahemmaksi tuo vaiva. Itse ainakin olisin aika helvetin huolissani terveydentilastani, jos normaali kyykkyyn meneminen ei onnistuisi.

Oon niin päin vittua muutenkin, että en jaksa moisia murehtia
Pystyttekö te, jotka ette kyykkyyn pääse, niin istumaan esim tuolille normaalisti? Kuinka vaikeaa on vaikkapa nousta autosta ylös?

En tiiä miten liittyy asiaan, harvoin tulee kumpaankaan kyykys tehtyy

Se on sitten asia erikseen jos pitää ensin ottaa kolme kertaa liian isot painot niskaan ja sitten ei kyykkyyn enää turvallisesti pääse.

En kyykkää kovinkaan usein, koska en sitä kunnolla pysty tekeen ja kun yritän kunnolla tehä, tuntuu hyvin luonnottomalta. En väittäny ettei ois oma vika, että en pysty kunnolla kyykkään tarkotin vaan, että pituuteni takia oon ajautunu asemaan missä en pysty kunnolla kyykkään. Ja ehkä pientä kärjistämistä oli tossa ku sanoin etten kyykkyyn pääse, se vaan on erittäin vitun hankalaa ja sen takia en sitä uskalla painojen kanssa tehä.

bonk: juu, vammat erikseen. Muutenkin kirjoitin lähinnä passiivissa, en siis kenellekään erityisesti.

bonk: juu, vammat erikseen. Muutenkin kirjoitin lähinnä passiivissa, en siis kenellekään erityisesti.

Aivan ja en noita itseeni osutakaan, kerron vain omista kokemuksistani ja kaivelen kiinnostuksesta kirjahyllyjä sekä Googlen kirjastoa. Tutkimuksia löytyy läjäpäin, joissa todetaan polveen kohdistuvan rasituksen kasvavan merkittävästi syväkyykky vs. puolikyykky (http://books.google.fi/books?ei=RPHuSvjhNqT8ygSf17mvCw&q=squat+kinetics&btnG=Hae+teoksia).

Vähänkään polvivaivaisten tai lihaskunnoltaan aloittelijoiden kannattaa mielestäni olla varovaisia syväkyykyn suhteen ja vahvistaa alakerran lihaksia aluksi vaikkapa jalkaprässillä ja/tai puolikyykyllä. Sekä luonnollisestikin aloittaa syväkyykkäys todella pienillä painoilla, kuten tuossa joku jo aiemmin fiksusti totesikin.

kyllähän sitä ilman malmeja kyykkyyn pääsee helposti, ja ylöskin vielä. malmien kanssa jos laittaa jotain pulikkaa kantapäiden alle (syvä)kyykkyyn pääsee myös, mutta polvi menee yli varpaiden ja se ei tod näk pitkällä tähtäimellä ole hyvä juttu. kaikillahan ei kai polvet siitä ylityksestä kärsi, mutten itse halua edes kokeilla.

venytysmenetelmiä ym kikkoja voisi kokeilla mutta kun on laiska paska :D takareidet eivät ole kireät, nenä menee polviin suht helposti, veikkaisin että nilkoissa ja pohkeissa on se vika.

ja se, että yläreisi on 90 asteen kulmassa lattiaan nähden on jo melko syvä kapealta kyykätessä. leveältäkin olen kokeillut, mutta tuntuu että rasitus siirtyy enemmän lantiolle ja persukselle, mikä ei ole tavoiteltava asia.

eli näillä mennään, voisihan sitä harkita joskus tulevaisuudessa yrittävänsä laajentaa liikerataa, mutta tämä saa riittää tällä erää. jalkoja reenaan myös sjmv:llä, hack-kyykyllä, reiden ojennuksilla/koukistuksilla, jalkaprässillä ja askelkyykällä smithissä, joten eiköhän se takapuoli ja reidet tule reenattua kunnolla ilman sitä kuuluisaa syväkyykkyä.

Siis sanonpahan vaan että jos nuori mies ei pääse kyykkyyn, siis vaikka pelkkä harjanvarsi olkapäillä, niin se ei silloin ole terve. Sillon ei kannata kyykkyrautoja ensimmäisenä murehtia, vaan kannattaisi miettiä että miten voisi ensin saavuttaa ihan tuollaisen tavallisen terveen ihmisen funktionaalisuuden. Kuntoutusta tarvitaan ja pikaisesti, ennen kuin menee pahemmaksi tuo vaiva. Itse ainakin olisin aika helvetin huolissani terveydentilastani, jos normaali kyykkyyn meneminen ei onnistuisi.

Pystyttekö te, jotka ette kyykkyyn pääse, niin istumaan esim tuolille normaalisti? Kuinka vaikeaa on vaikkapa nousta autosta ylös?

Se on sitten asia erikseen jos pitää ensin ottaa kolme kertaa liian isot painot niskaan ja sitten ei kyykkyyn enää turvallisesti pääse.:jahas:
Itse olen terve, 190cm, 17v enkä pääse läheskään syvään kyykkyyn ilman painojakaan, ja selvästi aika monella muullakin on sama ongelma. Eihän huononäköisetkään ole sairaita.

Tuolille istuminen on aivan eri asia, koska silloin ei nojata alaselällä eteenpäin, kuten kyykyssä pitäisi jos ei halua kaatua. Pitkään istuttua tulee tosin alaselkä kipeeksi. Ja autosta nouseminen on ärsyttävän vaikeaa (en tiedä johtuuko venyvyydestä :D). Multa ei muuten edes onnistu esim. jalkaprässi selkää pyöristämättä.

Eikä se venyttelykään niin yksinkertaista ole. Kyllähän sitä on aina treeneissä venytelty ym. lyhyitä venytyksia, mutta kun pitäis joka päivä jotain pitkiä venytyksia tehdä niin jää aika helposti väliin, varsinkin kun huomaa, että parin viikon päästä on vieläkin yhtä jäykkä.

Ei todellakaan ole mikään tekosyy pienellä liikeradalla tekemiseen.

Se on sitten asia erikseen jos pitää ensin ottaa kolme kertaa liian isot painot niskaan ja sitten ei kyykkyyn enää turvallisesti pääse.:jahas:

Ihmettelen kans nuita isoja rautamääriä? Itselläni ainakin tuo syväkyykyn hallitseminen vaatii aivan hirveästi lihashuoltoa, että se liikerata pysyy kunnollisena. Kyllä mulla viimeiseksi on mielessä montako kiloa siellä raudassa lepäilee. Painojen määrä itselläni ainakin kulkee sen mukaan mikä on päivän liikkuvuus ja tekniikka. Esim. nyt on lonkankoukistajissa ylimääräsiä kireyksiä, mitkä hankaloittaa liikettä :curs: Noh, kuitenkin syväkyykky on kyllä ehdottomasti se mieluisin liike, juuri sen haastavuuden, monimuotoisuuden ja pitkäjänniteisyyden takia :D

Eihän se nyt hitto soikoon VOI olla polville terveellistä, että liike lopetetaan kesken ja tehdään joku 1/2-kyykky. Liikerata on ihan luonnoton.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eihän se nyt hitto soikoon VOI olla polville terveellistä, että liike lopetetaan kesken ja tehdään joku 1/2-kyykky. Liikerata on ihan luonnoton.

Valitettavasti ne fysiikan lait toteutuvat myös jalkakyykyssä. Mitä pienempi on kulma reiden ja säären välillä (= syvempi kyykky) sen suurempi rasitus eli momentti kohdistuu polviniveleen. Tässä olisi tietysti mahdollisuus suureen läpimurtoon tekemällä tutkimus, joka todistaa jotain muuta :lol2:

Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö syvään kyykkyyn voisi mennä, jos paikat vaan kestää, mutta polville vajaa kyykky on taatusti lempeämpi.

Tuossa kuuluisassa 90 asteen kulmassa polvinivel on kaikista löysimmillään, mistä johtuen juuri siinä kohtaa on suurin riski loukata itsentä ja polvensa. Itselläni molemmat polvet paukahtaneet ja juuri syväkyykkyä pystyn tekemään ongelmitta. Jos kokeilen tätä puolikyykkyä ni polviin alkaa sattumaan.

ilmeisesti noissakin on eroja nimittäin itellä leikattu 2 sama polvi eikä atg kyykyn tekeminen multa ainakaa luonnistu ilman tuskaa:D että itsellä ainaki semmonen perus vn kyykky on terveempi vaihtoehto niille.

Vaikka mulla ei nyt tähän ketjuun oikein annettavaa olekaan, niin postailenpa silti..

Eli mulla on myös jonkunlaisia venymisongelmia ollut kyykyssä. Ikävä kyllä minunkin kyykkäämiset ovat tähän asti olleet lähes täysin niitä pyllistyspuolikyykkyjä, ja kaupan päälle vielä selän pöyristymistä ala-asennossa.

Tän ketjun lukemisen jälkeen oon sitten alkanut tekeen noita harjoituksia, että sais sen tekniikan kuntoon. Eilen sit tein sitä oikeaa, syvää kyykkyä. Melko leveällä olivat jalat, mutta selkä pysyi suorassa ja pääsin todella alas. Ja jo eka "kunnon" sarja otti ihan tosissaan vaikka painot olivatkin tarkoituksenmukaisesti "tavallista" pienemmät. No, neljän sarjan jälkeen pohkeita tekemään ja kyllähän oli jalat pumpissa. :rock:

Nyt vaan seuraavia jalkatreenejä ootteleen ja pitää toivoo, että nää aivan hiton kipeet koivet (venyttelin eilen aivan oikein, ja otin magnesiumit yms. :)) ei taas ois neljättä päivää jumissa, kuten aina joskus kovien=onnistuneiden treenien jälkeen ovat. :puntti:

PS. Jos tähän nyt jotain sanomaa yrittää, niin sitä kuivaharjoittelua kannattaa tehdä ja sitten kokeilla kyykätä sillain jalat tosi levällään (en osaa kirjoittaa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom