Kyykystä - pintaa syvemmälle

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Venyttele. Itse huomasin tehokkaaksi istua syväkyykyssä pari minuuttia kerrallaan illalla katsoessa tv:tä. Takareidet ja pohkeet / nilkat varsinkin vaikuttaa yllättävän paljon. Ja toistoja, toistoja ja toistoja. Sekä venyttely.

Vauvana tuo kyykky tulee jo ihan luonnostaan, eikä vaadi suurempia miettimisiä.
baby-sq2.jpg

Loistava tekniikka:) Vähän hartioita leveämpi asento, varpaat hieman ulospäin, polvet eivät tule eteen, selkä suorana ja hyvä syvyys. Ottakaahan tuosta muutkin mallia:hyvä:

Mä huomasin tossa että alkoi alaselkä kipeytymään syvässä kyykyssä. Sitten kun seurasin peilistä niin meni alaselkä aivan selvästi kaarelle ala-asennossa. Tästä syystä en toistaiseksi kyykkää niin syvälle. Paremmin on toiminu, saa lisää rautaakin kyytiin.

Täytyisi panostaa kyllä liikkuvuuteen enemmän.

Pitääkö muuten kyykyssä puristaa pakarat koko suorituksen ajan vai vasta ylöstullessa (vai ei ollenkaan).

Jaa. Ittelläkin pyöristyy etukyykyssä mutta ikinä ei ole mitään tuntemuksia tullu tuosta. Kerran kyllä tuli kun maksimin kanssa tulin ylös selkä ihan mutkalla (eli kaksinkerroin :D).

Itse kanssa huomasin, että noi selkävaivat voi johtua huonosta kyykkytekiikasta / liikkuvuudesta. Eli ala-asennossa alaselkä pyöristyy ja luultavasti sen seurauksena se väsyy ja tulen välillä Hyvää huomenta-tyylisesti ylös. Täytyy hissukseen alkaa rakentamaan tekniikkaa kasaan ja venytellä.

Takareidet on aika kunnossa. Tossa sisäreisissä taitaa olla hieman jäykkyyttä, kun ne tuntuu tossa ala-asennossa venyvän, kun tekee kyykyn oikealla tekniikalla. Samaten pohkeissa, syvissä kenties, kun lähinnä ne venyvät, kun suorin jaloin kurottaa varpaisiin. Pikkuhiljaa tuossakin venytyksessä alkaa saamaan ne varpaat kiinni.

Musta reidet kasvaneet parhaiten tämän vajaan vuoden uran jälkeen. Kuitenkin ihan surkeita voimatuloksia, parhain sarja nyt ennen tätä selkäkipua lienee 10x70 pohjasta asti, mavea en ole vielä aktiivisesti tehnyt ja penkissä paras 6x65.

Onkoha reisissä mulla jotain ylirasituksen poikasta, kun ihan helvetin nopeesti (esim. jo 200 metrin polkemisen jälkeen) alkaa reisissä saatananmoinen polte ja hengästyttää? Siis näin vaikka ei olisi treenannutkaan useisiin päiviin. Kyykyssä vaivaa sama homma, polte siinä nyt on ihan tervetullut, mutta hengästyttää niin pirusti. Jo ilman painoja saa aika rauhallisti ottaa, ettei happi lopu heti. Onko mulla sitten vaan sairaan huono kunto?

ite huomasin että toi iliotibia-band vai mikä kalvo reisissä oli kiristynyt ja vaivasi pahasti. aluks tuntu toho pakaran viereen ja lopussa koko matkan polveen asti. sattu nousta pöntöltä ja polkupyörällä ajettaessa tuli reisiin pumppi ja alka kiristämään. polvet myös tosi arat. eti tuolta lihashuolto osiolta putkirullaus ja ala tekemään sitä. 2 päivän jälkeen pystyin mennä kivuttomasti kyykkyyn! tosi kipeetähän toi aluksi tekee, mutta pikkuhiljaa helpottaa tekeminen ja vaivat :)

itse kyykkään suunilleen voimanostosyvyyteen, koska syvemmälle ei taivu :) alaselkä ja polvet eivät kipeydy, ja reidet saavat treeniä niin en viitsi edes yrittää syvemmälle menemistä. pitkällä ihmisellä kuitenkaan välitykset eivät useimmiten oikein salli syväkyykkyä, vielä kun kyykkää kapealta. Pylly menee suht taakse ja taivun melkein kaksinkerroin, mutta yritän pitää huolen siitä että yläkroppa nousee ennen persusta ettei ihan julleksi mene :p näillä ollaan menty, sarjapainot ovat nousseet hitaahkosti mutta varmasti ja kyykkääminen on kivaa :) voisi tosin joskus tuota syvälle menemistä kokeilla, mutta ei tunnu luonnolliselta edes ilman tankoa.

itse kyykkään suunilleen voimanostosyvyyteen, koska syvemmälle ei taivu :) alaselkä ja polvet eivät kipeydy, ja reidet saavat treeniä niin en viitsi edes yrittää syvemmälle menemistä. pitkällä ihmisellä kuitenkaan välitykset eivät useimmiten oikein salli syväkyykkyä, vielä kun kyykkää kapealta. Pylly menee suht taakse ja taivun melkein kaksinkerroin, mutta yritän pitää huolen siitä että yläkroppa nousee ennen persusta ettei ihan julleksi mene :p näillä ollaan menty, sarjapainot ovat nousseet hitaahkosti mutta varmasti ja kyykkääminen on kivaa :) voisi tosin joskus tuota syvälle menemistä kokeilla, mutta ei tunnu luonnolliselta edes ilman tankoa.

Joo tiedän mistä puhut. Tosin itselläni auttoi kun siirsin tankoa alemmas, sinne olkapäidän "takakuoppiin". Selkä pysyy paljon suorempana ja koko setti tuntuu luonnollisemmalta tehdä.

Joo tiedän mistä puhut. Tosin itselläni auttoi kun siirsin tankoa alemmas, sinne olkapäidän "takakuoppiin". Selkä pysyy paljon suorempana ja koko setti tuntuu luonnollisemmalta tehdä.
jep, tanko on melko alhaalla, mutta nyt kun painot ovat kasvaneet se on muuttunut vaikeammaksi, tanko meinaa pyöriä ja käsiä joutuu käyttämään enemmän. harjotusta vaan niin kyllä se varmaan alkaa onnistumaan.

Jäänyt vähän epäselväksi tuo tangon paikka. Aina olen pitänyt tuolla juuri epäkkäiden alla. Puukepillä löysin paikan vähän alempaakin, tangolla se tuntui vähän erikoiselta ja jopa sattui.

Jättimäiset kiitokset Lasse86! En ole vielä kokeillut, mutta tuntuu siltä, että tuo tosiaankin toimii.

Lukaisin tuon Aiwassin kirjoituksen pitkien ihmisten välityksistä ja itselläni on melkolailla sama tilanne. Pituutta löytyy 185cm sukat jalassa ja tuntuu aivan mahdottomalta saada kannikat katutasoon ilman että hirvittää. Tähän asti olen kyykkäillyt varovasti voimanostosyvyyteen, etureidet hieman lumpioiden alle ja tähän asti kyllä pysyy paketti kasassa. Jokapaikasta saa lukea ylistystä syväkyykyn puolesta, mutta ainakin itsestä tuntuu että tuo on vähän sama kuin vaikkapa pystypunnerrus niskan takaa, kaikki eivät sitä pysty tekemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lukaisin tuon Aiwassin kirjoituksen pitkien ihmisten välityksistä ja itselläni on melkolailla sama tilanne. Pituutta löytyy 185cm sukat jalassa ja tuntuu aivan mahdottomalta saada kannikat katutasoon ilman että hirvittää. Tähän asti olen kyykkäillyt varovasti voimanostosyvyyteen, etureidet hieman lumpioiden alle ja tähän asti kyllä pysyy paketti kasassa. Jokapaikasta saa lukea ylistystä syväkyykyn puolesta, mutta ainakin itsestä tuntuu että tuo on vähän sama kuin vaikkapa pystypunnerrus niskan takaa, kaikki eivät sitä pysty tekemään.
täältä hieman lisää juttua pitkän miehen tuskasta, oli mukavaa tuota lukiessa huomata että ei ole yksin ongelmiensa kanssa :) juurikin tuo että punnerrusliikkeet ja kyykky ovat vaikeita mutta veto sujuu on vaan niin totta, penkkiä tangolla en enää edes tee kun ei siitä tule mitään.

Itse kun ei ole kovin pitkä on vaikea kommentoida muiden ongelmia, mutta luulisi nyt normaalin ihmisen pystyvän menemään kyykkyyn. Aivain kuin tuo pikkulapsi tuossa aiemmassa kuvassa. Luulen että monet vaan lataa niin kovat ja miehekkäät painot tankoon että rohkeus pettää ja itsesuojeluvaisto estää menemästä alas asti. Tosin aina on olemassa poikkeuksia. Etukyykyllä on myös hyvä mittailla jalkavoimia, sitä tulee yleensä tehtyä aika syvälle ja paljon pienemmillä romuilla.

Kyllähän sitä aina kyykkyyn pääsee, mutta jos vertaa vaikka 190cm heeboa josta puolet on jalkoja ja 170cm kaveria, on siinä iso ero. Samaten jos 190cm heebon hartioille pinoaa malmia niin helpommin siinä pääsee hetkumaan kun lyhempi kaveri.

Sama penkissä, kateellisena kattelen kun joku lyhyt ja roteva tekee penkkiä, niin tangon liikerata on ehkä sen 30cm rinnasta suorille käsille. Oma sylileveys kun on lähemmäs 2m ja rintakehäkin on ku pikkutytöllä niin kyllä se vaikuttaa :)

Myönnettäköön tosin, että liikkuvuus ei alaraajoissa ja lantiossa ole se paras mahdollinen, sitä parantamalla kyykyn syvyyttä voisi saada lisää.

Saattaa kuulostaa pitkien poikien paskanjauhannalta ja tekosyiltä, mutta mä en kyl tosiaan pääse ku vähän alle 90 asteeseen. Mittaa o 191 ja naurettavan pitkät jalat. Suhteellisen notkeekin oon, mutta jos hirveesti alle 90 asteeseen koitan mennä, niin yksinkertasesti vaan kaadun.

kuulostaa vaan kyllä tekniikka ongelmalta.. jalkojen asentoa/leveyttä muuttaa samoin käsien leveyttää (leveemmällä käsi asennolla helpompi mennä syvemmälle) sit voi olla vaan jäykät paikat esim. ylätakareidet tosi yleinen. pohkeita ja kaikkea venytellä et liikkuvuutta tulis. yläasennossa lantiota taakse ja siitä laskeutua tavallaan jalkojen väliin ja persusta viedä taakse. t:188cm tikku:)

e: vähän epäselvää tekstiä.:D kannattaa noilta voimanosto aiheisilta sivuilta käydä lukemassa enemmän asiasta tai sit tuolta voimailuosiolta

Sama penkissä, kateellisena kattelen kun joku lyhyt ja roteva tekee penkkiä, niin tangon liikerata on ehkä sen 30cm rinnasta suorille käsille. Oma sylileveys kun on lähemmäs 2m ja rintakehäkin on ku pikkutytöllä niin kyllä se vaikuttaa :)
Ei kannata olla kateellinen, 190 senttinen voi painaa vaikka 120 kiloa ja olla aika sopusuhtainen. Kyllä loppujen lopuksi ne isoimmat (pisimmät) kaverit nostaa eniten.

Maunis etkö pääse kyykkyyn esim. pelkkä keppi hartioilla? Silloin on liikkuvuudessa jotain häikkää.

EDIT: Piti vielä oikein peilailla itseään keppi hartioilla ja kyllä se voimannostosyvyys on yllättävän syvä kyykky! Eli silleen et reiden pinta on polven alapuolella. Monien viljelemä "90 asteen kyykyt" on aika kaukana tuosta. Uskon kyllä et joillakin liikkuvuus asettaa jo rajoitteita tuossa syvyydessä -> venyttelyä.

Pidemmille syväkyykky on monesti hankala, tiedän omasta kokemuksesta (>190 cm). Aihetta sivuten löytyy myös tutkimustakin:

http://books.google.fi/books?id=wEM...rt&pg=PA174#v=onepage&q=physics sport&f=false

Sivu 174. alkaen. Eli mitä enemmän momenttia kertyy "vääntöpisteisiin" eli nilkka, polvi ja lantio, sen kovempi homma on punnertaa painot ylös. Pidempiraajaisilla on pidemmät tukemattomat vipuvarret käytössä (eli reisi ja sääri) joten automaattisesti syntyy suurempi momentti nilkkaan, polveen ja lantioon.

Itse olen suosiolla jättänyt kyykyn syvyyden siihen, että reisi on vaakasuorassa linjassa ja kun tekee kyykyt räkissä, niin ei tarvitse pelätä kaatumisia suuntaan tai toiseen. Syväkyykyssä vanhat vammat polvissa alkavat heti oireilla, jos painoja lisää yhtään enempää.

Missäs jto on silloin kun eniten kaivataan...? Jos et pääse kyykkyyn, liikkuvuudessa on vikaa. Hyvät uutiset: Sen voi korjata. Huonot uutiset: Vaatii venyttelyä. Ylätakareisi on useimmiten avainasemassa. Niitä venytetään jalat koukussa. Istu esim penkillä jalat kyykkyasennossa, ja paina napaa kohti penkkiä. Pitäisi tuntua oikeassa paikassa. Auttoi allekirjoittaneelle (190 cm).

Toinen hyvä on ottaa vaikka jostain tolpasta tukea ja matkia tuon aiemmissa posteissa näkyneen vauvan kyykkyä. Aika nopsaan alkaa pitkäkin mies taipua kunnon atg-kyykkyyn.

Missäs jto on silloin kun eniten kaivataan...? Jos et pääse kyykkyyn, liikkuvuudessa on vikaa. Hyvät uutiset: Sen voi korjata. Huonot uutiset: Vaatii venyttelyä. Ylätakareisi on useimmiten avainasemassa. Niitä venytetään jalat koukussa. Istu esim penkillä jalat kyykkyasennossa, ja paina napaa kohti penkkiä. Pitäisi tuntua oikeassa paikassa. Auttoi allekirjoittaneelle (190 cm).

Toinen hyvä on ottaa vaikka jostain tolpasta tukea ja matkia tuon aiemmissa posteissa näkyneen vauvan kyykkyä. Aika nopsaan alkaa pitkäkin mies taipua kunnon atg-kyykkyyn.
Oliskohan se voimailupuolella...

Siis sanonpahan vaan että jos nuori mies ei pääse kyykkyyn, siis vaikka pelkkä harjanvarsi olkapäillä, niin se ei silloin ole terve. Sillon ei kannata kyykkyrautoja ensimmäisenä murehtia, vaan kannattaisi miettiä että miten voisi ensin saavuttaa ihan tuollaisen tavallisen terveen ihmisen funktionaalisuuden. Kuntoutusta tarvitaan ja pikaisesti, ennen kuin menee pahemmaksi tuo vaiva. Itse ainakin olisin aika helvetin huolissani terveydentilastani, jos normaali kyykkyyn meneminen ei onnistuisi.

Pystyttekö te, jotka ette kyykkyyn pääse, niin istumaan esim tuolille normaalisti? Kuinka vaikeaa on vaikkapa nousta autosta ylös?

Se on sitten asia erikseen jos pitää ensin ottaa kolme kertaa liian isot painot niskaan ja sitten ei kyykkyyn enää turvallisesti pääse.:jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom