Kyykystä - pintaa syvemmälle

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Öh, heräs tässä pari hölmöö ajatusta ehkä väsymyksen takia:
Onko kyykky riittävän syvä jos sen tekee niin, että reidet jäävät vaakatasoon, eli ovat lattiansuuntaiset? Vai kuluttaako se juurikin polvia, ja on liian lyhyt liikerata kehitystä ajatellen? Olisiko parempi mennä siitäkin alemmas ns. ATG-tyyliin? Ja jos niin miksi?

Juurikin sekoittaa, kun puhutaan 90-asteen kyykystä, joka on kuulemma puolikyykky. Olen itse ennen mieltänyt 90-astetta tällaiseksi voimanostosyvyiseksi, jota yllä kuvailtiin...

Jos sun reidet on lattian tasossa, niin mihin nähden ne ovat 90 asteen kulmassa? Saa aika leveältä ja taakse kyykätä jotta sääret on kohtisuorassa lattiaan ja näin ollen polvikulma 90 astetta. Polvikulmastahan on puhe, kun 90 asteen kyykystä puhutaan.

Kun puhun tuosta "voimanostosyvyydestä" eli polven yläpinta lonkkataipeen alle, niin moni ei edes oikeastaan pääse sen alemmas jos kyykkää suht' kapealta. Voimanostosyvyys on siis aika alhaalla jo jos kyykkää suht kapealla asennolla.

Onko tässä nyt sitten kyse siitä että termit ja selitykset on hakusessa, vai onko vika kyykyssä sittenkin? Jos oikeasti otat sitä kyykkyä noinkin syvältä että voimanostosyvyys tai siinä hilkulla on kyseessä niin ei sillon mitään vikaa oo tekemisessä. Video tai jotain demonstraatiota kun olis saatavilla niin vois jo enempi sanoa. Muuten menee arvailuksi.

e. lisäänpä vielä tuosta kenkähommasta että tässä viimeaikoina ku ite oon kyykyn sarjapainoissa ollu 150kg yläpuolella niin oon havainnu parhaimmaksi kyykätä sukkasillaan.. Sisäpelikengät jotka mulla on ovat ikävän pehmeät pohjaltaan, ja PALJON tukevampaa on kyykätä kengittä vaikka se aluksi hassulta tuntuukin. Toki pitää varmistua että alusta pitää, meidän salilla on pitävä kumimatto jossa ei sukka luista varmana mihinkään.

Jeps. Tais olla niin että treadin alottajalla kuten itsellänikin meni sekasin 90-asteen kyykky ja voimanostosyvyinen kyykky. Sitä tapahtuu kun ei ajattele loppuun asti ;) kiitti selvennyksestä.

Joku varmaan heti perään teilaa tämän viestin, mutta kirjoitetaan silti. Itselleni on ainakin ollut Smithistä suuri apu tuohon kyykkysyvyyden hakemiseen, kun ei tarvitse miettiä sitä tangon asentoa vaan voi voi keskittää kaiken energian selän asentoon ja punnertamiseen. Siinä kun on alkanut tuntumaan hyvältä, niin varovasti pienillä painoilla ollaan siirrytty tangolle ja koitettu pitää liike samana. Välipäivinä olen venytellyt persettä, takareisiä ja selkää (toki muutakin kroppaa). Joskus iltaisin kotona ottanut ihan koordinaatioharjoituksena noita wallsquatteja(?). Tähän pohjatyöhön on mennyt vajaa neljä kk ja nyt alkaa tuntua, että asento on oikea ja sarjapainot kasvaa joka kerta.

No niin, nyt olisi jonkun vuoro teilata.

Jeps. Tais olla niin että treadin alottajalla kuten itsellänikin meni sekasin 90-asteen kyykky ja voimanostosyvyinen kyykky. Sitä tapahtuu kun ei ajattele loppuun asti ;) kiitti selvennyksestä.

Jepp näin tais käydä. Ihmettelinki ku porukka puhu "pyllistelystä" ja "puolikyykystä" :D

Mulla on sellanen ongelma, että heti kun laittaa vähän rautaa tankoon (20kg kiekot), niin kyykätessä polvet menee enemmän eteenpäin ja selkä pysyy suorana vaikka yrittäis korjata. Silti pääsen ihan yhtä alas kuin pelkällä tangolla paremmalla tekniikalla (en tosin tällöinkään veny kuin polvet hieman alle 90 asteen kulman, leveellä asennolla).

Voisko tähän auttaa venyttely, siis ei pelkästään siihen että pääsis alemmas vaan myös siihen että ei menis polvet eteenpäin sillon kun tekee painoilla? Takareidet on sitä luokkaa että yllän ottamaan kiinni polvien alapuolelta seistessä suorin jaloin.

itse koen liikkuvuuteni huonoksi ja saan kämmenet 2cm yli jalkapohjien seisoessani korokkeella. en omaa pitkiä käsiä :D taidat olla aika rautakanki :)

Itse teen kyykkyä kaikki mahdolliset kengät/tuet polvissa (molemmat polvet leikattu nivelkierukan takia) ja vältä menemästä yli 90asteen ihan vaan sen takia, kun yritän säästää polvia. Ja kyllä reidet saa osumaa, kun lyö tarpeeksi rautaa tankoon/prässiin.

Tottahan se on että tuntuman saa lyömällä paljon rautaa tankoon mutta paremman tuntuman saa kun pistää vähän vähemmän ja lyö persettä kenttään. Näin siis itsellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä huomasin tossa että alkoi alaselkä kipeytymään syvässä kyykyssä. Sitten kun seurasin peilistä niin meni alaselkä aivan selvästi kaarelle ala-asennossa. Tästä syystä en toistaiseksi kyykkää niin syvälle. Paremmin on toiminu, saa lisää rautaakin kyytiin.

Täytyisi panostaa kyllä liikkuvuuteen enemmän.

Pitääkö muuten kyykyssä puristaa pakarat koko suorituksen ajan vai vasta ylöstullessa (vai ei ollenkaan).

Sama täällä. Ilman kunnon lämmittelyjä ei toivoakaan saada sormenpäitä lattiaan, mutta muista että JUMI ON VOIMAA ja venyttely turhaa.

Nyt taas mennään tyhmyyden äärirajoilla jos luulette todella noin!Muistakaa että lihashuolto on yhtä tärkeää kun ravinto ja treenaus!!:david: Jos lihas ei saa venytystä niin ei se kyllä pääse kasvamaan vapaasti!!
:wtf:

Mistä johtuu että ei oikein pääse alas kyykyssä? Koitan mennä niin alas kuin pääsen ja siltä se tuntuukin, mutta sitten kyykyn kuvattua huomaa että selkää vaan vetää linkkuun pohjassa ja perse ei laske mihinkään. Siis vähänkään isommilla painoilla tekee tätä, pienemmillä pääsee kyllä vähän alemmas mutta ei missään nimessä tosi alas silloinkaan.
isoin rauta mitä olen koskaan pyllistänyt

Mistä johtuu että ei oikein pääse alas kyykyssä? Koitan mennä niin alas kuin pääsen ja siltä se tuntuukin, mutta sitten kyykyn kuvattua huomaa että selkää vaan vetää linkkuun pohjassa ja perse ei laske mihinkään. Siis vähänkään isommilla painoilla tekee tätä, pienemmillä pääsee kyllä vähän alemmas mutta ei missään nimessä tosi alas silloinkaan.
isoin rauta mitä olen koskaan pyllistänyt

Venyttele. Itse huomasin tehokkaaksi istua syväkyykyssä pari minuuttia kerrallaan illalla katsoessa tv:tä. Takareidet ja pohkeet / nilkat varsinkin vaikuttaa yllättävän paljon. Ja toistoja, toistoja ja toistoja. Sekä venyttely.

Vauvana tuo kyykky tulee jo ihan luonnostaan, eikä vaadi suurempia miettimisiä.
baby-sq2.jpg

Sama täällä. Ilman kunnon lämmittelyjä ei toivoakaan saada sormenpäitä lattiaan, mutta muista että JUMI ON VOIMAA ja venyttely turhaa.
Mulla taas kunnon lämmittelyllä sormenpäät jäävät yli 20cm lattiasta :) Ja mulla on vielä tosi pitkät kädet. Ja joskus en saanut oikeaa jalkaa päkiästä kiinni yhdellä jalalla seistessä (etureisivenytys), nykyään menee jos kovasti yrittää.

Itellä huono liikkuvuus ja oli vähän tota syvyysongelmaa myös. Oikea jalkojen asento kun löyty ja sai sitä persettä tarpeeks taakse ni sain syvyyden kohdalleen. Voi olla yllättävänkin pienistä asioista kiinni.

Itellä huono liikkuvuus ja oli vähän tota syvyysongelmaa myös. Oikea jalkojen asento kun löyty ja sai sitä persettä tarpeeks taakse ni sain syvyyden kohdalleen. Voi olla yllättävänkin pienistä asioista kiinni.
Mutta jos on liian kireät takareidet niin persettä taakse laittamalla menee alaselkä pyöreäksi alhaalla. Sulla on sitten ilmeisesti nilkat ottanu vastaan kun oot tehny huonolla tekniikalla, mutta oikeasti hyvä liikkuvuus jaloissa.

Venyttele. Itse huomasin tehokkaaksi istua syväkyykyssä pari minuuttia kerrallaan illalla katsoessa tv:tä. Takareidet ja pohkeet / nilkat varsinkin vaikuttaa yllättävän paljon. Ja toistoja, toistoja ja toistoja. Sekä venyttely.

Vauvana tuo kyykky tulee jo ihan luonnostaan, eikä vaadi suurempia miettimisiä.
baby-sq2.jpg

Vielä parempi kun pitää samalla säbämailaa/sontikkaa tms niskan takana, kuin kyykkytankoa. Tuntuu nimittäin suht veemäiseltä -> hyvä venytysliike :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom