Kyykystä - pintaa syvemmälle

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joo, elikkä olen 20v pojankloppi ja painoa on se 75kg. Alotin tossa loppukesästä taas treeenaamisen intin jälkeen ja ihan hyvin lähti nousuun tulokset, eikä valittamista ole ollut tähän asti missään.
Mutta nyt kyykkyä tehdessäni yhä vain raskaammilla painoilla olen alkanut pohtimaan sen haittavaikutuksia polville ja alaselälle. Eli siis tein nyt viimeksi tänään 150kg 10x toiston sarjaa. Olisi mennyt varmasti raskaammillakin painoilla saman verran, mutta vähän tuli sellanen fiilis, että alkaa olemaan luonnotonta tehdä yhä vain raskaammilla painoilla tuota liikettä.Meinaan polvet tutisee jonkun verran liikkeen alussa ja ei ole myöskään mitään kenkiä eikä muita tukia itsellä.

Tuossa yksi kerta tuli joku vanhempi sälli neuvomaan, että kannattaisi mun ostaa sellaset kovapohjaset "salikengät(?)" jos meinaan tollasilla painoilla kyykätä. Niiden hintaluokka on lähemmäksi 100e eikä itellä ole sellaisia varaa ostaa, joten ovatko ne aivan välttämättömät?
Ei ole vielä mitään kipuja polvissa tuntunut, mutta tosi raskas liikehän toi on polville mitä alemmas sitä menee. Siksi olenkin koittanut välttää menemästä ihan 90 asteen kulmaan. Jalkojen leveys tossa liikkeessä mulla on sellanen suunnilleen hartioiden levynen.

Osittain nämä mietinnät lähti liikkelle siitä kun huomasin, että dipissa nyt lisäpainoilla parisen kuukautta tehtyäni sarjoja huomasin, että kyynärpään seutuvilla oleva hermo on tullut jotenkin enemmän "pintaan" tai jotain. Sillä käsi meinaa puutua aina kun kyynerpäällä nojaan tietokonepöytään ja kun hellästi vaikka läppäsee sitä niin tulee vihlaseva "puutumisaalto". Elikkä nivelet ja hermot on selvästi kovilla tälläsissä liikkeissä, eikä mulle ole aikasimmin tullut mitään näistä ongelmista eteen. Siksi aloinkin huolehtimaan ton kyykyn vaikutuksista.

Elikkä nyt kysynkin pitäisikö teidän mielestänne, ensin "totuttaa" jalkoja raskaisiin painoihin vaikka prässissä. Silläkin olen kyllä tehnyt sarjoja yhtä kauan kun kyykyssäkin. Ja ovatko polvituet/kengät välttämättömät raskailla painoilla tehtäessä? Voiko polvet yhtäkkiä pettää kesken sarjan? Onko liikkeen tuntuminen alaselässä ihan normaalia? Aika vahvasti välillä tuntuu siellä.Painotan nyt, että en tee mitään kovin lyhyitä sarjoja vaan aina sen noin kympin vetäsen.

75-kilonen sälli tekee kyykkyä 10x150kg.:eek:

Oiskohan tässä nyt sellainen tilanne, että ne kyykyt jää aika vajaaksi? Tai sitten olet aika helvetin vahva tuon kokoiseksi. Mitä jos ottaisit vähän painoa pois ja tekisit suosiolla ihan syvälle asti. Niin ei tarttis murehtia että on hirveät painot käytössä, ja varmasti silti tuntuu kun tekee kunnolla alhaalta ne kyykyt.

joo. kyykkäät päin vittua niin tuntuuhan se nivelissä. sama pätee dippiinkin. Ota painoa pois ja ala tekemään liikkeitä täydellä liikeradalla ja lisää painoa vasta kun olet vahvistunut, älä liikeradan kustannuksella.

itellä sama vika ku alottelin. 10x160 ja 5x170 meni silloin. luulis lukujen mukaan kovaks suoritukseks mut perse laski varmaa 5cm ja selästä toiset 5 :D ei vieläkään mee tommosii painoi kun teen nyt oikeesti syvältä :) rohkeesti 60kg tankoon ja lasket perseen vaan kunnolla alas ja sieltä lisäämään pikkuhiljaa painoa

Koitappas laskee niitä painoja vaikka 50-70kg näin alkuu. Sitten alat tekee niin että se perse hipoo lattiaa ala-asennossa ja siitä sitte lisäämää painoja pikuhiljaa.

edithidas

Samaa toitotusta täältäkin, mulla lähti 40kg sarjapainoista pois, kun laskin perseen maata lähemmäs. Aivan erilailla ottanut reidet ja perse kyytiä nyt, nivelissä ei mitään ongelmaa ja muutenkin joka treenin jälkeen paljon parempi fiilis. Tottakai se vähän siinä vielä itkettää, kun tanko näyttää tyhjältä pienempine painoineen, mutta mitä sitten? Homma toimii ja kintut kasvaa, nykyään tekee vaan pahaa katsoa samanlaisia ylisuoriutujia, mitä itse oli vielä vähän aikaa sitten.

Jos polvet heiluvat toiston aikana niin painot ovat liian isot ja käy se tutina polvien päälle.

Suosittelisin tankkaamaan tästä: (squat rx)
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI
http://www.youtube.com/watch?v=wY4gwVlO_k0
Ja samalla kaavalla loputkin ton kaverin kyykkyjutut, noita on paljon.

Samalla sitten selviää miksi se 90 asteen kyykky on pahempi kuin pohjaan asti tehty yms. Samalla jos se ymmärryksen valo syttyy niin siirrytään egopainoista niihin painoihin mitkä on turvalliset ja mitkä oikeasti kehittävät.

Ja ovatko polvituet/kengät välttämättömät raskailla painoilla tehtäessä? Voiko polvet yhtäkkiä pettää kesken sarjan? Onko liikkeen tuntuminen alaselässä ihan normaalia? Aika vahvasti välillä tuntuu siellä.Painotan nyt, että en tee mitään kovin lyhyitä sarjoja vaan aina sen noin kympin vetäsen.

Et tarvi mitään tukia/kenkiä, mutta jos oikeesti saat kyykyn noilla painoilla, loukkaantumisen riski on olemassa. Itse kyykkään paljain jaloin niin syvältä kuin voi ja selässä tuntuu yleensä vasta seuraavina päivänä. Reidet ja perse on kyllä niin paljon kipeämmät, ettei alaselkään ees sillain satu. Kovia rautoja painelet menemään!:puntti: Huolellisuutta ja syviä kyykkyjä, ei ne polvet hajoo, jos liike on puhdas (itse 42v ja vielä kävelen)

Kiitos vastauksista.

Oon käsittänyt, että on erikseen normaalikyykky ja syväkyykky? Ite oon aina vähän karttanut jostain syystä tota syväkyykkyä ja alle 90 asteen menemistä. Mutta en usko, että nyt niin vituiksi tuota teen? Jalat on 120-130kg käyny 90 asteen kulmassa asti ja eikös se niin kuulu tehdä normaalissa kyykyssä? Raskaammilla painoilla taas 140-150kg se kulma on ollu luokkaa 100 alimillaan. Toistoissa oon pitänyt "laskuvaiheen" hitaana ja ite "nousun" nopeana. Eli olen koittanut panostaa tohon, että en hätiköi toistoissa. Oon ollu aina vahva jaloistani verrattuna muuhun kroppaan, joten voisin väittää siksi, että en mitenkään huijaamalla noilla painoilla vedä, niin kuin joku vähän vihjaisi tuossa :D Mutta tottakai tuo liikerata on tärkeä ja koitan siihen panostaa jatkossakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos vastauksista.

Oon käsittänyt, että on erikseen normaalikyykky ja syväkyykky? Ite oon aina vähän karttanut jostain syystä tota syväkyykkyä ja alle 90 asteen menemistä. Mutta en usko, että nyt niin vituiksi tuota teen? Jalat on 120-130kg käyny 90 asteen kulmassa asti ja eikös se niin kuulu tehdä normaalissa kyykyssä? Raskaammilla painoilla taas 140-150kg se kulma on ollu luokkaa 100 alimillaan. Toistoissa oon pitänyt "laskuvaiheen" hitaana ja ite "nousun" nopeana. Eli olen koittanut panostaa tohon, että en hätiköi toistoissa. Oon ollu aina vahva jaloistani verrattuna muuhun kroppaan, joten voisin väittää siksi, että en mitenkään huijaamalla noilla painoilla vedä, niin kuin joku vähän vihjaisi tuossa :D Mutta tottakai tuo liikerata on tärkeä ja koitan siihen panostaa jatkossakin.

Eiköhän toi ole nyt niin, että sä teet jotain 1/3 osa kyykkyä, 90 asteen kulmaan olis 1/2 kyykky ja pohjaan on syväkyykky. Polvet on kovimmillaan siinä 90 asteen kulmassa(jos siihen pysäyttää). Kattele nuo youtube pätkät niin selviää moni asia kyykystä :)

Eiköhän toi ole nyt niin, että sä teet jotain 1/3 osa kyykkyä, 90 asteen kulmaan olis 1/2 kyykky ja pohjaan on syväkyykky. Polvet on kovimmillaan siinä 90 asteen kulmassa(jos siihen pysäyttää). Kattele nuo youtube pätkät niin selviää moni asia kyykystä :)

Selvä juttu. Pitääki vilkasta niitä jos sitä vähän viisastuisi tuossa asiassa. Eli ongelma nyt on lähinnä ollut siinä, että olisi kyllä pystynyt menemään alemmas, mutta ei ole vaan uskaltanut, jostain vuodelta miekka ja nakki peräisin olevien ennakkoluulojen takia.

Aivan samat ohjeet kuin edellisissä vastauksissa. 90 astetta on lähinnä puolikyykky ja itse pidän sitä pyllistyksenä. Vielä jos siitäkin jättää vajaaksi niin se on lähinnä kyykyn loppuojennus. Yks kaveri joskus muinoin on tehny kyykkyä 180kg ykkösen, mutta syvyys on ollu jotain tuota luokkaa varmaan ku sinulla. Syvältä silloin ois menny 80kg vähemmän, veikkaan. :)

Polvinivel on tosiaan epästabiileimmassa asennossa 90 asteen kulmassa, joten se sivuittain vatkaaminen on pahasta siinä. Kannattaa opetella kyykyn tekniikka kokonaan uudelleen siten että se laskeutuu vähintään voimanostosyvyyden tuntumaan, eli lonkkataive polven yläpinnan tasalle. Tai vaikka alemmaskin. En sun kyykkyäs nähny oo, mutta 90% tapauksista joita salilla näkee kyykkäämässä vajaata kyykkyä tekevät sen vielä niin että kyykistyminen tapahtuu lähinnä polvia eteenpäin viemällä sillain oikein varovaisen näköisesti ettei vaan torso kallistu yhtään eteenpäin. Se on karmeinta katsottavaa.

Selvä juttu. Pitääki vilkasta niitä jos sitä vähän viisastuisi tuossa asiassa. Eli ongelma nyt on lähinnä ollut siinä, että olisi kyllä pystynyt menemään alemmas, mutta ei ole vaan uskaltanut, jostain vuodelta miekka ja nakki peräisin olevien ennakkoluulojen takia.

Eli jos ei uskalla niin varmasti on liian suuret raudat kyseessä.Nämä liikkeethän lähtevät pääkopan sisältä ja jos ei ole varma tekemisestään niin kannattaa kysyä kokeneemmalta/netistä kyllä löytyy hyviä videon pätkiä jossa kerrotaan oikea tekniikka!!:puntti:.Kivaa ei ole jos löytää itsensä 150kg kyykkyromujen alta se on varma!!:itku:.....Itse olen pääsääntönä pitänyt että polvet eivät ylitä varpaita jolloin ne eivät rasitu liikaa kyseisessä liikkeessä ja se että ei kyykkää alas vaan taakse!Eli ylävartalo saa kallistua eteenpäin kyykkyä tehdessä mutta liike ei saa mennä hyvää huomenta liikkeeksi!:dance2:

Jees. No on se jännä että koen saavuttaneeni tuloksia, niin massaa kuin voimaakin, tuolla 90 asteen "puolikyykyllä", jos se kerran niin väärin tehty sitten on : D No mutta paneudun noihin neuvoihin ja teen syvempää kyykkyä sitten ensi kerralla. Hyviä pointteja kuitenkin.

Öh, heräs tässä pari hölmöö ajatusta ehkä väsymyksen takia:
Onko kyykky riittävän syvä jos sen tekee niin, että reidet jäävät vaakatasoon, eli ovat lattiansuuntaiset? Vai kuluttaako se juurikin polvia, ja on liian lyhyt liikerata kehitystä ajatellen? Olisiko parempi mennä siitäkin alemmas ns. ATG-tyyliin? Ja jos niin miksi?

Juurikin sekoittaa, kun puhutaan 90-asteen kyykystä, joka on kuulemma puolikyykky. Olen itse ennen mieltänyt 90-astetta tällaiseksi voimanostosyvyiseksi, jota yllä kuvailtiin...

Kannattaa opetella kyykyn tekniikka kokonaan uudelleen siten että se laskeutuu vähintään voimanostosyvyyden tuntumaan, eli lonkkataive polven yläpinnan tasalle.

Eikös tuo aikalailla meinaa sitä 90 asteen kulmaa? Ainakin itse olen tuota tarkoittanut puhuessani siitä.

EDIT: No joo tosiaan ehkä tolleen siinä on pienempi kulma. Joten olen siis vain tyhmä :D mutta tuota olen kuitenkin tarkoittanut sillä, että menen 90 asteen kulmaan. Onko se siis edelleen "puolikyykky"? Ja siis noilla 120-130 olen tuossa kulmassa tehnyt, mutta tosiaan siitä ylemmäs mentäessä en uskalla niin alas mennä.

Jees. No on se jännä että koen saavuttaneeni tuloksia, niin massaa kuin voimaakin, tuolla 90 asteen "puolikyykyllä", jos se kerran niin väärin tehty sitten on : D No mutta paneudun noihin neuvoihin ja teen syvempää kyykkyä sitten ensi kerralla. Hyviä pointteja kuitenkin.

Nii. Nythän on kyse siitä, että lihasmassa != ergonomia. Eli kasvaahan ne lihat vaikka reisiä nuolemalla, kunhan vaan saat sen lihassoluvaurion aikaan. Ja samalla hermosto tottuu isompaan painoon, mikä mahdollistaa isommat nostot.

Mutta tykkääkö polvet, selkä tai nivelet tästä?

Tokihan se näyttää hienolta kun kyykkää 150 kiloa, mutta ranka ja tukilihakset vaatinevat pidemmän ajan tottua tuollaiseen painoon.

En sanoisi, että teet "niin väärin", mutta voisit tehdä toisellakin tavalla. Jos siis haluat kävellä/nukkua kivuitta vielä viiden vuoden kuluttua... Jos taas tavoitteena on runnoa 200 kiloa ylös välilevyn säestämänä, ole hyvä vaan, tämä on vapaa maa ;)

Diskusprolapsi here I come.

En sanoisi, että teet "niin väärin", mutta voisit tehdä toisellakin tavalla. Jos siis haluat kävellä/nukkua kivuitta vielä viiden vuoden kuluttua... Jos taas tavoitteena on runnoa 200 kiloa ylös välilevyn säestämänä, ole hyvä vaan, tämä on vapaa maa ;)

Diskusprolapsi here I come.

Ei se välttämättä mene oikein noinkaan!!Itellä menossa ne 150 raudat ja hyvin menee kivuitta ja ilman mitään pullistumia...toistaiseksi!!Kun pikkuhiljaa nostaa painoja niin kroppa tottuu niihin kyllä.Tekniikka vaan pitää olla kuosissa kun isompia rautoja alkaa käskyttämään!:whip::whip::whip:

Ei se välttämättä mene oikein noinkaan!!Itellä menossa ne 150 raudat ja hyvin menee kivuitta ja ilman mitään pullistumia...toistaiseksi!!Kun pikkuhiljaa nostaa painoja niin kroppa tottuu niihin kyllä.Tekniikka vaan pitää olla kuosissa kun isompia rautoja alkaa käskyttämään!:whip::whip::whip:

No juuri tätä tarkoitin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom