Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kumpi olisi järkevämpi lähestymistapa tällaiseen reeniin totuttelussa, se että aloittaa kohtalaisella intensiteetillä mutta pienellä volyymilla (tyyliin vain 1työsarja/liike) ja alkaa nostelemaan työsarjojen määrää kun kroppa tottuu vai se että pitää intensiteetin matalalla mutta tekee reilusti helppoja sarjoja ja nostelee sarjojen kovuutta? Onko jompikumpi nimenomaan tällaiseen tiheästi reenaamiseen paremmin soveltuva lähestymistapa?
Edit. Ideana siis jos tottunut tekemään 2-jakoisella jossa penkki tulee sen 2xviikkoon ja siirtyy penkkaamaan 3-4xviikkoon.
Niinpä. Mulla on tonnimäärä per vko millä lasken, mutta jos vaikka sitä aikaa niin esim:Jos kierron liikekohtainen volyymi pysyy samana, treenien pitäisi kestää ihan yhtä kauan riippumatta onko 1 vai 2-jakoinen ?
Eikös tätä voisi ajaa sisään myös siten, että esim 160kgx5 kyykkäävä ottaa ekat 2-3 viikkoa huippusarjana 140-150kgx5, mutta koittaa lisätä sarjoja back off seteissä? esim ekalla viikolla 145kgx5, 2x5x135kg tokalla viikolla sama mutta 3-4x5x135kg
@Oranki miten suunnittelet ohjelman etenemisen tuolla RTS:llä? Sen uupumuksen viikkomäärän avulla? Tai siis, millaisiin blokkeihin jaat tuota treeniä (piikkaus, volyymiblokki, voimablokki?) ja miten sitten laitat nuo eroamaan toisistaan, onko esim. jossain volyymiblokissa suuremmat load dropit (10%) vai mitä?
Vähän vielä on epäselvää, että miten tuossa systeemissä se itse progressio luodaan, jos on neljä viikkoa putkeen x4 @RPE9 ja 4-6% load drop
No mä noudatan tota erittäin löyhästi. Sellasia välitavoitteita ja päivän fiiliksen mukaan sitten päätän mitä tarkalleen teen. Mun omissa treeneissä yritän katsoa, että on tarpeeksi vaihtelua, sarjoissa on tarpeeksi varaa ja kokonaisrasitus nousee pikkuhiljaa. Nuo jos täyttyy niin muuten treenisisällön voi toteuttaa aika monella eri tavalla. Mutta jos kiinnostaa tarkemmin toi rts niin tuolta löytyy tietoa.
Miten on helmikuun jälkeen treenit edenny, Oranki? Kehitystä tullu ja palautuminen ollut hyvää? Pidätkö deload-viikkoja välissä?
Toi nopeusvoima on vähän sellainen asia mistä ei ota selvää. Mullakin on sellainen mielikuva, että se pitäis tehdä ensimmäisenä, mutta sit taas jotkut on eri mieltä ja olihan se tuossakin rungossa miten sattuu. Ja mahtaako sillä olla edes merkitystä kun kyseessä on ihan eri lihasryhmät? Se kuulostaa loogisemmalta että tehdään penkkitreenissä ensin nopeus ja sitten muut penkkivariaatiot, mutta nyt on ihan eri lihasryhmät. Tuossa sun mallissa tulee toinen ongelma mikä voi olla vielä merkittävämpi, eli voimakyykyn jälkeen veto ei kyllä kulje niin hyvin. Jos siihen laittais penkin väliin niin siinä nopeus kärsii huomattavasti vähemmän ja se auttaa taas mavea vähän kun alaosasto saa hengähtää. Perjantaina vähän sama mutta tuskin veto nopeuskyykystä paljon ottaa nokkiinsa.@Powerhousu nopeasti vilkaistuna toi runko on periaatteessa ihan ok. Nopeusvoima pitäisi tehdä aina fressinä eli laittaisin sen ekaksi joka treenissä. Noi vakiosarjat ja -toistot on tosiaan jenkeille tyypillistä mielikuvituksetonta kuraa ja jos aloitustaso on 5x5x80% ja siitä pitäisi 2,5 kiloa nostella joka viikko niin siinä tulee seinä vastaan aika nopeasti. Eli mieluummin joku autoregulaatio tilalle niinkuin sanoitkin. Muuttaisin ton rungon mieluummin vaikkapa näin:
MA
penkki nopeus
kyykky voima
veto hypertrofia
KE
veto nopeus
penkki voima
kyykky hypertrofia
PE
kyykky nopeus
veto voima
penkki hypertrofia
LA
apuliikepäivä
Eli jokainen liike kiertää 1. voima 2. hypertrofia 3. nopeus, jolloin saada tohon paras palautuminen. Hypertrofialiikkeet kannattaa ehdottomasti tehdä variaatioina esim. sjmv, dippivyökyykky, kapea penkki ja noissa kannattaa vaihdella toistoja ihan laajemmalla alueella, vaikkapa 8-20.
voimakyykyn jälkeen veto ei kyllä kulje niin hyvin
Joo, jos nyt päätyy siihen ettei tee pääliikettä... Kyllä mä taidan siihen kallistua vähitellen.Sjmv tai jullehan on kyykyn jälkeen ihan normaali setti, ei pitäis olla mitään ongelmaa.
Joo, jos nyt päätyy siihen ettei tee pääliikettä... Kyllä mä taidan siihen kallistua vähitellen.
Voi olla joo. Tosin alkuperäisessä ohjelmassakin saattaa olla joku pointti siinä että tehdään nimen omaan pääliikkeitä kolme kertaa viikossa.No mun mielestä ei ole mitään pointtia tehdä noita kaikkia ns. kisanostoina, kun voi käyttää variaatioita.