Kyykky, penkki ja veto joka treenissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oranki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Matala intensiteetti ja volyymi näyttäisi ainakin olevan norjalaisten malli. Pääosa treeneistä pitäisi olla sellaisia että niistä palautuu seuraavaksi päiväksi jotta voi tehdä samantasoisen uudestaan.

Kumpi olisi järkevämpi lähestymistapa tällaiseen reeniin totuttelussa, se että aloittaa kohtalaisella intensiteetillä mutta pienellä volyymilla (tyyliin vain 1työsarja/liike) ja alkaa nostelemaan työsarjojen määrää kun kroppa tottuu vai se että pitää intensiteetin matalalla mutta tekee reilusti helppoja sarjoja ja nostelee sarjojen kovuutta? Onko jompikumpi nimenomaan tällaiseen tiheästi reenaamiseen paremmin soveltuva lähestymistapa?

Edit. Ideana siis jos tottunut tekemään 2-jakoisella jossa penkki tulee sen 2xviikkoon ja siirtyy penkkaamaan 3-4xviikkoon.

Minusta matala intensiteetti ja reilusti sarjoja. Varsinkin maastavedon kohdalla pitää aloitella varovasti. Omissa treeneissä nuo ylikuormittavat variaatiot(slingshot, hangbar) tuo sitten kuitenkin tuntumaa isompiin rautoihin.

Näin sen itekki oon ajatellu että kroppa helpommin palautuu noista volyymijumpista kuin intensiteetiltään kovemmista jumpista. Toki ite en reenaile ihan topicin mukaisesti vaan kyykyn 3x, penkin 3-4x ja vedon vaan 1x viikkoon tällä hetkellä. Mutta sitten lisäilee vetoa enemmän jos siltä tuntuu.

Jos kierron liikekohtainen volyymi pysyy samana, treenien pitäisi kestää ihan yhtä kauan riippumatta onko 1 vai 2-jakoinen ?
Niinpä. Mulla on tonnimäärä per vko millä lasken, mutta jos vaikka sitä aikaa niin esim:
2 jakoisella 12h viikossa = 2h x 6pv vkossa
1 jakoisella 12h viikossa = 3h x 4pv vkossa
Oletin, että lepoja 1-jak tulee enemmän, jotta vertailtavissa 2 jak. Koska 2-jak. esim yläkroppa saa lepoa alakroppa päivinä..
Mutta en tod. tee tuon kaltaisia reenejä yks jakosen parissa. Kyllä se paras terävyys häviää sen ekan pääliikkeen jälkeen, ei voi samalla tavalla antaa efforttia jos 2 jakoisella on se yksi liike, johon paneudutaan sillä tietyllä kertaa.
Selventikö mitä tarkotin.

1-jakoisen reenit KESTÄÄ kauemmin, jos aikoo saman viikko rasituksen hankkia mitä 2-jakoisella. Sillä ajatusmallilla millä minä paukutan.
Vaikkapa 15tn vkossa kyykkyä, paljo helpompi saada se 3 osaan jaettuna, mitä yhdellä kertaa. Ja mieluiten niin, että kyykkypäivä on vaan alakroppaa(eli mukana vetoa varioiden), mutta ei enää mitään penkkiä kaiken sen sekaan.
tulee kerta paukkuna aika pirusti tonneja ja reenit kestää sen 4h, vaikka puhti pois...

1-jakoisen etu on siinä, että kun laitetaan vuoronperään yläkropan ja alakropan liikkeitä niin energiatasot palautuu mukavasti siinä välillä. Jos esimerkiksi raskaan kyykyn jälkeen tekee useamman sarjan penkkiä, jalat ja keskikroppa ehtii sopivasti levätä. Tuolloin sen toisen alakropan liikkeen pystyy tekemään raskaammin kuin jos se olisi heti toisena liikkeenä. Ja jos järkkää ruokailut ja palkkarin fiksusti niin esim. kolmen tunnin treeni ei ole mikään ongelma.

Eikös tätä voisi ajaa sisään myös siten, että esim 160kgx5 kyykkäävä ottaa ekat 2-3 viikkoa huippusarjana 140-150kgx5, mutta koittaa lisätä sarjoja back off seteissä? :rolleyes: esim ekalla viikolla 145kgx5, 2x5x135kg tokalla viikolla sama mutta 3-4x5x135kg

Eikös tätä voisi ajaa sisään myös siten, että esim 160kgx5 kyykkäävä ottaa ekat 2-3 viikkoa huippusarjana 140-150kgx5, mutta koittaa lisätä sarjoja back off seteissä? :rolleyes: esim ekalla viikolla 145kgx5, 2x5x135kg tokalla viikolla sama mutta 3-4x5x135kg

No ihan miten vaan, kunhan aloittaa varovasti. Itse suosittelen kyllä enempi vaihtelua noissa sarjoissa/toistoissa. Tuo vitosten hinkkaaminen voimatreeninä on aikansa elänyttä touhua.

@Oranki miten suunnittelet ohjelman etenemisen tuolla RTS:llä? Sen uupumuksen viikkomäärän avulla? Tai siis, millaisiin blokkeihin jaat tuota treeniä (piikkaus, volyymiblokki, voimablokki?) ja miten sitten laitat nuo eroamaan toisistaan, onko esim. jossain volyymiblokissa suuremmat load dropit (10%) vai mitä?

Vähän vielä on epäselvää, että miten tuossa systeemissä se itse progressio luodaan, jos on neljä viikkoa putkeen x4 @RPE9 ja 4-6% load drop :)

@Oranki miten suunnittelet ohjelman etenemisen tuolla RTS:llä? Sen uupumuksen viikkomäärän avulla? Tai siis, millaisiin blokkeihin jaat tuota treeniä (piikkaus, volyymiblokki, voimablokki?) ja miten sitten laitat nuo eroamaan toisistaan, onko esim. jossain volyymiblokissa suuremmat load dropit (10%) vai mitä?

Vähän vielä on epäselvää, että miten tuossa systeemissä se itse progressio luodaan, jos on neljä viikkoa putkeen x4 @RPE9 ja 4-6% load drop :)

No mä noudatan tota erittäin löyhästi. Sellasia välitavoitteita ja päivän fiiliksen mukaan sitten päätän mitä tarkalleen teen. Mun omissa treeneissä yritän katsoa, että on tarpeeksi vaihtelua, sarjoissa on tarpeeksi varaa ja kokonaisrasitus nousee pikkuhiljaa. Nuo jos täyttyy niin muuten treenisisällön voi toteuttaa aika monella eri tavalla. Mutta jos kiinnostaa tarkemmin toi rts niin tuolta löytyy tietoa.

No mä noudatan tota erittäin löyhästi. Sellasia välitavoitteita ja päivän fiiliksen mukaan sitten päätän mitä tarkalleen teen. Mun omissa treeneissä yritän katsoa, että on tarpeeksi vaihtelua, sarjoissa on tarpeeksi varaa ja kokonaisrasitus nousee pikkuhiljaa. Nuo jos täyttyy niin muuten treenisisällön voi toteuttaa aika monella eri tavalla. Mutta jos kiinnostaa tarkemmin toi rts niin tuolta löytyy tietoa.

Tässä on yksi valmis esimerkki valmiista ohjelmasta ko. foorumilta: http://forum.reactivetrainingsystems.com/content.php?126-Generalized-Intermediate-Program

Miten on helmikuun jälkeen treenit edenny, Oranki? Kehitystä tullu ja palautuminen ollut hyvää? Pidätkö deload-viikkoja välissä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten on helmikuun jälkeen treenit edenny, Oranki? Kehitystä tullu ja palautuminen ollut hyvää? Pidätkö deload-viikkoja välissä?

Pitempään vaivannut patellajänne estää kovat tankokyykyt kokonaan, mutta veto ja penkki kulkee tosi hyvin. Niissä olen tehnyt nyt jto:n 3x4-->6x6 tyylistä prgressiota, mutta 2-4 toistovälillä. Penkki varmaan jossain 150+ ja veto lähenee kolmeasataa hyvää tahtia. Tossa nykyinen ohjelmarunko & höpötystä suoraan mun päivyristä kopattuna:

Viilailin vähän ohjelmarunkoa paremmaksi. Eli kolme treeniä viikkoon vuorotellen kahta erilaista päivää ja päälle huoltavia gpp jumppia. Voisin tietty treenata useamminkin, mutta kun kehitystä tulee hyvin niin mitäpä suotta. Eli tankokyykyt on edelleen mukana, mutta polven ehdoilla joko nopeuskyykkyinä tai stopeilla. Dimel vedot vaihdoin tuollaiseen Ed Coan tyyliseen suorinjaloin vetoon eli lattiasta, kuoletuksella ja tanko saa mennä vähän edemmäs. Hemmetin hyvän tuntuinen tuolla tavalla. Punnerrusliikkeiden osalta vain tuo kisatyylinen penkki tehdään lyhyillä kovilla sarjoilla. Loput on enempi bodailua, koska tuntuu toimivan. Kulmasoudun otin nyt mukaan, yates tyylisesti eli pystymmällä asennolla, kapealla otteella ja ilman repimistä. Vyökyykky eli tuo dippivyöllä tehtävä hehkuttamani liike vasta loppuosassa treeniä, koska sen jälkeen on suuria vaikeuksia kävellä kunnolla. Keskikroppatreenissä tulee istuen tehtäviä selänojennuksia, mistä tykkään kun siinä voi turvallisesti antaa rangan pyöristyä eli tulee muutakin kuin staattista rasitusta alaselälle. Gpp jumppa pysyy ennallaan, koska se on todella hyvä ja auttaa aivan helvetisti palautumisessa.

Kokonaisuutena siis yllättävän vähän varsinaista voimatreeniä, lähinnä penkki ja veto. Loput on jokseenkin bodailua siistillä tekniikalla ja huoltavia liikkeitä. Kakkostreeni on huomattavasti rankempi noista; raskas veto + vyökyykky aiheutti viimeksi sen, että oli vaikeuksia päästä kotitalon portaat ylös.

TREENI 1:
kyykky
penkki
sjmv
nt punnerrus smith/vinopenkki smith
hauiskääntö taljassa

TREENI 2:
veto
kapea penkki jalat penkillä
kulmasoutu
vyökyykky
vatsakone + selänojennus

GPP:
kiertäjäyhdistelmä
tankojumppaa
venyttely
pallokäsittely
rangan traktio

Törmäsin tuollaiseen kuin Daily Undulating Periodization, eli DUP ja siitä tuli heti tämä ketju mieleen ja olihan siitä tuossa pieni mainintakin Kaakelin toimesta kun ketjua selasin. Siihenhän ei ole yhtä ainutta tapaa, mutta noin niin kuin periaatteessa se jakautuu power, strength ja hypertrophy blokkeihin mitkä vaihtelee joka päivä esimerkiksi tähän tyyliin:

Monday – Power squat, strength bench, hypertrophy deadlift

Tuesday – Off

Wednesday – Strength squat, hypertrophy bench, power deadlift

Thursday – Off

Friday – Hypertrophy squat, power bench, strength deadlift

Saturday – Accessory session

Sunday – Off

Nämä on otettu sivustolta: http://www.jmaxfitness.com/blog/daily-undulating-periodization/

Siellä on annettu myös toisto- ja sarjamäärät jokaiselle ja ne menisi näin:

Power – 6 sets of 3 at 70% 1RM

Strength – 5 sets of 5 at 80% 1RM

Hypertrophy – 4 sets of 8 at 70% 1RM

No, tämä on yksi tapa ja mä näen tässä heti ongelmia, esimerkiksi fiksatut sarja- ja toistomäärät ja prosentit. Tätä haukuttiin kylläkin vain esimerkiksi ja näitä on monia muitakin tapoja. Yhden minkä näin, oli koko ajan vaihtuvilla sarja-ja toistomäärillä ja prosenteilla, mutta siinäkin oli omat haasteensa. Ja tämän voi tietenkin tehdä eri liikevariaatioita hyödyntäen, mutta en sitten tiedä onko siinä järkeä, kun siinä menetetään tavallaan vähän tuota power, strength ja hypertrophy -jaksotuksen hyötyä jos liike ei ole edes sama. Tarkoitan sitä että en mä osaa päättää haluaisinko nyt tehdä kapean penkin bodailutreeninä ja tavallisen voimatreeninä vai mitenpäin... Tuo eri treenitapojen vaihteluhan ajaa samaa asiaa hyvin pitkälti. Tuolla sivustolla mainitaan myös että näitä voisi tehdä neljä viikkoa kerrallaan ja pitää sen jälkeen kevyen ja jatkaa taas siitä. Jokaiselle viikolle pitäisi lisätä 2.5 kg painoa joka liikkeeseen, paitsi power-sarjoihin. Takana tässä on varmaan se, että se halutaan tehtävän nopeusperiaatteella, kuten nimi powerkin antaa ymmärtää. Näin silti niitäkin missä poweriinkin lisättiin painoa. No, mä lähdin kehitteleen tästä vähän omanlaista kun kaikki ei ole ihan mun mieleen:

Ensinnäkin noi fiksatut toistot ei kuulosta hyvältä. Haluan vaihtelua ja autoregulaatiota. Järkeilin siis, että powerin vois tehdä toistovälillä 1-3 @ 70%, strengt 3-6 @ 80% ja hypertrophy 6-10 @ 70%. Ja periaatteena oikeastaan se, että pysytellään siellä toistoalueen yläpäässä niin pitkään kuin mahdollista siten että sinne jäisi kuitenkin aina toiston verran varaa. Toistomäärän ei tarvitse olla siis päivätasolla edes fiksattu että tehdään vain vitosia jne. Tuossa kun painoa lisätään niin se hoitaa tavallaan tuon prosenttipuolen itsestään. Nuo annetut prosentit on aloitusprosentteja mistä lähdetään nouseen ja samalla tiputetaan toistomääriä jos on tarvis. Toihan alkaa ainakin mulle kohtuu kevyesti ja laskeskelin, että mä saisin noilla prosenteilla ainakin kaksi toistoa enemmän kuin mitä nyt on annettu, mutta se on ihan tarkoituksellista ja painon korottaminenhan poistaa äkkiä sen ongelman. Annoin tuohon toistovälin sitä varten, että painon noustessa ei tule heti seinä vastaan ja toistomääriä voi tiputtaa ja saadaan näin sitä vaihteluakin. Tuo powerin toistoväli on vähän niin ja näin ja se pitää vain tunnustella. Sehän on niin, että jos me tehdään kolmonen @ 80%, niin sieltä tulee kyllä myös kolmonen @ 70%, mutta onko ne sitten tarpeeksi räjähtäviä, vai olisiko sitten viisaampaa tiputtaa vaikka kahteen toistoon, niin se on jokaisen itse pääteltävä.

Sitten vähän lisää tuota ohjelmointipuolta mistä en löytänyt mistään oikein mitään järkevää. Eli toi 2.5kg joka treeniin on tuhoon tuomittu hyvin pian, joten mä ajattelin että vois käyttää sellaista sahalaitamallia minkä olen todennut ihan hyväksi. Eli tuon neljän viikon aikana käytetty paino nousee esim 100 - 107.5 kg jonka jälkeen tulee deload. Sen jälkeen otetaan vanha aloituspaino ja lisätään siihen 2.5 - 5 kg, eli seuraava sykli alkaa hieman pienemmällä painolla kuin mihin edellinen päättyi ja nousee taas hieman korkeammalle kuin ennen. Jos tästä piirtää käyrän niin siitä tulee se nouseva sahalaita. Saadaan pidettyä progressiota yllä hieman pidempään ja saadaan toistomääriin enemmän vaihtelua. Jossain vaiheessa käy niin, että tiputaan pois toistoalueelta kun esim. bodysarjoissa ei saadakaan enää kuutta tai voimasarjoissa ei saada kolmosta (tai käytännössä kun sarjoista tulee liian tiukkoja). Siinä vaiheessa on resetoinnin paikka ja voidaan joko kokeilla uudet maksimit tai jos joku sarjapainolaskuri on sulle just sopivan luotettava niin luotetaan siihen ja otetaan sieltä sarjojen perusteella nykyinen maksimi, tai sitten käytetään intuitiota. Ei näillä ammuta ja tärkeintä on että saadaan vähän kuormia tiputettua ja päästään taas sinne toistoalueen yläpäähän. Eli lasketaan siitä sen hetkisestä ykkösestä taas 70% ja 80% ja sovitetaan ne painot ohjelmaan ja lähdetään taas alusta liikkeelle.

Sekoitetaan pakkaa sillä, että voidaan käyttää myös sarjaprogressiota missä lisätään sarjamääriä tai sitten sekoittaa sarja- ja painoprogressiota. Jos mä tätä lähtisin nyt tekemään, niin tekisin valmiiksi suunniteltua painoprogressiota ja sarjoissa käytän noita ohjenuorana, mutta lopulliset määrät ravistan hihasta vähän päivän mukaan.

Mitäs luulette? Miltä kuulostaa?

View: https://youtu.be/wybcP-CVTUo?t=294

https://youtu.be/wybcP-CVTUo?t=294
Ainakin Blaine Sumner (IPF varusteilla 1280kg YT) treenaa neljä kertaa viikossa joka kerta kyykky,penkki, maastaveto tai joku variaatio niistä. 05:00 kohdalla rupeaa selittämään tuota 9 viikon valmistautumista johonkin kisaan.

https://www.youtube.com/user/BlaineSumner/videos

Löytyy jonkun verran ihan hyviä treenivideoita missä kommentoi oman treeninsä päälle

PS: En siis väitä että aina treenaa, mutta ainakin tuon 9 viikon aikana treenasi.

@Powerhousu nopeasti vilkaistuna toi runko on periaatteessa ihan ok. Nopeusvoima pitäisi tehdä aina fressinä eli laittaisin sen ekaksi joka treenissä. Noi vakiosarjat ja -toistot on tosiaan jenkeille tyypillistä mielikuvituksetonta kuraa ja jos aloitustaso on 5x5x80% ja siitä pitäisi 2,5 kiloa nostella joka viikko niin siinä tulee seinä vastaan aika nopeasti. Eli mieluummin joku autoregulaatio tilalle niinkuin sanoitkin. Muuttaisin ton rungon mieluummin vaikkapa näin:

MA
penkki nopeus
kyykky voima
veto hypertrofia

KE
veto nopeus
penkki voima
kyykky hypertrofia

PE
kyykky nopeus
veto voima
penkki hypertrofia

LA
apuliikepäivä

Eli jokainen liike kiertää 1. voima 2. hypertrofia 3. nopeus, jolloin saada tohon paras palautuminen. Hypertrofialiikkeet kannattaa ehdottomasti tehdä variaatioina esim. sjmv, dippivyökyykky, kapea penkki ja noissa kannattaa vaihdella toistoja ihan laajemmalla alueella, vaikkapa 8-20.

@Powerhousu nopeasti vilkaistuna toi runko on periaatteessa ihan ok. Nopeusvoima pitäisi tehdä aina fressinä eli laittaisin sen ekaksi joka treenissä. Noi vakiosarjat ja -toistot on tosiaan jenkeille tyypillistä mielikuvituksetonta kuraa ja jos aloitustaso on 5x5x80% ja siitä pitäisi 2,5 kiloa nostella joka viikko niin siinä tulee seinä vastaan aika nopeasti. Eli mieluummin joku autoregulaatio tilalle niinkuin sanoitkin. Muuttaisin ton rungon mieluummin vaikkapa näin:

MA
penkki nopeus
kyykky voima
veto hypertrofia

KE
veto nopeus
penkki voima
kyykky hypertrofia

PE
kyykky nopeus
veto voima
penkki hypertrofia

LA
apuliikepäivä

Eli jokainen liike kiertää 1. voima 2. hypertrofia 3. nopeus, jolloin saada tohon paras palautuminen. Hypertrofialiikkeet kannattaa ehdottomasti tehdä variaatioina esim. sjmv, dippivyökyykky, kapea penkki ja noissa kannattaa vaihdella toistoja ihan laajemmalla alueella, vaikkapa 8-20.
Toi nopeusvoima on vähän sellainen asia mistä ei ota selvää. Mullakin on sellainen mielikuva, että se pitäis tehdä ensimmäisenä, mutta sit taas jotkut on eri mieltä ja olihan se tuossakin rungossa miten sattuu. Ja mahtaako sillä olla edes merkitystä kun kyseessä on ihan eri lihasryhmät? Se kuulostaa loogisemmalta että tehdään penkkitreenissä ensin nopeus ja sitten muut penkkivariaatiot, mutta nyt on ihan eri lihasryhmät. Tuossa sun mallissa tulee toinen ongelma mikä voi olla vielä merkittävämpi, eli voimakyykyn jälkeen veto ei kyllä kulje niin hyvin. Jos siihen laittais penkin väliin niin siinä nopeus kärsii huomattavasti vähemmän ja se auttaa taas mavea vähän kun alaosasto saa hengähtää. Perjantaina vähän sama mutta tuskin veto nopeuskyykystä paljon ottaa nokkiinsa.

Just tuon takia mä laitoin noihin toistoihin vaihteluvälin ettei tulis seinä vastaan heti. Niin kuin meillä autourheilupiireissä sanotaan, niin nostettiin rajoitinta ylös niin saadaan pidempi vetoalue. Ja mulla on pakko olla käytännössä tuollainen pakotettu progressio koska mä en muuten osaa. Mä oon bodaillut niin kauan, että esim. 3x4-6x6:ssa missä on kaikki tavallaan vapaata, mä ajaudun siihen vanhaan ajatusmalliin, että pakko tehdä enemmän kuin viime kerralla ja sit mä päädyn ohjelman puolivälistä lähtien siihen että hakkaan koko ajan sitä kuuluisaa rajoitinta vasten ja mistään ei tuu mitään. Mielenkiintoista sinänsä, että mä tiedän miten pitäisi toimia, mutta vanhat mallit on niin juurtuneet, että siihen menee oikeastaan väkisin. Täysin vakiosarjat vakiopainollakin on melkein parempi ja tuolla tavoin sain rakennettua siihen vähän vaihtelua kun annoin toistoalueen. Ja sit taas edellämainitusta syystä harkitsin hypertrofian toistoalueen tarkoin enkä käytännössä voi ottaa mallia missä tehdään mielivaltaisesti 8-20. Siihen ei saa pakotettua progressiota kun se on liian leveä vaihteluväli. Tosin voishan tuon hypertrofiaosuuden antaa mennä vapaana ja antaa pelkän voiman ohjata ohjelman etenemistä ja progressiota. Silloin siihen vois istuttaa paremmin eri liikkeetkin kuin mikä on pääliike. Täytyy harkita tarkoin pros and cons tyyliin. Luulen että mun liikkeet olis SJMV, etukyykky ja käsipainopenkki tai vinopenkki.

No mun mielestä ei ole mitään pointtia tehdä noita kaikkia ns. kisanostoina, kun voi käyttää variaatioita.
Voi olla joo. Tosin alkuperäisessä ohjelmassakin saattaa olla joku pointti siinä että tehdään nimen omaan pääliikkeitä kolme kertaa viikossa.

Kyllähän esim. Sheikon ohjelmissakin tehdään lähinnä niitä pääliikkeitä. Kyllähän siinä ainakin tekniikka paranee. Yksi tapa olisi tehdä peruskaudella enemmän variaatioita ja lähempänä kisaa taas enemmän pääliikkeitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom