Kyykky penkistä hipaisten

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RapidAid
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä kyykkäsin tuolla tavalla oikeastaan aina. Tosin se mihin hipaisin oli aika matalalla, semmoinen hyvän salikyykyn syvyinen.

Syy tuon "merkkipenkin" käyttöön oli oikeastaan muutama lätkä jannu salilta. Ne lisäs tankoon rautaa ja kokoajan jäi kyykyt vajaammiksi. Merkin kanssa tiesi
sit aina itse kuinka syvä oli ja ei tarvinu arpoa.

Onneksi treenin alkuvaiheessa seurana oli porukkaa joiden mielestä kyykky on kyykky ja pyllistys on pyllistys :)

Avaisitko tuota vähän. Mitä tarkoitat polville menemisellä? Tarkoitatko syväkyykyllä kyykkyä, josta jää maahan vieno pers'reiän haju?

Kyse on siitä että rojautat isoilla romuilla perseen alas asti ilman reisilihaksilla jarruttamista, sitten kun ollaan siellä lähellä pohjaa niin nopeaa liikettä on vaikea pysäyttää ennenkun se homma jää polville->nivelet ottaa osumaa. Alasmenon kun tekee rauhallisesti ja kontrolloi reisillä sitä painoa niin siellä alhaalla liikkeen voi viel pysäyttää siinä vaiheessa kun rasitus on lihaksilla eikä ylivenytyksen takia polvilla...

EDIT: Nivelhän ei vahingoitu vaikka vedätkin sen perseen sinne lattiaan jos lisäpaino nojaa viel lihasvoimaan ja polvien suuntaus on oikea jalkateriin nähden. Tuo ala-asento kun on ihmiskropalle ihan luonnollinen ilman painoja, jos ilman painoja syväkyykky tuntuu pahalta polvissa ni vikaa on lihasten venyvyydessä tai sitten rakenteellista vikaa jos polvissa vihloo...

Kyse on siitä että rojautat isoilla romuilla perseen alas asti ilman reisilihaksilla jarruttamista, sitten kun ollaan siellä lähellä pohjaa niin nopeaa liikettä on vaikea pysäyttää ennenkun se homma jää polville->nivelet ottaa osumaa. Alasmenon kun tekee rauhallisesti ja kontrolloi reisillä sitä painoa niin siellä alhaalla liikkeen voi viel pysäyttää siinä vaiheessa kun rasitus on lihaksilla eikä ylivenytyksen takia polvilla...

Ok. Lähinnä pisti mietityttämään, koska oikea polveni on ruennut prakaamaan (lumpion rustopinta kulunut) ja olen koittanut paikallistaa tekniikasta mahdollista vikaa tohon. Teen kuitenkin kyykyt vain "kisasyvyyteen", joten varsinaista polville menemistä mainitussa mielessä ei sitten ilmeisesti tule.

En nyt tiedä tuleeko väärään ketjuun, mutta olen huomannut että mun alaselkä pyöristyy kun yritän mennä syvälle kyykkyyn. Olen kokeillut erilaisia jalka-asentoja, mutta mikään ei tunnu toimivan. Osaisko joku neuvoa mitä lihasta kannattaisi harjoitella/vahvistaa. Vai onko tähän mitään apua? Venyttely? Olisin kiitollinen, jos joku auttaisi!

En nyt tiedä tuleeko väärään ketjuun, mutta olen huomannut että mun alaselkä pyöristyy kun yritän mennä syvälle kyykkyyn. Olen kokeillut erilaisia jalka-asentoja, mutta mikään ei tunnu toimivan. Osaisko joku neuvoa mitä lihasta kannattaisi harjoitella/vahvistaa. Vai onko tähän mitään apua? Venyttely? Olisin kiitollinen, jos joku auttaisi!

Itsellä on lantion seudulla jäykät lihakset, jotka saavat aikaan tuon saman jutun. Kävin fyssarilla kysäsemässä ja se tuon sitten totesi. Antoi erilaisia venytyksiä.

Ootko kokeillu painonnostokenkiä?

Okei, aika selkeästi palaute on siis nyt se, että suuremmat painot eivät AINOASTAAN LIHASKASVUA ajatellen kompensoi aavistuksen pienempää liikerataa. Hieman oudolta edelleen kuullostaa, mutta uskotaan nyt fiksumpia ja tehdään vaikka kompromissi, että ensin kaksi sarjaa isommilla painoilla tuohon "mun tyyliin" ja sitten painoja alas ja kaksi sarjaa syvältä ilman penkkiä.

Voimasuoni, on kyllä niin pimeitä venyttelyjä, että kannattaa maksaa se yksi fyssarikäynti vaan. Ei netin välityksellä noita saa selitettyä. Mutta lihaksistosta sen verran, että venyttelyt koskee lonkan kiertäjiä, koukistajia, etureisiä (sivusta jos tarkkoja ollaan), nivusia ja takareisiä. Eikä se nyt ole saletti, että on sama vika.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voi penkkikyykkyäkin tehdä syväkyykkynä kunhan löytää jostain sopivan matalan alustan.
Hyöty tästä on se että kaikki suoritukset ovat saman syvyisiä.

Itsellä selkä sen verran hajalla että en uskalla enää kyykätä ilman sopivaa alustaa perseen alla. Salilta löytyy säädettävä boxi ja laitan sen niin että kun istun siihen kunnolla niin ollaan hieman alle vaakatasossa. Tällöin hipaisemalla saadaan varmasti tarpeeksi syvä kyykky.

Jos vedän ilman mitään alustaa niin kyykyt menee aina pohjaan ja selkä ei kestä sitä. Huvittavaa kyllä että kyykky on korkeampi mutta rautaa ei voi laittaa niin paljon. Varmistusraudat power-rackiin ja "syvyyden estäjä" perseen alle niin uskaltaa taas kyykätä kovia sarjoja.

Hack ja prässi mahdollistavat oikealla tekniikalla paljon pidemälle viedyn rasituksen kyykkyyn verrattuna, en voisi kuvitella tekeväni kyykyssä niin pitkiä ja raskaita sarjoja kuin nyt näissä edellämainituissa koneissa.

Tässä on reisitreenin kannalta mielestäni hyvä pointti. Itsellä syväkyykky on ns. lyhyiden sarjojen "voimaliike" vaikka voimaa ei olekaan. Hack ja prässi sitten toistoalueella 8-20 toistoa erittäin kontrolloidusti volyymia syklitellen, sarjapituuksia ja palautuksia muutellen yms.. ja toki niitä painojakin hissuksiin ylöspäin hivuttaen.

Yleensä jengi runnoo prässissä hirveitä romuja käyttäen kaikkia mahdollisia kropan lihaksia hyväkseen, kun se mielestäni pääsee oikeuksiinsa paljon paremmin pitkissä kontrolloiduissa sarjoissa.

Niinno onhan se puolikyykky helpompi liike, varsinkin jos ei tarvi edes syvyyttä miettiä.;)

Ite en kyllä ymmärrä ollenkaan mitä tuolla voittaa, sillä puolikyykky nyt ei muutenkaan ole missään mielessä yhtä hyvä ku täyden liikeradan kyykky.
Monestin kyllä noita vajaita pyllistyksiä näkee juurikin niillä, joilla ei ole siellä perseen alla mitään:jahas:
Tuota penkkiä kannattaisi monen kyllä kokeilla ihan mielenkiinnosta, meinaan voi tulla yllätyksenä se kyykyn syvyys;)
Tuollainen penkki on n40cm korkea, niin kyllä se n175cm> kaverille alkaa olemaan jo 90asteen kulma!

Itsekin teen kyykyt penkkiä hipaisten ja kulma on silloin 90astetta 188cm pituiselle. Olen huomannut myöskin, että ilman penkkiä tekevillä kyykyt on usein enemmän vajaita.
Penkkiä käyttäessä on se hyvä puoli, että tulee tehtyä aina samaan syvyyteen ja ei tule huijattua itseään vajailla kyykyillä.

Ite tuli tehtyä pitkään kyykyt smithissä ja normaalilla tangolla penkille hipaisten ja bodausnäkökulmasta kateltuna saa pirun hyvin jännitteen pysyy reisillä. Ja todellakin vain hipaisten eikä stopeilla. Kulma oli alle 90 astetta.

Monestin kyllä noita vajaita pyllistyksiä näkee juurikin niillä, joilla ei ole siellä perseen alla mitään:jahas:
Tuota penkkiä kannattaisi monen kyllä kokeilla ihan mielenkiinnosta, meinaan voi tulla yllätyksenä se kyykyn syvyys;)
Tuollainen penkki on n40cm korkea, niin kyllä se n175cm> kaverille alkaa olemaan jo 90asteen kulma!

Niinno.. 90 asteen kulma on apout sama asia ku puolikyykky. Syvällä mennään polvikulmissa todella paljon alle 90 asteen. Ei se ainakaan meikäläiselle tule yllätyksenä, on noita tullu tutkailtua jonkun kerran.

Niinno.. 90 asteen kulma on apout sama asia ku puolikyykky. Syvällä mennään polvikulmissa todella paljon alle 90 asteen. Ei se ainakaan meikäläiselle tule yllätyksenä, on noita tullu tutkailtua jonkun kerran.
Jos tuosta kulmasta alkaa nosto, niin suosittelen penkkiä alle;)
squat.jpg

Itse en juurikaan enään tuota ns syväkyykky tee, jossa pukamat melkein roikkuu lattiassa;)

Jos tuosta kulmasta alkaa nosto, niin suosittelen penkkiä alle;)

KUVA

Itse en juurikaan enään tuota ns syväkyykky tee, jossa pukamat melkein roikkuu lattiassa;)

Nyt en oikein ymmärrä postin pointtia. Tuossa kuvassahan on ukkelilla polvikulma noin 90 astetta ja tuommosia kyykkyjä näkee valitettavasti oikeastikkin.

Väitäkkö oikeasti että tarvitaan penkkiä siihen että tajuaa kyykätä tarpeeksi syvälle? Miten se penkki siihen liittyy?

Ja kun puhutaan kyykystä, ni silloin puhutaan kyykystä sen täydellä liikeradalla. Ei kyykky ole defaulttina mikään vajaa pyllistys. Voimanostossa nostetaan sitten voimanoston sääntöjen mukaan, ja sekään ei liity oikeastaan asiaan mitenkään.

Ei siinä syväkyykyssä tarvita mitään penkkejä vaan silloin kun takareisi on kiinni pohkeessa niin syvyys on oikea...

Nyt en oikein ymmärrä postin pointtia. Tuossa kuvassahan on ukkelilla polvikulma noin 90 astetta ja tuommosia kyykkyjä näkee valitettavasti oikeastikkin.

Väitäkkö oikeasti että tarvitaan penkkiä siihen että tajuaa kyykätä tarpeeksi syvälle? Miten se penkki siihen liittyy?

Ja kun puhutaan kyykystä, ni silloin puhutaan kyykystä sen täydellä liikeradalla. Ei kyykky ole defaulttina mikään vajaa pyllistys. Voimanostossa nostetaan sitten voimanoston sääntöjen mukaan, ja sekään ei liity oikeastaan asiaan mitenkään.
Tuota pidän itse ns 90° kyykkynä ja se toteutuu ainakin tuollaisella alle 40cm korkealla penkillä:jahas:
500px-Squat_Bar_Placement.jpg

Tuo on taasen mun käsitys syvästä kyykystä.
kyykky1.jpg

Niin ja siinä edellisessä viestissä oli mun mielestä ns pyllistys.
Eli tuota alinta pidän huonona selälle, mutta se on mun mielipide vaan:rolleyes:
Alinta tyyliä käytin joskus, mutta jotenkin siinä alkoi ottamaan alaselkään.
Nykyään teen tuota piiroskuvan mukaista kyykkyä ja ei ole penkkiä perseen alla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom