Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Hmph... Minä kun ehdin jo innostua. :( Pitää vielä jto:lta odottaa vastausta. Liikkuvuus mulla on ongelma, nenä on suunnilleen polvessa kun meen kyykkyyn pelkän tangon kans.

Vaikkei uskoisi niin box-kyykkykin on auttanut ainakin minulla sisäreisien venyvyyteen ja lantion käyttöön. Muuten takakyykky pysyy kohtuullisena kunhan vähintään kerran viikkoon kyykkää sieltä syvältä. Henkilökohtasesti meinaa pitemmällä tauolla lähteä tekniikka takkuilemaan ja jumeja tulemaan. Jto:han on muistaakseni joskus neuvonu juuri tuota smithiä käyttämään. Lähinnä sillon olen ymmärtänyt dynaamisena venyttelynä eli viedään aina pikkuhiljaa niin syvälle kuin liikkuvuus sallii ja pikkuhiljaa se alkaa paranemaan. Mutta paremmat neuvot tulee toki jto:lta itseltään.

Juu tälläsena kaverikin neuvoi smithiä käyttämään, eli dynaamista venyttelyä vaan. Eli tekee vaikka ennen varsinaista takakyykkytreeniä lämppärinä tota.

Ittellä kans jatkuu toi venyvyyden lisäysprojekti, että voisi kunnon atg kyykkyä tehdä ilman, että alaselkä alkaa pyöristymään väärään suuntaan. Yksi asia mihin oikeastaan heräsin vasta muutama viikko sitten on, että meikäläisen pohkeet/nilkat on myös aika saatanan jäykät. Ennen olin vaan keskittynyt lähinnä reisiin/lantioon.

Kokeilin tossa meinaan joku aika sitten huvikseni pistoolikyykkyä tehdä, ja kun tarpeeksi monta kertaa olin kaatunu perseelleen, niin alko toi nilkka-/pohjeosasto hahmottua :D

No miksei tuota smith-vermelettä voisi jonnin sortin liikkuvuustreeniin käyttääkin, esim. ylileveillä kyykyillä nivusia aukomaan jne. kunhan tietää mitä ja miksi tekee.

Mutta kyllä mun makuun siihen liikkuvuusharjoitteluun löytyy parempiakin vaihtoehtoja kuin smith-vermele, joten rauhaan sen jättäisin liikkuvuusharjoittelussakin.

Oon itekkin joskus tuskaillut tuon lantion liikkuvuuden kanssa aika paljon ja isoin asia minkä opin oli se että jokaisen venytyksen jälkeen mitä teet sen kyykyn tekeminen omalla painolla pitäisi joko tuntua helpommalta tai sitten yksinkertaisesti näyttää jo paljon paremmalta. Paras tapa tähän on ennen ja jälkeen venytyksen vapaan kyykyn tekeminen ja sen videoiminen. Tämä sen takia koska itsekkin tein paljon kaikenlaisia venytyksiä mutta ongelmana oli se että venytykset olivat aivan paskoja (ei venyttänyt oikeää paikkaa) tai omalle liikkuvuudelle liian hankalia joten lopputulos oli se että venytysten jälkeen tuntui hassulta ja kivalta mutta liikkuvuus ei parantunut yhtään. Eli jos tuntuu että venyttely ei tehoa ollenkaan niin on parempi alkaa miettimään mitä tekee väärin.
Ja sitten on tietenkin venyttelyn pituus, itse ainakin huomasin että hyödyt alkoivat tulla kunolla esille vasta kun pituudet olivat siellä 2-3min puolella. Kai nämäkin ovat yksilöllisiä juttuja.

meikällä kans hirveen jumis noi lonkat. yhyy. tänään oikein sattu vasen puoli. :/ - ja huomasin et kantapää nousi kyykyssä ylös siitä jalasta, ku lämmittelin.

oonko vaan puusilmä vai pyöristyykö tos ekas videos alaselkä yläasennos, jos pyöristyy nii sittehä sei venytä ylätakareiskoi -> ei nii hyvä kyykkyä ajatelle?? nivusia toi venyttää tuol alhaal varmasti ku työntää polvia ulos

eipä siinä oon venytelly (sillo ku jaksaa) nuo ylätakareidet ja kyykkyala asennos nivuset eriksee... tollee kyl yhistän ne. tokan videon keppi juttu on kätevä

onko huono/hyvä/normi jos 3. videon polvi seinään kantapää maassa jutussa varpaiden ja seinän väliin jää 17cm,,, lättäjalat viel... miten nilkkojen liikkumattomuus näkyy kyykyssä?

Muuten miksi sitä kytsytaan että istutaan eka polviel päällä lattialla ja siitä hypätään kyykkyyn ja noustaan. Kannattaisko tollasia tehdä tankoniskan takana ja painoilla jos haluu parantaa kyykky tulosta, kyllä luulis tuovan terävyttä ja speediä.

Hack ja prässi mahdollistavat oikealla tekniikalla paljon pidemälle viedyn rasituksen kyykkyyn verrattuna, en voisi kuvitella tekeväni kyykyssä niin pitkiä ja raskaita sarjoja kuin nyt näissä edellämainituissa koneissa.

Tässä on reisitreenin kannalta mielestäni hyvä pointti. Itsellä syväkyykky on ns. lyhyiden sarjojen "voimaliike" vaikka voimaa ei olekaan. Hack ja prässi sitten toistoalueella 8-20 toistoa erittäin kontrolloidusti volyymia syklitellen, sarjapituuksia ja palautuksia muutellen yms.. ja toki niitä painojakin hissuksiin ylöspäin hivuttaen.

Yleensä jengi runnoo prässissä hirveitä romuja käyttäen kaikkia mahdollisia kropan lihaksia hyväkseen, kun se mielestäni pääsee oikeuksiinsa paljon paremmin pitkissä kontrolloiduissa sarjoissa.

Niinno onhan se puolikyykky helpompi liike, varsinkin jos ei tarvi edes syvyyttä miettiä.;)

Ite en kyllä ymmärrä ollenkaan mitä tuolla voittaa, sillä puolikyykky nyt ei muutenkaan ole missään mielessä yhtä hyvä ku täyden liikeradan kyykky.
Monestin kyllä noita vajaita pyllistyksiä näkee juurikin niillä, joilla ei ole siellä perseen alla mitään:jahas:
Tuota penkkiä kannattaisi monen kyllä kokeilla ihan mielenkiinnosta, meinaan voi tulla yllätyksenä se kyykyn syvyys;)
Tuollainen penkki on n40cm korkea, niin kyllä se n175cm> kaverille alkaa olemaan jo 90asteen kulma!

yhden jalan mavesta: ruukaako porukka tehä sitä takareisi perseakselille, tuki jalka maassa vai ilmassa kuten esim jhulmin videossa (ja lähes kaikissa muissa utube videoissa?)

ja mitä suhteita mavella ja tolla yhen jalan sarjapainoilla on? itellä yhen jalan on 33% normi mavesta... ei vakuuta varsinki ku normi mave ei mee pelkällä selällä tosiaan

Itsekin teen kyykyt penkkiä hipaisten ja kulma on silloin 90astetta 188cm pituiselle. Olen huomannut myöskin, että ilman penkkiä tekevillä kyykyt on usein enemmän vajaita.
Penkkiä käyttäessä on se hyvä puoli, että tulee tehtyä aina samaan syvyyteen ja ei tule huijattua itseään vajailla kyykyillä.

yhden jalan mavesta: ruukaako porukka tehä sitä takareisi perseakselille, tuki jalka maassa vai ilmassa kuten esim jhulmin videossa (ja lähes kaikissa muissa utube videoissa?)

ja mitä suhteita mavella ja tolla yhen jalan sarjapainoilla on? itellä yhen jalan on 33% normi mavesta... ei vakuuta varsinki ku normi mave ei mee pelkällä selällä tosiaan

Riippuu täysin sun tukilihasten tasosta, jos on sen verran hyvässä kunnossa että pystyy pitämään tasapainon niin että jalka on ilmassa. Samantien kun jalka menee maahan niin tasapainon pitäminen on helpompaa.

Suhteita on vaikea arvioida koska jos ei ole tehnyt ollenkaan yhden jalan liikkeitä niin tuo tasapaino puoli voi olla hyvinkin hakusessa.

Ite tuli tehtyä pitkään kyykyt smithissä ja normaalilla tangolla penkille hipaisten ja bodausnäkökulmasta kateltuna saa pirun hyvin jännitteen pysyy reisillä. Ja todellakin vain hipaisten eikä stopeilla. Kulma oli alle 90 astetta.

Monestin kyllä noita vajaita pyllistyksiä näkee juurikin niillä, joilla ei ole siellä perseen alla mitään:jahas:
Tuota penkkiä kannattaisi monen kyllä kokeilla ihan mielenkiinnosta, meinaan voi tulla yllätyksenä se kyykyn syvyys;)
Tuollainen penkki on n40cm korkea, niin kyllä se n175cm> kaverille alkaa olemaan jo 90asteen kulma!

Niinno.. 90 asteen kulma on apout sama asia ku puolikyykky. Syvällä mennään polvikulmissa todella paljon alle 90 asteen. Ei se ainakaan meikäläiselle tule yllätyksenä, on noita tullu tutkailtua jonkun kerran.

Niinno.. 90 asteen kulma on apout sama asia ku puolikyykky. Syvällä mennään polvikulmissa todella paljon alle 90 asteen. Ei se ainakaan meikäläiselle tule yllätyksenä, on noita tullu tutkailtua jonkun kerran.
Jos tuosta kulmasta alkaa nosto, niin suosittelen penkkiä alle;)
squat.jpg

Itse en juurikaan enään tuota ns syväkyykky tee, jossa pukamat melkein roikkuu lattiassa;)

Jos tuosta kulmasta alkaa nosto, niin suosittelen penkkiä alle;)

KUVA

Itse en juurikaan enään tuota ns syväkyykky tee, jossa pukamat melkein roikkuu lattiassa;)

Nyt en oikein ymmärrä postin pointtia. Tuossa kuvassahan on ukkelilla polvikulma noin 90 astetta ja tuommosia kyykkyjä näkee valitettavasti oikeastikkin.

Väitäkkö oikeasti että tarvitaan penkkiä siihen että tajuaa kyykätä tarpeeksi syvälle? Miten se penkki siihen liittyy?

Ja kun puhutaan kyykystä, ni silloin puhutaan kyykystä sen täydellä liikeradalla. Ei kyykky ole defaulttina mikään vajaa pyllistys. Voimanostossa nostetaan sitten voimanoston sääntöjen mukaan, ja sekään ei liity oikeastaan asiaan mitenkään.

Back
Ylös Bottom