Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

No siis ei Yateskin poisti koko kyykyn ja kylla sillakin ihan kivat kintut on. Niita on muitakin liikkeita, riippuu haluaako kayttaa niita hyvaksi. Ota huomioon, etta yatesin geenitkaan ei ollut parhaat.
Yatesilla taisi olla myös "hieman" kemiallisia apuja kinttujansa kasvattamassa. Se niistä geeneistä.

Just just. Eli, jos sulla on kemikaaleja apuna, niin silla on yks hailee miten treenaa jalat ja olet automaattisesti mr. olympia voittaja varsinki, jos sulla ei ole geenit parhaimmasta paasta suhteessa 19 muuhun maailman parhaaseen kehonrakentajaan, jotka kanssa kayttaa kemikaaleja. Kuiteskin, jos olet natu niin sulla on pakko tehda syvakyykkyja. Makes sense.

Just just. Eli, jos sulla on kemikaaleja apuna, niin silla on yks hailee miten treenaa jalat ja olet automaattisesti mr. olympia voittaja varsinki, jos sulla ei ole geenit parhaimmasta paasta suhteessa 19 muuhun maailman parhaaseen kehonrakentajaan, jotka kanssa kayttaa kemikaaleja. Kuiteskin, jos olet natu niin sulla on pakko tehda syvakyykkyja. Makes sense.
Puhuin ylipäätänsä kinttujen kasvattamisesta, en olympiatouhuista.

Ja ei, en sanonut että natujen on pakko tehdä syväkyykkyjä. Kyykkyjä kyllä, jos jalkoja haluaa kasvattaa ja vahvistaa, mutta ei välttämättä syväkyykkyjä. Vaakatasoonkin tehtynä kyykky on ok. Itse teen molempia. Pointti oli vaan se että kyykky, vaakatasoon tai alle, on ylivertainen jalkaliike muihin verrattuina.

EDIT: Muistelisin btw paristakin paikasta joskus lukeneeni että Yatesin geenit ei todellakaan olleet huonot. Saattaa tosin olla että muistan päin helvettiä.

Itse olen kokeillut sekä puolikyykkyjä että syväkyykkyjä, ja rehellisesti sanoen en ole todennut lihasmassassa kehityseroa juurikaan noilla, koska puolikyykyssä isot painot kompensoivat liikeradan vähemmyyttä. Täydellistä liikerataa ei kuitenkaan saa, ja koska itse treenaan ulkonäön lisäksi myös fyysisen kunnon takia, niin en haluaisi joutua tilanteeseen, että joudun nousemaan kyyrystä rojut selässä ja voimat loppuvat kesken, koska en salilla viitsinyt tehdä liikkeen kuin puoliksi.

Mutta sille linjalle ei kannata lähteä, että alkaa vähentää liikkeitä ja toistoja, koska ne ovat "turhia" tai laiskat pojat kertoivat että niissä voi mennä paikat rikki. Itse kerran aloin vähentää liikkeitä ja lopulta tein vain yhtä-kahta liikettä, ja lopputuloksenhan tiedämme kaikki. Jos paikat uhkaavat mennä paskaksi, kannattaa tekniikka kerrata ja tarkastaa huolellisesti ja tarvittaessa arvioida myös sitä, onko tankoon päässyt lipsahtamaan esimerkiksi mr. egon vaikutuksesta muutama limppu malmia liikaa.

Syväkyykky ei rasita polvia tai niveliä sen enempää ku se 30 asteen vemputus yläasennossa jos on kyseessä terve ihminen. Asian ydin on ala-asennossaki pysäyttää se liike rauhallisesti niillä reisilihaksilla ennen kun loppuu lihaksesta varat ja homma menee polville, sillon on jo kyse kyykkääjän virheestä eikä liikkeen haitallisuudesta. Tuommone 30 asteen nylkytys kyllä tuo poltetta koska lihas ei veny missään vaiheessa ja veri&maitohapot senkun jatkaa kertymistään. Myöskään lihaskasvu ei voi olla optimaalisinta koska lihaskudos ei rikkoudu samallatavalla kuin kunnon venytyksessä.

Ja Mr. Olympian voittoon ei päästä paskoilla geeneillä vaikka ois millaset lääkkeet kehissä, muuten meillä ois viimesien vuosien ajalta varmasti joka vuos uusia jannuja top10-listalla joista kukaan ole koskaan kuullutkaan. Eli se niistä Yatesin huonoista geeneistä.

Voi penkkikyykkyäkin tehdä syväkyykkynä kunhan löytää jostain sopivan matalan alustan.
Hyöty tästä on se että kaikki suoritukset ovat saman syvyisiä.

Kun treenasin kotona pelkällä omapainolla tein joskus parisataa syväkyykkyä 25cm alustalle, tarkoituksena oli kontrolloida jokaisen suorituksen syvyys.

Itse sain jalkojen ja varsinkin etureisien kehityksen nousuun kun jouduin lopettamaan kyykkäämisen olkapäävamman takia.
Hack ja prässi mahdollistavat oikealla tekniikalla paljon pidemälle viedyn rasituksen kyykkyyn verrattuna, en voisi kuvitella tekeväni kyykyssä niin pitkiä ja raskaita sarjoja kuin nyt näissä edellämainituissa koneissa.

Asian ydin on ala-asennossaki pysäyttää se liike rauhallisesti niillä reisilihaksilla ennen kun loppuu lihaksesta varat ja homma menee polville, sillon on jo kyse kyykkääjän virheestä eikä liikkeen haitallisuudesta.

Avaisitko tuota vähän. Mitä tarkoitat polville menemisellä? Tarkoitatko syväkyykyllä kyykkyä, josta jää maahan vieno pers'reiän haju?

Mä kyykkäsin tuolla tavalla oikeastaan aina. Tosin se mihin hipaisin oli aika matalalla, semmoinen hyvän salikyykyn syvyinen.

Syy tuon "merkkipenkin" käyttöön oli oikeastaan muutama lätkä jannu salilta. Ne lisäs tankoon rautaa ja kokoajan jäi kyykyt vajaammiksi. Merkin kanssa tiesi
sit aina itse kuinka syvä oli ja ei tarvinu arpoa.

Onneksi treenin alkuvaiheessa seurana oli porukkaa joiden mielestä kyykky on kyykky ja pyllistys on pyllistys :)

Avaisitko tuota vähän. Mitä tarkoitat polville menemisellä? Tarkoitatko syväkyykyllä kyykkyä, josta jää maahan vieno pers'reiän haju?

Kyse on siitä että rojautat isoilla romuilla perseen alas asti ilman reisilihaksilla jarruttamista, sitten kun ollaan siellä lähellä pohjaa niin nopeaa liikettä on vaikea pysäyttää ennenkun se homma jää polville->nivelet ottaa osumaa. Alasmenon kun tekee rauhallisesti ja kontrolloi reisillä sitä painoa niin siellä alhaalla liikkeen voi viel pysäyttää siinä vaiheessa kun rasitus on lihaksilla eikä ylivenytyksen takia polvilla...

EDIT: Nivelhän ei vahingoitu vaikka vedätkin sen perseen sinne lattiaan jos lisäpaino nojaa viel lihasvoimaan ja polvien suuntaus on oikea jalkateriin nähden. Tuo ala-asento kun on ihmiskropalle ihan luonnollinen ilman painoja, jos ilman painoja syväkyykky tuntuu pahalta polvissa ni vikaa on lihasten venyvyydessä tai sitten rakenteellista vikaa jos polvissa vihloo...

Onko järkevää hankkia vyö mavea varten?

Saan tästä huutoa..... mutta itse en käytä, enkä suosittele vyötä. Itse olen treenannut ja käynyt kaverin ( personal trainer ) mave tekniikkaa hyvin paljon läpi, pyrittiin pistämään nostotekniikka mahdollisimman hyväksi, sitten olen nostellut sarjoja aina ilman vyötä ja itsellä ainakin keskivartalon lihakset vahvistuneet, eikä ole selän kanssa ollut ongelmia. Olen myös ottanut maksimini ( sinänsä vaatimaton 225 kg kun omapaino 103 kg ) ilman vyötä, mutta paketti pysyi silti kasassa...

Toisin sanoen, treenaa tekniikka kuntoon ja nosta painoja maltilla pitäen samalla tekniikan ja paketin kasassa. Näin kehität myös keskivaraloasi paremmaksi.

Kyse on siitä että rojautat isoilla romuilla perseen alas asti ilman reisilihaksilla jarruttamista, sitten kun ollaan siellä lähellä pohjaa niin nopeaa liikettä on vaikea pysäyttää ennenkun se homma jää polville->nivelet ottaa osumaa. Alasmenon kun tekee rauhallisesti ja kontrolloi reisillä sitä painoa niin siellä alhaalla liikkeen voi viel pysäyttää siinä vaiheessa kun rasitus on lihaksilla eikä ylivenytyksen takia polvilla...

Ok. Lähinnä pisti mietityttämään, koska oikea polveni on ruennut prakaamaan (lumpion rustopinta kulunut) ja olen koittanut paikallistaa tekniikasta mahdollista vikaa tohon. Teen kuitenkin kyykyt vain "kisasyvyyteen", joten varsinaista polville menemistä mainitussa mielessä ei sitten ilmeisesti tule.

Samaa mieltä doyan kanssa, miksi pitäisi käyttää vyötä?

Kiellän treenattaviltani vyön käytön käytännössä kokonaan, koska uskon vahvasti siihen että vyön käyttö pitää jättää ääritilanteisiin, kuten kisoihin. Vaikka ei se sielläkään tosissaan pakollinen ole.

En nyt tiedä tuleeko väärään ketjuun, mutta olen huomannut että mun alaselkä pyöristyy kun yritän mennä syvälle kyykkyyn. Olen kokeillut erilaisia jalka-asentoja, mutta mikään ei tunnu toimivan. Osaisko joku neuvoa mitä lihasta kannattaisi harjoitella/vahvistaa. Vai onko tähän mitään apua? Venyttely? Olisin kiitollinen, jos joku auttaisi!

En nyt tiedä tuleeko väärään ketjuun, mutta olen huomannut että mun alaselkä pyöristyy kun yritän mennä syvälle kyykkyyn. Olen kokeillut erilaisia jalka-asentoja, mutta mikään ei tunnu toimivan. Osaisko joku neuvoa mitä lihasta kannattaisi harjoitella/vahvistaa. Vai onko tähän mitään apua? Venyttely? Olisin kiitollinen, jos joku auttaisi!

Itsellä on lantion seudulla jäykät lihakset, jotka saavat aikaan tuon saman jutun. Kävin fyssarilla kysäsemässä ja se tuon sitten totesi. Antoi erilaisia venytyksiä.

Ootko kokeillu painonnostokenkiä?

Teen kolmijakoista ohjelmaa jossa jako on 1.Kädet 2.Jalat ja vatsat 3.Rinta ja selkä ,Kannattaisiko tuollaisessa ohjelmassa mave pistää selkä vai jalka päivälle?

Samaa mieltä doyan kanssa, miksi pitäisi käyttää vyötä?

Kiellän treenattaviltani vyön käytön käytännössä kokonaan, koska uskon vahvasti siihen että vyön käyttö pitää jättää ääritilanteisiin, kuten kisoihin. Vaikka ei se sielläkään tosissaan pakollinen ole.

Itse käytän vyötä vaan jos teen kovan kakkosen tai ykkösen mavessa.

Mitä Fuhrer olet mieltä vyön käytöstä kyykyssä?

Kaipa nuissa etureiskoissa on jerkkua iha kivasti, mut sitte esim mavessa sarjapainot on kans iha kohillaa, joten luulis sitä takapuolellaki olevan voemoo. Tiedä tuosta sitten :wtf:

Mulla sama, mavessa menee kuitenkin sarjat melkeen 2x painoilla verrattuna kyykkyyn, ja muutenki mave on suurempi ku monilla kavereilla jotka kuitenkin kyykkää reilusti enemmän.

Back
Ylös Bottom