Kyykky penkistä hipaisten

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RapidAid
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei oo mun mielestä mitään järkeä tehä noita penkkikyykkyjä. Siis normaalille salipenkille. Jos tekee oikeesti kovaa sen liikeen, niin painot nousee ihan liian isoiks, jollon loukkaantumisriski ja voimatuotannon hyötysuhde menee ehkä liian isoks.

Vertailuna omat tulokset.. Penkille otin 10x200kg ilman kyseisen liikkeen treeniä, kun syväkyykkypainot oli 130kg.

edit. Ja syväkyykyssä siis tolla 130 meni helvetin tiukkoja vitosia.

Tuota pidän itse ns 90° kyykkynä ja se toteutuu ainakin tuollaisella alle 40cm korkealla penkillä:jahas:
500px-Squat_Bar_Placement.jpg

Tuo on taasen mun käsitys syvästä kyykystä.
kyykky1.jpg

Niin ja siinä edellisessä viestissä oli mun mielestä ns pyllistys.
Eli tuota alinta pidän huonona selälle, mutta se on mun mielipide vaan:rolleyes:
Alinta tyyliä käytin joskus, mutta jotenkin siinä alkoi ottamaan alaselkään.
Nykyään teen tuota piiroskuvan mukaista kyykkyä ja ei ole penkkiä perseen alla.

No ei sitä pidä alkaa väkisin tunkemaan persettä tonttiin, jos ei liikkuvuus riitä. Sehän on järjetöntä ihan alkujaankin. Tuohan nyt on todella huono asento tuolla ala-asennossa tuossa alimmassa kuvassa, sehän on selvä.

En muuten hahmota vielä tuota 90 asteen kyykkyä noista sun selityksistä. Missä kohtaa noissa kuvissa on 90 asteen kulma ja minkä suhteen mitattuna?

Ei oo mun mielestä mitään järkeä tehä noita penkkikyykkyjä. Siis normaalille salipenkille. Jos tekee oikeesti kovaa sen liikeen, niin painot nousee ihan liian isoiks, jollon loukkaantumisriski ja voimatuotannon hyötysuhde menee ehkä liian isoks.

Vertailuna omat tulokset.. Penkille otin 10x200kg ilman kyseisen liikkeen treeniä, kun syväkyykkypainot oli 130kg.

edit. Ja syväkyykyssä siis tolla 130 meni helvetin tiukkoja vitosia.
Eli sä tee suurinpiirtein tuota syvyyttä noi syvä kyykyt?
kyykky1.jpg

Hipaisusta ei ole mitään hyötyä, liike pitää pysäyttää. Box kyykky on erinomainen apuliike, tai miksei pääliikekkin, mutta tosiaan nuo saamarin penkit on saleilla liian korkeita. Taas alkanut polvia särkemään kun on noita penkkejä käyttänyt. Tosin siitä on ollut välitöntä apua normikyykyn tekniikkaan. Kyllähän se mittasyvyiseksi menee varsinkin kantapäistä korotetuilla kengillä, mutta box-kyykyn tulisi olla hieman alle sen mukavuustason että saadaan paras hyöty.

Ensin pitää saada yhteisymmärrys käsitteistä "normaalikyykky" ja "syväkyykky". Sen jälkeen voi vasta alkaa vertailemaan niiden hyötyjä ja haittoja. Itse tulkitsen ne kuten Ripee:n kuvissa eli normikyykyssä reiden yläpinta on vaakatasossa ja syväkyykyssä mennään niin alas kuin pääsee. Lyhyemmät kaverit kuten Peeveli joutuu tuomaan oman matalan penkin salille, jos haluavat tehdä normikyykkyjä penkin kanssa :)

Eikö tästä aiheesta juuri puhuttu? Siis ihan viikko tai kaksi sitten? Muistaakseni lätkäisin jotain ohjeitakin syvyyteen liittyen.

Joka tapauksessa, ripee siis selkeästi tarkoittaa 90 asteella reiden ja lattian normaalin välistä kulmaa, eli siis suoran säären kulmaa. Polvikulma tarkoittaa kuitenkin nimenomaan reiden ja säären kulmaa, ja sääri menee lähes poikkeuksetta kaikilla hieman eteen päin, jolloin reiden ei 90 asteen kulmassa tarvitse olla lähellekään lattian suuntaa.

Mun mielestä on voiman hankinnassa fiksua kyykätä syvälle, mutta ainakin tuohon reidet vaakatasoon. Jos siihen kulmaan ei pääse alaselän pyöristymättä, kannattaa ottaa lajinomaisia venyjä tai jättää kyykkäilyt kokonaan ja tehdä jotain muuta.

Tuossa vielä noita vinkkejä:

Tai siis harva jaksaa reenata liikkuvuuttaan täysiliikerataisen kyykyn vaatimuksiin nähden. Kyykky ei ole sellainen liike, jota voi kuka tahansa alkaa vaan tekemään. Suurimmalla osalla aikuisväestöstä on istumisesta/puutteellisesta lihashuollosta johtuen helvetin jäykät takareidet ja pakarat, jolloin on päivänselvää ettei kunnon kyykkyasento löydy hetkessä. Myös nilkat ovat usein hyvin jäykät, joka tuottaa ongelmia varsinkin painonnostotyylisessä niskakyykyssä. Painonnostajilla on vuosien kokemus liikkuvuuden reenaamisesta, silti he käyttävät korkeakorkoisia kenkiä kyykätessä. Ilmankin pärjää, mutta harvoin niistä haittaakaan on.

Mm. squat rx:ssä on ihan päteviä ohjeita yleiskyykyn liikkuvuuteen, julletuksen korjaamiseen ym:
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Eli muutamia hyviä liikkeitä liikkuvuuden parantamiseksi:
-etukyykky
-tempausvala
-nilkkojen venytykseen ihan kyykkyasennossa istuminen, avuksi voi ottaa ihan pelkän tangon, laittaa sen polvien päälle ja antaa painaa niitä eteen päin. Kantapäät kuitenkin maassa ja selkä suorassa
+noi parit videolla esitetyt hämyt

Nuo liikkeet voi googlettaa tai etsiä esim. täältä vinkkejä suoritustapoihin.

Edit: Piti sanoa, etten bodauksesta tiedä mitään, joten siihen en ota kantaa. Enkä kyllä jaksa harmistua siitäkään, jos joku haluaa niitä puolikyykkyjä tehdä. Elämä on liian lyhyt tuollaisista murehtimiseen.

Voi penkkikyykkyäkin tehdä syväkyykkynä kunhan löytää jostain sopivan matalan alustan.
Hyöty tästä on se että kaikki suoritukset ovat saman syvyisiä.

Kun treenasin kotona pelkällä omapainolla tein joskus parisataa syväkyykkyä 25cm alustalle, tarkoituksena oli kontrolloida jokaisen suorituksen syvyys.

Itse sain jalkojen ja varsinkin etureisien kehityksen nousuun kun jouduin lopettamaan kyykkäämisen olkapäävamman takia.
Hack ja prässi mahdollistavat oikealla tekniikalla paljon pidemälle viedyn rasituksen kyykkyyn verrattuna, en voisi kuvitella tekeväni kyykyssä niin pitkiä ja raskaita sarjoja kuin nyt näissä edellämainituissa koneissa.

Archey puhuu asiaa. Penkkikyykyn etuina tosiaan se että voi kontrolloidusti tehdä kaikki toistot samalle syvyydelle. Lisäksi liikkeen alaslasku tulee automaattisesti tehtyä hitaasti. Usein näkee salilla kyykkääjiä jotka lämmittelypainoilla ottaa kyykyt syvältä mutta aina kun paino lisääntyy jää kyykky vajaammaksi.

Penkki jota käyttää pitää olla keskipituisille 20 - 25 cm korkea.Tavallisen korkuiset penkit joita on salilla ovat korkeudeltaan aivan liian korkeita alle kaksimetrisille treenaajille. Eri juttu jos tarkoituksella tekee puolikyykkyjä. Olen itse 185 senttinen ja käytin aikoinaan hyvin tuloksin penkkiä joka oli 20 cm korkea.

Kyykky on hyvä yleisliike moniin lajeihin ja kehonrakentajille myös. Mutta jos puhutaan pelkästään etureisien treenaamisesta ei kyykky ole välttämätön. Niin kuin Archeykin totesi hack- ja prässitreeneillä moni saa varmasti paremman kehityksen. Jalkakyykky on niin vaativa liike että vain harvat pystyvät tekemään sen teknisesti hyvin ja jaksavat puristaa sarjat loppuun.

Penkkikyykyissä kannattaa katsoa, että sama kohta persiistä osuu penkkiin. Äkkiä käy niin, että penkkiin osuukin takareiDEN KESKIOSA ja painoja pystyy kasvattamaan 30 KG, kun liike jää lyhyemmäksi. Toinen juttu on vielä se, että jos polvia vie enemmän eteen, jää lonkan ojennus pienemmäksi. Vahvoilla etureisillä tuossa pystyy takaosaston tekemää työtä korvaamaan aika paljon. Puolikyykkyyn (reisi-säärikulma~90 astetta) oli joskus olemassa sellainen ohje, että penkin korkeus oli polvilumpion alareunan kohdalla. Itselläni "puolikyykyssä" oli yleensä 1,6 kertaiset painot suhteessa voimanostokyykkyyn.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom