Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mutta, jos ne menee liikkuu varpaiden yli kun olet pohjassa niin silloin takareitesi ovat lepotilassa/rentoutuneina ja tekee koko roskasta vaikeampaa ku ne pitää jännittää sieltä sitte uudestaan..

Toi oli kiinnostava pointti. Eilen koitin taas face the wall kyykkyjä ja huomasin et takareidet oli jännityksessä. Täytyy harjoitella jännittämään takareisiä paremmin. Polvi-varvaslinjaselitys ok.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nojoo, en enää treenaakaan face the wall kyykkyjä, fyssari ei tykännyt. Sen sijaan matalamman esteen voi laittaa joka estää polvia työntymästä eteenpäin. Antoi ohjeet et niskaa ja keskiselkää ei kannata ojennella liikaa ja pää saa työntyä pitkällekin eteen. Näin siis huomasimme liikkeen huonoksi.. ei auta oikein mitään, ehkä jollekin muulle voi sopia.

Miksei fyssari tykännyt? Ja mitä rintarangan ojenteluun tulee, niin enpä heti muista nähneeni kenenkään sitä liikaa ojentelevan, niskaa kylläkin. Eikä sitä millään tavoin juuri ojennella nuissa naama seinässä kyykyissä, mikäli ne tehdään oikein. Ja missä se pää saa työntyä pitkällekkin eteen, kyykyissäkö? Ei muuten saa...

Eli kaiken kaikkiaan merkillisen kuuloista kommentointia fyssarilta.

edit. siis kyseessähän on tää liike? Tuotahan voi tehdä noin tai kädet niskan takana, kädet pystyssä jne. Variaatioita liikkuvuuden ja tavoiteen mukaan.

http://www.youtube.com/watch?v=31z5DR9P1kw

No fyssari sanoi et oli käynyt viimeaikoina muutama saliäijä valittamassa niskakipuja liiasta jäpityksestä. Rintaranka mulla ei ojennu tarpeeks, keskiselällä tarkotin rintarangan ja alaselän liitoskohtaa, siihen tulee liikaa ojennusta. Kyllä tuo tietysti liikkuvuusharjoituksena voi mennä, koitin muutaman setin ja kuvailin, kippasin välillä perseelle kun yritin mennä pohjaan. Sain silti pari puhdastakin toistoa tehtyä. Pidin polvet suoraan eteenpäin toisinkuin tuo tyyppi. Tuosta videosta mä sitä rupesinkin opettelemaan. Kävi myös ilmi et mulla akillesjänteet kiristää ja sen takia kippaan helposti taaksepäin, täytyy kokeilla tuota vielä laittamalla lauta kantapäiden alle. Katsoin kun se fyssari itse kyykkäs niin sillä pää oli suorana selän jatkeena ja otsa työntyi 15-20cm varpaista eteenpäin, katse oli 45cm alaviistoon. Sillä ei edes oo yhtä kumara yläselkä mitä mulla..

Just just, eli aina ei kohtaa se mitä puhutaan ja mitä ohjeistetaan jne.

Ensinnäkään saliäijjien niskan jäpittelyt harvemmin johtuu mistään naamaseinässä-kyykyistä, vaan suurimmaksi osin esim. penkkipunnerruksesta, jossa hartiat nousee korviin ja runtataan pakolla tai kyykyissä/vedoissa tuijjataan katton jne.

Jos rintaranka ei ojennu tarpeeksi, eikö sitä ojennusta sinne pitäisi silloin juuri harjoittaa? Eli naamaseinässä-kyykyt, valakyykyt ym. toimii oikein hyvin siihen, toki myös monet monet muutkin harjoitukset. Jos sinne rintaranganalaosa ja lanneranganyläosa ojentuu liiaksi, pitää se alue vahvistaa ja opetella hallitsemaan se sekä tieten edelleen hommata se liikkuvuus sinne, mistä sen pitääkin tulla.

Jos akillekset kiristää, niin lienee paikallaan panostaa sinne pohkeiden (gastro sekä myös soleus) venyttelyyn. Erilaiset laskevat pohjeharjoitukset, kaltevat laudat ym. toimii hyvin lisätäkseen nuihin liikkuvuutta. Karhunkävely myös yksi oikein tehokas harjoitus koko sille alueelle. Lauta kantapään alla kyykkäillessä hoitaa oiretta, ei suinkaan poista itse ongelmaa vaan voi jopa pahentaa sitä pitemmässä juoksussa.

Mitä sinne selän ja päänasentoon normaalikyykyissä tulee, niin eihän tuo naama seinää vasten ole tarkoituskaan imitoida normikyykkyjä, vaan nimenomaan toimia liikkuvuus/mobilisoivan harjoituksena koko kropalle. Ja kumara yläselkähän poistuu, kun hoidetaan se rintarangan liikkuvuus kuntoon ja auotaan hartiarenkaan lihaksisto ettei se vedä sitä rankaa jatkuvasti kumaraan, unhoittamatta niiden vastalihasten vahvistamista tietenkään.

Nyt meni kyllä jo aikalailla ohi ketjun aiheen, mutta menköön nyt tän kerta.

Osaako kukaan sanoa, mistä tämä johtuu? Eli mavessa on jo toisen kerran käynyt max-4 sarjaa tehdessä näin: vika toisto irtoaa lattiasta, mutta jumittuu polviin ikuisuudelta tuntuvaksi ajaksi. Koska aikaa on kulunut jo ikuisuus, osa paineista ehtii hävitä, ja yläselkä taipuu ihan notkolle. Yläselän mutkaantumisen seurauksena saan kuitenkin tangon kiskottua ylös polvia pitkin, ja vietyä lantion eteen. Se mitä en tajua, on että millä tavalla pidon menettäminen keskivartalosta AUTTAA saamaan vikan toiston ylös?

Tai johtuuko toi siitä, että kun tanko jumittuu polviin pitkäksi aikaa, se myös ehtii karata liian kauaksi jaloista ja yläselän päästäminen löysäksi mahdollistaa tangon vetämisen takaisin kroppaa päin? Tää kuulostaa varmaan aika sekavalta. Treenin jälkeen oli selkä aika kipeä, eli jotain tein väärin. Mave on siinä mielessä kyykkyä riskialttiimpi liike, että ainakin itselläni ego saa helpommin vallan, kun ei tarvi pelätä jäävänsä rautojen alle, jos epäonnistuu.

Osaako kukaan sanoa, mistä tämä johtuu? Eli mavessa on jo toisen kerran käynyt max-4 sarjaa tehdessä näin: vika toisto irtoaa lattiasta, mutta jumittuu polviin ikuisuudelta tuntuvaksi ajaksi. Koska aikaa on kulunut jo ikuisuus, osa paineista ehtii hävitä, ja yläselkä taipuu ihan notkolle. Yläselän mutkaantumisen seurauksena saan kuitenkin tangon kiskottua ylös polvia pitkin, ja vietyä lantion eteen. Se mitä en tajua, on että millä tavalla pidon menettäminen keskivartalosta AUTTAA saamaan vikan toiston ylös?

Tai johtuuko toi siitä, että kun tanko jumittuu polviin pitkäksi aikaa, se myös ehtii karata liian kauaksi jaloista ja yläselän päästäminen löysäksi mahdollistaa tangon vetämisen takaisin kroppaa päin? Tää kuulostaa varmaan aika sekavalta. Treenin jälkeen oli selkä aika kipeä, eli jotain tein väärin. Mave on siinä mielessä kyykkyä riskialttiimpi liike, että ainakin itselläni ego saa helpommin vallan, kun ei tarvi pelätä jäävänsä rautojen alle, jos epäonnistuu.

Tarkoititkohan jotain tällaista? Kun keskivartalosta loppuu voima, niin polvet koukistuu uudestaan, kroppa nousee pystyyn ja pystytään käyttämään jalkoja paremmin hyödyksi. Periaatteessa tämä on huijausta, eikä ole hyväksytty tapa nostaa kisoissa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Noin käy kun pakaroista/alaselästä loppuu puhti.

Monesti vedossa näkee sen kun lantionojennusta ei jakseta tehdä loppuun asti tulee mitä erikoisempia tapoja päästä ylös asti.

Tarkoititkohan jotain tällaista? Kun keskivartalosta loppuu voima, niin polvet koukistuu uudestaan, kroppa nousee pystyyn ja pystytään käyttämään jalkoja paremmin hyödyksi. Periaatteessa tämä on huijausta, eikä ole hyväksytty tapa nostaa kisoissa.

Joo, varmaan jotain ton tyylistä siinä tapahtui. Mulla ei kyllä polvet luultavasti koukistuneet uudestaan, koska ne eivät olleet edes ehtineet suoristua. Periaateessa kävi niin, että vedosta tuli kaksi eri liikettä: ensin tanko irti lattiasta, jonka jälkeen se jumittui vähäksi aikaa polvien alapuolelle. Sitten vatsasta lähti paineet ja yläselkä meni mutkalle, jonka jälkeen tangon sai vedettyä jalkoja pitkin ylös. En kyllä pomputellut tankoa ylös reisiä pitkin, niinkuin videossa. Vois kyllä joskus ottaa videokameran mukaan salille, saisi itse nähdä, miten hassulta liikkeiden suoritus näyttää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nyt meni kyllä jo aikalailla ohi ketjun aiheen

Monet tuijottaa kattoon kyykyissä ja vedoissa, itsekin tein sitä kun monet muutkin harrastaa ja katselin vaan mallia. Valakyykky ei oo tuttu liike, täytyy kokeilla. Pelkästään kepin laittaminen niskaan auttaa hyvin köyristelyyn. Pohkeita on kyllä venytelty mut en tajua mikä niissä on kun aina kiristää. Koitin just vältellä ton kantakorokkeen käyttämistä kun oon kuullut saman et se pahentaa tilannetta mut kokeillaan nyt vähän. Karhunkävely on jees.
Täytyy ottaa tuo naamakyykky vaan haasteena, se on varmaan vaan siitä kiinni ettei oo tottunut siihen asentoon, kyllä se meni muutaman kerran ihan kunnolla, sillon kun näytin fyssarille niin jotain meni pieleen ja koko asento levis.
Hyvät setit sulla, aika samaa mieltä asioista.
Aattelin nyt kokeilla nopeuskyykkyjä ilman painoja.. en piruuttanikaan kyykkää raudoilla ennenkun toi touhu on kelvollista. Vielä yks lisäkyssäri, onko järkeä mennä istumakyykkyyn kippaamalla lantiota taaksepäin vai kannattaako pysähtyä siihen mihin lonkkien liike loppuu?

Itselläni pahensi polvea box-kyykky. Oli tosin hieman vajaa kyykky penkin korkeuden vuoksi, joka voi vaikuttaa asiaan...

Varmaan erilainen polvivaiva teikäläisellä kyseessä, tai sitten eri tekniikka boxissa. Puskitko jalkoja ja polvia voimakkaasti ulospäin? Lattiaa pitäisi ikäänkuin repiä kahtia ja painon olla kenkien ulkoreunalla. Tämä on se tyyli joka itsellä säästi polvia. Riippuu tietysti ihan että minkälainen vaiva polvessa on.

Se mitä en tajua, on että millä tavalla pidon menettäminen keskivartalosta AUTTAA saamaan vikan toiston ylös?

Sun selän antaessa periksi ja pyöristyessä alakropan nivelkulmat pääsevät selän kustannuksella parempiin asentoihin voimantuoton kannalta ja täten ne pääsevät siitä vaikeimmasta eli jumituskohdasta ohi. Varmaan sanomattakin selvää, ettei tätä tyyliä kovin paljoa kannata harrastaa. Sen sijaan kannattaa keskittyä jumituskohdan kehittämiseen vaikkapa pukkivedolla polven alta, tavallisen vetelyn ohella.
Näin ainakin mun logiikallani.

Sun selän antaessa periksi ja pyöristyessä alakropan nivelkulmat pääsevät selän kustannuksella parempiin asentoihin voimantuoton kannalta ja täten ne pääsevät siitä vaikeimmasta eli jumituskohdasta ohi. Varmaan sanomattakin selvää, ettei tätä tyyliä kovin paljoa kannata harrastaa. Sen sijaan kannattaa keskittyä jumituskohdan kehittämiseen vaikkapa pukkivedolla polven alta, tavallisen vetelyn ohella.
Näin ainakin mun logiikallani.

Kuulostaa aika järkevältä. Pitää varmaan tiputtaa painoja mavesta, ja alkaa taas kyykkäämään. Vaikuttaa tosiaankin siltä, että mave EI ole paras liike mave-tuloksen parantamiseen. Vedin 200 kgx3 jo vuosi sitten, ja toi 200 kgx4 tuli edellämainitulla itsemurha-tyylillä. Eli vuodessa tulos on parantunut YHDELLÄ toistolla. No, kehitys on kehitystä.

Mitä mieltä olette, onko kyykkytuloksen nostaminen varmin tapa saada mave nousuun, vai ovatko pukeilta vedot ja ns. osatoistot parempia? Tarviiko jalkavoimia (=kyykkyä) mavessa edes mihinkään, kun selkä ja keskivartalo on kuitenkin yleensä se heikko lenkki? Kokeilin 220 kg ykköstä kerran, ei liikkunut ollenkaan. Se ainakin oli ilmeisesti jalkavoimien puutteesta johtuvaa.

Mun mielestäni maven pitäis mavea tekemällä parantua, mutta kyllä se kyykkäämälläkin paranee. Onhan se paljon kiinni alaosastosta. Niinku sanoit, se nosto jäi polviin pitkäksi aikaa ja selkä ei enää jaksanut pysyä kasassa. Toisin sanottuna pakaroiden ja takareisien ollessa liian heikot, ei nosto tullut ylös tarpeeksi nopeasti, itse asiassa se ei olis välttämättä tullut ollenkaan polvien yli jos selkä ei olis pettänyt. Aina heikoin lenkki ei oo se joka pettää ekana. Kyykkykään ei sitäpaitsi jätä keskivartaloa kylmäksi.

miksi vihloo polvia prässissä ja hack kyykyssä? oon koittanu eri asentoja

Jospa ne ei vain sovi sulle (?) Itse myös moneen kertaan koittanu ängetä Hack-kyykyn ohjelmaan ja aina todennut, että aiheuttaa enemmän kipua kuin tuntumaa lihakseen. Aikani tahkosin ja sitten tajusin, että onhan niitä muitakin liikkeitä ;)

Mun mielestäni maven pitäis mavea tekemällä parantua, mutta kyllä se kyykkäämälläkin paranee. Onhan se paljon kiinni alaosastosta. Niinku sanoit, se nosto jäi polviin pitkäksi aikaa ja selkä ei enää jaksanut pysyä kasassa. Toisin sanottuna pakaroiden ja takareisien ollessa liian heikot, ei nosto tullut ylös tarpeeksi nopeasti, itse asiassa se ei olis välttämättä tullut ollenkaan polvien yli jos selkä ei olis pettänyt. Aina heikoin lenkki ei oo se joka pettää ekana. Kyykkykään ei sitäpaitsi jätä keskivartaloa kylmäksi.

Kyllähän se mave tietenkin paranee mavettamalla tiettyyn pisteeseen, mutta tuntuu, että kehityksen hitaudesta päätellen itsellä se piste on ohitettu. Outoa sinänsä, että mave tuntuu kulkevan paremmin, kun kyykkyä ei ole ohjelmistossa, parempi palautuminen varmaan tai jotain. Sjmave tuntuu myös ottavan hyvin takareisi-pakara-alaselkä akselille, ehkä se toimii kyykyn korvikkeena tässä suhteessa. Polvesta poistettiin osa haljenneesta ulkosyrjän kierukasta pari viikkoa sitten, mutta saa nähdä, sujuuko kyykky yhtään sen paremmin. Polvi tuntuu ihan samalta kuin ennen, ja kyykky tuntuu yhtä epämukavalta.

Mitä mieltä olette, onko kyykkytuloksen nostaminen varmin tapa saada mave nousuun, vai ovatko pukeilta vedot ja ns. osatoistot parempia? Tarviiko jalkavoimia (=kyykkyä) mavessa edes mihinkään, kun selkä ja keskivartalo on kuitenkin yleensä se heikko lenkki? Kokeilin 220 kg ykköstä kerran, ei liikkunut ollenkaan. Se ainakin oli ilmeisesti jalkavoimien puutteesta johtuvaa.

Mavessa kisaavatkaan eivät välttämättä treenaa mavea kuin esim. kerran kuukaudessa, eli sitä jos jotain liikettä voi parantaa tekemättä itse liikettä. Varmasti kyykyn parantuminen näkyy tuloksessa, ei vain jalkojen voimistuessa vaan keskivartalonkin.

Tietysti omalla kohdallani kun kyykkymaksimi ei riitä edes lämmittely painoksi mavessa, tuntuisi hurjalta että mave kehittyisi kyykyn kanssa saaden aikaan se että kyykky ei koskaan saa kiinni tuota eroa maveen (kokonaan nyt tarvitsekkaan).

Jospa ne ei vain sovi sulle (?) Itse myös moneen kertaan koittanu ängetä Hack-kyykyn ohjelmaan ja aina todennut, että aiheuttaa enemmän kipua kuin tuntumaa lihakseen. Aikani tahkosin ja sitten tajusin, että onhan niitä muitakin liikkeitä ;)
niin, mutta kun haluaisin kuitenkin jotain liikettä tehä jaloille ettei joudu vaa ojent ja kouk tekee laitteessa.. ja jos kerran prässissä JA hackissa vihloo, nii sattuu polvia jo normi kyykyn ajatteleminen

Suositut

Back
Ylös Bottom