Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onko yleistä, että kroppa taipuu hieman eteenpäin kyykätessä? En nyt puhu mistään ihan hirveästä "hyvää huomenta" tapaisesta liikkeestä, vaan selkä hieman kyyristyy? Auttaako esim etukyykky tähän asiaan? Vai miten kannattaisi harjoittaa? Olettaen, että keskikropan lihakset pitäis olla kyllä suht kondiksessa. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saa se selkä taipua eteenpäin ja voimanosto tyylisessä kyykyssä sen pitääkin taipua. Mutta pyöristyä se ei saa, eli rangan luontaisten notkojen tulee säilyä koko suorituksen ajan samana. Olympia/niskakyykyssä sen seläntaittumisen tulisi olla vähäisempää ja etukyykyssä miltei olematonta.

Alla selittävä kuvasarja, yksi kuva kun kertoo enempi kuin mä jaksan kirjoittaa.

http://www.drivelinebaseball.com/wp-content/uploads/2010/10/squat-variants.jpg

Saa se selkä taipua eteenpäin ja voimanosto tyylisessä kyykyssä sen pitääkin taipua. Mutta pyöristyä se ei saa, eli rangan luontaisten notkojen tulee säilyä koko suorituksen ajan samana. Olympia/niskakyykyssä sen seläntaittumisen tulisi olla vähäisempää ja etukyykyssä miltei olematonta.

Alla selittävä kuvasarja, yksi kuva kun kertoo enempi kuin mä jaksan kirjoittaa.

http://www.drivelinebaseball.com/wp-content/uploads/2010/10/squat-variants.jpg

Okei kiitoksia! Selvens hyvin asiaa, koska tänään vain jäi vaivaamaan mieltä, että rikonko paikkani koska tuntui mahdottomalta saada selkää pysymään suorassa syväkyykyssä.:D

http://i.imgur.com/oqxSE.png
http://2.bp.blogspot.com/_IDRHfShyE...Tc/s400/5ec6adc6aa54ad45_Grasshopper-pose.jpg
http://deannameiresonne.files.wordpress.com/2010/06/sport-yoga-pigeon-pose.jpeg

Jos jollakin on venyvyys ongelmia, niin itse olin yksi helvetin kanki. Koitin tehdä näitä aina aamuin ja illoin lämmittelyn jälkeen ja nyt taipuu perse kantapäihin ilman, että selkä pyöristyy.

Miten lämmittelet(te) ennen venyttelyä? Haluisin itekkin päästä kyykyssä alemmas.

Mistä tietää, että voi laittaa kyykätessä lisää painoa? Mitä pitää tehdä jos ei jaksakkaan nousta ala-asennosta?

Pitääkö jalkaterien olla kyykyssä suorassa vai onko niiden asennolla väliä?

Miten leveä haara-asennon pitää/kannattaa olla?

Nopeita X-hyppyjä minuutin kaksi, jotta saan veren kulkemaan ja sitten heiluttelen käsillä ympyrää yläkropallekki. Ei kylmiltään kannata venytellä.
Itse lisään painoa vielä joka kerta, kun olen aloittelija. Jos huomaan, että jokin kyykky jostain syystä jäi vajaaksi vedän sen seuraavallakin kerralla, mutta harvoinpa näin on tapahtunut. Aloitin itse 40kg (tanko + 10kg:t päissä) ja olen nyt 100kg:ssä. Yksi resetti tullu painon takia ja pari tekniikan trimmausta tullu tehtyä kanssa. Jalkaterien asento ja haara-asennon leveys riippuu ihan sinun anatomiasta kun olet päässy venymättömyysvaiheen yli. Oma on sen levyinen, että kantapäät on hitusen vain olkapäiden alla, jalat osottaa n. kello 2 ja kello 10. Suosittelen hankkimaan käsiisi Starting Strength 2nd editionin, siinä Rippetoe kuvaa kyykyn anatomian ja siihen tarvittavat eväät erittäin hyvin. Ennen tuntui 100kg raskaalta kyykätä ja kirjan luettua tekniikka parantui sen verran, että se tuntui keventyvän :D

Sam79; sanoi:
Eiköhän Helios tarkoittanut kysyä että vedätkö nykyään tollasella tangolla kun tossahan on forkut vasten reisiä.
Itekkään ei oikeen ymmärrä miten normitangolla vetäessä voi saada forkut raastettua reiteen? Toki jos oteleveys on sama kuin jalkojen leveys niin sitten ehkä mutta sullahan se ei näin ollut.

Pakostihan kyynärvarret osuu tuohon polvien sivulle ellei vedä about jollain tempausotteen leveydellä.

Nyt on tullu venyteltyä ja saan ainakin ilman painoja perseen melko lähelle maata!

Huomenna on kyykky päivä, niin pitää vielä kysyä, että saako nousuvaiheessa polvet taittua sisäänpäin?

Ei. Polvien pitää pysyä linjassa koko noston ajan.

Vähän tylsähkö kysymys, että kuinka paljon noi polvet saa työntyä varpaista eteenpäin? Mulla sellainen käsitys ettei polvet sais ylittää varpaita, onko kukaan kuullut vastaavaa?
Nyt koitan opetella kyykkäämään jalkaterät suorana eteenpäin. Jos kiertää jalkateriä ulospäin niin polvet ei saa mennä niiden sisäpuolelle.
Tuo kyykky naama seinää vasten on tuntunut hyvältä harjoitukselta, siinä ei oo mahdollista työntää polvia varpaiden yli, samoin julletaipumukset on eliminoitu. Toi kuitenkin tuntuu enemmän etukyykyltä. Lonkilla ois tarkoitus kyykätä ihan vaan polvien säästämiseksi.

Vähän tylsähkö kysymys, että kuinka paljon noi polvet saa työntyä varpaista eteenpäin? Mulla sellainen käsitys ettei polvet sais ylittää varpaita, onko kukaan kuullut vastaavaa?
Nyt koitan opetella kyykkäämään jalkaterät suorana eteenpäin. Jos kiertää jalkateriä ulospäin niin polvet ei saa mennä niiden sisäpuolelle.
Tuo kyykky naama seinää vasten on tuntunut hyvältä harjoitukselta, siinä ei oo mahdollista työntää polvia varpaiden yli, samoin julletaipumukset on eliminoitu. Toi kuitenkin tuntuu enemmän etukyykyltä. Lonkilla ois tarkoitus kyykätä ihan vaan polvien säästämiseksi.

Low bar -kyykky käyttää enemmän lantiota kuin high bar -tyyli, ja jalat ei saa mennä millään tyylillä sisäänpäin, jos arvostat polviesi terveyttä.

Saa ylittää varpaat, jokaisella vähän erinlai, enemmän ja vähemmän. Mutta, jos ne menee liikkuu varpaiden yli kun olet pohjassa niin silloin takareitesi ovat lepotilassa/rentoutuneina ja tekee koko roskasta vaikeampaa ku ne pitää jännittää sieltä sitte uudestaan.. Kyykkäät vain ja katot ettei ne pohjalla ollessasi liiku eteenpäi niin on okei. Lähde: Starting Strength 2nd edition, Mark Rippetoe.

http://i.imgur.com/CIdDc.png & http://i.imgur.com/OHGTk.png

Karstakeuhko: -Kyllä tuo polvi asia on käsitelty tässäkin ketjussa jo sen sata kertaa, joten etsivä löytää. Lyhyesti kuiten: Mun näkemyksen mukaan niitä polvia ei kannata päästää juurikaan varvaslinjan yli oikeastaan missään kyykyssä, lukuunottamatta jotain erikoiskikkailuita, esim. hindukyykkyjä. Jonnin verta sitä ylitystä voi joissain tapauksissa tulla, mutta mitä vähempi sen parempi.

Tästäkin asiasta kuten kaikesta muustakin löytyy myös eriäviä näkemyksiä ja niitäkin voi lukea edelleen tästäkin ketjusta.

Meni tänään aivan helkutin hyvin toi kyykkääminen! Pääs syvälle ja viime viikon painot tuntuivat todella kevyiltä!

Kiitos tästä :) Ens maanantaina uskaltaa laittaa lisää painoa pitkästä aikaa. Uskaltaako laittaa 10kg lisää vai kannattaako laittaa 5kg yhteensä? Teen 5x6 sarjoja.. Tällä hetkellä painoa 60kg :D

Meni tänään aivan helkutin hyvin toi kyykkääminen! Pääs syvälle ja viime viikon painot tuntuivat todella kevyiltä!

Kiitos tästä :) Ens maanantaina uskaltaa laittaa lisää painoa pitkästä aikaa. Uskaltaako laittaa 10kg lisää vai kannattaako laittaa 5kg yhteensä? Teen 5x6 sarjoja.. Tällä hetkellä painoa 60kg :D
Lisäisin painoa pikkuhiljaa, tyyliin ensi treenissä pari ekaa sarjaa vanhalla painolla, vaikka 3. sarjaan 5 kiloa lisää, jos se tuntuu edelleen kevyeltä niin viimeiseen sarjaan 10 kiloa lisää. Tai jotakin tuosta soveltaen. Sitten sitä seuraavaan treeniin painot sen perusteella miltä nuo tuntui. Eli en heittäisi heti korotuksia jo ekoihin sarjoihin.

Suositut

Back
Ylös Bottom