Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onko kyykyllä ja jalkaprässillä oikeasti niin paljon eroa kun sanotaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm, kun nuo polvet on aika huonot ja lääkäri totesi että polven alla oleva rusto on pehmeä, että kannattaisi jättää syväkyykyt pois.
Mutta ajattelin kumminkin koittaa ja jos ei satu niin voisin tehdä kyykkyä.
Sen takia vain kysyin että kannattaako vain suosiolla tehdä prässiä :)
Ps: Oon sairaan hyvä kirjoittamaan :jahas:

Jos ei satu niin kyykkää, mutta älä sitten mee syvälle. Ja, jos et kyykkäämään pysty niin tee mielummin ojennuksia kuin prässiä, koska se on ottaa siihen polveen samalla tavalla kuin kyykky.

Paitsi että ojennusvermele on varmasti huonoin vaihtoehto polvivaivaiselle, jos verrataan nuita kolmea (kyykky, prässi, ojennusvermele) keskenään.

Jos polvissa tuntuu epämukavalta niin tee yhden jalan liikkeitä aluksi.
Usein monet ongelmat johtuvat siitä että polven ympärillä on epätasainen voimantuotto.

Ja takareisi tuppaa yleensä olemaan se heikoin lenkki.

Esimerkkitreeni takareisipainotteisesti;

Askelkyykky 5x8-10 10s lepo
Polvenkoukistus maaten 5x6-8 2min lepo

Romanialainen maastaveto 4x10-12 10s lepo
Selänojennus 4x15-20 2min lepo

E: Risumies, täysin samaa mieltä..

En nyt sanois. Itellä polvi huuti hoosiannaa kyykätessä, mutta kuukauden pari veivailin reisiojennusta niin nyt pystyy kyykkyy syvältä eikä satu polveen. Riippuu varmasti pitkälti mikä polvessa vikana.

En nyt sanois. Itellä polvi huuti hoosiannaa kyykätessä, mutta kuukauden pari veivailin reisiojennusta niin nyt pystyy kyykkyy syvältä eikä satu polveen. Riippuu varmasti pitkälti mikä polvessa vikana.

Ja se on kyllä sitten satavarma että polvenojennus ei sitä kyykkyä parantanut.

Polvenojennusta käytetään kuntoutuksessa usein koska varsinkin liikkeen loppupäässä se aktivoi vastus medialista (pisara) hyvin.
Usein ei vain mietitä muita vaikutuksia. Takareidet eivät voi toimia luonnollisesti polven takapuolen voimantuotossa polvenojennuksessa.

Ja joissain tutkimuksissa polvenojennuksen oli huomattu aiheuttavan VMO:n (vastus medialis oblique) DOA:ta, eli delayed onset activation.
Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä että VMO aktivoituu myöhemmin kun pitäisi, joten polven stabilointi jää puutteelliseksi.

JP-P: lle kyssäri:

Oon nyt treenannut 3 jakoisella Ti vetävät, To työntävät ja La jalat/vatsat. Ongelma on tuossa jalkapäivässä 3x kyykky, 2x sjmv, 2x askelkyykky ja sitten vatsoille ja pohkeille loppuun pari sarjaa. Tämä treeni on yleensä semmonen että laatta käy luukulla lähes aina.. no ei siinä mitään kiva kun on reenin jälkeen sellainen olo että on tehnyt jotain. Ongelmat onkin päivät tämän jalkatreenin jälkeen. Varsinkin vasen takareisi tuntuisi olevan joka sunnuntai ja maanantaipäivä jollain tavalla tulehtunut/ revähtänyt tämän kovan jalkatreenin jälkeen. Tänään yritin kevyttä aerobista/ lihashuoltoa. Eli kävin kevyellä fillarilenkillä ja ekalla polkasulla tuntui kuin joku olisi veitsellä viiltänyt takareidestä. :( Rauhallisesti pystyin kuitenkin vetämään lenkin loppuun ja venyttelemään jalat kotona, mutta ei mitään apua. Ei tässä muuten mutta tiistaisin pitäisi tehdä maastavetoa ja homma vähän kärsii tuon takia. Lämmittelen kuitenkin hyvin ennen varsinaista jalkareeniä (n. 30min). Ettei pitäisi siitäkään olla kiinni. Treenaanko muka liian kovaa? :D Tuskinpa.. pitäisikö muuttaa tuota jalkatreeniä vai mitä tehdä?

Mulla on alkanu vihlomaan/pistämään alaselän vasen puoli. Oon alkanu tekemään mavea , mutta painot olen pitänyt pieninä kun tota tekniikka harjoittelen. mistä mahtaa johtua? Teenkö jonkun tietyn virheen liikkeessä?

Mulla on alkanu vihlomaan/pistämään alaselän vasen puoli. Oon alkanu tekemään mavea , mutta painot olen pitänyt pieninä kun tota tekniikka harjoittelen. mistä mahtaa johtua? Teenkö jonkun tietyn virheen liikkeessä?

En osaa sanoa mikä vika, mutta itellä oli joskus sama vaivaa, ja kipu tuntu heti sarjan jälkeen. Se oli itellä ainakin ohimenevää mutta koita tarkastella sitä tekniikkaa, jos vaikka perse nousee liian ylös irrotuksessa niin se tuo painetta selälle.

Mavessa jalat menee aina suoriksi nopeaa ja sitten selkä ojentuu,ja sarjojen jälkeen onkin tuntunut häntäluun kohdalla pientä kipua niinkuin aloittelija aikoina kyykkyä tehdessä huonolla tekniikalla.Oon yrittäny tehdä mavea myös pienemmillä painoilla,mutta aina ne jalat suoristuu ja oonki jättäny kesken/tekemättä pari viikkoa mave :S Oon kokeillu myös laittaa persettä mahdollisimman alas,mutta ei..sama homma..Mitä olis avuksi..?

Pidä selkäsi suorana, kun tanko on polvien yläpuolella/reisien puolivälin kohilli niin lantion työnnät etiäpäi. Ja älä ajattele mitään selän nostamista, lantioiden eteen tuominen pitäisi ojentaa selkäsikin ilman, että selällä mitään nostat. Tämä ratkaisi itellä ton selällä noston heti, toivottavasti auttaa.

Ja irrotusvaiheesssa kannattaa ajatella, että työntää lattiaa poispäin jaloillaan. Samalla pyri pitämään selän asento paikallaan, kunnes polvet on ylitetty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom