Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saako perusteluja? :)

hartiat ei lysähdä yhtään, eikä alaselkä. Kyllä tossa paketti on sikavahva. Se että vähän kulma kallistuu eteen ei kyllä haittaa, minusta. Tosin en kyykkää noin pirusti. Tavoite on nyt 3x omapaino raw eikä siitä tingitä. :) Ja mulla lysähtää raskaissa painoissa mitä on sanottu että aijai huono juttu.. muttei se missään mulla tunnu, sen vaan huomaa että jokin kohta ei kestä selässä. Tolla videon kaverilla ei varmaa oo samaa tunnetta missää vaihees.

EDIT: tossa sama kaveri pisti vähän lisää rautaa. Viimeinen näyttää tiukalta muttei se perkeles lysähdä mistää..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Noissa lannerankan ylimääräisissä liikkeissä kannattaa muistaa myös se että ei ne vammat aina tule välittömästi.
Esimerkiksi lannerankan nikamien rasitusmurtumat syntyvät ajan ja toistuvan väärinkuormituksen ansiosta.

Tota semmonen kysymys, että missä heikkous piilee, kun mulla kyykyt tahtoo kaatua eteen? Onko se selässä, syvissä vatsoissa vai jaloissa. Selkä on kyllä jonkin verran vatsoja ja jalkoja edellä, että en usko siitä olevan kyse.

Nojaat liian paljon eteen, tanko liian korkealla sun voimille (high bar vs. low bar, jos pidät sitä kuten high barissa ja muuten teet kuten low bar kyykky voit kaatua eteen, eli jos nojaat liikaa eteen..), et pidä painoa kantapäilläsi vaan varpaillasi (nostas piruuttas pari kertaa varpaat ylös ku kyykkäät), et pidä rintaa ylhäällä.. unohdan varmana joitakin syitä josta toi voi johtua, mutta tässä pari :D

Ja videohan se auttaisi, jotta näkisi paremmin.

hartiat ei lysähdä yhtään, eikä alaselkä. Kyllä tossa paketti on sikavahva. Se että vähän kulma kallistuu eteen ei kyllä haittaa, minusta. Tosin en kyykkää noin pirusti. Tavoite on nyt 3x omapaino raw eikä siitä tingitä. :) Ja mulla lysähtää raskaissa painoissa mitä on sanottu että aijai huono juttu.. muttei se missään mulla tunnu, sen vaan huomaa että jokin kohta ei kestä selässä. Tolla videon kaverilla ei varmaa oo samaa tunnetta missää vaihees.

EDIT: tossa sama kaveri pisti vähän lisää rautaa. Viimeinen näyttää tiukalta muttei se perkeles lysähdä mistää..

Niin no tossa videossa minkä pistit tekniikka on taas parempi, en jaksa nyt kelata noita läpi moneen otteeseen että näkisi onko se syvyys molemmissa sama mutta tuossa 300kg videossa katso tarkemmin mitä tapahtuu ihan pohjassa, yläselkä ja keskikroppa pysyy hyvin hallinnassa mutta pidemmän päälle tuo lantion ylimääräinen liike ei ole mitenkään hyväksi.

Niin no tossa videossa minkä pistit tekniikka on taas parempi, en jaksa nyt kelata noita läpi moneen otteeseen että näkisi onko se syvyys molemmissa sama mutta tuossa 300kg videossa katso tarkemmin mitä tapahtuu ihan pohjassa, yläselkä ja keskikroppa pysyy hyvin hallinnassa mutta pidemmän päälle tuo lantion ylimääräinen liike ei ole mitenkään hyväksi.
Oon kyllä samaa mieltä.Kyykyssä on tekniikka hyvä mutta ala-asennossa perse kippaa alas,eli alaselkä pyöristyy ja tämä johtuu varmaan kireydestä/jäykkyydestä jossakin,eikä tekniikka virheestä niin kuin monet aina luulevat.

Tota semmonen kysymys, että missä heikkous piilee, kun mulla kyykyt tahtoo kaatua eteen? Onko se selässä, syvissä vatsoissa vai jaloissa. Selkä on kyllä jonkin verran vatsoja ja jalkoja edellä, että en usko siitä olevan kyse.

Heikko keski kroppa tai etureidet heikot suhteessa taka osastoon.Etukyykky penkille stopeilla ratkaisee molemmat ongelmat.

Kyykyn kaatuminen eteen on todennäköisesti merkki heikoista takareisistä. Näin ainakin omalla kohdalla. Sama homma jos vedossa jalat lyö heti suoriksi, ennen kuin lantiota saa työnnettyä eteen.

hartiat ei lysähdä yhtään, eikä alaselkä. Kyllä tossa paketti on sikavahva. Se että vähän kulma kallistuu eteen ei kyllä haittaa, minusta.

No alaselkähän tuossa lysähtää / dippaa tuonne kyykyn alle pohjissa niin saakelisti. Paketti on varmaan sikavahva mutta IMO kireät takareiskat ja perse vetää sen lonkan tuonne alle mikä taasen ei pitkässä juoksussa kyllä ole hyvästä, kuten tuossa yllä jo pariin otteeseen todettiin.

Perstuntumalta heittäsin (voin olla väärässäkin, korjatkaa toki joku), että alasmentäessä alaselän kippaaminen johtuu kireistä paikoista ja ylöstultaessa voimien puutteesta (olettaen, että alasmeno sujuu ongelmitta).

Eli videoilla sama:

Kireyttä havaittavissa:

Ei niinkään kireyttä havaittavissa (tosin kuvakulma vähän huono):

EDIT:

Etukyykkyä toki mutta hyvä esimerkki hyvästä liikkuvuudesta em. seudulla:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Että mitä? Tolla 282,5 kyykkäävällä kaverillahan lysähtää ja korjaa asentoa matkalla ylös. Tuo sitä boxikyykkyä tarvii. Tolla 350 kyykkäävällä heikko keskiselkä ja pompauttaa vitusti. Etukyykky ja takakyykky on paha verrata keskenään, moni kyykkää etukyykyn mallikkaasti. Pitäs soittaa Igorille että tekis versionsa :D

Jessus kyllä Igor kyykkää kevyesti siistimmin kuin noi kaksi takakyykkääjää. Mutta tämähän on makuasia, vaikea väitellä. Katoin igorin videoita niin sillä on aika iso perse, mistä lie johtuu.. mutta se saattaa hämätä. Senhän paketti ei heilu mihinkään ja kyse on yli 300 raudoista, jokin video missä 400kg kyykkää niin ei juuri paketti heilahda. Tottakai sillä selkävaivoja tulee olemaan, tuskin on kovin nuorikaan pärstän perusteella ja toisekseen montako 400+ kyykkääjää on jolla selkä ei oo vähän pipi. Varusteilla tuo näyttää varmaan siistimmältä kyykyltä. Kyllähän nyt 300+ kyykkääjät 100 kilolla tekee fitnesskyykkyä miten päin vaan. Rautahan siinä ratkaisee, toki ongelmiakin tulee sit äkkiä.

No vaikka Igorin tyyli ei ehkä ole se, mitä aloittajille kannattaa suosia tai opetella tuota apinoimaan, niin eiköhän mies aikasta hyvin tiedä miten se oma kroppa toimii, miten siitä saa parhaat tehot irti ja millä tyylillä se pysyy kunnossa vuodesta toiseen. Ihan puhtaasti tuollaiset arvailut sillä päättelyllä, että muutoin mies ei kyykkisi nuita 10 toistoo 300kg:lla taikka 3x400kg siteillä. Tai olisi koskaan päässyt lähelekkään nuita rautoja.

Toki pitkässä tai lyhyemmässäkään juoksussa selkää ei moista ole luotu kestämään, mutta näyttää miehen selkä tuon kestävän ja nythän ei kyse muutoinkaan ole terveysliikunnasta vaan tulostavoitteellisesta urheilusta, jossa tulosta tehdään siten, kuten sitä parhaiten syntyy.

Painonnostajilla tuo ruoto pysyy aina ihan kuin kangella oikaistuna riippumati raudan määristä kyykyissä, mutta taas kun katsoo polvia, niin ainakin itsellä huonot ja raihnaiset polvet alkavat särkemään jo niiden kyykkyjen näkemisestä. Mutta edelleen, siten nostetaan, kuinka parhaiten se rautaa nousee ja siitä itselleen tavoittelemansa hyödyt saa. Näin siis huippu-urheilijan treenausta ajatellen.

Painonnostajilla tuo ruoto pysyy aina ihan kuin kangella oikaistuna riippumati raudan määristä kyykyissä, mutta taas kun katsoo polvia, niin ainakin itsellä huonot ja raihnaiset polvet alkavat särkemään jo niiden kyykkyjen näkemisestä.

Johtuen vahvasta keskivartalosta, hyvästä liikkuvuudesta, lihastasapainosta, yms. ja tämäkös aina polvivaivaisia tai niitä joilla em. ominaisuuksia ei ole alkaakin ihmetyttämään. Ja tämä nyt ei ole risumiehelle suunnattu tämä kommentti, eikä juuri muillekaan. :) Olen zumba-ohjaajien kanssa keskustellut tästä kyykyn syvyydestä / polven varvaslinjan ylittämisestä ja kun tullaan siihen kohtaan, että "miten murhaavan vaarallista se on polville", niin olen näyttänyt videoita painonnostajista. En ole vielä saanut vastausta miksi heillä ATG-kyykyt eivät näytä tuottavan ongelmia. "Everybody should squat, but it doesn't mean that everybody can squat", sanottiin Poliquinin kursseilla taannoin, mielestäni hyvin.

EDIT: ja jos puhuit polvien sisäänpäin menosta painonnostajilla niin kyllä, sitä ilmenee useasti varsinkin kun ollaan maksimiraudoissa mutta ei sekään silti ymmärtääkseni hyvästä ole.

No vaikka Igorin tyyli ei ehkä ole se, mitä aloittajille kannattaa suosia tai opetella tuota apinoimaan, niin eiköhän mies aikasta hyvin tiedä miten se oma kroppa toimii, miten siitä saa parhaat tehot irti ja millä tyylillä se pysyy kunnossa vuodesta toiseen. Ihan puhtaasti tuollaiset arvailut sillä päättelyllä, että muutoin mies ei kyykkisi nuita 10 toistoo 300kg:lla taikka 3x400kg siteillä. Tai olisi koskaan päässyt lähelekkään nuita rautoja.
Täytyy sanoa että mun mielestä on aika hassua että se alaselkä ei kuitenkaan liiku läheskään niin paljon tossa 400kg kyykyssä, eli kyse olisi pienestä tekniikkavirheesta kevyillä painoilla.

Että mitä? Tolla 282,5 kyykkäävällä kaverillahan lysähtää ja korjaa asentoa matkalla ylös. Tuo sitä boxikyykkyä tarvii. Tolla 350 kyykkäävällä heikko keskiselkä ja pompauttaa vitusti. Etukyykky ja takakyykky on paha verrata keskenään, moni kyykkää etukyykyn mallikkaasti. Pitäs soittaa Igorille että tekis versionsa :D

Jessus kyllä Igor kyykkää kevyesti siistimmin kuin noi kaksi takakyykkääjää. Mutta tämähän on makuasia, vaikea väitellä. Katoin igorin videoita niin sillä on aika iso perse, mistä lie johtuu.. mutta se saattaa hämätä. Senhän paketti ei heilu mihinkään ja kyse on yli 300 raudoista, jokin video missä 400kg kyykkää niin ei juuri paketti heilahda. Tottakai sillä selkävaivoja tulee olemaan, tuskin on kovin nuorikaan pärstän perusteella ja toisekseen montako 400+ kyykkääjää on jolla selkä ei oo vähän pipi. Varusteilla tuo näyttää varmaan siistimmältä kyykyltä. Kyllähän nyt 300+ kyykkääjät 100 kilolla tekee fitnesskyykkyä miten päin vaan. Rautahan siinä ratkaisee, toki ongelmiakin tulee sit äkkiä.

Mää yritin keskustella tuosta alaselän dippaamisesta ja sää alat puhuun keskiselästä, pompautuksista ja varusteista. :) Ei tuosta alaselän dippaamisesta tuossa videolla nyt millään tapaa tervettä saa. Mutta ei kai ammattiurheilu aina sellaista olekaan. Kyse nyt lähinnä oli siitä, että jos tavoite on nostaa isoa rautaa hinnalla millä hyvänsä niin so be it, mutta ei tuo kyllä alaselälle tervettä ole.

Ehkä tässä tullaan näihin eroihin, että eri lajeissa lähestymistapa on vähän erilainen. En ole varsinaisesti kauheasti voimanostovalmentajien juttuja lukenut vaan lähinnä niiden, jotka valmentaa urheilijoita, jääkiekkoilijoita, kainalopallonpelaajia, kuulantyöntäjiä, jne. Näiltä valmentajilta tulisi kyllä ehdoton ei tuolle kyykkytekniikalle. Tuli sellainen mieleen, että voisiko olla edes mahdollista, että Igorillakin voisi olla jotain kehittämisen tarvetta tuossa liikkuvuudessa? :)

Mutta ehkä nää on näitä fedor-lesnar-varuste-raw-ilves-tappara-vääntöjä missä nyt ei loppua löydy kuitenkaan. :)

Pulla: -Kyllä mä meinasin juurikin sitä polvien sisäänpäin linkaamista, mitä nuilla painonnostajilla monasti tapahtuu. Esim. alla olevassa videossa.

http://www.youtube.com/watch?v=3Y8yKSJbpFI&feature=related

Ja mitä tuohon polvien varvaslinjan ylittämiseen tulee, niin siihen olen kyllä mielipiteeni sanonut ja sataan kertaan tälläkin palstalla. Mä en henk. koht. opeta sitä kenelekkään enkä sitä tee itsekkään tai ole tehnyt silloinkaan, kun on jonnin sortin rautojakin liikkunut. Se, että kuinka pahasta se on polville, lienee tottumisjuttuja (kuten nuo "pomput" pohjissakin on), mutta joka tapauksessa paine sinne polvilumpion takaosan nivelelle kasvaa aina enempi, mitä suurempi se ylitys on. Ja paine on se pahin kulumisen aiheuttaja siellä. Ja lukemani perusteella siellä löytyy kulumaa jo lähes jokaisella voimailijalla, joten en näe syytä sitä sinne enempää työstää. Mähän tosin olenkin enempi tällainen terveysliikunnan ohjeistelija, mitä nyt joku riskin joskus voi neuvon tai pari kysyä ja ehkä saadakkin.

Mitä taas nuihin lihastasapainoihin ja liikkuvuusjuttuihin tulee, niin kyllä mä uskon että mulla jokin käsitys niistä ja niiden merkityksistäkin on, ainakin pintariipaisu jossei muuten.

Ja kuten ennenkin, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Sis. jokusen editin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom