Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitens porukka lämmittelee kyykkyjä ennen?
Itse huomannut että 1-jakoisella tehdessä(G6) reidet lähes aina jumissa, johon auttaa vain kunnon lämpö alkuun ja pitkät venytykset.

Kyykkää? Itse alotan aina tangolla ja siitä sitten fiiliksen mukaan 5-10kg lisää kunnes ollaan työsarjoissa. Jos ne jalat on vähän jäykän oloset niin itsellä ainakin vetreytyy hyvin noilla kevyillä kyykkäämisillä aivan tarpeeksi.

Kyykkypäivänä ensin soutulaitetta hetken, sitten vedän reiden ojennusta muutamia sarjoja jonka jälkeen laitan tankoon n. 50% sarjapainoista ja siitä 10kg kerralla...

Naksuuko muilla polvet kyykyssä? Tänään esimerkiksi tuli hyvin v-mäisen oloiset naksumiset melkein kerta kun tuli ylös. Mielestäni tekniikkani on hyvä, tai niin hyvä kuin se 2-metrisellä sällillä voi olla. Takakyykyssä kohtalaisen leveällä jalka-asennolla, ja etukyykyssä kapeammalla. Tänään ongelma esiintyi etukyykyssä, muutenkin polvet tuntui aralta ja pientä kipuilua. Koskaan ei ole polvien kanssa ollut mitään ongelmaa. Jalat kyllä saanut nyt viimeiset 3kk erityistä runtua.

Kyykkää? Itse alotan aina tangolla ja siitä sitten fiiliksen mukaan 5-10kg lisää kunnes ollaan työsarjoissa. Jos ne jalat on vähän jäykän oloset niin itsellä ainakin vetreytyy hyvin noilla kevyillä kyykkäämisillä aivan tarpeeksi.

En tiedä treenipainojasi, mutta kauhee räplääminen painojen kanssa noin :) Itse käytän mahdollisimman isoja kiekkoja, kummiskin niin että lämmittelyt/totuttelut voi tehdä. Esim. 110kg:lla tehdessä lyön kolmet 15kg kiekkot tankoon niin että aina ennen seuraavaa kiekkoa teen 4-6 toistoa.

Itse panostan lihasten lämmittelyyn, en niinkään liikkeeseen. Siis kiertäjäkalvosimia ennen penkkiä ja aika nopeasti työsarjoihin, 5-10 minuuttia soutulaitetta ennen mavea ja kyykkyä ennen reidenojennuksia yms.

En tiedä treenipainojasi, mutta kauhee räplääminen painojen kanssa noin :) Itse käytän mahdollisimman isoja kiekkoja, kummiskin niin että lämmittelyt/totuttelut voi tehdä. Esim. 110kg:lla tehdessä lyön kolmet 15kg kiekkot tankoon niin että aina ennen seuraavaa kiekkoa teen 4-6 toistoa.

Itse panostan lihasten lämmittelyyn, en niinkään liikkeeseen. Siis kiertäjäkalvosimia ennen penkkiä ja aika nopeasti työsarjoihin, 5-10 minuuttia soutulaitetta ennen mavea ja kyykkyä ennen reidenojennuksia yms.

Se on tietenkin makuasia miten lämmittelee mutta voin luvata että tuo ei ole lähelläkään hyvää tapaa.

Kyykkyä varten lämmitellään kyykyllä ja vetoa varten vedolla niinkuin Crrc sanoi. Mieluummin teen vaikka 8 lämmittelysarjaa tempasua/kyykkyä/vetoa ennen ensimmäistä kovaa ykköstä tai kolmosta kuin jotain muuta ennen itse liikettä jota mennään harjoittelemaan.

Ja poikkeuksena tietenkin kaikki erikoisemmat systeemit niinkuin kontrastiliikkeet tai hermostolliset kikkailut.

Niin no jokainen tyylillään, itse pyrin käyttämään mahdollisimman isoja kiekkoja jotka ainakin omalla salilla ovat ne 25kg. Tuntuu hölmöltä edes ajatus että täyttäisi tangon 15kg kiekoilla jos aikoo kyykätä yli 100kg. Tottumisestahan se on kiinni, enkä näe itselläni ainakaan mitään ongelmaa räplätä niiden pikkuhilujen kanssa.

onko kyykkyssä paljoa merkitystä kyynärpäiden/käsien asennosta? melkein kaikkissa videoissa mitä netistä löytää kyynärpäät osoittavat hiukan takaviistoon itselläni täysin vakaasuoraan taakse ala asennossa muuten ei meinaa tanko pysyä paikallaan

Hei! johtuuko lämmittelyn huonoudesta se että kyykky/mavea tehtäessä jalat tärisevät ja puol tuntia sen jälkeenki?

Kiitos etukäteen vastaajille!

onko kyykkyssä paljoa merkitystä kyynärpäiden/käsien asennosta? melkein kaikkissa videoissa mitä netistä löytää kyynärpäät osoittavat hiukan takaviistoon itselläni täysin vakaasuoraan taakse ala asennossa muuten ei meinaa tanko pysyä paikallaan

On merkitystä.
Tärkeää olisi että ranteet ovat ehdottomasti suorassa. Ja tämä vaatii sen, että olkavarret/kyynärpäät ovat kokolailla vartalon vierellä. Näin asennosta tulee kaiken tukevin, kun saat pidettyä "paketin kasassa". Tavoitteena mahdollisimman paljon lihaa tangon ja painovoiman väliin. Itse asiassa kyynärpäitä tulisi pyrkiä melkein työntämään eteenpäin... ei missään nimessä ainakaan taakse. Jos tanko ei tahdo pysyä paikallaan, niin se on yksinkertaisesti väärässä kohdassa tai et saa pidettyä selkää mahdollisimman tiukasti kasassa, jotta tangolla olisi edes mahdollisuus pysyä siellä. Voi olla että sulla on liian leveä ote tangosta, jolloin selkä on liian "auki" eikä tangolle ole oikein paikkaa. Sitten kun yläselässä on enemmän lihaa (paksuutta), jonne tanko laittaa, niin sitten voi otettakin leventää.
Tekniikkatreeniä... sitä se vaan vaatii.

On merkitystä.
Tärkeää olisi että ranteet ovat ehdottomasti suorassa. Ja tämä vaatii sen, että olkavarret/kyynärpäät ovat kokolailla vartalon vierellä. Näin asennosta tulee kaiken tukevin, kun saat pidettyä "paketin kasassa". Tavoitteena mahdollisimman paljon lihaa tangon ja painovoiman väliin. Itse asiassa kyynärpäitä tulisi pyrkiä melkein työntämään eteenpäin... ei missään nimessä ainakaan taakse. Jos tanko ei tahdo pysyä paikallaan, niin se on yksinkertaisesti väärässä kohdassa tai et saa pidettyä selkää mahdollisimman tiukasti kasassa, jotta tangolla olisi edes mahdollisuus pysyä siellä. Voi olla että sulla on liian leveä ote tangosta, jolloin selkä on liian "auki" eikä tangolle ole oikein paikkaa. Sitten kun yläselässä on enemmän lihaa (paksuutta), jonne tanko laittaa, niin sitten voi otettakin leventää.
Tekniikkatreeniä... sitä se vaan vaatii.

joo on kyllä kädet aika leveällä. Pitää yrittää tehdä kapeammalla otteella seuraavassa treenissä ja muutenkin etsiä vielä sitä tangon paikkaa että kestäsi tanko paikallaan

Joskus muinoin kun aloitti painoharjoittelun niin itelläkin oli noita tärinöitä jaloissa. En nyt tarkkaan muista milloin ne hävis mut mutulla sanosin et suurinpiirtein ~6 kk reenin jälkeen ei enää tärinöitä esiintyny. Tekemällä ne jalat tottuu.

Mark rippetoe kaikkien Starting Strength aloittelijoiden sankari. Katonko väärin vai pyöristyykö toi alaselkä tuossa lopussa?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meikän mielestä Rippetoe tuossa aloittaa kyykyn väärin. Polvet lähtee eteenpäin heti liikkeen alussa, kun pitäisi työntää lantiota taakse.

Täällä on taas Pakkiksen kaikkitietävät voimanostoprofessorit vauhdissa tuomitsemassa jonku kyykkytekniikkaa, joka on kyseistä liikettä tehny ennenku olette ees syntyneet. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Ei koske Fuhreria, postauksistas päätellen tiedät aika paljon joten minäkin odotan mielenkiinnolla kuulla että mikä tuossa on väärin. Onhan tuota Rippetoen tyyliä haukuttu "good morning -squatiksi", itse pidän tuosta tekniikasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom