Kyykky- ja mavekyssäreitä

Nohh.. selväähän se varmaankin on, että etureidet on varmaan jäänyt aika paljon paitsioon, kun takakyykkyä pelkästään hinkattu viimiset puolivuotta. Joten voipi olla että koitan nyt alkuun vaikka vaihdella treeneittäin askelkyykyn ja etukyykyn välillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelma tuskin on etureisien heikkoudessa. Itseasiassa, en ole tähän mennessä törmännyt vielä henkilöön jolla olisi ollut ongelmana että takareidet ovat liian vahvat suhteessa etureisiin.
Sulla on takareidet ja pakarat liian heikot. Varsinkin pakarat, olen lähestulkoon varma siitä.

Meikäläisellä on alaselkä, perse ja takareidet niin törkeen jäykät että ei meinaa saada sukkia jalkaan. Vaikeuttaa maastavetoa huomattavasti, ei vaan meinaa päästä ala-asentoon. Sama koskee myös takakyykkyä, pystyy kyllä tekemään muttei läheskään niin syvältä kuin haluaisin. Mitä suosittelette jotta saisin tuon vaivan korjattua? En ole tehnyt muuta kuin lämmittelyt ja kevyet venyttelyt ennen treeniä/sarjojen välissä, pitäisikö ottaa erillinen venyttelypäivä tai kaksi viikkoon?

Meikäläisellä on alaselkä, perse ja takareidet niin törkeen jäykät että ei meinaa saada sukkia jalkaan. Vaikeuttaa maastavetoa huomattavasti, ei vaan meinaa päästä ala-asentoon. Sama koskee myös takakyykkyä, pystyy kyllä tekemään muttei läheskään niin syvältä kuin haluaisin. Mitä suosittelette jotta saisin tuon vaivan korjattua? En ole tehnyt muuta kuin lämmittelyt ja kevyet venyttelyt ennen treeniä/sarjojen välissä, pitäisikö ottaa erillinen venyttelypäivä tai kaksi viikkoon?

Tottakai enemmän venyttelyä jos tuntuu ettei veny ;) Ei ainakaan pahaa tee jos et väkisin runttaa.

Ongelma tuskin on etureisien heikkoudessa. Itseasiassa, en ole tähän mennessä törmännyt vielä henkilöön jolla olisi ollut ongelmana että takareidet ovat liian vahvat suhteessa etureisiin.
Sulla on takareidet ja pakarat liian heikot. Varsinkin pakarat, olen lähestulkoon varma siitä.

Mutta soveltuukohan täten tuo askelkyykky ja/tai etukyykky nyt mulle väliaikaisesti, että tuntuukohan sitä epämukavaa kiristystä näitä liikkeitä tehtäessä? Kokeilemallahan se tietysti selviää.

Hyvinhän nuo meni, ei tuntunut sitä vittumaista kiristystä mistään, vaikka helvetin raskaita kummatkin liikkeet eli etu- ja askelkyykky. Taidan alkaa vuorotella näitä nyt treeneittäin.

Tottakai enemmän venyttelyä jos tuntuu ettei veny ;) Ei ainakaan pahaa tee jos et väkisin runttaa.

Jäi tuossa kiireessä kirjoittaessa mainitsematta että ongelmia tuntuu olevan runsaasti myös tuolla lonkan/lantion liikkuvuudessa, auttaakos näihin venyttelyt vai millasta jumppaa pitäis ottaa ohjelmaan jäykkyyden poistamiseksi? Oikeastaan tuo lihaskireys ei tunnu niin pahalta tähän verrattuna.

Vielä tuosta askelkyykystä, että onko järkevämpää tehdä siten että toinen jalka edessä ja toinen takana ja sitten tekee paikallaan sitä liikettä jalka kerrallaan, vai siten että toinen jalka viedään eteen, tehdään kyykky, jalka takaisin lähtöasentoon ja sitten toinen jalka? Ja onko järkevämpää tehdä käsipainoilla vai tangolla? Tuolla Muscle TV : ssä Hulkki suositteli tekemään käsipainoilla ihan paikallaan tuota.

Vaihtelua siinäkin sopivin väliajoin. Itse suosisin versiota tangolla ja pitkällä harppauksella. Muista antaa polven mennä reilusti varpaiden yli, ala-asennossa takareisi peittää pohkeen.

No luulin osaavani tuon etukyykyn, mutta tuli ongelmia sen tangon paikan kanssa, niinkun varmaan monella muullakin on tullut sama ongelma eteen etukyykyn kanssa joskus :D Onko tuohon jotain hyvää konstia löytää se tangon oikea paikka? Ja onko otteella merkitystä, että onko se ristiote, painonnosto-ote vai kenties tälläinen http://www.youtube.com/watch?v=nRO3cn3mwdE&feature=related ? Tuossa videollahan tangon paikan löytäminen näyttää tuolla kaverilla suht helpolta, mutta kun ite koitan samaa käytännössä, niin ei oikeen tahdo löytyä.

Itse aina teen ristiotteella, pistä tanko niin lähelle kaulaa, että juuri ja juuri saat henkeä ja sitten siitä alat etsimään paikkaa, pidä kyynärpäät ylhäällä. Tanko on kumminkin lähellä kaulaa aina.

Useimmille painonnostajaote on luontevampi, kun sen oppii mikä vaatii usein hieman hakemista ja ranteiden venyttelyä. Jos jokin muu ote tuntuu luontevammalta niin ei sillä itse liikkeen kannalta väliä ole, mutta itse en ristiotteella ole ikinä saanut aikaan kuin hirveitä mustelmia kaulaan ja olkapäihin.

Yleinen virhe painonnostajaotetta etsiessä on yrittää saada koko käsi nyrkkiin tangon ympärille, kun oikeasti riittää että saa pari sormea kevyesti tangon alle.

Painonnostotyyli on muutenkin turvallisempi kuin ristiote.
Kyynerpäitä on helpompi työntää ylöspäin koko noston ajan.

Niinkuin no-body sanoi niin ei sitä tankoa tarvitse nyrkissä pitää, itse pidän neljä sormea tangon alla.

Tuossa on hienoja etukyykkyjä.

http://www.youtube.com/watch?v=hkSN3f-a3Ok

Etukyykkyä 2x280kg Hosseinin malliin.

http://www.youtube.com/watch?v=XkK9-mnDAy4

Dabaya 5x200kg

Kyseisellä herralla on muutenkin todella nättejä nostoja, kannattaa katsoa.

Jep, noi Dabayan kyykyt on kattoutkin ennen ja on suosikeissa :D Tosi hyvältä näyttää kyllä tekniikka. Toivottavasti huomenna löytäis sen oikeen paikan tangolle..

Jep, tänään koitin etukyykkyä painonnosto otteella ja oli kyllä yhtä helvettiä :D Sattuu niin maan pirusti vaikka kuinka yritin saada sen tangon oikealle paikalle, mutta kun otin tangon telineistä, niin ai saakeli et sattuu! Pitääkö sen tangon siis kuristaa oikeen kunnolla? Niin mulla oli et hyvä et henkee sai, mut silti sattus niin helvetisti olkapäihin. Ja vielä tämmöinen hieno kysymys että onko tämä liike ihan välttämätön? :D Täytyyhän tota ainakin harjoitella, että saan löytymään sen oikean paikan.

Liikkuvuutta olkarenkaassa on aivan liian vähän.

Et saa painettua kyynerpäitä tarpeeksi ylös eli lapaluu on varmaan liian rajoittunut liikkeeltään.

Kun liikkuvuus on kunnossa niin saat pidettyä pystyasennon olkapäät alhaalla ja kyynerpäät korkealla.
Tämä tukee nostoa kriittisen paljon. Esimerkiksi työntö saksauksella on hankalaa jos ei olkapäät liiku tarpeeksi.

Joo kyynerpäär eivät todellakaan olleet korkealla :D Jos en saa tuota nyt millään luonnistumaan, niin täytyy sitten vedellä niitä askelkyykkyjä, jotka sentään toimii !

Etukyykyssä tanko niin ylös että yskittää ja vähän painaa pilliä, kaksi sormea tangon ympäri jos ei muuten taivu ja kyykätessä kyynerpäät mahdollisimman ylös. siitä se lähtee kun vaan alkaa tekemään

Kannattaa kokeilla vaihtaa oteleveyttä. Ihmisillä on mittasuhteissa ja liikkuvuudessa eroja, joten voi olla helpompi saada kyynärpäät ylös jos kädet on leveämmällä. Uskoisin, että ne nivelet siitä vetristyy aika pian ja asento alkaa tuntua luonnolliselta parin treenin jälkeen. Kannattaa venytellä olkapäitä ja ranteita ennen etukyykkyä.
Yksi hyvä venytys, mitä käytin kun minulla oli vaikeuksia saada kyynärpäitä ylös rinnallevedossa, on tämä:
Kun tanko on telineissä, mene tangon alle ja laita yksi käsi kerrallaan paikalleen eli samaan asentoon, missä ne ovat etukyykyssä. Anna ranteiden venyä ja toista toiselle kädelle. Ranteita voi myös venytellä kotona toisella kädellä auttaen.

Suositut

Back
Ylös Bottom