Kyykky- ja mavekyssäreitä

En tiedä millainen sali on kyseessä mutta haistata minun puolesta paskat seuraavan kerran, ei sali ole mikään kirjasto. Vetäminen olisi varmaan kielletty kokonaan jos se melu olisi ongelma, mutta se ei sitten olisi edes sali enää vaan joku leikkinurkka.
Easyfitillä... jos sitä saliksi lasketaan. Kävi vaihteeksi mielessä että pitäisikö taas alkaa käymään Mayorsilla, kun se tuossa lähellä on. Muutenkin tuolla Easyfitillä tangot, painot ja (jousi)lukot ovat mitä ovat ja mavea on kyllä mukava tehdä.
Itseäni ei ole kyllä koskaan haitannut muiden salilla kävijöiden raudan pieksentä, vaikka moni muu pikku juttu muuten kyllä käy varmaan keskiverto ihmistä enemmän vituttamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Easyfitillä... jos sitä saliksi lasketaan. Kävi vaihteeksi mielessä että pitäisikö taas alkaa käymään Mayorsilla, kun se tuossa lähellä on. Muutenkin tuolla Easyfitillä tangot, painot ja (jousi)lukot ovat mitä ovat ja mavea on kyllä mukava tehdä.
Itseäni ei ole kyllä koskaan haitannut muiden salilla kävijöiden raudan pieksentä, vaikka moni muu pikku juttu muuten kyllä käy varmaan keskiverto ihmistä enemmän vituttamaan.
Salikortin hintaa ei kannata katsoa vaan valita se soveltuvampi sali, se kyllä maksaa itsensä takaisin vaikka olisi kalliimpi.

Minkälaista kolinaa teidän tanko ja raudat pitävät mavessa? Tänään salilla abaut 70v Italialaiselta näyttävä "hieman" isomahainen mies, näytti minulle salin säännöistä ettei saa pitää ääntä treenatessa. Kuulemma Amerikassa minut heitettäisiin salilta pois. Itsellä kuulokkeet päässä, niin ei aina itse ääneen kiinitä huomiota. Pitäneen koittaa vähän hidastaa lopussa enemmän. Huvittavaa on kyllä tässä herrasmiehessä se, että hän jättää aina painot laitteisiin, vaikka säännöissä sanotaan että vie painot takaisin paikoilleen. Tilanne tuli niin nopeasti ja herra lähti myös nopeasti pois, että en tajunnut muistuttaa häntä tuosta asiasta. No ensi kerralla sitten..
Kyllä siitä melkoinen kolina kuuluu, etenkin rautalevyillä.

Tuossa kaveri taitaa viitata Planet Fitness ketjuun rapakon takana, missä kaikki kolistelu, supersarjat, isot juomapullot, tietynlaiset hihattomat paidat yms on kielletty.

Jättäisin tuollaisen kaverin sanat omaan arvoonsa ellei nyt sattumalta ole salin omissa säännöissä mainintaa mitään asiasta.

Minkälaista kolinaa teidän tanko ja raudat pitävät mavessa? Tänään salilla abaut 70v Italialaiselta näyttävä "hieman" isomahainen mies, näytti minulle salin säännöistä ettei saa pitää ääntä treenatessa. Kuulemma Amerikassa minut heitettäisiin salilta pois. Itsellä kuulokkeet päässä, niin ei aina itse ääneen kiinitä huomiota. Pitäneen koittaa vähän hidastaa lopussa enemmän. Huvittavaa on kyllä tässä herrasmiehessä se, että hän jättää aina painot laitteisiin, vaikka säännöissä sanotaan että vie painot takaisin paikoilleen. Tilanne tuli niin nopeasti ja herra lähti myös nopeasti pois, että en tajunnut muistuttaa häntä tuosta asiasta. No ensi kerralla sitten..
Kyllähän mavesta ääntä lähtee melkein väkisin, mutta tietysti omalla tekemisellä on myös suuri vaikutus. Tässä on tullut salielämää nähtyä jo useita vuosia ja edelleen vituttaa, jos mavessa tanko tiputetaan lähes vapaapudotuksella alas joka toistolla. Siitä lähtee alle satasen painoilla jo sellainen korvia raiskaava, keskittymisen rikkova pamaus. Mikään nimittäin ei ole vittumaisempaa kun asettelee itsensä penkille, ottaa tangosta kiinni, vetää happea ja on ottamassa tangosta kiinni kun pään takaa kahden metrin päässä kuuluu sellainen KLABAMMM, että meinaa valahtaa kurat punttiin. Itse teen hyvin pitkälti niin kuin Headspin tuossa videolla aiemmin.

Kyllähän mavesta ääntä lähtee melkein väkisin, mutta tietysti omalla tekemisellä on myös suuri vaikutus. Tässä on tullut salielämää nähtyä jo useita vuosia ja edelleen vituttaa, jos mavessa tanko tiputetaan lähes vapaapudotuksella alas joka toistolla. Siitä lähtee alle satasen painoilla jo sellainen korvia raiskaava, keskittymisen rikkova pamaus. Mikään nimittäin ei ole vittumaisempaa kun asettelee itsensä penkille, ottaa tangosta kiinni, vetää happea ja on ottamassa tangosta kiinni kun pään takaa kahden metrin päässä kuuluu sellainen KLABAMMM, että meinaa valahtaa kurat punttiin. Itse teen hyvin pitkälti niin kuin Headspin tuossa videolla aiemmin.
On tuossa sellanenkin, et mavelava sietäis olla sellanen et pudotus onnistuu ilman että naapurilta räjähtää tärykalvo.

Itellä paha tapa pudotella aika vapaasti mavessa, mut niin näyttää toisaalta tekevän iso osa muistakin.

Olen nyt muutaman kuukauden jauhanut salilla aktiivisesti joista kuukauden ajan reenaillut Romanialaista maastavetoa(RDL). Sen jälkeen tarkoitus siirtyä oikeaan maastavetoon. Minulla on vähän tekniikkahaasteita tämän RDL:än kanssa. Vielä on hakusessa liikerata, että liike menee reisiin eikä alaselkään. Välillä menee oikein ja välillä väärin. Millähän ajatusmallilla saisi liikeradan kohdalleen? Tekniikkavideoita olen kyllä kovasti kyttäillyt. Polvien annan lievästi koukistua ja koitan pitää sääret paikoilleen. Takapuolta taakse jne...

Toinen outo juttu on, että vasenta jalkaa kiristää reenaillessa paljon enempi kuin oikeata. Treeniä seuraavana päivänä molemmissa takareisissä on kuitenkin ihan samanlaiset fiilikset.

Painan 77 kg ja RDL:ää teen 60 kg-painoilla. Paino tuntuu siltä, että sitä olisi kyllä varaa kasvattaa, mutten ole halunnut tehdä sitä kun on tekniikka vielä hakusessa.

Olen nyt muutaman kuukauden jauhanut salilla aktiivisesti joista kuukauden ajan reenaillut Romanialaista maastavetoa(RDL). Sen jälkeen tarkoitus siirtyä oikeaan maastavetoon. Minulla on vähän tekniikkahaasteita tämän RDL:än kanssa. Vielä on hakusessa liikerata, että liike menee reisiin eikä alaselkään. Välillä menee oikein ja välillä väärin. Millähän ajatusmallilla saisi liikeradan kohdalleen? Tekniikkavideoita olen kyllä kovasti kyttäillyt. Polvien annan lievästi koukistua ja koitan pitää sääret paikoilleen. Takapuolta taakse jne...

Toinen outo juttu on, että vasenta jalkaa kiristää reenaillessa paljon enempi kuin oikeata. Treeniä seuraavana päivänä molemmissa takareisissä on kuitenkin ihan samanlaiset fiilikset.

Painan 77 kg ja RDL:ää teen 60 kg-painoilla. Paino tuntuu siltä, että sitä olisi kyllä varaa kasvattaa, mutten ole halunnut tehdä sitä kun on tekniikka vielä hakusessa.
Villejä veikkauksia: hengität huonosti/väärin, yliojennat alaselkää, lasket tangon liian alas tai sitten se alaselkä on vaan heikko ja joutuu tekemään enemmän töitä kuin pakarat ja takareidet. Muista myös ylhäällä rutistaa pakaroita ihan täysillä, niin kuin yrittäisit puristaa timantteja siellä välissä.

Jos opettaisin ihan nollasta maastavetoa niin tekisin sen korokkeilta joita sitten laskee pikkuhiljaa lähemmäs lattiaa, välityksistä riippuu että miten korkealta aloittaa tai tarvitseeko korottaa ollenkaan. Lyhennetyllä liikeradalla on helpompi opetella kuin koko liike kerralla, vaikka yksinkertainen liike onkin.

Esim. mulle veto ja sen variaatiot on ollut aina hyvin selkäpainotteisia ja bodaukseen tekisin vedot melko korkealta että sen saa menemään pakaroille ja takareisille, muuten rajoitteena on lähes aina että miten paljon alaselkä ja keskikroppa jaksaa kannatella. Eli ei sitä kannata pakottaakaan jos ei tunnu hyvältä.

Toinen outo juttu on, että vasenta jalkaa kiristää reenaillessa paljon enempi kuin oikeata.
Venyttele. Pieni jumi on voimaa mutta kaikki saisi kuitenkin olla yhtä jumissa tai yhtä notkeana, isoista puolieroista ja epäsymmetrisyyksistä harvemmin seuraa mitään hyvää.

Olen nyt muutaman kuukauden jauhanut salilla aktiivisesti joista kuukauden ajan reenaillut Romanialaista maastavetoa(RDL). Sen jälkeen tarkoitus siirtyä oikeaan maastavetoon. Minulla on vähän tekniikkahaasteita tämän RDL:än kanssa. Vielä on hakusessa liikerata, että liike menee reisiin eikä alaselkään. Välillä menee oikein ja välillä väärin. Millähän ajatusmallilla saisi liikeradan kohdalleen? Tekniikkavideoita olen kyllä kovasti kyttäillyt. Polvien annan lievästi koukistua ja koitan pitää sääret paikoilleen. Takapuolta taakse jnviel
Olen vähän myöhässä vastaukseni kanssa, mutta mun vinkki romanialaiseen on aina se, että älä ajattele laskevasi ja nostavasi painoa, vaan ajattele työntäväsi lantiota taakse jonka johdosta tanko laskee ja ajattele työntäväsi lantiota eteenpäin, jonka seurauksena tanko nousee. Sääret muuten ei pysy silloin paikoillaan, vaan nehän lähtee tietysti kallistumaan taakse kun persettä työntää taakse ja niin niiden kuuluukin.

Sit liikerata on yksi juttu. Jos työnnät persettä tarpeeksi taakse, tuntuu takareisissä reilu venytys jo siinä vaiheessa kun tanko on polvissa tai vähän alle. Jos saat tangon lattiaan, niin voit olla melko varma siitä, että teet jotain väärin, tai sitten omaat erityisen hyvän liikkuvuuden. Alaselän rasitukseen nyt voi vaikuttaa monet asiat. Tekniikalla voi olla pieni merkitys, mutta kyllä rasitus tuntuu herkästi alaselässä, etenkin jos sarja on tarpeeksi pitkä. Tai kyse voi olla kumuloituvasta rasituksesta, eli alaselkä voi rasittua monessa muussakin treenissä viikon mittaan eikä pääse kunnolla palautumaan, niin sen kyllä huomaa. Todennäköisimmin kyseessä on kuitenkin tottumattomuus ja kyllä se siitä kun veivaa vaan.

Oonko ainoo ketä sattuu aivoihin, sukupuolielimeen, koko kehoon ku joku heittää tän käsittämättömän kliseen ilmoille maastavetoon liittyen: ''nostit pelkällä selällä''. Varmaan ärsyttävin urbaani legenda ikinä, missä ei oo yhtään mitään järkeä. Nytki Facebookissa oli maastaveto sivulla Pertti Perus Paskahousut kokoontunut, ja yrittivät neuvoa 400-kilon mavettajaa tekeen homman oikein 😅. Koko nosto meni kuulemma 100% selällä, ja pyörätuoli odottaa ens viikolla. Videolla selkä pysyi aivan selkeesti suorana, mut perse oli vaan aika korkeella=so fucking what. Mielenkiinnolla aina utelen näiltä eksperteiltä, millä ihmeen selkälihaksella se ihminen suorenee, nousee pystyyn, & ojentaa lantion 🤔. Miten voi ihminen käydä vaikka 30 vuotta salilla, ja olla niin hukassa ettei ymmärrä jonkun perusliikkeen, esim. maastavedon mekaniikkaa? Ärsyttää suunnattomasti ku ihmiset pätee jostain mistä eivät ymmärrä edes alkeita. 400-kilon mavettajaa käski joku bodarin retku/siima kyykkäämään sen tangon lattiasta ylös 💩. Kuulemma jalkapäivä skipattu myös, ja ''rehellisellä, oikeella tyylillä'' ei nousis. Pelkkä lattiasta tangon nostaminen ei vaadi mitään. Internetissä on kyllä vajaata porukkaa.

Et ole ainoa. Salilla näkee jatkuvasti "pt-ohjaajia" jotka yrittävät opastaa asiakasta enemmän kyykkyyn maven alkuasennossa. Ja sitten kun se asento on omille mittasuhteille täysin luonnoton, niin kuinkas ollakaan, se lantio ampuu ylös ennen kuin tanko irtoaa lattiasta. Ja sitä sitten pt selittelee heikoilla pakara/vatsa/lantiopohjalihaksilla. Joku alkeellinen ymmärrys anatomiasta/fysikkasta/biomenakiinasta se olisi syytä olla valmentajallakin.

Mikäs noin laadukas ryhmä on? Onhan siellä selässä se longissimus- ryhmä, mikä toki ojentaa selkää lannesaranan kaverina :) Mutta joo, onhan se hieman hupaisaa, kun puolet heikommat kokee tehtäväkseen ohjeistaa asiansa osaavaa. Tulee vastaan omillakin valmennettavilla sillon tällön. Pätemisen tarve, halu saada osa vahvan tyypin glooriaa itelleenki, röyhkeys, tyhmyys, kapeakatseisuus jne... onhan näitä syitä... Vaikka tietenkään se vahvuus ei ole mikään kriteeri ohjeistella ketään. Suurin osa mun tiimistä on mua vahvempi puntilla.

Jokaisessa ammattiryhmässä on paljon vaihtelua ja varsinkin PT:t ja fyssarit on lähes täysin omaehtoisen jatkokoulutuksen varassa. Sitten vielä jos paperilla pätevä ja tunnettukin tekijä ei saakaan odotettua tulosta aikaan, niin voi olla sellanen ammattiylpeys vielä takaraivossa että asiakkaan aikaa tuhlataan turhankin pitkään. Näistä on valitettavasti kokemusta asiakkaan roolissa aika paljon.

Mikäs noin laadukas ryhmä on? Onhan siellä selässä se longissimus- ryhmä, mikä toki ojentaa selkää lannesaranan kaverina :) Mutta joo, onhan se hieman hupaisaa, kun puolet heikommat kokee tehtäväkseen ohjeistaa asiansa osaavaa. Tulee vastaan omillakin valmennettavilla sillon tällön. Pätemisen tarve, halu saada osa vahvan tyypin glooriaa itelleenki, röyhkeys, tyhmyys, kapeakatseisuus jne... onhan näitä syitä... Vaikka tietenkään se vahvuus ei ole mikään kriteeri ohjeistella ketään. Suurin osa mun tiimistä on mua vahvempi puntilla.
Ryhmän/sivun nimi oli tyyliin deadlift only tjs. ja vaan kovia nostoja siellä. Eli ei tod mitään taviksia jotka hakee, kaipaa edes neuvoja. Tiiä sit mitä tuntumabodailijat, nojatuolisoturit, & naapurin hillomunkit siellä tekee 😅. Mut kaava on aina sama. Joku keskikehonrakentaja, tai muuten vaan ihan hukassa oleva spede heittää jtn käsittämättömän tyhmää vailla mitään perustelua, ja saa vielä kaltasiltaan tukea. Nojoo, mut ei nää tiiä mistään Longina oireyhtymistä tai muustakaan :D. Näkevät selän joka vaihtaa paikkaansa 45- jopa 90 astetta, ja jotenki päättelevät ton olevan joku hillitön supistus, & suoraa konsentrista työtä selän putkistossa tai jtn koska hapottaa. Voisin EHKÄ ymmärtää jos nyt oltais 20-luvulla, eikä 2022 ja internetti itsestäänselvyys. Joo ei se oo mikään be-all-end-all kaikkien argumenttien äiti, jos oot hyvä jossain asiassa. Joku sua huonompi voi silti kyetä hyödyllisiin neuvoihin. Mut vittu jos sä mavetat 400kg, ni en mä lähe kyllä neuvoon yhtään mitään. Mul oli mäkiauto lapsena, mut en mä sais varmaan oikeeta autoa ees käyntiin 😝. Tiedän paikkani. Saatanalle kiitos nää internetin asukit pitäytyy pääosin internetissä. Vaikken ookkaan mikään maailman vahvin poika, tai missään omassa harrastuksessani mikään jumala, ni oon mä silti höntsäilylle täysin allerginen. Jos jtn aletaan tekeen, ni sitä tehään aika täysiä, ja selvitetään siitä asiasta mahollisimman paljo. 30 vuotta salilla joku, eikä ymmärrystä mitä maastavedossa tapahtuu. Tuntuu käsittämättömältä, et on edes jaksanu sen ajan sitte kitkutella siellä.

Tuttu yrittää opetella mavettaan. Ei oo skilliä/voimaa hänellä pitää ruhoa tiukkana. Minä neuvoin perus paskat mitkä toimii, tekeen pienillä painoilla ja vaan opetteleen(eikä käyttään hänelle selkeesti liian vaikeita painoja). Kokeilemaan pausseja tuuma irti lattiasta ehkä max. 60kg tangossa selkä pysyy hyvin, eli sillon siitä on helppo edetä. Mut joku randomi oli neuvonu hänelle tekeen rack vetoja. 🤦‍♂️ tekee nyt viimesimmällä videollaan rackista jtn 15 sentin vetoja. Eikö toi nyt oo ihan umpisurkee metodi? Ei kai nyt niin huono voi olla, että menee kissan selälle noin pienellä liikeradalla? Oon siis kuullu aiemminki ton jonain opetustapana, mut 15 senttiä?

Pukkivetoja käytetään heikkojen kohtien poistamisessa, ei aloittelijan maastavedon treenaamisessa. Jos tarkotus on opetella liike, opetellaan liike.

Pukkivetoja käytetään heikkojen kohtien poistamisessa, ei aloittelijan maastavedon treenaamisessa. Jos tarkotus on opetella liike, opetellaan liike.
Joo. Oon kuullu ton räkkijutun ennenki kyllä, eikä siin oo mun mielestä juuri mitään järkeä. Logiikka lienee olevinaan se, että opetellaan liike ylhäältä alaspäin, ja vähennetään pukkeja/räkin korkeutta. Tyhmyyttä, jos toikin henkilö kuitenki pienemmällä painolla kykenee jo tekeen siedettävästi. Sillon ei oo mitenkään kyse esim. puuttellisesta liikkuvuudesta. Ehkä eri tilanne jos on 4 lentokoneonnettomuutta tjs. alla 😅. Oon itekki ollu samantyylisessä tilanteessa, vaikka jopa tiesin miten oikeesti tehään homma paremmin. Tarkotan siis, että kyseessä on taitolajikin. Vaatii tietyn määrän parempia toistoja et oppii tekemään erilailla. Mulla se vaati max kuukauden opetella ''alusta''. Ton ihmisen kohalla kyse on hyvin paljo siitäki, että hän on omissa jutuissaan hyvin vahva, eikä hänen ego selkeesti kestä tehä pienillä painoilla 😔. Näin se silti menee, jossei oo eläissään jalkoja treenannut. Ei oo välttämättä helppoa. Kyseenalastan kyl btw täysin jonkun pukki/räkkivedon tekemisen jostain melken peniksen korkeudelta. Ei vaadi mitään.

No tollai motorisen oppimisen ajatuksella se pitäs tehdä kyllä maasta alkaen. Ei maastavedon alkuasentoon kukaan voi aliliikkuva olla. Sitten, kun on ihan aloittelijalla takana muutama viikko tekniikkapohjaista progressiota, kannattaa jo alkaa lisään rautaa ihan normaalisti ja samalla kartoitella heikkoja kohtia myös. Ja jos se polven alusta on tosi hankala, sitten ihan hyvin pukkejakin käyttöön. Hyvin iso ongelma kyllä on se, että se ego on heikko, kun ei malta alotella fiksusti. Sitähän se enempi on eli treenillä haetaan hyväksyntää muilta myös sen rautamäärän kanssa.

Peniksen korkeus eli jostain puolireidestä? ;) No mulla on jengissä muutama nostaja, ketkä pamauttaa minkä tahansa raudan polven yli karmeella vauhdilla. Sitten se ihan loppu on todella raskas. Jep, ihan jopa se viimenen 5cm, minkä luulis olevan se helpoin osa nostoa. Ei vaan kaikilla ole, hämmentävää. En mä silti ihan sitä osaa pukeilta teetä, koska sitä on vaikee tehdä ilman reisikannatusta. Stoppeja pukki- ja normivetojen liikeradoilla siel polvenki päällä joillekki teetän kyllä ja kaikenlaista muuta vekkulia mokomaan ongelmaan.

No tollai motorisen oppimisen ajatuksella se pitäs tehdä kyllä maasta alkaen. Ei maastavedon alkuasentoon kukaan voi aliliikkuva olla. Sitten, kun on ihan aloittelijalla takana muutama viikko tekniikkapohjaista progressiota, kannattaa jo alkaa lisään rautaa ihan normaalisti ja samalla kartoitella heikkoja kohtia myös. Ja jos se polven alusta on tosi hankala, sitten ihan hyvin pukkejakin käyttöön. Hyvin iso ongelma kyllä on se, että se ego on heikko, kun ei malta alotella fiksusti. Sitähän se enempi on eli treenillä haetaan hyväksyntää muilta myös sen rautamäärän kanssa.

Peniksen korkeus eli jostain puolireidestä? ;) No mulla on jengissä muutama nostaja, ketkä pamauttaa minkä tahansa raudan polven yli karmeella vauhdilla. Sitten se ihan loppu on todella raskas. Jep, ihan jopa se viimenen 5cm, minkä luulis olevan se helpoin osa nostoa. Ei vaan kaikilla ole, hämmentävää. En mä silti ihan sitä osaa pukeilta teetä, koska sitä on vaikee tehdä ilman reisikannatusta. Stoppeja pukki- ja normivetojen liikeradoilla siel polvenki päällä joillekki teetän kyllä ja kaikenlaista muuta vekkulia mokomaan ongelmaan.
Tollanen 5cm liikerata on varmaan kuitenki sellanen, että pitäis nousta silti enemmän ku maasta asti kaiken järjen mukaan. Jopa niillä joilla toi on heikkous. Maailmassa on ihmeellisiä asioita, ni pieni tsänssi et oon väärässä :d. No ton videolla liikerata saatto olla jopa 15cm, mut ihan turhaa silti. Sano nyt tekevänsä tekniikkatreenin pienillä painoilla maasta, ja ''voimaosuuden'' räkistä ni selkä(köh ego) vahvistuu. Sanoin että jos sillä pysyy motivaatio ni ok, tee. Eli en jaksa vängätä 😅. Mäki ihmettelen yleensä jos porukka väittää ettei vetoon riitä liikkuvuus. Jos yksinkertaistetaan, ni ei tarvii ees varpaisiin asti ylttää lähellekkään. Selän kampee siitä suoraks, ni eipä se hirveetä lisävaivaa siihen tuo mun mielestä 🤔. Ainakaan liikkuvuuden kannalta siis. Suoremmat jalat, ni asia muuttuu toki. Oon yhen ihmisen nähny jolla ei oikeesti riittääny liikkuvuus vetoon. Ihan normi-ihminen, mut jätkä ei oikeesti taipunu ku tyyliin polviinsa asti. Vaatinee jo aikamoisen konttorirottailun.

On tuossa sellanenkin, et mavelava sietäis olla sellanen et pudotus onnistuu ilman että naapurilta räjähtää tärykalvo.

Itellä paha tapa pudotella aika vapaasti mavessa, mut niin näyttää toisaalta tekevän iso osa muistakin.
Sama piti kirjoittaa. Kumireunaiset limput ja kunnon nostopaikka niin enempi semmoinen lempeä kumahdus.
Tosin sit työntöjä tekeville painonnostajille tää ei toimi. Ne jytisee väkisinkin aika lailla.
Mutta alkaa olemaan jo sit saleja missä kaikki osaa näitä ääniä odottaakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom