Kyykky- ja mavekyssäreitä

Jos vaan kerran kokeilit niin tietysti tuntuu paskalta mutta kun sitä oppii ja tottuu käyttämään niin kyllä valtaosa saa kyykystä enemmän irti. Jos se ei tunnu tukevammalta, vyö liikkuu noston aikana tai jättää hyvinvointimahaan mustelmat niin todennäköisimmin tekijässä vika. Vedossa voi kyllä olla haitaksikin tietyillä välityksillä ja kehonpainolla, olen tämän kokenut itse. Penkissä vyö taitaa olla ihan makuasia.
No ainaki 5x :d. Tarkemmin ajateltuna selitys vaikuttaa aika simppeliltä. Ainakin tuohon liikkuvuus juttuun liittyen. Tarpeeks syvälle jos kyykkää(polvet lähentelee mahaa, takareidet pohkeissa kiinni), ni melkeen pakosti vyö kiristyy pohjassa sen verran, että hankaloittaa selän ryhdin pitoa. Kiristyy siis mitä alemmas menee, jollon vyö rutistaa selkää kasaan :unsure:.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ainaki 5x :d. Tarkemmin ajateltuna selitys vaikuttaa aika simppeliltä. Ainakin tuohon liikkuvuus juttuun liittyen. Tarpeeks syvälle jos kyykkää(polvet lähentelee mahaa, takareidet pohkeissa kiinni), ni melkeen pakosti vyö kiristyy pohjassa sen verran, että hankaloittaa selän ryhdin pitoa. Kiristyy siis mitä alemmas menee, jollon vyö rutistaa selkää kasaan :unsure:.
Eli totuttelua vailla. Vyön nimenomaan pitäisi auttaa siinä että keskikroppa pysyy liikkumattomana ja kovana kuin kivi, silloin mahankin kanssa on vaan hyvä jos alhaalla ukko on kuin viritetty jousi joka räjähtää ylös. Mutta ei sen tietysti kuulu sillä tavalla kiristää että keskikroppa pettää, silloin on varmaan vyö liian alhaalla.

Kireyden ja sijoituksen kanssa kun pelaa niin jostain löytyy hyvä paikka. Taitolaji senkin käyttö.

View: https://youtu.be/REZwtB4A360

Tuossa video eilisistä vedoista. Saa kommentoida jos kehitettävää/parannettavaa.

Pitkiä housuja en tykkää salilla käyttää ja kassit ei ole melonit. Pitää heittää nää lempishortsit varmaan kaappiin ja käydä vaan hakemassa tukevamman.

Selkää ei tartte yliojentaa lopussa 🙂 Riittää että vetää hartiat taakse. Pitäisin myös katseen etuviistoon kohti lattiaa. Hartiat ja niskat ovat todella jäykkänä sinulla kun katse on liian eteen. Hartiat olisi hyvä saada rennoiksi. Silloin kädet menevät alemmaksi ja nostomatka lyhenee. Tietää heti kiloja lisää tankoon.

Oonko ainoo kenellä vyön käyttö mavessa ja kyykyssä tekee liikkeestä selkeesti paskemman tuntusen? En vyötä ikinä käytä, mut tuli aiemmin puheeks, ja joskus koitin.
Kummassaki liikkeessä tuo jotenki tulee liikkuvuuden tielle, ja vaikeuttaa asennon hakemisen. Ja kyykyssä toi tekee jtn todella hämärää tasapainolle. Vaikkei oo mitenkään erityisen kireellä edes, ni katoo jossain kohtaa keskikropasta ''tuntuma'' ihan täysin.
Kokeile neopreenistä tukivyötä. Se ei haittaa liikkuvuutta mutta antaa hyvän tuen. Voimamiehet käyttävät kivissä juuri sen takia ettei vyö ahdista ala asennossa. Itse teen etukyykyn neopreeni tukivyöllä.

Oonko ainoo kenellä vyön käyttö mavessa ja kyykyssä tekee liikkeestä selkeesti paskemman tuntusen?
Ihan normaalia aluksi. Yleensä muutos vaatii harjoittelua.

Voimamiehet käyttävät kivissä juuri sen takia ettei vyö ahdista ala asennossa.
Saattaa johtua siitäkin, että jos kiveä telineelle pyöräyttäessä mahapoimu jää kiven ja jäykän vyön väliin, niin se varmasti tuntuu aika nahealta.

Kysymys korokkeelta vetoon liittyen. Ihan vaan silkasta uteliaisuudesta. Mistä johtuu, että samantyylistä asentoa ku lattialta vetäessä on vaikea löytää? Liikkuvuus riittää helposti, eikä oo muutenkaan olennaista täs jutussa. Lattialta vetäessä voin ihan huoletta alottaa vaikka tanko täysin kiinni säärissä, ja nousee ihan loogisesti. Tässä aina pyrin tohon, koska on muutenki jo nii raskas liike. Ei oikeen onnistu helpolla vaan, ja tuntuu että tanko säärissä katoo aika paljo tiukkuus kaikin puolin. Kuva2=överiksi vedetty alkuasento. Toimii, nousee nopeemmin maasta syystä X, mut aika hankala tekniikka onnistua toistuvasti. Toinen tyyli on nostaa silleen, että tanko on osan ajasta vähän kauempana sääristä mitä normisti, joka on tietenki raskaampaa. Asian voi nähdä hyvänä juttuna, koska vaikeusaste kasvaa. Tai huonona, koska vaatii liikaa efforttia VS mahdollinen optimaalisempi tyyli. Äkkiseltään mietittynä nää johtuu siitä, että koroke ''pakottaa'' laskeen persettä alemmas. Ja tanko säärissä kiinni mun välityksillä sääret ei voi pysyä tarpeeks pystysuorina 🤔.

87877878.JPG
8778787878.JPG

Kysymys korokkeelta vetoon liittyen. Ihan vaan silkasta uteliaisuudesta. Mistä johtuu, että samantyylistä asentoa ku lattialta vetäessä on vaikea löytää? Liikkuvuus riittää helposti, eikä oo muutenkaan olennaista täs jutussa. Lattialta vetäessä voin ihan huoletta alottaa vaikka tanko täysin kiinni säärissä, ja nousee ihan loogisesti. Tässä aina pyrin tohon, koska on muutenki jo nii raskas liike. Ei oikeen onnistu helpolla vaan, ja tuntuu että tanko säärissä katoo aika paljo tiukkuus kaikin puolin. Kuva2=överiksi vedetty alkuasento. Toimii, nousee nopeemmin maasta syystä X, mut aika hankala tekniikka onnistua toistuvasti. Toinen tyyli on nostaa silleen, että tanko on osan ajasta vähän kauempana sääristä mitä normisti, joka on tietenki raskaampaa. Asian voi nähdä hyvänä juttuna, koska vaikeusaste kasvaa. Tai huonona, koska vaatii liikaa efforttia VS mahdollinen optimaalisempi tyyli. Äkkiseltään mietittynä nää johtuu siitä, että koroke ''pakottaa'' laskeen persettä alemmas. Ja tanko säärissä kiinni mun välityksillä sääret ei voi pysyä tarpeeks pystysuorina 🤔.

katso liitettä 234082katso liitettä 234083
On niin korkean näköinen palikka alla että ihme että pääset noinkin hyvään aloitusasentoon(ekan kuvan). Kakkoskuva näyttää enemmän painonnostajan vedolta. Jos homma toimii niin ei kai siinä sen enempää ole ihmeteltävää, hankalampi liike on aina hankalampi liike. Mutta jos tavoite on parantaa normaalia maastavetoa ja korokevedolla asento muuttuu liikaa niin siirtovaikutuskin saattaa olla kyseenalainen, mutta itsepähän tiedät parhaiten että auttaako se ja mikä on sopiva korkeus. Tiedän esim. itse että lyhytkätisenä minun ei kannata vetää yhtään alempaa kuin lattialta koska liike muuttuu ihan joksikin muuksi. Jos tanko karkaa paljonkin eteen niin on varmaan sama tehdä lattialta suorin jaloin vetoja ja jättää tarkoituksella tanko hieman kauemmas.

On niin korkean näköinen palikka alla että ihme että pääset noinkin hyvään aloitusasentoon(ekan kuvan). Kakkoskuva näyttää enemmän painonnostajan vedolta. Jos homma toimii niin ei kai siinä sen enempää ole ihmeteltävää, hankalampi liike on aina hankalampi liike. Mutta jos tavoite on parantaa normaalia maastavetoa ja korokevedolla asento muuttuu liikaa niin siirtovaikutuskin saattaa olla kyseenalainen, mutta itsepähän tiedät parhaiten että auttaako se ja mikä on sopiva korkeus. Tiedän esim. itse että lyhytkätisenä minun ei kannata vetää yhtään alempaa kuin lattialta koska liike muuttuu ihan joksikin muuksi. Jos tanko karkaa paljonkin eteen niin on varmaan sama tehdä lattialta suorin jaloin vetoja ja jättää tarkoituksella tanko hieman kauemmas.

Tanko karkaa ihan alussa vaan eteen, ja tietyn pisteen jälkeen(varmaan +- ku toi ylimääränen korkeus on ohitettu) se kyllä automaattisesti palautuu ns. vakio kohtaan. Tämä siis jos en alota säärissä kiinni se. Ihan vaan tieteen vuoks mietin pääasiassa. Tää ja paussi veto on ollu mulle hyvin kehittäviä. Normi maastaveto ei paina mitään ku näitä oon aikansa tehny. Alaselkä tullu myös aika luodinkestäväks, ja teen ihan liikkuvuuden vuoksi myös kuten monia muita ison liikeradan liikkeitä. Jos pysyy selkä suorassa 12-15cm korokkeelta, ni maasta sit nii paljo iisimpää. Oon paljo laiskempi kyykkään, et tartten myös kaiken mahollisen boostin. Kyykkäämällä kasvo veto hyvin. En vaa nauti siitä samanlailla, ni tuppaa tuleen tehtyä liia harvoin.

Ei tuo 2. kuva kyllä miltään painonnostajan vedolta näytä vaan "tanko ei irtoa lattiasta" -vedolta. Perse varmasti nousee tuosta aika paljon ennen kuin tanko irtoaa lattiasta, joten ei tuo mikään varsinainen lähtöasento ole.

Kyllähän tuossa korokevedossa yleensä on pointtina laskea persettä vähän alemmas ja siten kehittää etureisiä ja lähtöä vahvemmaksi, mutta joku järki siinäkin pitää olla eikä olkapäät noin paljon tangon takana.

Ei toi kakkoskuva mikään alkuasento oo. Olkapäätkin niin kaukana tankolinjan takana että ei tossa tehä yhtään mitään. Kelaa video siihen kohtaan ku paino irtoo lattiasta niin siinä sulla on alkuasento.

Ei toi kakkoskuva mikään alkuasento oo. Olkapäätkin niin kaukana tankolinjan takana että ei tossa tehä yhtään mitään. Kelaa video siihen kohtaan ku paino irtoo lattiasta niin siinä sulla on alkuasento.
Kirjotin epäselvästi. Ei oo aivan lopullinen vetoasento, mut pointti oli demonstroida nuo sääret ja tangon etäisyys. Alla kuva ku tanko jokusen sentin irti lattiasta.
778788.JPG

Ei tuo 2. kuva kyllä miltään painonnostajan vedolta näytä vaan "tanko ei irtoa lattiasta" -vedolta. Perse varmasti nousee tuosta aika paljon ennen kuin tanko irtoaa lattiasta, joten ei tuo mikään varsinainen lähtöasento ole.

Kyllähän tuossa korokevedossa yleensä on pointtina laskea persettä vähän alemmas ja siten kehittää etureisiä ja lähtöä vahvemmaksi, mutta joku järki siinäkin pitää olla eikä olkapäät noin paljon tangon takana.
Niin ei toi kuva 2 oo edes 1% realistinen. Tuo on vaan korostettu maneeri/''vauhdinotto''. En osaa kertoa tiedettä miks toi auttais. Ei mikään yleisin tyyli, mut jotkut tekee. Etunsa, mut vaikee tehä yhtä hyvin joka kerta.

En osaa kertoa tiedettä miks toi auttais. Ei mikään yleisin tyyli, mut jotkut tekee.
Jotkut luo paineen/tiukkuuden ylhäältä päin(kädet tankoon ja vetää itsensä alas) ja toiset tuolla tavalla alhaalta. Mutta tosiaan huono puoli että liikettä tapahtuu paljon ja se on vaikea toistaa. Samoin tangon vierittäminen sääriin.

Jotkut luo paineen/tiukkuuden ylhäältä päin(kädet tankoon ja vetää itsensä alas) ja toiset tuolla tavalla alhaalta. Mutta tosiaan huono puoli että liikettä tapahtuu paljon ja se on vaikea toistaa. Samoin tangon vierittäminen sääriin.
Oon tehny molempia, ja vähän sen vuoks tällasia mietin. Täydellistä setuppia ei oo oikeen muodostunu. Yritin opetella vetään niinku suurin osa ns. oppikirjamaisesti. Eli rauhallisemmalla irrotuksella, rinta ylös, lavat taakke, ja ilman perseen ampumista yms. perus jutut. Kuukausia tein tolleen. Ryhti pysy vähä helpommin, mut olin aina & tulin selkeesti hitaammaks. Tolla typerän näkösellä syväkyykky-metodilla olin jossain vaiheessa hyvin nopee. Kokeilut oli kuitenki kannattavia, koska tuosta oppi jtn kontrollia kyllä. Ryhti pysyy nyt käytännössä aina. Toi perseen nousu ylös, ja alotusasennon muuttuminen on imo ehkä merkityksettömin juttu ikinä. En nää siinä ite mitään väärää, jos tanko nousee silti hyvin ylös, ja ruho pysyy jämptinä. Tuntuu itelle hyvin epäluonnolliselta alottaa siitä lopullisesta vetokulmasta heti. Jos teen pausseilla(nilkoissa siis) ni saatan noin tehä, ettei tuu sellasta äkillistä vaihtelua pysäyttäessä.

Oon tehny molempia, ja vähän sen vuoks tällasia mietin. Täydellistä setuppia ei oo oikeen muodostunu. Yritin opetella vetään niinku suurin osa ns. oppikirjamaisesti. Eli rauhallisemmalla irrotuksella, rinta ylös, lavat taakke, ja ilman perseen ampumista yms. perus jutut. Kuukausia tein tolleen. Ryhti pysy vähä helpommin, mut olin aina & tulin selkeesti hitaammaks. Tolla typerän näkösellä syväkyykky-metodilla olin jossain vaiheessa hyvin nopee. Kokeilut oli kuitenki kannattavia, koska tuosta oppi jtn kontrollia kyllä. Ryhti pysyy nyt käytännössä aina. Toi perseen nousu ylös, ja alotusasennon muuttuminen on imo ehkä merkityksettömin juttu ikinä. En nää siinä ite mitään väärää, jos tanko nousee silti hyvin ylös, ja ruho pysyy jämptinä. Tuntuu itelle hyvin epäluonnolliselta alottaa siitä lopullisesta vetokulmasta heti. Jos teen pausseilla(nilkoissa siis) ni saatan noin tehä, ettei tuu sellasta äkillistä vaihtelua pysäyttäessä.
Vahvin tyyli on tietysti se paras tyyli. Nopeampi irroitus voi olla hyvä tai huono asia riippuen että miten se näkyy maksimaalisessa nostossa. Mave osaa olla vähän jekku liike kun 90% ja 100% välillä voi olla iso ero ja alle 80% kuorman pystyy riuhtaisemaan melkein miten vaan. Korostuu etenkin sumolla missä monille maltti on valttia vaikka leveämmällä asennolla on yleensä helpompi saada rauta irti lattiasta mutta yläpuolisko kärsii. Perseen ampuminen on sitten vähän tulkinnanvaraista ja tilanteesta riippuvainen, vaikka lähtökohtaisesti väittäisin huonoksi asiaksi. Jos sillä vasta haetaan asentoa niin lienee aivan ok, huonompi juttu jos lähtöasento on vaan paska ja liike muuttuu suorin jaloin vedoksi. Vetäähän Hautalakin vähän sellasella tyylillä että lähtee melko kyykystä ja se selvästikin toimii.

Viimesessä kuvassa tuosta kulmasta näyttää että olkapäät on melko edessä niin varmaan pitäisin lantion alempana, etenkin jos tarkoitus on saada jalkoja mukaan. Noin niinku kuvan perusteella, saatan olla täysin väärässäkin.

View: https://www.instagram.com/p/CVwAEeFNj8n/
Miten tämmönen tärinä voi tapahtua vetäessä? Minkä paikan pitää olla heikko siis? Näkee joillain hyvilläki vetäjillä välil, joilla formi parempi ku tuossa.

Shivlyakov on varmaan paras esimerkki. Ei kai siihen mitään tiettyä heikkoutta tarvii, jotkut vaan tärisee. Tuo ig video oli ihan järkyttävän näköinen muutenkin että tärinä on pienin ongelma. Vetotanko vielä pahentaa jos yli 300kg alkaa vispaamaan.

Hermostoviesti on heikkoa ja ei se sillon homma pelaa. Esim. penkin ja kyykyn yläasennossa mokomaa ilmenee myös. Yleensä lähtee melko nopeesti pois, kun otetaan kontrollissa hieman ylikuormaa niskaan/käsille. Turvaraudat tietenkin tarpeeksi korkeella. 3x5s on aika hyvä kerran pari viikossa. Rautaa semmonen 120-150%. Mitään liikettä ei tehdä, vaan pidetään hetki. Polvi- tai kyynärnivelet ei kuitenkaan saa olla lukossa.

Vedossa homma on hieman ongelmallisempi, mutta tuossakin se osoittaa selkeesti noston ongelmakohdan. Ratkaisuksi stoppi tuohon nytkymisen alakohtaan 2s ja jatko ylös. Toinen toimiva on negat eli rauhallinen lasku ylhäältä ongelmakohtaan ja sen alle. Käytössä pitäs olla yli 100% raudat, jos vaan hytkymättä pysyy. Käytännön toteutus noissa voi vaatia hieman sumplimista/avustajia.

Minkälaista kolinaa teidän tanko ja raudat pitävät mavessa? Tänään salilla abaut 70v Italialaiselta näyttävä "hieman" isomahainen mies, näytti minulle salin säännöistä ettei saa pitää ääntä treenatessa. Kuulemma Amerikassa minut heitettäisiin salilta pois. Itsellä kuulokkeet päässä, niin ei aina itse ääneen kiinitä huomiota. Pitäneen koittaa vähän hidastaa lopussa enemmän. Huvittavaa on kyllä tässä herrasmiehessä se, että hän jättää aina painot laitteisiin, vaikka säännöissä sanotaan että vie painot takaisin paikoilleen. Tilanne tuli niin nopeasti ja herra lähti myös nopeasti pois, että en tajunnut muistuttaa häntä tuosta asiasta. No ensi kerralla sitten..

Minkälaista kolinaa teidän tanko ja raudat pitävät mavessa? Tänään salilla abaut 70v Italialaiselta näyttävä "hieman" isomahainen mies, näytti minulle salin säännöistä ettei saa pitää ääntä treenatessa. Kuulemma Amerikassa minut heitettäisiin salilta pois. Itsellä kuulokkeet päässä, niin ei aina itse ääneen kiinitä huomiota. Pitäneen koittaa vähän hidastaa lopussa enemmän. Huvittavaa on kyllä tässä herrasmiehessä se, että hän jättää aina painot laitteisiin, vaikka säännöissä sanotaan että vie painot takaisin paikoilleen. Tilanne tuli niin nopeasti ja herra lähti myös nopeasti pois, että en tajunnut muistuttaa häntä tuosta asiasta. No ensi kerralla sitten..
En tiedä millainen sali on kyseessä mutta haistata minun puolesta paskat seuraavan kerran, ei sali ole mikään kirjasto. Vetäminen olisi varmaan kielletty kokonaan jos se melu olisi ongelma, mutta se ei sitten olisi edes sali enää vaan joku leikkinurkka.

Tässä bumpereilla

View: https://www.instagram.com/tv/CVhuW19qDlz/?utm_source=ig_web_copy_link

Ja tässä kumitetuilla "normilevyillä"

View: https://www.instagram.com/tv/CWjH4BvKxQ6/?utm_source=ig_web_copy_link

Ei kukaan ole vielä allekirjoittaneelle valittanut metelistä. Enemmän ääntä tuolla nykyisellä salilla pitää muutenkin painonnostajat kun tempaisevat tangon ylös niin että jalat ryskää maahan todella kovaäänisesti. En silti edes kuvittelisi valittavani asiasta, kyllä saliin ääntä mahtuu ja pitää mahtuakin kun se lähtee itse tekemisestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom