Kyykky- ja mavekyssäreitä

Olen ehkä liiankin tarkasti analysoinut itse omaa kyykkytekniikkaa videoiden avulla. Sama onko kyseessä etu vai takakyykky niin säärikulma pyrkii olemaan alhaalla jopa 45 astetta ja polvet on työntyneet eteen. Asiaan ei vaikuta laittaako panelinpätkän kantapäiden alle. Fysioterapeutilla kävin niin ahtaat/huonosti liikkuvat lonkat löysi. Uskaltaako kyykkäämistä jatkaa enään vai löysääkö polvet seuraavaksi? Vinkkejä/neuvoja otan vastaan.
Niin mitäs sen sitten väliä vaikka polvet tulee reilusti eteen? Se että se olisi polville haitallista on täyttä paskapuhetta. Yksi vanhoista ja sitkeistä saliuskomuksista mistä voisi muuten kirjoittaa melkein kirjan.

Mutta voithan sä yrittää vaikka leventää vähän asentoa, koska sekin vaikuttaa sun kropan asentoon. Painopisteen pitää olla aina samalla linjalla jalkaterän kanssa ja mitä leveämpi asento on, sitä pystymmässä sääret voi pitää. Juuri tästä syystä mä peräänkuulutan sitä, että jokaisen olisi syytä sisäistää kyykyn mekaniikka ja hoksata itse mitä tapahtuu kun teen tällaisen muutoksen. Asioiden ymmärtäminen itse on paljon paljon hyödyllisempää kuin opetella jonkun muun näyttämänä mitä pitäisi tehdä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ehkä liiankin tarkasti analysoinut itse omaa kyykkytekniikkaa videoiden avulla. Sama onko kyseessä etu vai takakyykky niin säärikulma pyrkii olemaan alhaalla jopa 45 astetta ja polvet on työntyneet eteen. Asiaan ei vaikuta laittaako panelinpätkän kantapäiden alle. Fysioterapeutilla kävin niin ahtaat/huonosti liikkuvat lonkat löysi. Uskaltaako kyykkäämistä jatkaa enään vai löysääkö polvet seuraavaksi? Vinkkejä/neuvoja otan vastaan.
Eihän se välttämättä polvia tuhoa mutta rasittaa kyllä enemmän. Jos lantioon ei koske istua taakse ja pyllistää niin varmaan pystyt sen tekemään mutta kannattaa sitä fyssaria kuunnella mieluumin. Jos olet aina noin kyykännyt niin takareidet ja lantio on todennäköisesti erittäin heikot ja taakse istuminen tuntuu mahdottomalta alkuun. Optimi olisi jos polvi ei menisi varpaiten yli, eli samalla tavalla kuin seisoisit varpaat seinää vasten ja kyykkäisit siinä. Noin alas jos nilkat taipuu niin tuskin kannattaa kantapäiten alle laittaa mitään korokkeita tai kyykkykenkiä.

Tuo kyykyn leveys on jo aikalailla max leveys, jos vielä leventää niin ei pääse syvälle, lonkat lyö hanttiin. Muutenkin leveä asento on luonnollisin itselle. Hyvää keskustelua

Tuo kyykyn leveys on jo aikalailla max leveys, jos vielä leventää niin ei pääse syvälle, lonkat lyö hanttiin. Muutenkin leveä asento on luonnollisin itselle. Hyvää keskustelua
Video tietysti auttaisi. Vaikea kuvitella miten leveällä asennolla edes saa polvet kovin eteen.

Niin mitäs sen sitten väliä vaikka polvet tulee reilusti eteen? Se että se olisi polville haitallista on täyttä paskapuhetta
On muuten sitten todella syvässä toi uskomus, joka tosiaankin on potaskaa. Polvi menee sillon kun sitä väännetään suuntaan tai asentoon, jossa sen ei kuulu luonnollisesti olla. Jos taas nilkat ja polvi antaa normaalisti periksi kyykyssä, ei se mitään riko.

On muuten sitten todella syvässä toi uskomus, joka tosiaankin on potaskaa. Polvi menee sillon kun sitä väännetään suuntaan tai asentoon, jossa sen ei kuulu luonnollisesti olla. Jos taas nilkat ja polvi antaa normaalisti periksi kyykyssä, ei se mitään riko.
Oliko niin että jos on eturistiside vammoja alla, polven eteen meno venyttää pahiten ristisidettä ? Askelkyykyt jne...

Tänään käväsin koittamassa kyykkäilyjä taas ja fak juu takakyykky. Se on etukyykky, joka on se mun juttu. Levypaino rinnan eteen ja jumppaamaan. Niin paljon helpompi hallita tapahtuma kuin takakyykyssä.

Tänään käväsin koittamassa kyykkäilyjä taas ja fak juu takakyykky. Se on etukyykky, joka on se mun juttu. Levypaino rinnan eteen ja jumppaamaan. Niin paljon helpompi hallita tapahtuma kuin takakyykyssä.
Älä nyt vielä luovuta. Vaimo just sanoi tänään, kun sen kaveri puhui joogasta, että hän ei kyllä mitään joogaa voi harrastaa, kun ei taivu niihin asentoihin. Kysyin että eikös se jooga ole juuri sitä varten, vai pitäiskö munkin sanoa, että en voi opetella soittaan kitaraa koska en osaa soittaa kitaraa?

Älä nyt vielä luovuta. Vaimo just sanoi tänään, kun sen kaveri puhui joogasta, että hän ei kyllä mitään joogaa voi harrastaa, kun ei taivu niihin asentoihin. Kysyin että eikös se jooga ole juuri sitä varten, vai pitäiskö munkin sanoa, että en voi opetella soittaan kitaraa koska en osaa soittaa kitaraa?
Noo ehkä vähä hämäävästi muotoilin asian. Tuo tuntuu paremmalta nyt tässä alkuvaiheessa kun on heikot narut koivet. Kyllä mä takakyykynkin saloihin palaan jossakin vaiheessa. Jos on polvillaan maassa, niin olis kiva jos joku päivä pystyis nouseen pystyyn ilman tuen ottamista pöydästä tms.

Parempi se noin päin. Etari on kunkku liike. Et menetä mitään vaikka et tee takakyykkyä koskaan.

View: https://www.youtube.com/watch?v=NLEquAi-4aU

Mitäs mun mavesta ollaan mieltä, 160kg taitaapi olla tuossa. En pääse paljo tuon alempaa lähtemään, sumo tuntuu ehkä hieman luonnollisemmalta mulle, mutta tuolla tavallisemmalla tyylillä tuo 160kg nousee paljon kevyemmin. Tarkoitus siis olla ihan tavallinen mave mutta taitaa näyttää enemmän SJMV.

Taitaa olla niin saatanan pitkät jalat että se näyttää sit miltä näyttää. Sumosta ois hyvä nähdä video mut veikkaan kans et saattaa toimii paremmin. Muuten alussa perse hyökkää ylös ja olkapäät menee liian eteen ja painopiste sen myötä. Ja jos nuo on kyykkykengät niin heitä pois kun vedät mitään raskaampaa. Jotkut kai tykkää variaatioita tehdessä käyttää mutta tekee vedosta paljon vaikeamman.

Etukyykyssä (..ja takakyykyssä, mutta etukyykyssä korostuu) mulla yläkroppa heijaa liikaa eteenpäin ylöstyöntövaiheessa. Vaikka kuinka yritän pitää kroppaa "suorana". Missä vika? Mitä pitää vahvistaa vai onko jokin kriittinen paikka liian kireä? Veikkaisin, että menee enemmän jonkin kohdan heikkouden puolelle.

AthleanX:n Jeff Cavalier antoi semmoisen vinkin, että ennen kyykkyä kannattaa tehdä pari sarjaa hip thrusteja, jotta saadaan pakarat aktivoitua. Koska kyykyssä pitäisi ylöstyöntäessä jännittää pakaroita.. muuten käy helposti noin, että yläkroppa kippaa eteenpäin. Nämä siis Jeffin sanoja, suurinpiirtein.

Etukyykyssä (..ja takakyykyssä, mutta etukyykyssä korostuu) mulla yläkroppa heijaa liikaa eteenpäin ylöstyöntövaiheessa. Vaikka kuinka yritän pitää kroppaa "suorana". Missä vika? Mitä pitää vahvistaa vai onko jokin kriittinen paikka liian kireä? Veikkaisin, että menee enemmän jonkin kohdan heikkouden puolelle.

AthleanX:n Jeff Cavalier antoi semmoisen vinkin, että ennen kyykkyä kannattaa tehdä pari sarjaa hip thrusteja, jotta saadaan pakarat aktivoitua. Koska kyykyssä pitäisi ylöstyöntäessä jännittää pakaroita.. muuten käy helposti noin, että yläkroppa kippaa eteenpäin. Nämä siis Jeffin sanoja, suurinpiirtein.
Veikkaan, että etureidet liian heikot, ettet jaksa pystyasennossa työntää vaan takaketju tulee mukaan, jotta voima riittää.

Päässä vika tai sitten yläselkää vahvemmaksi. Etukyykyllähän se staattinen voima kehittyy aika hyvin. Etukyykyssä varsinkin yleensä rajoittava tekijä on keskikroppa ja selkä eikä niinkään jalat. Jos tekniikka on kohdillaan niin erikseen ei pidä miettiä että mikä lihas aktivoituu. Näkemättä voi kuitenkin aika varmasti sanoa että tekniikassa vika.

Päässä vika tai sitten yläselkää vahvemmaksi. Etukyykyllähän se staattinen voima kehittyy aika hyvin. Etukyykyssä varsinkin yleensä rajoittava tekijä on keskikroppa ja selkä eikä niinkään jalat. Jos tekniikka on kohdillaan niin erikseen ei pidä miettiä että mikä lihas aktivoituu. Näkemättä voi kuitenkin aika varmasti sanoa että tekniikassa vika.

Kattelin tubesta tutorial videoita, ni niissä painotettiin kuinka kyynerpäitä pitää yrittää pitää mahdollisimman pystyssä koko suorituksen ajan. Tällä tavoin selkäkin pysyy suorempana.

Etukyykystä näkee kahta variaatiota: sormet tangon alla, ranteet taaksepäin taivutettuna ja kyynerpäät edessä.. toinen on kädet ristissä, tanko lepää olkapäillä ja kämmenselkä on ylöspäin. Ainakin itselle tuo ensimmäinen versio tuottaa vaikeuksia, koska ranteet tuntuu aika jäykiltä. Meillä salilla eräs treenaajaa käyttää vetoremmejä tuossa apuna. Saa niistä kunnon otteen ilman, että joutuu ranteita taivuttaa. Täytyy tuota kokeilla.

Miksi muuten nykyään näkee salilla ja pro bodareilla Converset jalassa kyykätessä? Eikös kyykkykengissä nimenomaan ole pieni korotus kantapäässä, joka auttaa pääsemään syvälle? Converset taas ovat täysin lättäpohjat. Simuloi ennemmin paljailla jaloilla kyykkäämistä.

Samaa mieltä Tompon kanssa eli todennäköisesti takaketju etureisiä vahvempi. Jos jo pidemmän aikaa olet tuolla tavalla tehnyt, on siitä luultavasti tullut jo tapa, siis myös tekniikkavirhe. Tärkeintä, että käytät sellaisia painoja joilla kykenet kyykyt hyvällä tekniikalla tekemään ja lopetat kyykkysarjat siinä vaiheessa kun tuo eteenpäin kippaaminen alkaa. Lisäksi voit toki etureisiä vahvistaa erikseen.

Jos toi ongelma on koko suorituksen ajan, eikä vain viimeisissä toistoissa, niin ongelma ei ole missään heikossa lihasryhmässä. Jos mistään ei kiristä, niin tuskin se on kireissä lihaksissakaan. Näkemättä veikkaan, että se on tekniikassa ja tästä päästään siihen kyykyn mekaniikan ymmärtämiseen. Tuo korjataan ihan sillä tavalla, että työnnetään polvia niin paljon eteen kuin menee, jolloin selkä nousee ihan automaattisesti pystympään. Ellei polvet mene enempää eteen, niin sit kyykkykenkiä jalkaan tai muuta korotusta kantapäiden alle.

Samaa mieltä Tompon kanssa eli todennäköisesti takaketju etureisiä vahvempi. Jos jo pidemmän aikaa olet tuolla tavalla tehnyt, on siitä luultavasti tullut jo tapa, siis myös tekniikkavirhe. Tärkeintä, että käytät sellaisia painoja joilla kykenet kyykyt hyvällä tekniikalla tekemään ja lopetat kyykkysarjat siinä vaiheessa kun tuo eteenpäin kippaaminen alkaa. Lisäksi voit toki etureisiä vahvistaa erikseen.

Yea. Tämän vuoksi ajattelin siirtyä kokonaan etukyykyn pariin muutamaksi viikoksi (..muutenkin olkapäävaivoja, niin takakyykky jää hetkeksi tauolle). Vahvistuu samalla etureidet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom