Lainaan hieman threadia. Kyse on heikosta maastavedosta.
Treeniä takana n. 1,5v. Pituus/Paino 180/88. Kyykkymaksimi n. 200kg ja muutenkin nostot ovat treenimäärään nähden ok tasolla. Treenaan monipuolisesti koko kroppaa ja erityispainotus on takaketjulla, jonka vahvistaminen on auttanut merkittävästi umpisurkeaan alaselkään, joka on kipuillut vuosia ja kipuilee edelleen, jos treeneistä tulee pidempi tauko.
Treeni kulkee hyvin paitsi mave ja olen paikallistanut ongelman lattialta lähtöön. 155kg maastaveto saa jo irvistämään melko pahasti ja yllätys oli suuri, että sama tilanne trap-tangon kanssa - en juuri ole vahvempi trap-tangolla kuin perinteisessä. Käteni ovat lyhyet eli joudun menemään melko alas, että saan kunnon vetoasennon. Sumo-vedossa en saa riittävästi voimaa jalkoihin, joten olen luopunut sen yrittämisestä. Jos viritän normitangon alle 20kg painolevyt, nousee paino merkittävästi kevyemmin. Jos saan tangon irti maasta, se nousee kyllä ylös asti.
Miten lähtisitte ratkaisemaan tilannetta? Lisää vaan maastavetoa? Treenaan progressiivisesti, mutta törmään seinään aina tuossa 150-160kg välimaastossa 3-5 toiston sarjapainoissa. Tällä hetkellä vedän maasta 1-2x viikossa, mutta vetomäärällä ei vaikuta olevan merkitystä. Kokeilin jossain vaiheessa "decifit deadlift"-vetoja, mutta niistä ei ollut jostain syystä suurempaa hyötyä tähän ongelmaan vaan tuntui, että lähtöasento on entistä huonompi.
Olen hionut tekniikkaa ja tsekannut kymmeniä tekniikkavideoita. Jännitän latsit ja saan mielestäni tiukan lähtöasennon, mutta olen miettinyt, että aktivoituuko takareidet ja hanuri oikein, jos maastaveto on näin heikko? Etureiteni ovat hyvin vahvat, joten olen miettinyt myös sitä, että siirtyykö kuorma liikaa etureisille, joka taas vie fokuksen takaketjulta ja heikentää nimenomaan lattialta lähtöä.
Nimimerkki: olisin tyytyväinen 200kg maastavetoon.