Kyykky- ja mavekyssäreitä

Pistää muuten miettimään miten kova edes Suomen ennätys nyt sitten on. Laskin nimittäin joskus miten monta NFL-pelaajaa on alittanut sadalla metrillä 10.21, joka sattuu olemaan Suomen ennätys. Siitä saa helposti sen kuvan, että pikajuoksun taso on Suomessa todella, todella huono. Niitä pelaajia on nimittäin 33 kpl. Sitä en sitten tiedä miten huono se taso oikeasti on, koska en seuraa enkä tunne lajia.

Edit. Tarkoitan vähän myös sitä, että jos taso on matala, niin koko kyykkyvertailulta putoaa pohja pois. Sama kun sanoisi, että Tuvalun paras keihäsmies ei tee penkkiä. Ennätys on nimittäin jotain vähän reilu 50 m.
Koen hieman tarvetta puolustaa Suomen pikajuoksutasoa ja varsinkin Pöyhösen. Pidän Pöyhöstä Suomen lahjakkaimpana sprintterinä ja tosiaan, neljäs sija Em-kisojen finaalissa. Loukkaantumiset estivät hänelläkin, ehkä, sen parhaan potentiaalin saavuttamisen. Hartosen Se oli yksittäinen piikki ihanneolosuhteissa.
Nopeus on fyysisistä ominaisuuksista luontaisin ja vaikeimmin kehitettävä. Suomessakin on ollut paljon miehiä jotka jo varsin nuorella iällä ovat juosseet satasen alle 11:n sekunnin, mutta se taso on sitten jämähtänyt lähes järjestään siihen 10,50:n pintaan. Nopeimmista ajoista n. 90% on tehneet miehet, joiden geeniperimä on johdettavissa länsi-afrikasta aikanaan tuotuihin orjiin. Verrattaessa Pöyhöstä valkoiseen eurooppalaisväestöön, taso ei ole mielestäni lainkaan huono. Mitä tulee Nfl:ään, niin nopeimpien miesten ensisijainen valinta on Usassa juurikin tuo sikäläinen jalkapallo, ihan jo rahankin takia. Potentiaali on joka tapauksessa samaa luokkaa kuin parhailla sprinttereillä ja siihen vielä vapaampi lääkitys päälle. Eli moni muukin maa kyllä häviää jos tällaista vertailua halutaan suorittaa. Kuriositeettina, omasta mielestäni kaikkien aikojen nopein mies (Boltkin mukaan lukien) oli Bobby Hayes. Täytyy ottaa huomioon silloiset (1964) olosuhteet. Viestissä osuusajaksi mitattiin jopa 8,5! Tämä tosin ihan epävirallisesti. Sama kaveri vaihtoi sitten jalkapalloon, voitti super bowlin ja kuuluu ko. lajin hall of fameen. Ainoa mies maailmassa joka olympiakullan lisäksi on pystynyt samaan. No, ihan offtopic, mutta tulihan kirjoitettua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelmana kyykky. Mun lonkkanivelet ovat ilmeisesti ahtaat ja voimanostosyvyisen kyykyn saavuttaminenkin on ollut kovan työn alla mutta runsaan liikkuvuusharjoittelun myötä mahdollinen tällä hetkellä. Listaan alle ydinjuttuja omasta kyykystä:

- Pääsen lonkan puolesta tarpeeksi syvälle kun kyykkään ilman tankoa ja istun reilusti taakse pitäen samalla kiinni jostain, jos en pidä kiinni niin kaadun taaksepäin.

- Tanko niskassa minun on paljon vaikeampi saavuttaa syvyys niin high-bar kuin low-bar kyykyssäkin, etukyykky menee suht ok. Teen pääasiassa high-bar kyykkyjä koska olkapäät ja kyynärpäät eivät tykkää low-barista.

- Kyykkyni kaatuu myös herkästi eteen ja buttwinkiä ilmenee ajoittain, minun on vaikea pitää painopiste keskellä jalkaa ja painopiste siirtyy valitettavan herkästi varpaita päin.

- Kun kyykkään ilman painoja kisasyvyyteen selkärankani pyöristyy oikeastaan kauttaaltaan, kun suoristan selän nousee lantiokin ylös. Tästä voinee vetää jotain johtopäätöksiä?

- Jossainhan minulla on kireä lihas. Missä? Voisiko kaikki johtua tiukoista yläkropan lihaksista? Latseista, rinnoista ja/tai olkapäistä? Takareisien liikkuvuus mielestäni kohtalainen, samoin nilkkojen.

- Ruumiinrakenteestani sen verran, että minulla on pitkähkö torso suhteessa jalkoihin mikä tietysti on etu kyykyssä. Reisiluu taas on valitettavasti todella pitkä suhteessa mulkun mittaisiin sääriluihini.

Mikä avuksi?

Ongelmana kyykky. Mun lonkkanivelet ovat ilmeisesti ahtaat ja voimanostosyvyisen kyykyn saavuttaminenkin on ollut kovan työn alla mutta runsaan liikkuvuusharjoittelun myötä mahdollinen tällä hetkellä. Listaan alle ydinjuttuja omasta kyykystä:
Jos nivelissä on rakenteellista vikaa, joka estää kyykyn liikeradan, niin parantaako vai huonontaako kyykkyyn pyrkiminen nivelten kuntoa?

- Pääsen lonkan puolesta tarpeeksi syvälle kun kyykkään ilman tankoa ja istun reilusti taakse pitäen samalla kiinni jostain, jos en pidä kiinni niin kaadun taaksepäin.

- Tanko niskassa minun on paljon vaikeampi saavuttaa syvyys niin high-bar kuin low-bar kyykyssäkin, etukyykky menee suht ok. Teen pääasiassa high-bar kyykkyjä koska olkapäät ja kyynärpäät eivät tykkää low-barista.

- Kyykkyni kaatuu myös herkästi eteen ja buttwinkiä ilmenee ajoittain, minun on vaikea pitää painopiste keskellä jalkaa ja painopiste siirtyy valitettavan herkästi varpaita päin.

- Kun kyykkään ilman painoja kisasyvyyteen selkärankani pyöristyy oikeastaan kauttaaltaan, kun suoristan selän nousee lantiokin ylös. Tästä voinee vetää jotain johtopäätöksiä?

- Jossainhan minulla on kireä lihas. Missä? Voisiko kaikki johtua tiukoista yläkropan lihaksista? Latseista, rinnoista ja/tai olkapäistä? Takareisien liikkuvuus mielestäni kohtalainen, samoin nilkkojen.

- Ruumiinrakenteestani sen verran, että minulla on pitkähkö torso suhteessa jalkoihin mikä tietysti on etu kyykyssä. Reisiluu taas on valitettavasti todella pitkä suhteessa mulkun mittaisiin sääriluihini.

Mikä avuksi?

Jos ei oo tarkotus voimanostoa kisata niin mites ois etukyykkyyn tyytyminen? Jos onnistuu kaveriksi Sjmv tai Romanialainen ja vielä bonariksi jos löytyisi kunnollinen ojennus/koukistus laite, niin saat ihan bodauksen ja kuntoilun kannalta hyvät treenit & lihat kehitettyä. Oikeastaan etukyykky on parempi etureisille kuin takakyykky. Se käy myös normi Maven kaverina todella hyvin. + Kun etukyykky kehittyy se on aika cooli liike. Jokakylässä penkataan 100, mutta pienemmillä saleilla harvoin etukyykitään edes 3n kiekon sarjapainoilla.

Jos ei oo tarkotus voimanostoa kisata niin mites ois etukyykkyyn tyytyminen? Jos onnistuu kaveriksi Sjmv tai Romanialainen ja vielä bonariksi jos löytyisi kunnollinen ojennus/koukistus laite, niin saat ihan bodauksen ja kuntoilun kannalta hyvät treenit & lihat kehitettyä. Oikeastaan etukyykky on parempi etureisille kuin takakyykky. Se käy myös normi Maven kaverina todella hyvin. + Kun etukyykky kehittyy se on aika cooli liike. Jokakylässä penkataan 100, mutta pienemmillä saleilla harvoin etukyykitään edes 3n kiekon sarjapainoilla.

Mulla saattaisi olla kiinnostusta kisata voimanostossa. Bodaus ei kiinnosta pätkääkään ja yleisvoimailun kannalta etari+mave on tosiaan täysin riittävä ja toimiva yhdistelmä. Tällä hetkellä mun treenijako on aika löyhä ja joudun välillä yhdistelemään/jakamaan treenejä suunnitelmasta poikkeavalla tavalla mutta ideaalitilanteessa mulla kiertää kaksi erilaista alakropan treeniä joista toinen juurikin etukyykky, maastanosto, vatsa ja toinen rakentuu takakyykyn ympärille.

Mulla saattaisi olla kiinnostusta kisata voimanostossa. Bodaus ei kiinnosta pätkääkään ja yleisvoimailun kannalta etari+mave on tosiaan täysin riittävä ja toimiva yhdistelmä. Tällä hetkellä mun treenijako on aika löyhä ja joudun välillä yhdistelemään/jakamaan treenejä suunnitelmasta poikkeavalla tavalla mutta ideaalitilanteessa mulla kiertää kaksi erilaista alakropan treeniä joista toinen juurikin etukyykky, maastanosto, vatsa ja toinen rakentuu takakyykyn ympärille.

Sitten vaan runsaasti liikkuvuusjumppaa ja huoltoa. Sekä kehnoja kohtia kuunnellen. Etsi omaa leveyttäsi juuri niin kauan kuin tarvitsee, jotta pääset "kisasyvyyteen" ilman selän pyöristymistä. 1 Mikä saattaa auttaa on keppi selän taakse selän ja kyynärvarsien väliin ja sillain kyykkäilee(lauta esim. vielä parempi), siinä korostuu automaattisesti selän oikea asentoisuus. Tsemppiä treeneihin! Ja kannattaa huomioida sellaisiakin asioita jos on ongelmia että sopiiko sulle paljon sarjoja - vähän sarjoja, pitkät sarjat vai ihan parin toiston setit?
Jos teet kokoajan mavea&etaria kunnolla niin kyykyssä yllättävän vähäinenkin nostomäärä saattaisi tuoda tulosta, jottei rasitu nivelet liikaa.

- Tanko niskassa minun on paljon vaikeampi saavuttaa syvyys niin high-bar kuin low-bar kyykyssäkin, etukyykky menee suht ok.

- Kyykkyni kaatuu myös herkästi eteen ja buttwinkiä ilmenee ajoittain

- Kun kyykkään ilman painoja kisasyvyyteen selkärankani pyöristyy oikeastaan kauttaaltaan
Kun yhdistelen näitä juttuja mielessäni, niin tulee väkisin mieleen, että ymmärrätkö varmasti kyykyn mekaniikan ja yrität tehdä muutoksia sen puitteissa? Jos pääset tarpeeksi syvälle istuen taakse kun pidät jostain kiinni, niin se tarkoittaa tietysti sitä, että yrität kyykätä asentoon mikä ei ole fysiikan lakien mukaan mahdollinen. Sun pitäisi pystyä taivuttamaan yläkroppaa enemmän eteen ettet kaadu perseelleen ja jos se ei onnistu on rajoite lonkassa. Silloin syntyy buttwink kun lonkan liikkuvuus ei riitä ja lisäliikkuvuutta otetaan selästä. Etukyykky taas menee ihan ok, johtuen siitä, että sä et voi taivuttaa yläkroppaa eteen ettei tanko tipu olkapäiltä. Silloin taas jos yrität kyykätä taakse, kaadut perseellesi, joten kroppa tekee automaattisesti sellaisen korjauksen, että polvet työntyy enemmän eteen, jolloin lantio tulee pystysuunnassa lähemmäs tukipistettä, eli jalkateriä. Se taas tarkoittaa sitä, että lonkkakulma on paljon suurempi eikä ongelmaa ole. Johtopäätös: Takakyykky onnistuu aivan yhtä hyvin jos yrität kyykätä samalla tavalla kuin miten teet etukyykyn. Eli polvia reilusti eteen ja selkä niin pystyssä kuin mahdollista. Monilla aloittelijoilla etenkin ei tuo kyykky oikein luonnistu kun yritetään väkisin pitää sääret pystyssä ja istua taakse. Se ei ole luonnollinen tapa kyykätä ja silloin yläkroppa taittuu alhaalla aivan vaakatasoon ja lonkasta loppuu liikkuvuus.

Johtopäätös: Takakyykky onnistuu aivan yhtä hyvin jos yrität kyykätä samalla tavalla kuin miten teet etukyykyn. Eli polvia reilusti eteen ja selkä niin pystyssä kuin mahdollista. Monilla aloittelijoilla etenkin ei tuo kyykky oikein luonnistu kun yritetään väkisin pitää sääret pystyssä ja istua taakse. Se ei ole luonnollinen tapa kyykätä ja silloin yläkroppa taittuu alhaalla aivan vaakatasoon ja lonkasta loppuu liikkuvuus.

Tää oli oikein vaikuttavaa päättelyä. Kun välillä käyn läpi kuvaamiani kyykkyvideoita treeniurani varrelta niin näteimmät takakyykyt muistuttavat usein tekniikaltaan etukyykkyä aika paljon, high-bar ja melko pysty asento. Syvyys on silti vaikea saavuttaa jo ihan lonkan rakenteen takia mutta ehkä mä silti tyydyn siihen. Näin wannabe voimanostajana se vaan harmittaa vähän koska low-bariin pystyn lyömään melkein 10% enemmän painoa vaikka en harjoittelisi sitä ollenkaan ja tuo ero yhteistulokseen on merkittävä. Toisaalta mun olkapäät ja kyynärpäätkään eivät kestä low-baria kuin pari-kolme treeniä putkeen ja sitten onkin hermosärkyä kummassakin kädessä vähintään viikon ajan, levossakin. Ja high-barissa painopiste karkaa herkemmin päkiöille mutta se varmasti helpompi korjata kun lähes kaikilta osin paska kyykky.

Monilla aloittelijoilla etenkin ei tuo kyykky oikein luonnistu kun yritetään väkisin pitää sääret pystyssä ja istua taakse. Se ei ole luonnollinen tapa kyykätä ja silloin yläkroppa taittuu alhaalla aivan vaakatasoon ja lonkasta loppuu liikkuvuus.

Pakko sanoa tähän, että vaikka low-bar vaatii ehkä enemmän liikuvuutta lonkista, niin etari tai high-bar vaativatkin sitten enemmän liikkuvuutta nilkoista, ja parempaa pitoa yläselästä ja keskivartalosta. Low-bar toki on alaselälle rankempi. Henk. koht. itselle low-bar on teknisesti paljon helpompi suorittaa, johtuen em. liikkuvuusvaatimuksista. Mutta tietty, jos halutaan treenata etureisiä, eikä hanuria, niin etari on parempi vaihtoehto.

Pakko sanoa tähän, että vaikka low-bar vaatii ehkä enemmän liikuvuutta lonkista, niin etari tai high-bar vaativatkin sitten enemmän liikkuvuutta nilkoista, ja parempaa pitoa yläselästä ja keskivartalosta. Low-bar toki on alaselälle rankempi. Henk. koht. itselle low-bar on teknisesti paljon helpompi suorittaa, johtuen em. liikkuvuusvaatimuksista. Mutta tietty, jos halutaan treenata etureisiä, eikä hanuria, niin etari on parempi vaihtoehto.
Mulla taas ei ole tapana vertailla high-baria ja low-baria muuten kuin tangon paikan osalta. Kumpikaan tyyli ei suoraan korrelloi lonkan ja polvien asennon kanssa. Mulla esimerkiksi tanko on aika alhaalla, mutta kyykkään työntämällä polvia kunnolla eteen ja pitämällä selän mahdollisimman pystyssä. Eihän se pystyssä ole ja high-barilla sen saisi pari astetta enemmän pystyyn, mutta sit taas se vaatii tosiaan enemmän pitoa yläselästä ja keskikropasta, ellei sitten saa selkää ihan pystyyn, mitä kyllä en saa. Polvien kanssakin mennään tietysti jossain järjellisissä rajoissa. Siinäkin alkaa voimantuotto vain kärsiä jos painonnostokengät jalassa lykätään polvet niin eteen kuin menee. Pointti on kuitenkin se, että harva saa luonnollisen kyykkyasennon jos sääret pyritään pitämään pystyssä ja jokaisen pitäisi yrittää löytää itselleen se hyvä asento eikä mahduttaa itseään valmiiseen muottiin. Olihan, ei niin kauan aikaa sitten, ihan yleisesti vallalla käsitys, että paras voimanostokyykky on low bar sääret pystyssä ja taakse istuen. Mutta katsokaapa nyt raw-kyykkääjiä. Tosi harva kyykkää niin. Suurin osa lykkää polvia eteen ja istuu suoraan alas.

Mulla taas ei ole tapana vertailla high-baria ja low-baria muuten kuin tangon paikan osalta. Kumpikaan tyyli ei suoraan korrelloi lonkan ja polvien asennon kanssa. Mulla esimerkiksi tanko on aika alhaalla, mutta kyykkään työntämällä polvia kunnolla eteen ja pitämällä selän mahdollisimman pystyssä. Eihän se pystyssä ole ja high-barilla sen saisi pari astetta enemmän pystyyn, mutta sit taas se vaatii tosiaan enemmän pitoa yläselästä ja keskikropasta, ellei sitten saa selkää ihan pystyyn, mitä kyllä en saa. Polvien kanssakin mennään tietysti jossain järjellisissä rajoissa. Siinäkin alkaa voimantuotto vain kärsiä jos painonnostokengät jalassa lykätään polvet niin eteen kuin menee. Pointti on kuitenkin se, että harva saa luonnollisen kyykkyasennon jos sääret pyritään pitämään pystyssä ja jokaisen pitäisi yrittää löytää itselleen se hyvä asento eikä mahduttaa itseään valmiiseen muottiin. Olihan, ei niin kauan aikaa sitten, ihan yleisesti vallalla käsitys, että paras voimanostokyykky on low bar sääret pystyssä ja taakse istuen. Mutta katsokaapa nyt raw-kyykkääjiä. Tosi harva kyykkää niin. Suurin osa lykkää polvia eteen ja istuu suoraan alas.

Okei, mulla kävi moka, kun vertasin low-, high baria ja etaria keskenään. Itsellähän käytännössä high- ja low bar ovat liikkeinä tosi lähellä toisiaan, johtuen pitkistä jaloista ja lyhyestä torsosta. Siitä johtuen olen puolueellinen low-barin suhteen, koska mulla se takakyykky loppujen lopuksi aina päätyy näyttämään kyykky-julle hybridiltä, kun painoa laittaa tarpeeksi. Eikä tämä ole itsessään vaarallista, tai huono asia voimantuoton kannalta. Etureisien treenaamisen kannalta homma muuttuu. Siksi otin etukyykyn mukaan vertailuun. Oikeastaan etari ja ssb kyykky olivat ne liikkeet,jotka mulla olivat mielessä, kun puhuin high-bar kyykystä.

Ssb taitaa liikkeenä olla jotain taka- ja etukyykyn välimaastosta. Hack-kyykky koneessa ja ssb-kyykky ovat ehkä ne kaikista tehokkaimmat etureisi-liikkeet. Etukyykky olisi myös listalla, mutta siinä on heikkona lenkkinä yläselkä, joten jalkoja ei voi treenata todelliseen finaaliin saakka. Niin, ja ton selän pystyssä pitämisen suhteen just ssb on parempi kuin high-bar. Tietty ssb kyykynkin voin suorittaa selkä etukenossa, mutta silloin koko liikkeestä katoaa imo pointti ( etureisien näkökulmasta ). Vertailuksi itsellä meni ssb kyykyssä 152,5kgx5 puhtaasti etureiskoille ja selkä pystyssä, mutta 155kgx5 oli jo liikaa, ja jouduin ottamaan etukenon asennon selästä, jolloin liikkestä tuli taas jullemainen.

Nyt on taas tultava kysymään vinkkejä. Perjantaina kävin ostamassa painonnostokengät ja eilen kävin niitä kokeilemassa. Kengät ovat mukavat jalassa ja sellaiset että jalalla sisällä hieman liikkumavaraa (versus tuosta reilun numeron pienemmät, jossa varpaat ottivat lähes kiinni päädystä).

Tuli sitten pari sarjaa kuvattua ja kuinka ollakaan kiinnitin huomion siihen, että kantapää irtoaa aivan hitusen lattiasta irti. Tämä ei noston aikana tunnu pahalta, mutta kuten jto aiemmin mainitsi mulle, niin sitä ei kuitenkaan saa tapahtua.

Missä siis vika? Olisiko kengät pitäneet olla koon pienemmät? Nilkan liikkuvuus?

View: https://youtu.be/KleqxuNv-EU

Leveemmällä asennolla painonnostokengät ei aina oo niin hyvät. Suosittelisin tolla leveydellä monille jo tasapohjaa. Ei noissa kantapää pahemmin kuitenkaan elä. Ihan ok peruskyykkyä, mikä on siis hyvä määre. Ei tossa liikkuvuuskaan näytä mitään rajoittavan.

Jalat niin leveällä, että nilkat vähän kaatuu sisäänpäin pohjassa. Paino siis siirtyy liikaa jalan sisäsyrjälle, eikä niinkään välttämättä eteen.

Ongelmana kyykätessä pieni butt wink ala-asennossa. Millä saisi helpoiten selville syypään tähän? Epäilen itse takareisien yläosan kireyttä, mutta tuntuu ettei niitä venyttämällä ole apua kovin paljoa tullut. Painonnostokengillä mennään, ilman niitä kyykky ei onnistu ollenkaan. Ja jalkojen asento melko leveä.

Adductor magnus siel kiristää. Ylätakareidessä näkyy, mutta on siis lähentäjä ja kyykyn yks tärkein lihas. Hajareisin penkille kyykkysyvyyteen ja napaa kohti penkkiä. Nilkkojen liikkuvuusongelmiin en usko. Kato ettei paine mee päkiälle. Se ja painonnostokengät leveellä ei oo hyvä yhdistelmä.

Lievä tuntemus alaselässä mavesarjan jälkeen. Sellainen 10-15s ei varsinaista kipua. Olen tehnyt melko vähän.

Onko tekemistä tekniikan, vai puhtaasti sen kanssa, että elimistö ei ole vielä kunnolla tottunut liikkeeseen? Alaselän asennon pitäisi olla ihan hyvä: tekniikka säilyy, eikä selkä mene kaarelle. Jos olisi joku muu paikka kuin alaselkä en edes kysyisi näin lievää tuntemusta.

Ongelmana kyykätessä pieni butt wink ala-asennossa. Millä saisi helpoiten selville syypään tähän? Epäilen itse takareisien yläosan kireyttä, mutta tuntuu ettei niitä venyttämällä ole apua kovin paljoa tullut. Painonnostokengillä mennään, ilman niitä kyykky ei onnistu ollenkaan. Ja jalkojen asento melko leveä.
Näissä pitää aina muistaa se, että aina buttwink ei ole korjattavissa venyttelemällä. Siihen voi olla muitakin syitä. Esimerkiksi ihan fyysinen rajoite, jolloin lonkkanivel ei aukene tarpeeksi eteen ja silloin sulla jää sieltä uupumaan liikerataa eikä sille vain voi mitään. Jos kova ja pitkäjänteinen venyttely ei auta niin siellä luultavasti on tällainen ongelma. Siihen on sitten ratkaisuna tekniikkamuutos, eli lonkan kulmaa pitää pyrkiä pienentämään. Siihen taas on sellaisia vaihtoehtoja kuin jättää kyykky vähän vajaammaksi, levittää asentoa jolloin selkä pysyy pystympänä tai työntää polvia reilusti eteen jolloin selkä pysyy taas pystympänä. Kyykyn mekaniikkaa kannattaa opetella ymmärtämään, niin tietää mikä vaikuttaa mihinkin.

Noin. Vaikka lähes kaikille oikein suunnattu liikkuvuustreeni on apu, ei se kaikille osu. Hyvä olis siis aina nähdä videoo näistä. Jos selkeesti on panostettu liikkuvuuteen ja nostotekniikkaan, jotain muuta siellä lienee vialla. Siis JOS ON panostettu. Sen verran läjäpäin näitä kuitenkin on tullut nähtyä, että en ihan tuosta vaan usko esim kyykyn mahdottomuutta ilman painonnostokenkiä. Kaikille ei myöskään sovi levee asento johtuen mm. lonkan rakenteesta. Tvistaako polvet sisään, ku nouset? Edelleen se päkiäpainotteisuus on kysymys nro 1 myös.

ToistoPakko123: nyt on niin ylimalkainen vaiva, ettei tuolla oikein saa vielä mitään apuja. Tarkka kipuaste 1-10? Tarkka kohta missä tuntuu? Älä kirjota, piirrä.

ToistoPakko123: nyt on niin ylimalkainen vaiva, ettei tuolla oikein saa vielä mitään apuja. Tarkka kipuaste 1-10? Tarkka kohta missä tuntuu? Älä kirjota, piirrä.

Jos kivuksi luokitellaan niin 1. Selkärangassa keskellä pakaroista ylös 10 cm, tai hieman alle.

Saman saisin aikaan hyppäämällä ylös, ja joustamalla huonosti polvilla alastullessa. Eli se pitää paikkansa, että selkä ei tykkää, mutta yhtälailla polvet eivät tykkää jos menee kylmiltään pelaamaan jalkapalloa. Jolloin en pidä ollenkaan mahdottomana, etteikö tilanne olisi, että tekniikka ihan ok ja maastavedossa vaan alaselkä aina joutuu hieman testiin, ja kun elimistö tottuu siihen asia on täysin ok. Toinen vaihtoehto on, että siinä tekniikassa on jotain mikä pitää käsitellä läpi.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom