Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku tästä juuri mainitsi jossain ketjussa, mutta nyt tuli omatoimisestikin kokeiltua, että kropan suorassa pitäminen ylikorostetun notkon sijasta todella vähentää buttwinkia, ainakin mun kohdalla. Sinänsä jännää, intuitiivisesti päättelisi toisin. Mahtaisikohan sitten johtua siitä, että ehkä suorana saa paremmin pidettyä kropan kasassa.

Ja tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen. Mulla on nyt projekti takakyykyn opettelussa on ollut vuorossa tutkailla tarkemmin sitä, mitä kaikkea ja miten pitäisi jännittää kyykätessä, ja miten otetaan ns. paineet sisään.

Tällä hetkellä kokeilen/yritän muistaa seuraavia pointteja, joita on tullut vastaan. Kroppa suorassa, vatsan jännitys, kylkiluut sisään, latsien jännitys, pakaroiden jännitys, maksimaalinen sisäänhengitys, kyykkyyn.

Osa noista oli yhdeltä tietyltä tekniikkavideolta (koitan kaivaa sen myöhemmin, jos jotain kiinnostaa), jossa käytiin läpi vahvaa kyykkyasentoa, "standing strong".

Mitä teidän mielestä tuolla listalla pitäisi olla? Onko tuossa minun listalla jotain turhaa?

Joku tästä juuri mainitsi jossain ketjussa, mutta nyt tuli omatoimisestikin kokeiltua, että kropan suorassa pitäminen ylikorostetun notkon sijasta todella vähentää buttwinkia, ainakin mun kohdalla. Sinänsä jännää, intuitiivisesti päättelisi toisin. Mahtaisikohan sitten johtua siitä, että ehkä suorana saa paremmin pidettyä kropan kasassa.
En keksi yhtäkään syytä miksi jompi kumpi tapa vaikuttaisi millään tavalla buttwinkiin, mutta sen keksin, että jos selkä on yliojennettu, niin alas laskeutuessa se jossain vaiheessa suoristuu ennen kuin mennään sinne buttwink-osastolle. Ja se neutraaliin asentoon meneminen voi näyttää buttwinkiltä, koska alaselkähän liikkuu. Se on ihan loogista.

Alla olevalla videolla alussa näkyy hyvin miten Eddie Hall kyykkää. Aloittaa yliojennetulla selällä ja alhaalla selkä menee neutraaliin asentoon. Kyseessä ei kuitenkaan ole se paljon puhuttu buttwink, vaikka se näyttää siltä. Jos tuokin pitäisi selän koko ajan neutraalina, niin mitään liikettä alaselässä ei edes tapahtuisi. Eli se ei ole haitallista jos alaselkä ei mene sinne pyöristetyn puolelle. En kyllä ymmärrä miksi jotkut kyykkää selkä notkolla.

En kyllä ymmärrä miksi jotkut kyykkää selkä notkolla.
En mäkään.
Mulla se vaan tuntuu menevän väkisin notkolle. Asia on työn alla ja ei ole helppoa.
Toisille(ainakin mulle) hyvä kyykkytekniikka vaan on helvetin vaikea oppia.
Aivan helvetin vaikeaa.
ja olen todellakin yrittänyt opetella, ja jatkan edelleen.
Yllä jaetusta Juggernautin ohjeista sain jotain apuja, kun vaan opin hyödyntämään ne.

En keksi yhtäkään syytä..
Hyvää pohdintaa Powerhousulta. Tuosta vaikutuksesta taisi olla maininta jollain buttwink fix -videolla, joka ei tosin tarkoita, että sillä on välttämättä mitään tekemistä totuuden kanssa. :ROFLMAO:

Kysymys voi olla kyllä ihan muustakin minun kohdalla, sillä homma ei ole vielä lähellekään niin rutinoitunutta, että toistot olisivat edes samanlaisia keskenään. Useampi liikkuva palanen mielessä kyykätessä ja aina keskittyy johonkin enemmän kuin toiseen, niin on kieltämättä vaikea arvioida, mikä johtuu mistäkin.

Jos ihan kahden välillä vertaa, nykyisen kyykkyni lannerangan liike näyttää kyllä enemmän tuolta Hallin ala-asennolta kuin selvältä buttwinkilta, että ei tässä kai ihan toivottomia tapauksia olla. Jos jotain positiivista, tämänhetkinen pystykyykkäilyn yritys on ainakin mennyt reisille hyvin perille. Vanha tyyli siis semi etupainoinen high bar, joka julletti helposti. Etupainoiseksihan se edelleen menee väsyessä.

PS. Kokeilin ensimmäistä kertaa etukyykkyä ja hämmästys oli suuri. Painoa ei nyt juuri ollut, mutta tekniikka tuntui huomattavasti jämäkämmältä ja tuli heti enemmän ns. kiskoilta kuin takakyykky. Eli eiköhän se pystyasento ole se, mitä mun kannattaa jahdata takakykyssäkin. Low barin testaaminen saa jäädä myöhemmäksi, kun sinällään ei taida olla perusteita olettaa, että se toimisi paremmin. Sen sijaan taidan alkaa kokeilemaan lähtiskö tuo etari pyörimään.

Mennääs vielä tuohon kyykyyn; boxikyykystä juttua:
Louie Simmons - What a Gym REALLY Needs

Eli: mulle se kyykky on edelleen vaikea. Tekniikan puolesta, treenipainotkin vastasyntyneen tasolla.
Kyykkypäivä on nyt keskiviikkona, otin boxikyykyn ohjelmaan maanantaille ja lauantaille. Sillai kevyenä. 3-5x3
Maanantaina treenin loppuun ja lauantaina ennen mavea.
Tein siis boksin joka "ohjaa" mut siihen optimisyvyyteen itselle.

Kysymys kuuluukin; saisiko tuosta boxista enemmän hyötyä jos ottais kauden että tekisi pelkästään sitä?
Esim. sen 3krt/vko. Normikyykky kokonaan pois hetkeksi. Tekis vaikka tuon linkatun jutun ohjeistuksella; 8-12x2. Lyhyet paussit. Vai saadaanko enemmän vahinkoa aikaiseksi?

Kyykyssä sain nyt ensimmäiset toistot tehtyä lähes vertikaalisella tangon liikeradalla, lämppäpainoilla tosin. Mutta kuitenkin.
Juggernautin ohjeet antoi paljon apua.
Liikerata edelleen hajoaa kun painoa lisätään ja mennään tiukahkoihin 4-5x5:iin.

Viimeksi muokattu:
Liikerata edelleen hajoaa kun painoa lisätään ja mennään tiukahkoihin 4-5x5:iin.
Yksi vaihtoehto on muuttaa perusasenne "tiukasta" tai työsarjoista fyysisestä tekniseen, mene tekniikan rajoille eikä fysiikan ja lähde nostaa tuota rajaa lähemmäs fyysistä. Tekeminen tekniikan ehdoilla. Sitten kun tekninen raja on selkeesti yli 90% 1RM maxista niin fyysisesti tiukatkin tulee nätisti.

Yksi vaihtoehto on muuttaa perusasenne "tiukasta" tai työsarjoista fyysisestä tekniseen, mene tekniikan rajoille eikä fysiikan ja lähde nostaa tuota rajaa lähemmäs fyysistä. Tekeminen tekniikan ehdoilla. Sitten kun tekninen raja on selkeesti yli 90% 1RM maxista niin fyysisesti tiukatkin tulee nätisti.
Kyllä tuo keveämmillä painolla treenaaminen tuntuu tekevän hyvää tekniikalle. Olen päätynyt viime aikoina tekemään kahdenlaista kyykkytreeniä. Joka toinen treeni nopeuskyykkyä, kuormat 50 - 70 % 1 RPM, mahdollisimman puhdas ja dynaaminen suoritus syvältä vauhtia hakien, toistot välillä 5 - 8. Joka toinen kerta kuorma 70 - 90 % 1 RPM ja lyhyemmät sarjat, kuormaa tai toistojen määrää näissä lisään vasta kun saan jokaisen toiston tehtyä kisasyvyyteen ja tarpeeksi hyvällä tekniikalla.

mä ohjeistan suuren osan valmennettavieni tekemisistä sarjatiukkuuden osalta käyttämällä tuntematonta toistolukua. ei siis tavoitella tiettyjä toistoja, vaan tiettyä sarjatiukkuutta ja keskitytään enemmän nostamisen tehokkuuteen. joillekin tää on ollu aika mullistava juttu ja poistanut pään sisältä paineita "riittämisestä", "treenin läpi menemisestä" jne. käytännössä siis lähes aina onnistutaan ja treeni on riittävä.

kehitin joskus 2003-2005 paikkeilla semmosen värikoodin antaan mulle enemmän tietoa valmennettavan treenien tiukkuudesta ja se on ollu yks tärkein elementti suunnittelussa ja menestyksessäkin. viime vuosina samankaltaisia systeemejä on tullu pinnalle enemmänkin (RPE, RIR jne) ja se on hyvä se.

aikamies: 5-8 toiston sarjat harvemmin on enää nopeusvoimaan suuntautuvia.

Mennääs vielä tuohon kyykyyn; boxikyykystä juttua:
Louie Simmons - What a Gym REALLY Needs

Eli: mulle se kyykky on edelleen vaikea. Tekniikan puolesta, treenipainotkin vastasyntyneen tasolla.
Kyykkypäivä on nyt keskiviikkona, otin boxikyykyn ohjelmaan maanantaille ja lauantaille. Sillai kevyenä. 3-5x3
Maanantaina treenin loppuun ja lauantaina ennen mavea.
Tein siis boksin joka "ohjaa" mut siihen optimisyvyyteen itselle.

Kysymys kuuluukin; saisiko tuosta boxista enemmän hyötyä jos ottais kauden että tekisi pelkästään sitä?
Esim. sen 3krt/vko. Normikyykky kokonaan pois hetkeksi. Tekis vaikka tuon linkatun jutun ohjeistuksella; 8-12x2. Lyhyet paussit. Vai saadaanko enemmän vahinkoa aikaiseksi?

Kyykyssä sain nyt ensimmäiset toistot tehtyä lähes vertikaalisella tangon liikeradalla, lämppäpainoilla tosin. Mutta kuitenkin.
Juggernautin ohjeet antoi paljon apua.

Sä käytät ihan älyttömän paljon aikaa sun kyykyn analysointiin. Omasta kokemuksesta sanoisin, että on huono idea korjata yhden liikkeen tekniikka tekemällä toista liikettä. Heikkouksia se voi toki parantaa mutta siirtovaikutus toisen liikkeen tekniikkaan ei ole kovin hyvä.

Mun ehdotus olisi, että palkkaat hyvän valmentajan joka kattoisi sun tekniikan kuntoon. Jos low-bar kyykkyyn haluat apua ota kokenut voimanostaja/valmentaja, jos high-bar niin ota painonnostaja/painonnostovalmentaja. Toki hyvä valmentaja osaa opettaa kummatkin tyylit.

Treenaa valmentajan kanssa pari kolme kertaa, kuuntele ja keskity ohjeisiin. Kuvaa sun nostoja senkin jälkeen ja lähetä valmentajalle analysoitavaksi. Tohon kokonaisuuteen ei paljoa rahaa mene ja se voi olla sulle kullan arvoista. Sun ei enää tarvitse miettiä päätäsi puhki ja vaihtaa liikkeitä/suoritustapoja joka treeniin vaan voit antaa ammattilaisen hoitaa homma kuntoon. Sen jälkeen sitten paljon sarjoja ja toistoja niin teet vielä 7-kymppisenäkin tyylipuhtaan kyykyn vaikka sut revittäis keskellä yötä sängystä ylös ja iskettäis power-rackiin.

mä ohjeistan suuren osan valmennettavieni tekemisistä sarjatiukkuuden osalta käyttämällä tuntematonta toistolukua. ei siis tavoitella tiettyjä toistoja, vaan tiettyä sarjatiukkuutta ja keskitytään enemmän nostamisen tehokkuuteen. joillekin tää on ollu aika mullistava juttu ja poistanut pään sisältä paineita "riittämisestä", "treenin läpi menemisestä" jne. käytännössä siis lähes aina onnistutaan ja treeni on riittävä.
Tämähän voisi olla hyvä lähestymistapa. Otetaan mietinnän alle. Tosin nykyäänkin sarjan jäätyä aiottua lyhyemmäksi merkkaan treenipäiväkirjaan vain sen, mitä tuli tehtyä - ei sinne tule mitään epäonnistumiseen viittaavaa merkintää. Eikä sellaista jää myöskään korvien väliin. Kun sarja on riittävän tiukka, niin onhan se silloin oikean mittainen.
aikamies: 5-8 toiston sarjat harvemmin on enää nopeusvoimaan suuntautuvia.
No joo, ovat ilmeisesti ainakin räjähtävän voiman hankintaan pitkän puoleisia. Pikavoimaa? (Sikäli kuin käytät tätä termiä?)

suomalaisessa valmennuskirjallisuudessa käsite räjähtävä voima ajatellaan usein isommilla (70-90%) raudoilla tehtäväksi asykliseksi sarjaksi ja pikavoima taas pienemmillä (10-40%) tehtäväksi sykliseksi touhuksi. sun 5x70% tai 8x50% on lähinnä semmosia sarjoja, mitkä vois aatella palauttavammiksi tai kevennystreeneiksi. penkissä noi menee sinne nopeuspuolella just ja just riippuen tekotavasta. kaikki riippuu kuitenkin tarpeesta ja en lähtis yleistään noidenkaan suhteen. joka tapauksessa se 10 sekuntia on aika hyvä yleisohje nopeusvoimasarjan kestolle.

^ Kiitos täsmennyksestä. Itseoppineena treenailijana tulee näköjään välillä sotkua näiden käsitteiden kanssa, vaikka olenkin tätä aihepiiriä yrittänyt opiskella.

no juu ei nois aina niin kaikki täsmää, vaikka hyvähän se suurin piirtein samoista asioista puhua onkin. räjähtävän voiman käsite on ulkomailla suoraan power ja se taas yleistetään suomessa voimaksi (strength) eli siinäkin usein tulee virhetulkintaa käännösten kautta.

Sä käytät ihan älyttömän paljon aikaa sun kyykyn analysointiin.

Mun ehdotus olisi, että palkkaat hyvän valmentajan joka kattoisi sun tekniikan kuntoon.

No niin käytän! Ylianalysoija kun olen. :LOL:
Mutta joo, kynnys valmentajan palkkaamiseksi on suuri; teen tätä kuitenkin vain harrasteena omaksi iloksi.
Ja itseasiassa pidän tuosta kyykyn haasteellisuudesta, nautin tuosta opettelusta.
En koe sitä riippakivenä, päinvastoin.

Mutta katsotaan mitä tehdään.

Voi sitä ottaa pätkän valmennusta vaikka vain harrastaa. Ainakin itsellä tämä harrastelu etenee huomattavasti paremmin kuin yksinään päätä seinään hakatessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom