Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kokeilkaapa pitää katse mieluummin alaviistoon/niska suorana rangan jatkeena. Jostain somesta bongasin vinkin ja emännällä hävisi buttwink reilusti, kun hän tapasi katsoa peilistä ja hieman jopa yläviistoon. Itsellä on luonnostaan hakeutunut tekemään noin ja ei perse vippaa kisasyvyyksissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeilkaapa pitää katse mieluummin alaviistoon/niska suorana rangan jatkeena. Jostain somesta bongasin vinkin ja emännällä hävisi buttwink reilusti, kun hän tapasi katsoa peilistä ja hieman jopa yläviistoon. Itsellä on luonnostaan hakeutunut tekemään noin ja ei perse vippaa kisasyvyyksissä.
Tämän olen itsekin huomannut varsinkin nais treenaajilla. Mielestäni niskan pitäminen rangan jatkeena on parempi. Toimii myös mavessa. Koko hartia/niskaseutu pysyy rennompana.

pää/silmät ei sitä tankoa nosta, joten se asennon rakentaminen pitäs lähtee mieluiten muualta ku ulkoisista visuaalisista markkereista tyyliin "joku kiintopiste katossa, salin perällä tms". sillonhan se vaihtuu kisoissa tai salin vaihtuessa jne. varsinkin painonnostossa hyvin kriittistä se avaruudellisen tilan hallinta, ettei tekniikka hajoa. aika monille se paras tuntumaa ohjaava juttu on ne jalkapohjat ja sen paineen tuntuman opettelu siellä. visualisointi omasta nostosta on aika iso apu myös ja siihen videot on tosi hyvä apu. silmät kiinni kyykkääminen, vetäminen jne on yllättävän vahva apukeino myös ja varsinkin videon lisänä.

Kyykky on vaikea liike eikä sitä opi ihan tuosta noin. Ottaa satoja ellei tuhansia toistoja ennen kuin se alkaa sujua kunnolla.
Vaikea on. Viime tammikuulta lukien alkaa nyt olla hyvän matkaa toista tuhatta kyykähdystä tehtynä. Alkaa se nyt jo jotenkin sujumaan.

Tämän olen itsekin huomannut varsinkin nais treenaajilla. Mielestäni niskan pitäminen rangan jatkeena on parempi. Toimii myös mavessa. Koko hartia/niskaseutu pysyy rennompana.
Mavessa ainakin mulla vaikuttaa todella paljon kun sen niskan pitää suorana/suorempana.
Oma tyyli hioutui moiseksi, toimii mulle:

View: https://www.instagram.com/p/B1y81HWH_Sp/?igshid=le1uz1vtjd

Pitäis kyykyssäkin alkaa treenamaan, repiä vaikka se peili pois seinältä. Kun se katse tuppaa vaan hakeutumaan sinne..
Uskon kyllä tohon @jto jalkapohjat ajatteluun, tiukoissa seteissä vaan vaikeaa. Mutta pääkopallahan se ihminen niitä asioita suorittaa. Kehitystä siis sinne omalla kohdalla, niin eiköhän se kyykkykin siitä kehity. Eli kantapään kautta. ;)

Viimeksi muokattu:
Kiitokset vinkeistä kaikille ja hyvä huomata, etten ole ainoa, jolle kyykkääminen on vaikeaa.

Funtsin vähän miten lähden tästä nyt etenemään. Tuo eteenpäin kippaaminen on varmaan johtunut siitä, että pyrin pitämään sääriä mahdollisimman pystyssä low bar -tyyliin (jotta polvet kestäisi paremmin), vaikka tanko on ollut enemmän high bar -korkeudella.

Eli nyt pitäisi sitten ilmeisesti kokeilla kahdesta vaihtoehdosta: 1) onnistuuko low bar ilman buttwinkia tai 2) kestääkö polvet high baria jos työnnän niitä sen verran eteen, että nosto tasapainottuu.

Kävinpäs testailemassa. Jäi sellainen fiilis, että kyllä se ratkaisu taitaa olla mun kohdalla kyykätä high barina ja mahdollisimman pystyssä, kuten @Powerhousu vinkkasi.

Yritin nyt myös keskittyä erityisen paljon siihen, että paino ja tuntuma pysyy kantapäillä koko ajan. Onnistui suhteellisen hyvin ja nostot olivat selvästi normaalia vakaampia. Tosin rauta painoi enemmän tällä tyylillä. Mahtaiskohan johtua etureisien suhteellisesta heikkoudesta? Tai sitten ihan vaan siitä, että painoa ei lähtenyt venkoilemaan ylös kaikennäkösillä julletuksilla, ts. mistä aita on matalin.

Tosin rauta painoi enemmän tällä tyylillä. Mahtaiskohan johtua etureisien suhteellisesta heikkoudesta? Tai sitten ihan vaan siitä, että painoa ei lähtenyt venkoilemaan ylös kaikennäkösillä julletuksilla, ts. mistä aita on matalin.

Highbar:n siirtyminen siirtää kuormaa vahvasti enemmän reisille, malttia ja aikaa vaan vaatii jotta kaikki palikat organisoituu siihen.

Julletukseen kyykyssä pätee oikeastaan sama, riippumatta missä tanko on niskassa. Se tapa kyykätä vahvistuu miten kyykkäät ja miten pitämpään tapaa vahvistaa sen vaikeampaa sen muuttaminen on. Jullettamalla tulee vahva julle-kyykky, tasapainoisesti polvet ja lantion ojentamalla tulee vahvaksi siinä.

kyykyssä ei ihan niin kantapäillä kannata sen paineen olla ku vedossa. säärienkää ei pystysuorassa tarvi olla varsinkin, jos kyykkää vähän yli hartialeveydellä tai kapeammalla. mitä leveempi asento sitä helpommin ne pystyssä pysyy, mutta sitä enemmän se painotus siirtyy etureisiltä mm. adductor magnusille ja pakaroille. luonnollisuus tässä sanelee paljon ja yksilö on aina yksilö.

kyykyssä ei ihan niin kantapäillä kannata sen paineen olla ku vedossa. säärienkää ei pystysuorassa tarvi olla varsinkin, jos kyykkää vähän yli hartialeveydellä tai kapeammalla. mitä leveempi asento sitä helpommin ne pystyssä pysyy, mutta sitä enemmän se painotus siirtyy etureisiltä mm. adductor magnusille ja pakaroille. luonnollisuus tässä sanelee paljon ja yksilö on aina yksilö.
Kyllä se painopiste vedossakin saa mieluummin keskellä jalkaa olla kun vain kantapäillä.

no pilkkuja voi kuka vaan pökkiä. kukaan ei pelkillä kantapäillä seisoskele, eikä tukipisteen sijainti sitä tarkota. lähinnä tuolla voi ajatella, ettei sinne päkiälle päin ainakaan sitä painetta päästä.

Älähän nyt ymmärrä tahallaan väärin. Tarkoitin siis, että mielestäni sekä kyykyssä, että vedossa painopiste kannattaa pitää tasaisesti koko jalkapohjalla. Paine siis tasaisestai isovarpaalla, pikkuvarpaalla ja kantapäällä. Tosi taakse tehty lantiopainotteinen kyykky sitten ehkä eri juttu.

Ajattelin opetella sumo maastavedon. Olen tutkinut tekniikkavinkkejä ja ohjeita aika paljon tässä viimeisen vuorokauden ja yllättävän paljon ristiriitaisia vinkkejä eri huippunostajat ja valmentajat antavat. Ajattelin noudattaa Ed Coanin vinkkejä, osittain siksi että hän oli melko hyvä voimanostaja ja osittain koska hänen ruumiinrakenteensa muistuttaa omaani. Olen siis lyhyt, suhteessa pitkä selkä ja lyhyet jalat. Lisäksi minulla valitettavasti on suhteessa pitkä femur ja lyhyt tibia...niin, ja lyhyet kädet.

Näillä spekseillä, mitä vinkkejä arvon pakkislaisilla olisi?

Näillä spekseillä, mitä vinkkejä arvon pakkislaisilla olisi?

Jos tarkoitus on vetää sumolla, eikä vaan ottaa kapean avuksi niin lähtisin itse hitaasti blokkien päältä(painot) vedoilla siten että ajan myötä blokit ohenee kunnes päästään lattialle asti. Jos on paljon vetänyt kapealla ja kyykännytkin kapealla niin tuohon voisi käyttää monta monta kuukautta ennen kuin oikeasti edes vetää lattialta asti. Pointtina että lantio/jalat vahvistuu ensin (nivusvaivojen yms torjunta) rauhassa jos liike täysin uusi ja blokkien päältä paljon helpompi opetella "työntää" jaloilla sumossa. Tuota työntämistä on vaikea sanallisesti kuvailla, mutta on vaan erilainen kuin kapealla vetäessä vaikka siinäkin käyttäisi vahvasti jalkoja irrotuksessa ja itse ainakin näen että blokkien päältä sen oppii helpommin.

Blokkien päältä vedettäessä alaslaskuun kannattaa satsata osana liikkuvuuden ja tekniikan parantamista sumossa: polvet ulos, lantio ylhäällä mutta sivulta päin katsottuna mahdollisimman lähellä tankoa. Siinä pääsee alas optimaalisempaan asentoon mihin suorilta ekaan toistoon ei välttämättä kovin helpolla osaa itseään vääntää.

Voisit kyllä kokeilla ilman kyykkykenkiä miltä se tuntuu. Mäkin käytin ennen kyykkykenkiä, mutta opettelin kyykkäämään ilman ja sen jälkeen kun koitin taas niitä, niin meinasin lentää naamalleni. Ilman niitä paino on helpompi pitää kantapäällä.
Kyykkäsin tänään ilman kenkiä. Minkähän takia mä oon ne hankkinu alunperin...:whistle:
Paljon paremmin toimi homma ilman, ja lisäksi laskin katseen pois peilistä. Sekin auttoi, ainakin tuntuma oli että nyt pysyy tasaisemmin tassut maassa.

Tuota työntämistä on vaikea sanallisesti kuvailla, mutta on vaan erilainen kuin kapealla vetäessä vaikka siinäkin käyttäisi vahvasti jalkoja irrotuksessa ja itse ainakin näen että blokkien päältä sen oppii helpommin..

Jossain videossa sanottiin, että pitäisi työntää jaloilla alla olevia lattialaattoja erilleen toisistaan. Suoraan sivulle.

Kyykkäsin tänään ilman kenkiä. Minkähän takia mä oon ne hankkinu alunperin...:whistle:
Paljon paremmin toimi homma ilman, ja lisäksi laskin katseen pois peilistä. Sekin auttoi, ainakin tuntuma oli että nyt pysyy tasaisemmin tassut maassa.
Tarkoitin sitten ilman kyykkykenkiä, eli en kokonaan ilman kenkiä vaan tasapohjaisilla kengillä. Mä hankin kyykkykengät ainakin siksi kun ajattelin tarvitsevani niitä pystyäkseni kyykkäämään kunnolla. Kuinka väärässä olinkaan. Oikeasti en vain osannut kyykätä. Ollenkaan. Ehkä ne auttoi opettelussa, ehkä ei, mutta näin se kuitenkin meni, että kun hoksasin kyykkäämisen jujun, niin kengistäkin tuli tarpeettomat.

On mulla paljasjalkatossut joita käytän myös salilla. Tänään kyykkäsin tosiaan kokonaan ilman kenkiä, kokeeksi.
Mavenkin vedän aina sukkasillaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom