Kyykky- ja mavekyssäreitä

@beginner totta puhut. Pitää erottaa box kyykky ja kuntoilijoiden penkille kyykkääminen. Aivan eri asiat. Aika usein kyykätään penkille kun ei haluta opetella normi kyykkyä ja on kiire saada kiloja tankoon äkkiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
@beginner totta puhut. Pitää erottaa box kyykky ja kuntoilijoiden penkille kyykkääminen. Aivan eri asiat. Aika usein kyykätään penkille kun ei haluta opetella normi kyykkyä ja on kiire saada kiloja tankoon äkkiä.
Niin tai sitten kyykätään penkille kun ei ole boksia. Se on ihan sama mille alustalle sitä kyykkää, ainoa mikä on erona on käyttötarkoitus. Ei niitä voi sen perusteella mennä erottelemaan minkä päälle kyykätään.

Niin tai sitten kyykätään penkille kun ei ole boksia. Se on ihan sama mille alustalle sitä kyykkää, ainoa mikä on erona on käyttötarkoitus. Ei niitä voi sen perusteella mennä erottelemaan minkä päälle kyykätään.
Pointti ei ollut minkä päälle kyykätään. Vaan millä tyylillä(y) Siis pompautetaanko siitä ylös vajaa kyykky vai tehdäänkö oikeaoppinen box kyykky.

Jeremy Eetteri opasti youtube-kanavallaan mielenkiintoisen testin, jolla voi testata nilkkojen liikkuvuutta:
1. Laita jalankärki 5 tuumaa seinästä
2. Jos voit koskettaa polvella seinää nilkan nousematta lattiasta niin nilkan liikkuvuus on hyvällä mallilla tasapainoista kyykkäämistä ajatellen.

Tiedäppä sitten. Ehkä itse kukin meistä löytää sen itselleen sopivimman liikeradan ottaen huomioon kroppansa rajoitteet, vaikka se ei olekaan täysin puhdas.
Oliko se Hulkki joka videoillaan valitteli omia välityksiään huonoksi vapaaseen kyykkyyn.

box englanniksi ja penkki suomeksi. sama asia ja penkkikyykystä puhun monesti myös valmennuksessa. kumpikin tulis tehdä tarvehakuisesti samalla tavalla ilman alustalta pompottelua, vaikka siellä persiin alla olis naapuri kontillaan. penkin korkeus määräytyy tarpeen mukaan sekin, eikä ollenkaan aina ole kisavyvynen tms. samoin stoppi voi olla kunnollinen reidet rennoiksi penkillä -tyylinen tai pari milliä penkistä leijutteleva stoppi, jolloin penkki on vain syvyysmittari ja sen homman ajaa vaikka kummari.

Box-kyykky on paljon käytetty ja hyvä kyykkyvariaatio ja sillä on monta käyttötarkoitusta:

1. Se voi opettaa oikean syvyyden löytämistä. Kun boxin asettaa oikealle korkeudelle ja kyykkää aina siitä, niin ei tule tehtyä liian korkeita tai liian syviä kyykkyjä. Vähitellen se jää selkärankaan niin sanotusti.

Syvyyden löytyminen on tärkee juttu, mä menin ennen alas asti ilman ongelmia. Omasta mielestä.
Kunnes joku täällä vinkkasi mun butt winkistä. Turvallinen syvyys jää itellä aika ylös, ja tavallaan hankalampi kyykätä sillä koska tavallaan tuntee että joutuu jättämään liikkeen "kesken".
Jos käy "pohjalla" ainakin mulle on helpompaa hyödyntää elastisuutta ylöslähdössä. Mutta opettelujuttuja, kai.

Liitteet

• IMG_8878.jpeg
    IMG_8878.jpeg
    579,9 KB · Katsottu: 541
Viimeksi muokattu:
elastisuuden hyödyntäminen eri nivelkulmissa on kyllä ihan opettelun tulos. äkkiseltään katellen tuo kyykky on aika päkiäpainoinen.

^No tuon pystympään en pääse. :LOL:
Keskivartalon heikkoutta?
Tuntuma kyykätessä on ainakin tukeva, en tunne olevani päkiällä.:unsure:

Oon tuota kyllä itsekin miettinyt, tankolinja kun olis taaempana voimantuotto kai parempaa?
Linja ylöstullessa kyllä pysyy melko suorana, ei enää kauheata niiausta kuten ennen.

Viimeksi muokattu:
pystystä selän asennosta homma ei ole kiinni, vaan siitä, missä se tukipiste sijaitsee jalkapohjassa. päkiällä ei sais olla se suurin paine ollenkaan, vaan enempi lähempänä kantapäätä. kuva toki voi hämätä aina, mutta tohon paineeseen kannattaa aina kiinnittää huomiota varsinkin tiukemmissa toistoissa. hyvä, ellei niiaile. sekin on merkki, ettei se paine siellä liika edessä ole.

^Eilen oikein tarkkailin asiaa ja kyllä tiukemmissa toistoissa paine vaan yrittää välistä karata päkiän suuntaan. Tanko on niin alhaalla selässä kuin vaan mahdollista.
Mistä tämä kielii, mitä heikkoutta?

Persettä ja takareisiähän mulla ei lihasten muodossa käytännössä ole.
Jullen ja SJMV:n otin jo ohjelmaan.

Käytän siis kyykkykenkiä myös.

Viimeksi muokattu:
^Eilen oikein tarkkailin asiaa ja kyllä tiukemmissa toistoissa paine vaan yrittää välistä karata päkiän suuntaan. Tanko on niin alhaalla selässä kuin vaan mahdollista.

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kyse ei ole mistään heikkoudesta vaan tekniikkavirheestä. Ja sekin on enemmän korvien välissä. Kun tulee tiukkaa, niin alat keskittyä muihin asioihin ja unohdat painopisteen. Sama juttu se on siinä miten pystyssä voit kyykätä. Sen määrää kyykkytekniikka ja välitykset, eikä minkään lihaksen heikkous.

Voisit kyllä kokeilla ilman kyykkykenkiä miltä se tuntuu. Mäkin käytin ennen kyykkykenkiä, mutta opettelin kyykkäämään ilman ja sen jälkeen kun koitin taas niitä, niin meinasin lentää naamalleni. Ilman niitä paino on helpompi pitää kantapäällä.

melko tyypillistä on, että tekniikka on vielä ok, kun nostellaan alle 90% rautoja, mutta se teku heikkenee maksimia lähestyttäessä pahasti. täysin rajaraudat on tietenkin aina haaste, koska hermostoviesti ei voi olla ihan niin tarkkaa kuin pikkusen iisimmällä romulla. tänkin takia olis ensiarvoista voimaharjoittelussa panostaa niihin teknisesti laadukkaisiin nostoihin. siirtovaikutus on parempi. tähän liittyy myös se sarjojen hieman vajaaksi jättäminen myös.

No nyt sitten oikea akillesjänne kantapään kohdalta kipuilee venytyksessä, syynä ne kengät(kö)?
Ei kipuile treenatessa, eikä levossa. Venytys saa aikaan melko härskin kivun kantapään takaosan seutuville.
Josko ois aika vanhan ukon käydä kuvauttamassa...:whistle:

Kuinkas paljon mave rasittaa akillesjännettä?
Ens viikko on sopivasti kevennetty viikko, tänään ois vaan viimeiset mavet edessä, sillä pohdin tuota maven tuomaa rasitusta ko. paikkaan.

En usko minäkään että kyse on mistään heikkoudesta lihaksissa tai keskivartalossa. Tosiaan hiukka näyttää että painopiste kippaa päkiöille. Jos kuva ei hämää. Butwinkiä on muuten vaikea huomata itse! Tajusin omankin vasta videolta.

^Ens viikko kevennystä, sit kokeillaan kyykyt ilman kenkiä.
En mäkään omaa butt winkiä tiedostanu ennenkuin täällä foorumilla asiasta mainittiin.(y)

Kyykyn tekniikka on kyllä ollut ainakin itselleni heittämällä vaikein opetella kunnolla, vastaavia ongelmia ei ole ollut minkään muun liikkeen kanssa. Erilaisia huomioitavia tekijöitä on todella paljon. Luulin pitkään, etten edes pysty kyykkäämään niin, ettei polviin satu ihan helvetisti. Totuus oli tietysti se kaikista ilmiselvin, eli aivan karsea tekniikka.

Kun polviongelmat oli selätetty, seuraavana ongelmana tuli buttwink. Se on hieman lähtenyt korjaantumaan, kun olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota keskivartalon jämäkkyyteen ja sopivaan kyykkysyvyyteen. Vielä olisi jäljellä ym. hip shift oikealle sekä painon karkaaminen päkiöille.

Huomasin eilen salilla kun katselin asentoani peilistä, että tanko on enemmän high kuin low bar -korkeudella, vaikka olin luullut toisin. Voisiko low bariin siirtyminen jeesata sekä buttwinkissa että painon pitämisessä kantapäillä?

Tein settien päätteeksi pikaisen kokeilun ja tiputin tankoa reilusti. Olkapäät tuntuivat jäävän vähän tukalaan asentoon (pientä kipua/puutumista tms.), mutta eiköhän tuohonkin tottuisi ajan kanssa. (n)

Kyykyn tekniikka on kyllä ollut ainakin itselleni heittämällä vaikein opetella kunnolla, vastaavia ongelmia ei ole ollut minkään muun liikkeen kanssa. Erilaisia huomioitavia tekijöitä on todella paljon. Luulin pitkään, etten edes pysty kyykkäämään niin, ettei polviin satu ihan helvetisti. Totuus oli tietysti se kaikista ilmiselvin, eli aivan karsea tekniikka.

Kun polviongelmat oli selätetty, seuraavana ongelmana tuli buttwink. Se on hieman lähtenyt korjaantumaan, kun olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota keskivartalon jämäkkyyteen ja sopivaan kyykkysyvyyteen. Vielä olisi jäljellä ym. hip shift oikealle sekä painon karkaaminen päkiöille.

Huomasin eilen salilla kun katselin asentoani peilistä, että tanko on enemmän high kuin low bar -korkeudella, vaikka olin luullut toisin. Voisiko low bariin siirtyminen jeesata sekä buttwinkissa että painon pitämisessä kantapäillä?

Tein settien päätteeksi pikaisen kokeilun ja tiputin tankoa reilusti. Olkapäät tuntuivat jäävän vähän tukalaan asentoon (pientä kipua/puutumista tms.), mutta eiköhän tuohonkin tottuisi ajan kanssa. (n)
Kyykky on vaikea liike eikä sitä opi ihan tuosta noin. Ottaa satoja ellei tuhansia toistoja ennen kuin se alkaa sujua kunnolla.

Mitä tulee low bariin, niin mä vähän luulen, että se pahentaa butt winkiä. Jos mekaniikkaa ajatellaan, niin tanko alempana tarkoittaa tietysti matalempaa painopistettä mikä taas tarkoittaa selän jyrkempää kulmaa, mikä taas tarkoittaa tietysti lonkkanivelen jyrkempää kulmaa. Ja butt wink johtuu juuri siitä, että lonkkanivelestä loppuu liikerata kesken tai lihakset kiristää kun kulma menee tarpeeksi pieneksi. Korjaus butt winkiin on siis ennemminkin kyykätä pystymmässä, mikä taas tarkoittaa korkeampaa painopistettä ja polvia enemmän eteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom