Kyykky- ja mavekyssäreitä

Voiko olla mahdollista, että sukkasillaan syntyy paras kyykky? Olen kyykkäillyt painonnostokengillä aiemmin, ja hakenut tehniikkaa vuosia. Nilkan liikkuvuus on vähintään riittävä.

Kyykkääkö joku muu ilman kenkiä? Olenko menossa metsään uusimpien teorioideni pohjalta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pune: Ristiote vaihdellen tai peukalolukko.

harryg: Voi toki. Mun yks asiakas kyykkää melkein 300 jumppatossuissa ja kaks muutakin kyykkää ilman kenkiä.

Pitäisikö vain luovuttaa tavallisten kyykkyjen kohdalla, kun nilkan liikkuvuuden takia jäävät melko puoli/varttikyykyiksi. Jokunen kuukausi enemmän tai vähemmän tullut yriteltyä venytellä ja keksiä, miten tuon nilkan saisi toimimaan, mutten ainakaan itse ole siinä juurikaan edennyt. Selvästi nilkan etupuolella tuntuu enemmän tuo kiristys, ja on tullut salin vähän huonohkoilla kuminauhoilla yritettyä sitä painaa ja samalla työntää polvea eteen, mutten ole tästä huomannut hyötyä. Kotona kun ei ole kuminauhoja (tai paikkaa mihin sellaiset kiinnittää), on tullut kokeiltua vetää vyöllä tuota etupuolen luuta taaksepäin/taakse ja alas ja työnneltyä polvea eteen, mutten ole kyllä tästäkään huomannut hirveämmin apua. Taustaa, että varmaan ollut koko lähes iän tuo ongelma, kun jo lapsena kävelin paljo varpaillani :nolo: Nivelside pari kertaa venähtänyt oikealta puolelta, kun on liukastellut märällä nurmikolla, mutta vasen puoli on vähintään yhtä kireä, vaikka se ei ole muistaakseni koskaan ottanut osumaa.

Fysiolla en ole käynyt. Low-bar kyykkyjä en ole opetellut kauheammin, vähä olen kokeillut, mutten ole löytänyt paikkaa selästä mihin sen tangon laskisi. Levypainot kantapäiden alla ei ole ainakaan omaa suosikkipuuhaani, eivätkä polvetkaan tästä tuntuneet tykkäävän.

Jos joudun kyykyt vain unohtamaan, onko jalkaprässi + RDL kombo kelvollinen korvaamaan?

Pitäisikö vain luovuttaa tavallisten kyykkyjen kohdalla, kun nilkan liikkuvuuden takia jäävät melko puoli/varttikyykyiksi. Jokunen kuukausi enemmän tai vähemmän tullut yriteltyä venytellä ja keksiä, miten tuon nilkan saisi toimimaan, mutten ainakaan itse ole siinä juurikaan edennyt. Selvästi nilkan etupuolella tuntuu enemmän tuo kiristys, ja on tullut salin vähän huonohkoilla kuminauhoilla yritettyä sitä painaa ja samalla työntää polvea eteen, mutten ole tästä huomannut hyötyä. Kotona kun ei ole kuminauhoja (tai paikkaa mihin sellaiset kiinnittää), on tullut kokeiltua vetää vyöllä tuota etupuolen luuta taaksepäin/taakse ja alas ja työnneltyä polvea eteen, mutten ole kyllä tästäkään huomannut hirveämmin apua. Taustaa, että varmaan ollut koko lähes iän tuo ongelma, kun jo lapsena kävelin paljo varpaillani :nolo: Nivelside pari kertaa venähtänyt oikealta puolelta, kun on liukastellut märällä nurmikolla, mutta vasen puoli on vähintään yhtä kireä, vaikka se ei ole muistaakseni koskaan ottanut osumaa.

Fysiolla en ole käynyt. Low-bar kyykkyjä en ole opetellut kauheammin, vähä olen kokeillut, mutten ole löytänyt paikkaa selästä mihin sen tangon laskisi. Levypainot kantapäiden alla ei ole ainakaan omaa suosikkipuuhaani, eivätkä polvetkaan tästä tuntuneet tykkäävän.

Jos joudun kyykyt vain unohtamaan, onko jalkaprässi + RDL kombo kelvollinen korvaamaan?
Oletko kokeillut muita kyykky variaatioita? Etu, zercher, askel, hack, vala tai smith? Painonnostokengät testattu? Riippuu lajistasi ja tavoitteistasi onko kyykky välttämätön. Jos tarkoitus kasvattaa lihasta, hyvin selviää ilman takakyykkyä. Jopa ilman mitään kyykkyä. Prässillä saa etureidet ihan riittävän romuiksi.

Millanen jalka-asento eli kantapäiden leveys? Kuinka pitkä olet? Osottaako jalkaterät kuin monta astetta ulospäin (suoraan eteen 0 astetta)? Kuinka monta cm polvi menee varpaiden yli kantapää maassa?

Oletko kokeillut muita kyykky variaatioita? Etu, zercher, askel, hack, vala tai smith? Painonnostokengät testattu? Riippuu lajistasi ja tavoitteistasi onko kyykky välttämätön. Jos tarkoitus kasvattaa lihasta, hyvin selviää ilman takakyykkyä. Jopa ilman mitään kyykkyä. Prässillä saa etureidet ihan riittävän romuiksi.

Etukyykyssä ongelmat tuntuvat vain korostuvan, adidaksen powerlift 2 taitaa olla mun salikengät, eli ei varsinaisesti painonnostokengät. Harkinnassa on kyllä ollut kokeilla painonnostokenkiäkin, muttei napostelisi yhden liikkeen takia satsata 150€ kenkiin. Smithiä on tullut kokeiltua mutta ei viimeaikoina, muistaakseni ei tuntunut kovin hyvältä liikkeeltä. Askelkyykky vaatii ainakin tekniikkaharjoittelua, kovasti tuntuu yrittävän auttaa ns. väärällä jalalla eikä muutenkaan helpolta tuo liike tunnu.

Ei mulla varsinaisesti lajia ole, yleiskuntoa, voimaa ja omaa mielenterveyttä (ja terveyttä) ajatellen käyn salilla, mutta tuskin alan missään lajissa kilpailemaan.

Millanen jalka-asento eli kantapäiden leveys? Kuinka pitkä olet? Osottaako jalkaterät kuin monta astetta ulospäin (suoraan eteen 0 astetta)? Kuinka monta cm polvi menee varpaiden yli kantapää maassa?

On tullut kokeiltua kapeampaa ja leveämpää asentoa, normaalisti hieman hartioita leveämpi asento, jos tätä hait. Oikein leveässä asennossa rupeaa lantiossa kiristelemään melkoisesti, sellainen vihlova kipu. Pituutta on joku 177cm. Jalkaterät osoittaa seistessä luonnollisesti mielestäni noin 30 astetta sivulle, mutta jos lähden romut harteilla kohti kyykkyä, niin pohjaa kohden mennessä automaattisesti alkavat kääntymään lisää sivuille. Polven saan osumaan seinään noin 12.5cm isovarvas irti seinästä oikealla jalalla, vasemmalla noin sentin lähempää. Kyykkyä kohden mennessä eivät kuitenkaan mene ihan niin eteen. Tuntuu myös, mutta voi olla myös vain mutuilua, että mulla on suhteellisen pitkät reidet, mutten tiedä vaikeuttaako tämä kyykkyyn pääsyä.

Leveässä asennossa kuitenkin pääsen vähän lähemmäksi järkevämmän näköistä kyykkyä, kun kapeassa ei ole mitään toivoa. Leveässäkin toki nojaan paljon eteen.

Voimanostokenkä ei olennaisesti eroa painonnostokengästä, ellei sit oo erityisesti suunniteltu leveelle kyykkyasennolle. Addun Powerlift 2 sopii painonnostoon ihan hyvin ja varsinkin etukyykkyyn taatusti.
Toi sun liikkuvuus nilkassa riittää täysin kyykkyjen tekemiseen, suht kapeallakin myös. Siellä on nyt ihan jotakin muuta vikaa tekemisessä. Video sivulta olis hyvä ja sillai, että kengän ja lattian raja näkyy selvästi. Painuuko se jalkapohjapaine kyykätessä päkiälle? Onko Adductor magnus tiukka eli tulee alhaalla buttwinkiä ja alaselkä pyöristyy? Jos meet hajareisin penkille ja jalat pikkusen kyykkyä leveemmälle, saatko nenän penkkiin? Kuinka alas selkä taipuu, ennenku alkaa alaselkä pyöristyyn? Selkeen pitkä reisi suhteessa sääreen voi aiheuttaa ongelmia, mutta syvälle sillonkin pääsee. Enemmän voimantuotto-ongelma siinä tapauksessa, mutta on mulla semmonenkin herra yli 250 kyykkiny.

Video sivulta olis hyvä ja sillai, että kengän ja lattian raja näkyy selvästi.

Noh, ei se nyt niin pahalta tänään tuntunut kuin mitä se viime kuukausina on yleensä tuntunut. Tossa on pari kuvattua sarjaa alla mistä oon jo koittanu jotain virheitä korjata, mutta näkyjään sisäänpäin alkaa jostain vääntämään, kun jalan sivu nousee.

Tuossa on alla pari sarjaa prässiä, eikä tällä kertaa sitten kun lähdettiin kuvaamaan kyykkyä niin ollutkaan ongelmia saada polvia eteen :hyper:, mutta selvästi muita ongelmia taitaa olla, osaatko niiden kanssa neuvoa? Kun oikein pakottamalla pakotan työntämään polvia leveämmälle, niin taitaa loppua tuo jalan typerä liike. Tapahtuu mielestäni vain oikeassa jalassa. Tuli myös hieman nivelside taas kipeäksi kun pääsi salilta pois.

View: https://youtu.be/o6lWB3MJVdQ

Hieman menee paine päkiälle ja polvet melko varmasti tvistaa sisään, ku kengän ulkosyrjä nousee. Ainakin videon perusteella. Kumpaakaan ei saa tapahtua. Onko sulla nilkassa pronaatiovaiva tai pientä pihtipolvisuutta? Eli kuluuko normikengät kantapään sisäsyrjältä? Muuten tuossa syvyydessä, alaselässä tai muussakaan tekemisessä ei mitään hälyttävää ongelmaa kyllä näy.

Pronaatiota taitaa olla, pihtipolvisuutta en usko. Alaselkä noissa mun kyykyissä rasittuu jonkun verran, mutta juuri lihaksista eikä muuta kipuilua ole.

Joku on joskus salilla tullut sanomaan että kyykkään väärin selkäni asennon takia, mutta siinä siis ei ilmeisesti ole mitään? Voi olla, että pitäisi vaan jatkaa venyttelyä ja tehdä paremmat lämmittelyt, koska kyykyt olivat tänään hieman normaalia helpommat, vaikka tosiaan nyt tuli tuota että ulkosyrjä nousi.

Takakyykyksi ei kyl ite asennossa mitään karmeeta ongelmaa todellakaan. Selän kuuluu kallistua eteen. Etarissa sit pystyssä. Nimensä mukaan lontooksikin se on BACK squat. Selkee fokus kuitenki pitää saada sinne polvien linjaan. Pronaatiopohjalliset ois ok apu.

Noh, ei se nyt niin pahalta tänään tuntunut kuin mitä se viime kuukausina on yleensä tuntunut. Tossa on pari kuvattua sarjaa alla mistä oon jo koittanu jotain virheitä korjata, mutta näkyjään sisäänpäin alkaa jostain vääntämään, kun jalan sivu nousee.

Tuossa on alla pari sarjaa prässiä, eikä tällä kertaa sitten kun lähdettiin kuvaamaan kyykkyä niin ollutkaan ongelmia saada polvia eteen :hyper:, mutta selvästi muita ongelmia taitaa olla, osaatko niiden kanssa neuvoa? Kun oikein pakottamalla pakotan työntämään polvia leveämmälle, niin taitaa loppua tuo jalan typerä liike. Tapahtuu mielestäni vain oikeassa jalassa. Tuli myös hieman nivelside taas kipeäksi kun pääsi salilta pois.

View: https://youtu.be/o6lWB3MJVdQ

Komppaan muita. Pikkasen kippaa eteen. Kantapäät nousevat irti lattiasta. Varmasti korjattavissa oleva asia. Muuten ei tuossa suurempaa hätiä ole. Hyvä kun uskalsit pistää videota!

No, laitetaas tänne nyt omat kyykiskelyt. Mites on, kaatuko pahasti eteen? Selässä ei ainakaan tunnu pahalta.

View: https://youtu.be/qVp4ZNuvM-Q

Miten tän nyt itselleen kohteliaasti sanoiks. Oon suhteellisen huono kuvaamaan. 😂 Toivottavasti tuosta sais JOTAIN edes irti. Jos ei niin kuvaan uuden pätkän ensi viikolla.

Kuvaamisen kans aika paljo opettelua. Heh. Kato vaikka vähä missä tuut seisoskeleen kyykätessä ja hieman siihen suuntaan sit kameraa (sarcasm overload). Kantapää nousee. Ei saa nousta se eli paine ei saa mennä päkiälle. Muuten ok formi ilman karmeempia vikoja.

No, laitetaas tänne nyt omat kyykiskelyt. Mites on, kaatuko pahasti eteen? Selässä ei ainakaan tunnu pahalta.

View: https://youtu.be/qVp4ZNuvM-Q

Miten tän nyt itselleen kohteliaasti sanoiks. Oon suhteellisen huono kuvaamaan. 😂 Toivottavasti tuosta sais JOTAIN edes irti. Jos ei niin kuvaan uuden pätkän ensi viikolla.

Kannattaa hommata kunnon kengät tai kyykätä ilman, auttaisi varmasti jo tosi paljon tuohon että paino menee liikaa päkiälle/varpaille.

Muistetaas nyt kaikki kuitenkin, että jos kaveri nostaa noin hyvin eikä tekniikka muutu laisinkaan sarjan aikana, niin ei kyykyssä ole pakollista painottaa kantapäälle. Siitä vain kantapäät ilmaan jos se menee perille sinne mihin tähdätään ja tuntuu luonnolliselta. Eri asia jos koko nosto alkaa kaatumaan eteen, mutta itseisarvona ei saa jalan asentoa pitää. Siinä ei ole mitään väärää, että esim hackissa menee enemmän päkiälle paino, eikä kyykyssäkään jos se nosto pysyy muuten hyvin pystyssä ja kontrollissa.

Kaikki usein puhuu tuosta että menee päkiälle, mutta miksi? Menee vain enemmän etureidelle, siitä puhutaan jostain kumman syystä tekniikkarikkeenä.

Thanks jto!

Ja joo, uudet kengät on tarpeen. Nuo on tosi huterat tossut. Velä pari kuukautta takaperin käytin tosi paksua lankkua kantapäiden alla. Sitten rupes tajuamaan miten vaaralliseks alkaa touhu menemään kun sipsuttelee sen päälle niin rupesin harjoittelemaan liikkuvuutta ja venyttelemään kuin mies. 😎

Kyykky menee kyllä mulla hyvin sinne minne kuuluu. Hassua tavallaan, että oon saanut kintut helvetin kipeiksi tekemällä pelkästään kyykkyä ja vastaavaa lihaskipua ei tule koskaan mistään muista jalkaliikkeistä. Siitä mä oon kanssa tyytyväinen, että oon tän vuoden aikana jaksanut panostaa tekniikoihin vaikka jossain vaiheessa treenissä ei ollut päätä eikä häntää.

Tuli tuossa vuoden lopussa testattua kyykky maksimia. Siihen 130 kieppeille taisi mennä, mutta maksimi nostoissa huomaa selvästi että rupeaa kippaamaan nostot enempi eteen eikä tekniikka ole laisinkaan noin hyvä. Onko kyse siitä, ettei ns. suurempiin painoihin ole tottunut vai jonkin tietyn lihaksen heikkoutta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom