Kyykky on vaikea liike eikä sitä opi ihan tuosta noin. Ottaa satoja ellei tuhansia toistoja ennen kuin se alkaa sujua kunnolla.Kyykyn tekniikka on kyllä ollut ainakin itselleni heittämällä vaikein opetella kunnolla, vastaavia ongelmia ei ole ollut minkään muun liikkeen kanssa. Erilaisia huomioitavia tekijöitä on todella paljon. Luulin pitkään, etten edes pysty kyykkäämään niin, ettei polviin satu ihan helvetisti. Totuus oli tietysti se kaikista ilmiselvin, eli aivan karsea tekniikka.
Kun polviongelmat oli selätetty, seuraavana ongelmana tuli buttwink. Se on hieman lähtenyt korjaantumaan, kun olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota keskivartalon jämäkkyyteen ja sopivaan kyykkysyvyyteen. Vielä olisi jäljellä ym. hip shift oikealle sekä painon karkaaminen päkiöille.
Huomasin eilen salilla kun katselin asentoani peilistä, että tanko on enemmän high kuin low bar -korkeudella, vaikka olin luullut toisin. Voisiko low bariin siirtyminen jeesata sekä buttwinkissa että painon pitämisessä kantapäillä?
Tein settien päätteeksi pikaisen kokeilun ja tiputin tankoa reilusti. Olkapäät tuntuivat jäävän vähän tukalaan asentoon (pientä kipua/puutumista tms.), mutta eiköhän tuohonkin tottuisi ajan kanssa.![]()
Mitä tulee low bariin, niin mä vähän luulen, että se pahentaa butt winkiä. Jos mekaniikkaa ajatellaan, niin tanko alempana tarkoittaa tietysti matalempaa painopistettä mikä taas tarkoittaa selän jyrkempää kulmaa, mikä taas tarkoittaa tietysti lonkkanivelen jyrkempää kulmaa. Ja butt wink johtuu juuri siitä, että lonkkanivelestä loppuu liikerata kesken tai lihakset kiristää kun kulma menee tarpeeksi pieneksi. Korjaus butt winkiin on siis ennemminkin kyykätä pystymmässä, mikä taas tarkoittaa korkeampaa painopistettä ja polvia enemmän eteen.