Kyykky- ja mavekyssäreitä

Olen koettanut hioa strategiaa kehittyäkseni mavessa siitä huolimatta, että kyynärpää ei nyt kestä sitä isommasti treenata. Teen maven toistaiseksi vain kerran parissa viikossa ja silloinkin maltillisen määrän lyhyitä sarjoja, sopivan isoilla painoilla kuitenkin. Maastavedon tueksi (ja muutenkin) kyykkään kolmesti viikossa ja lisäksi päätin ottaa uutena liikkeenä ohjelmaan jullen (hyvää huomenta). Sitä teen maveviikoilla yhtenä päivänä ja väliviikoilla kahtena. Eilen jullea jo kokeilin 4x8 aika syvälle kumartaen ja kyllähän tuo takareisiosastolla tuntuu mukavasti. Selkä ei ollut uudesta liikkeestä moksiskaan.

Otevoimaa en taida pystyä erikseen nyt treenaamaan ilman, että se kävisi tuon kyynärpään päälle. Se kehittyy sen minkä noilla vähillä maastavedoilla kehittyy. Onko muita ideoita tähän tilanteeseen vai näilläkö mennään? Vetävät liikkeet raskailla painoilla ovat siis nyt se asia, mikä kyynärpäätä rassaa enemmissä määrin tehtynä. Rinnalleveto ja kulmasoutu ovat pannassa toistaiseksi.

Erilainen ote saattaa vaikuttaa jotain kyynärpään ärtymiseen. Trap bar voisi olla kokeilun arvoinen, pääsee nostamaan neutraalilla otteella, mikä se luonnollisin ja mahdollisesti vähiten ärsyttävä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vihdoinkin alkaa tuo kyykky sujumaan jollain tavalla. Alkuvuodesta tuntui, että aivan keveimpiä lämmittelypainoja lukuun ottamatta ei kisasyvään kyykkyyn pääsy onnistu sitten mitenkään. Tuntui ettei liikkuvuus riitä ja korvien välissä asuva peikko väitti, ettei sieltä pääse ylös, jos liian syvälle laskee. Ihmisen hermojärjestelmään on ilmeisesti sisäänrakennettuna tällainen ylivarovaisuus.

Olen kyykännyt nyt neljän kuukauden ajan kolme kertaa viikossa ja vähitellen on syvyyttä tullut lisää. Jalkojen asentoa levensin jossain vaiheessa muutamalla sentillä ja silläkin tuntui olevan vaikutusta. Nyt pystyn jo tekemään yli 80 kg painoilla sarjaa kisasyvyyteen ja suoritukseen on tullut lisää varmuutta. Alas meno käy nyt nopeammin ja rohkeammin ja ylös tulen myös aiempaa vauhdikkaammin. Tuntuu että nyt vasta alkaa se varsinainen kyykkytreeni.

Olen kyykkäillyt sitkeästi sekä niillä lelupainoilla, millä olen päässyt haluamaani syvyyteen, että sellaisilla raudoilla, millä olen joutunut tyytymään puolikyykkyyn tai vähän sitä syvempään. Hyödyksi tuo on tainnut olla kaikki. Mielestäni on hyvä totutella vähän isompiinkin rautoihin siellä niskassa, vaikka sitten tekisikin osan kyykyistä vajaina. Pääasia että tiedostaa sen vajauden ja tekee lisäksi myös siihen syvyyteen, mikä on tavoitteena. Tästä saattaa joku tietysti olla ihan eri mieltä ja sanoa, että aina pitää kyykätä syvälle ja vähentää painoja niin kauan, että se onnistuu joka sarjassa. Kuuntelen mielelläni perusteluita myös tällaiselle näkemykselle. Miksi näin?

Yksi apuharjoite mitä olen viime viikkoina tehnyt kotioloissa on seuraavanlainen: Heitän niskaan 15 kg hiekkasäkin ja menen syvään ATG-kyykkyyn, jalkojen asento (leveys ja jalkaterien suunta) sama kuin normaalisti kyykätessäni. Siellä pidän 20 - 30 sekunnin stopin ja annan niiden paikkojen venyä, jotka ovat venyäkseen. Tämä siis liikkuvuuden parantamiseksi. Tämän jälkeen ponnistan ylös mahdollisimman nopeasti. Perään saatan tehdä kymmenisen toistoa; pommilla syvälle alas ja räjähtävästi ylös. Olen kokeillut myös ponnistaa hyppyyn sieltä syväkyykystä. Sitä teen varmaan jatkossa enemmänkin. Hiekkasäkki on siinä hommassa oikein toimivan tuntuinen lisäkuorma. Kuulostaako järkevältä touhulta?

Muillakin on varmasti ollut vastaavia vaikeuksia kyykyn syvyyden kanssa hommaa aloitellessa. Löytyykö teiltä samankaltaisia tai ihan toisenlaisia ratkaisuja tähän ongelmaan?
Mulla on kans pieniä ongelmia kyykkysyvyyden kans. Mun ratkaisu on pyrkiä kyykkäämään kisasyvyyteen aina, joka ikinen toisto. Mua jännittää, että vajaat kyykyt jää lihasmuistiin ja kisassa sitten kun on ne maksimit niskassa, tulee otettua liian korkealta ja tulee punaista.

Kyykyn liikkuvuuteen auttaa kyykkääminen! No ei, oon vaan maailman laiskin kehonhuoltaja. Volyymiviikot tuntui tekevän hyvää liikkuvuudelle ja toki siellä slaavikyykyssä kannattaa hengailla myös salin ulkopuolella. Jos on jotain spesifiä liikkuvuusongelmaa, kuten nilkat tai lonkankoukistajat, pureutuu niihin.

Niin ja youtube on täynnä videoita hakusanalla squat mobility drills.

Erilainen ote saattaa vaikuttaa jotain kyynärpään ärtymiseen. Trap bar voisi olla kokeilun arvoinen, pääsee nostamaan neutraalilla otteella, mikä se luonnollisin ja mahdollisesti vähiten ärsyttävä.
Otteella on tosiaan merkitystä. Ristiotteella vuoropäin nostaessa olen huomannut, ettei kipeä käsi tykkää vastaotteella nostamisesta, myötäote on parempi. Saliltani löytyy trap bar, voisin kyllä kokeilla sitä. Kiitos vinkistä.

Maastaveto ei ollut alun perin ongelman aiheuttaja, vaan rinnalleveto. Siirryin siinä liian nopeasti isompiin painoihin ja pidempiin sarjoihin. Käytin varmaan käsiäkin - väärin tehty - vedon loppuvaiheessa, kun olisi vaan pitänyt mennä tangon alle.

Mulla on kans pieniä ongelmia kyykkysyvyyden kans. Mun ratkaisu on pyrkiä kyykkäämään kisasyvyyteen aina, joka ikinen toisto. Mua jännittää, että vajaat kyykyt jää lihasmuistiin ja kisassa sitten kun on ne maksimit niskassa, tulee otettua liian korkealta ja tulee punaista.

Kyykyn liikkuvuuteen auttaa kyykkääminen! No ei, oon vaan maailman laiskin kehonhuoltaja. Volyymiviikot tuntui tekevän hyvää liikkuvuudelle ja toki siellä slaavikyykyssä kannattaa hengailla myös salin ulkopuolella. Jos on jotain spesifiä liikkuvuusongelmaa, kuten nilkat tai lonkankoukistajat, pureutuu niihin.

Niin ja youtube on täynnä videoita hakusanalla squat mobility drills.
Sikäli olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että heti kun kisameininki alkaa minua enemmänkin kiinnostamaan, niin kyykyn pitää alkaa rutiinisti mennä sinne kisasyvyyteen.

Kehonhuolto ja liikkuvuus: kehittämiskohteita.

Onko kyykyissä mitään sellaista painotasoa jonka jälkeen olisi suositeltavaa ruveta käyttämään polvisiteitä? Jotkut ovat antaneet ymmärtää, että polvijänteet kipeytyvät helposti isommilla painoilla eivätkä kyykkää ollenkaan ja toiset ovat 100% raw ja sylkevät vyöllekin. Olen tähän mennessä käyttänyt neopreenilämppäreitä joista tykkään, mutta hommasin siteet kun halvalla sain ja ajattelin testailla.

Mulla on toisen polven patellajänteen kanssa meneillään pieni mysteeri. Se saattaa kipuilla arkena tavallisesta kävelystä tai jopa yöllä nukkuessa ja muuten vaan kyykkäillessä polviin koskee. Treenissä se kipuilee välillä, mutta kipu tuntuu välillä päinvastoin paranevan etenkin rankan treenin jälkeen ja nytkin uusien kyykkenkkojen jälkeen kivusta ei ole tietoakaan.

ei ole. jänteet ja luusto vahvistuu treenatessa myös. yksilöllistä sit on, miten paljon rustopuoli jne jne kestää kuormitusta. ei mitään yleisiä tasoja kuitenkaan ole. siteitä ei kuitenkaan kannata käytellä usein. mieluiten vain testeissä tai kisoihin valmistavalla jaksolla. kipu johtuu ylirasituksesta yleensä ja alkuun sitä voi helpotella laittamalla sen treenin jälkeen kunnon jäihin vartiksi aina. kuormituksen keventäminen ja tulehduskipulääkekuuri on ok auttelemaan myös. koskee sitten patellan ylä- tai alapuolelle, hoito sama.

Mihin perustuu monasti mavessa näkemäni tangon rullailu pitkin lattioita josta se kiskaistaan vauhdista ylös?

Mihin perustuu monasti mavessa näkemäni tangon rullailu pitkin lattioita josta se kiskaistaan vauhdista ylös?
Tottumukseen. Ei siinä ole mitään oikeaa taikaa. Jotkut sanoo, että hyöty on jopa negatiivinen, mutta kai se on enemmän kiinni siitä miten on tottunut tekemään.

Totuttuun tapaan kuten powerhousu maninitsi ja lähtöasennon hakemiseen. Mitään muuta hyötyä tuosta ei ole jos saa lähtöasennon kuntoon staattisesti. Rullailu sinällään on turhaa horisontaalista liikettä joka täytyy pysäyttää. Toki jos ei muuten saa lähtöasentoa mieleisekseen ja on tottunut noin tekemään niin mikäs siinä.

Mä luulen että tanko rullataan eteen ja vedetään hapet. Avoinaisessa asennossa saa enemmän tavaraa palkeisiin. Sit venttiilit kiinni ja rullaus takaisin. Saadaan siihen nostohetkeen parempi paine kuin staattisessa asennossa saisi.
Itse teen noin mutta pysäytän tangon ennen nostoa. Eikä se rullaus ole kovinkaan iso...

Kiitos vielä tästä toukokuussa antamastasi vinkistä. Päädyin lopulta jättämään maastavedon kesän ajaksi lähes kokonaan pois ohjelmasta kyynärpään kipuilun takia. Leveähkö kyykky ja julle sen sijaan ovat olleet ahkerasti käytössä mavetuskunnon ylläpitämisessä. Nyt kyynärpää on sen verran parempi, että uskaltauduin kokeilemaan mavea trap barilla. Se todellakin tuntuu olevan tämän vaivan kanssa toimiva ratkaisu. Ei juilinut oikeastaan ollenkaan.

Aionkin ottaa maven nyt viikottaiseen ohjelmaani takaisin, aluksi pelkästään trap barilla tehtynä. Syksyn mittaan toivottavasti pääsen tekemään mavea taas normaalilla tangollakin. Trap bar on kuitenkin niin mukava uusi tuttavuus, että taidan pitää sen jatkossakin käytössä ainakin ajoittain. Pinna-/pukkivetoa vastaavat vedot onnistuvat sillä kätevästi, kun käyttää niitä ylempiä otekahvoja.

1. Mikä on pointti sille, kun jotkut kyykkää penkin kanssa eli alhaalla käyttää perseen penkissä tai jopa pysähtyy hetkeksi?

2. Tavi Castro niminen some bodari, jolla on kivan kokoiset ja näköiset reidet, niin sanoo aina Smith kyykkäävänsä ja prässäävänsä, niin että jalat on kiinni tosissaan lattiassa. Sanoo, että ottaa tolla tavalla eniten reiden ulkoosiin ja tuo sillä tavalla "leveyttä" reisiin. Mitä ajatuksia?

1. Mikä on pointti sille, kun jotkut kyykkää penkin kanssa eli alhaalla käyttää perseen penkissä tai jopa pysähtyy hetkeksi?

2. Tavi Castro niminen some bodari, jolla on kivan kokoiset ja näköiset reidet, niin sanoo aina Smith kyykkäävänsä ja prässäävänsä, niin että jalat on kiinni tosissaan lattiassa. Sanoo, että ottaa tolla tavalla eniten reiden ulkoosiin ja tuo sillä tavalla "leveyttä" reisiin. Mitä ajatuksia?
1. Box kyykky. Voimanostajien apuliike kyykylle ja vedolle. Joku muu voi selittää tarkemmin idean. 2. Kapea kyykky käy enemmän ulkoreisiin se totta. Itse en näe kyllä miksi pitäisi kyykätä jalat ihan yhdessä. Tasapaino voi olla ongelmana.

1. Box kyykky. Voimanostajien apuliike kyykylle ja vedolle. Joku muu voi selittää tarkemmin idean. 2. Kapea kyykky käy enemmän ulkoreisiin se totta. Itse en näe kyllä miksi pitäisi kyykätä jalat ihan yhdessä. Tasapaino voi olla ongelmana.

Smith Kyykky. Vapaalla tangolla varmasti haastavaa.

1. Box kyykky. Voimanostajien apuliike kyykylle ja vedolle. Joku muu voi selittää tarkemmin idean.

Box-kyykky on paljon käytetty ja hyvä kyykkyvariaatio ja sillä on monta käyttötarkoitusta:

1. Se voi opettaa oikean syvyyden löytämistä. Kun boxin asettaa oikealle korkeudelle ja kyykkää aina siitä, niin ei tule tehtyä liian korkeita tai liian syviä kyykkyjä. Vähitellen se jää selkärankaan niin sanotusti.

2. Sillä voi treenata heikkoa kohtaa. Kun istuu boxille, lihaksen elastisuuden käyttö suunnanvaihdossa on vaikeampaa ja siihen pitäisikin etenkin tässä käyttötarkoituksessa istua niin, että pysähtyy hetkeksi. Kun boxin asettaa sille kohdalle missä heikko kohta kyykyssä on, saadaan sillä parannettua kyseisen kohdan voimantuottoa. Monesti käytetään kyykyn ala-asennossa parantamaan montusta lähtöä.

3. Box-kyykky on melkein väkisin vähän takapainoisempi kuin normaali kyykky ja se on ihan hyvää vaihtelua ja sillä saa voimaa takaosastolle. Siksi se toimiikin myös maven apuliikkeenä. Paljon on tietysti kiinni tekniikasta.

4. Sitä voi käyttää ylikuormittavana liikkeenä. Laitetaan sen verran korkea boksi, että kyykky jää vähän vajaaksi, niin tällä saa luonnollisesti lastata rautaa tankoon enemmän ja se on joskus ihan järkevää. Tietysti aina voi kyykätä muuten vain vajaita, mutta boxi pitää taas syvyyden vakiona. Eikä se imo näytäkään ihan niin urpolta kuin vajaa kyykky, mitä tekee kaikki jotka ei osaa kyykätä. Mutta kun kyykkäät boxille vajaita isolla raudalla, olet HC.

On myös muuten boksikyykky raskaana ollessa näppärä siinä vaiheessa, kun maha niin iso, että normisyvyys alkaa ikävästi puristaa eikä osaa muuten kyykätä vajaita. Kaikille mahankasvattajille vinkkinä (niitä täällä varmaan onkin runsaasti...).

"Penkin kanssa kyykkäämiseen" on aika paljon mahdollisia syitä ja tapoja, box-kyykkyä taas ei näe kovin paljon muilla kuin voimailusaleilla. Mieleen tulee ainakin, ettei haluta mennä liian syvälle koska "ei oo hyvä polville" tai ei osata kyykätä edes vajaita niin että syvyys ei vaihtele.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom