Kyykky- ja mavekyssäreitä

Itse asiassa SSB-kyykky on oikeastaan etukyykky. Kyykkyasento on pysty ja ottaa etureisiin ja keskikroppaan ihan hulluna. On vain paljon mukavampi. Jos katsoo sitä tankoa, niin siinähän on mutka mikä siirtää painolevyjen paikkaa ja ainakin se mikä on meidän salilla, tuo painot aika lailla samaan paikkaan kuin missä ne on etukyykyssä ja vaikutuskin on sen mukainen.

Siis tarkoitin laittaa etukyykyn vyökyykyn edelle, kun SSB-tankoa ei ole saatavilla. Jäi vaan loput lainauksesta poistamatta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SSB-tanko on vaan ihan hiton hyvä kapistus. Nyt kun sellainen on vuoden verran ollut itsellä niin kotisalille laittaisin sen käsipainojen/vinopenkin/taljojen/selkäpenkkien/yms kaiken edelle hankintalistalla, jos treeni on perusliikkeisiin perustuvaa. Samoilla puheilla vähänkään varteen otettavalta kaupalliselta salilta sellainen pitäisi kyllä löytyä.

Siis tarkoitin laittaa etukyykyn vyökyykyn edelle, kun SSB-tankoa ei ole saatavilla. Jäi vaan loput lainauksesta poistamatta.
Mä taas tarkoitin sillä vyökyykyllä sitä, että se on paras kaikkien käsi- ja olkapäävaivojen kannalta. Muutenhan se on pääasiallisena jalkaliikkeenä yksi huonoimmista, mutta apuliikkeenä hyvä.

Mitä tehdä maastavetojen kanssa kun vetää noodeli-lihaksia vastaavilla minipainoilla (pelkillä tangoilla kyykkyjen ja muiden kanssa), mutta tanko on niin perkeleen matalalla melk. nilkoissa ja salilla ei ole pienipainoisia mutta halkaisijaltaan suuria painoja?

Et ole eka joka ton kanssa tuskailee alussa.

Vedät räkistä/pinnoilta kunnes voimaa on sen verran, että saat ne 20 kg limput päihin. Esim. kyykkypaikan turvaraudat vähän alle polven korkeudelle ja vedät siitä.

Toisessa ketjussa tuli puheeksi Rippertoen opettama kyykkytyyli ja sen tehokkuus.
Pistän tähän oman perussuorituksen, oma kyykky kun on niin surkea että tehokkuutta olis kiva saada lisää. Ja tulosta.
Alussa oma kyykky kaatui eteen ja kaatuu vieläkin jos painoa pannaan liikaa.
Osasyynä kuulemma Rippertoen opettama tyyli.
Onko siis linkkejä/videoita vaihtoehtoiseen tehokkaampaan kyykkytekniikkaan?

Ja tuomiota tuosta mun kyykystä. Tuossa siis 68,5kg jolla saan sen 3x10 tehtyä.
Viikolla 6 2018 näemmä olen kyykyn aloittanut.
Nyt kyykkään 3krt/vko. 1-jakoista ohjelmaa teen.

näppärä tapa saada selville ne kehittämisen tarpeet ja apuliikkeet on tehdä testi. tee vaikka kolmosia 5kg korotuksilla niin ylös kuin menee. kuvaa takaa ja suoraan sivulta polven korkeudelta. mitään tietoa treeneistä ei myöskään tullut, joten vaikea autella.

mitään tietoa treeneistä ei myöskään tullut, joten vaikea autella.

Tuossa nykyinen:

Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Etukyykky tangolla siis jää pois AC-ongelman takia. Koitin eilen käsipainoilla, ihan ok liike mutta saatan pitäytyä pelkässä takakyykyssä.
Samoin penkki on vielä hakusessa, teenkö kp vai tangolla. Olkapää edellyttää jokatapauksessa negatiivista tai vinopenkkiä ja varovaisuutta vielä.
Dippiä tuskin tulen koskaan tekemään enää, :/

Rinnan treenaaminen ollut aiemmin hankalaa tuon olkapään takia. Toivotaan että päästään vielä kunnolla joskus tekemään. Vähän ollaan vielä ns. toipumassa. Landmine press on yksi kivuton liike aina ollut, kuinka tehokas toi sitten rinnalle on, en tiedä.

Viimeksi muokattu:
no mä en ohjelmia täällä arvioi, koska se ei ole kauheen hedelmällistä. kunnon analyysi vaatis paljon enemmän ku pari riviä netissä. ensimmäisenä ja suurimpana ongelmana tuolla kuitenki on toi toistoalueen monotonisuus. ei oo yhtään mitään perustetta pitäytyä samassa toistomäärässä. eikä varsinkaan kovin pitkää aikaa.

landmine press jos on kivuton, vois olettaa erilaisten vinopenkkienki olevan. kokeile eri oteleveyksiä ja käsipainoversioita myös.

Toistomäärät vaihtelee, ne nyt vaan seisoo ohjeellisena tuossa. En noudata niitä orjallisesti.
Pyrin siihen että harjoituspaino sallii esim 10+8+6 toistoa. Kun pääsen 3x10 lisään painoa.
Ja tarkoitus on esim 2kk kuluttua tehdä vaikkapa 3x5 settejä jne.

Kevyitä viikkoja on välissä myös.

ensimmäisenä ja suurimpana ongelmana tuolla kuitenki on toi toistoalueen monotonisuus. ei oo yhtään mitään perustetta pitäytyä samassa toistomäärässä. eikä varsinkaan kovin pitkää aikaa.

Oon itse ollu melko pitkälle samaa mieltä, mutta hieman kyllä kiinnostaisi kokeilla tuota "Emerging Strategies" metodia, mitä valmentaja/nostaja Mike Tuschener on viime aikoina hypettänyt. Oli kuitenkin valmentanut 16 nostajaa tän vuoden IPF MM-kisoihin. Kyseissä metodissa sarja ja toistomäärät ovat täysin samat koko treenijakson ajan (4–12 viikkoa riippuen tyypistä) samoin kuin RPE. Painoja sitten säädetään sen mukaan, että RPE osuu kohdilleen.

aina voi kysyä myös, oliko valmennus se ratkaiseva juttu näiden kisailijoiden kisoihin pääsyssä, vai olisko ne menny sinne muutenkin.

joka tapauksessa mitään perustetta sille toistoalueen kapeudelle ei missään nimessä ole. 4vkoa on vielä varsin ok, mutta 3kk ei. rpe, rir tms on sitten oma juttunsa ja siinä puolessa ON isoja mahiksia. ite oon vastaavaa systeemiä käyttänyt prosenttien sijaan about 15v.

Toi Tuscherer on itsekin menestynyt voimanostaja ja sanoo käyttäneensä RPE systeemiä 10 vuotta. Mut ei yli 15 vuotta. :) Ihan vakavasti otettava ukko käsittääkseni, varmaan osais ton toistoalue homman perustella ja todennäköisesti pohjautuu käytännön havaintoihin. Mut käsittääkseni yksilöllisyyttä se saarnaa valmennuksessa enemmän kuin mitään toistoaluetta.
Juggernauttien kanssa juttelee, hyvä intro videossa vaik ei muuten tykkäis:

View: https://www.youtube.com/watch?v=CWkB4uD785c

Joo ajatus oli todellakin yksinkertaistettu eikä se toistoalue sinänsä ole pääroolissa. Hommat pidetään tarkoituksella hyvin simppelinä (samat sarjat, samat toistot), jotta huomataan mikä toimii ja mikä ei. Jos aletaan paljon varioimaan niin tietty se sekoittaa pakkaa, jolloin hyvien ja huonojen juttujen määrittämisestä tulee vaikeampaa.

Samaa sarja/toistomäärää voidaan tahkoa todella jopa tuon 12 viikkoa, mutta vain sillä edellytyksellä, että kehitystä tapahtuu. Niin kauan tehdään kuin homma toimii ja kun ei toimi, vaihdetaan. Hän kertoo huomanneensa, että tuo kehittymisen aikajakso pysyy melko vakiona, eli tietyllä henkilöllä se on aina vaikka sen viisi viikkoa (tai pikemminkin treenikiertoa).

Sinänsä onhan se mahdollista, ja joidenkin osalta jopa täysin varmaa, että MM-kisoihin olisi menty ilman näitä oppeja, mutta tuo nyt pätee ihan jokaiseen valmentajaan. Ei täällä niitä sateentekijöitä kuitenkaan juuri pyöri.

juu tuscherer on ihan tuttu tyyppi pitkältä ajalta. en mä sen juttuja kyseenalaista sen kummemmin.

monesti se suoraviivaisuus juurikin on ratkaisu. liikaa muuttujia ja kaikenlaista sälää ja ei pystytä sen takia kunnolla analysoimaan tilannetta ja kehittymisen esteitä.

Hyvä SSB-tanko? Dinoxin tanko näyttää sellaiselta jossa oteleveys hyvä; ei luiskahda hartiat läpi. Monet noista näyttää olevan luvattoman leveällä välillä, tehty isoille pojille?
Onko muita järkevästi tehtyjä kuin Dinoxin malli?

Dinoxiakaan en ole kyllä kokeillut, yhtä tollasta leveämpää kyllä ja kelvoton peli mulle kun ei ole hartiat metrin leveät.

En oo kyllä koskaan nähnyt liian leveää ssb-tankoa, niskaan se silti tulee kuten suora tanko mutta painaa vaan eteenpäin camber kulman takia eikä se läpi niskan voi luiskahtaa eteen.

Itsellä on strengthshopin ssb-tanko, näyttää aika samalta ja samassa hintaluokassa, mutta siinä mitoitus paljon suuremmilla kuormille (350kg vs 200kg). Kulma tässä vie kuorman about etukyykyn ja highbar kyykyn välimaastoon. Ainoo miinus on kahvojen kiinnitysmekanismi, vähän väljät kierteet ja joutuu varmaan kohta laittaa kierrelukitteella tai kempilla kiinni.
Kabuki transformer bar olisi kunnon mersu tangoksi, mutta tullien kanssa taitaa mennä yli tonnin tuoda suomeen. Siinä tuota kulmaa pystyy itse säätää.

Tarkoitin siis noita olkapäätukia, ovat yleensä liian leveällä. Epämukavan oloinen jos eivät asetu kivasti kohdalleen.
Saisi nimenomaan olla sellainen joka veis kyykyn sinne etukyykkyyn päin. Mulla AC-ongelma kun rajoittaa etukyykyn tekoa suoralla tangolla.
Mä en näistä tiedä käytännössä mitään, eli pitäisi myös kiinnittää huomiota tuohon kulmaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom