Kyykky- ja mavekyssäreitä

Eiks kyynärpäät ois hyvä olla aika samassa linjassa, missä selkä on?
Jos tosta lähen ite paljo kampeen kyynärpäitä enemmän tangon alle, ni ei tunnu kyl yhtä tukevalta enää salee.
katso liitettä 151205
Enpä osannut ajatella, että joku ajattelee tämän eri tavalla kuin minä. Puhuin siis siitä kun seistään tanko niskassa. Eihän ne nyt millään voi koko liikkeen aikaa olla tangon alla. Mutta sanotaan sitten vaikka, että mahdollisimman lähellä kylkiä, jotta paketti on tiukka.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niijoo. Mietin vaan, ku luulis, et ne kyynärpäät kipeytyy kuitenki vasta kyykätessä, eikä asentoa hakiessa. Jossain tutorialeis oon kuullu kyl mielestäni jtn ''get the elbows completely under the bar'', eikä eritellä mitään, et vaan alotuksessa. Pidin harvinaisen outona, ja potentiaalisesti vammasena ohjeena, ku koitin käytännössä. Ne kyynärpääthän voi kyl pysyy suorina/tangon alla. Vaatii vaan överi pystysuoran kyykyn. Järkevyydestä en mee sanoon, saati onko joku tolleen kyykänny edes.
Sä olet kyllä varmasti maailman ainoa henkilö joka osaa ylianalysoida noin yksinkertaisen ohjeen näin pahasti. Siis tietysti mahdolliseen kipeytymiseen vaikuttaa koko kyykky eikä vain asennon haku. Jos ne kyynärpäät on jo lähdössä liian takana, niin eikö ole ihan loogista, että ne on kyykyn ala-asennossakin luultavasti liian takana?

Jos tutorialissa sanotaan vaikka ''keep the elbows under the bar'', ni oot varmaan samaa mieltä, että ton voi aika helpostikki käsittää väärin.
No ei kyllä tullut mieleen ja aika vaikea ymmärtää vieläkään. Olet ensimmäinen jonka kuulen ymmärtäneen kyseisen ohjeen väärin.

Ööö siis en kyseenalastanu sun neuvojas Dukelle. En ees lukenu ajatuksella. Ihan vaan itteäni varten kysyin, ku miettiny. Jos tutorialissa sanotaan vaikka ''keep the elbows under the bar'', ni oot varmaan samaa mieltä, että ton voi aika helpostikki käsittää väärin. Ellei toi neuvo oo alunperinki tullu jonkun tietämättömän suusta, joka kuvittelee, et ne kyynärpäät täytyy pitää siel koko ajan. Mä otan vaa tangon telineestä, miten tuntuu tukevimmalta. Sit vien kyynärpäät mihin ikinä ne meneekään. Sillee, et selän saa jännitettyä hyvin, ja vedettyä tankoa.

Mä tein kans ennen aina näin ja ihmettelin miten jopa highbar kyykyt meni puoliks julleks vaikka kuinka venyttelin ja esim etukyykky pysyi hyvinkin pystysuorassa.

Itellä kyllä kieltämättä ne kyynärpäät osoittaa "taaksepäin". Näin painan tankoa selkään ja ranteet on hieman paremmassa asennossa apinaotteella. Pitää koittaa jotain super high bar asentoa kyynärpäät kyljissä.

Jos nyt treenataan 1-jakoisella ja kyykkyä on 3krt/vko, mikä olis sopiva toistojen määrä jos ei haeta maksimivoimaa? Takakyykyssä siis.
Tehnyt nyt 3-4x10 ja tuntuis että vois vähän tiputtaa toistojen määrää.

Etukyykyn otin vasta ohjelmaan, päiville jossa on mave. 1-viikolla takakyykky yhtenä päivänä, etukyykky kahtena. 2-viikolla toistepäin.

Kävin testaamassa etukyykyn teoriaa. Farkut ja Vansit jalassa tietty!
Ala-asennosta kritiikkiä?
Tuosta seuraavana päivänä tein ekat treenit pikkupainoilla, olkapäissä kun ei ole tykinkuulia niin on toi haastava liike siltäkin osin. Tankokin painaa kurkkua. :sick:
Painaa kurkkua kun lapojen ja käsivarsien liikkuvuus ei vielä ole ihan tarpeeksi.
Oteleveydellä saattaa pystyä vähän kikkailemaan. Kokeile.
Parhaassa tapauksessa menee taju jos kovin painaa kurkkua..

Jos nyt treenataan 1-jakoisella ja kyykkyä on 3krt/vko, mikä olis sopiva toistojen määrä jos ei haeta maksimivoimaa? Takakyykyssä siis.
Tehnyt nyt 3-4x10 ja tuntuis että vois vähän tiputtaa toistojen määrää.

Etukyykyn otin vasta ohjelmaan, päiville jossa on mave. 1-viikolla takakyykky yhtenä päivänä, etukyykky kahtena. 2-viikolla toistepäin.
Yhtä sopivaa toistomäärää ei ole olemassakaan. Tee vaikka kahden kuukauden mittaisia blokkeja, joissa toistomäärät pysyy tietyssä haarukassa. Jos nyt oot tehnyt kymppejä, niin teet seuraavat viikot vaikka 5-7 toistoa. Aloita tämä seuraava "blokki" suht iiseillä sarjoilla, ja lisää vähitellen voluumia tai painoa (tai molempia jos onnistuu). Mun mielestä yhden blokin sopiva pituus olisi jotain viiden ja kahdeksan viikon väliltä, mutta vähintään niin kauan kun kehitystä selvästi vielä tapahtuu. Jos oot aloittelija, niin ehkä kymmenenkin viikkoa on vielä hyvä. Sitten kun oot näillä toistomäärillä aikasi tehnyt, niin seuraava blokki vaikka 2-4 toistoa ja taas muutama viikko niillä. Sitten kun siinäkin kehitys loppuu, niin paluu pitkiin sarjoihin ja mahdollisesti tässä vaiheessa voi muutenkin tehdä jotain muutoksia ohjelmaan. Suht simppelinä kuitenkin pitäisin ohjelmat.

117424-f472b5fa9b4d22550a56c12ae7e3e0a7.jpg

Ei toi näytä ees pahalta, itellä oli jossain korvien korkeudella :D

Yhtä sopivaa toistomäärää ei ole olemassakaan. Tee vaikka kahden kuukauden mittaisia blokkeja, joissa toistomäärät pysyy tietyssä haarukassa. Jos nyt oot tehnyt kymppejä, niin teet seuraavat viikot vaikka 5-7 toistoa. Aloita tämä seuraava "blokki" suht iiseillä sarjoilla, ja lisää vähitellen voluumia tai painoa (tai molempia jos onnistuu). Mun mielestä yhden blokin sopiva pituus olisi jotain viiden ja kahdeksan viikon väliltä, mutta vähintään niin kauan kun kehitystä selvästi vielä tapahtuu. Jos oot aloittelija, niin ehkä kymmenenkin viikkoa on vielä hyvä. Sitten kun oot näillä toistomäärillä aikasi tehnyt, niin seuraava blokki vaikka 2-4 toistoa ja taas muutama viikko niillä. Sitten kun siinäkin kehitys loppuu, niin paluu pitkiin sarjoihin ja mahdollisesti tässä vaiheessa voi muutenkin tehdä jotain muutoksia ohjelmaan. Suht simppelinä kuitenkin pitäisin ohjelmat.

Kuulostaa järkevältä. (y)
Otan tämän tavaksi. Aloittelijahan tässä ollaan, harrastettu vasta huhtikuusta 2017.
En siis ole liikkeellä bodausmielessä, tarkoitus/tavoite saada terve ja vahva keho. Rikkomatta itseään.
Ikää kuitenkin jo 49, lihasmassaa ois kiva ehtiä keräämään sinne eläkepäiville.

Liikkuvuuden ylläpito myös mulle tärkeää, toimistorotta kun olen.

Kyynärpäiden alueella tekee takakyykkäys kipeää. Varmaan tulee sille alueelle liikaa rasitusta. Ei tekisi silti mieli luopua lisäpainoleuoista tai raskaista punnerruksistakaan. Salilla ei ole SSB tankoakaan joten kyykyn tilalle pitää keksiä jotain muuta. Millä korvaavilla liikkeillä alakropan lihakset ja kyykkyvoima säilyis parhaiten? Myöhemmin vaikka paluu siihen kyykkyyn ja leukoja yms vähemmälle.

High-bar-kyykkyä tekee aika helpostikin ilman painetta kyynärpäille.

Jos ei mitenkään pysty niin askelkyykky, 1 jalan kyykky, prässi, hack, smith ilman käsiä, etukyykky, käsipainokyykky... Vatsalle tekisin raskaita lankkupitoja tai muita staattisia, joissa paine pidetään vastaavalla tavalla kuin kyykyissä.

Ovatko tuollaiset ongelmat kyynärpäiden ja ranteiden kanssa yleisiäkin kyykätessä? Itselläni ei ole mitään kokemusta siitä, miten tuollainen tapahtuu. Tietty, jos pitäisi yläselkää kyyryssä ja asettelisi tangon etukumarassa olevan niskan päälle, niin asento olisi hankalampi käsille ja tankoakin saisi myös pidellä paikallaan tosissaan. Suosittelen hyvää ryhtiä ja jämäkkää yläselkää, niin kädet(kin) pääsevät helpommalla.

Ovatko tuollaiset ongelmat kyynärpäiden ja ranteiden kanssa yleisiäkin kyykätessä? Itselläni ei ole mitään kokemusta siitä, miten tuollainen tapahtuu. Tietty, jos pitäisi yläselkää kyyryssä ja asettelisi tangon etukumarassa olevan niskan päälle, niin asento olisi hankalampi käsille ja tankoakin saisi myös pidellä paikallaan tosissaan. Suosittelen hyvää ryhtiä ja jämäkkää yläselkää, niin kädet(kin) pääsevät helpommalla.
Ovat yleisiä. Kiitos suosituksista!

Jos ei mitenkään pysty niin askelkyykky, 1 jalan kyykky, prässi, hack, smith ilman käsiä, etukyykky, käsipainokyykky... Vatsalle tekisin raskaita lankkupitoja tai muita staattisia, joissa paine pidetään vastaavalla tavalla kuin kyykyissä.
Paras lienee vyökyykky, mutta vaatii rankkaa keskikroppatreeniä siihen kylkeen. Suosittelen silti edelleenkin pyytämään sen SSB:n hankkimista. Se on aivan naurettavan hyvä tanko ja keskikroppatreeniä ei sen jälkeen tarvitse hirveästi miettiä.

Onpas rajuja eroja kyykyn vaikutuksista käsiin. Itse en ole kyykätessä koskaan huomannut ikinä mitään merkittävää kuormaa kyynärpäille, kyynärvarrelle tai ranteille - pumpista tai nivelen liikkuvuuden rajoista puhumattakaan. Pitääpä oikein tutkia tänään salilla tätä asiaa.

Raaja-pituudet ja suhteet vaikuttaa, pitkiä käsiä suhteellisen pitkillä kyynärvarsilla paljon vaikeampi laittaa tangon alle kuin päinvastaisia.

Onpas rajuja eroja kyykyn vaikutuksista käsiin. Itse en ole kyykätessä koskaan huomannut ikinä mitään merkittävää kuormaa kyynärpäille, kyynärvarrelle tai ranteille - pumpista tai nivelen liikkuvuuden rajoista puhumattakaan. Pitääpä oikein tutkia tänään salilla tätä asiaa.
Siinä kokonaisuudessa on niin paljon muuttujia, että tuskin saat kokeilemalla sitä tuntumaan pahalta missään. Ongelmat tulee vähän pidemmällä aikavälillä ja kaikkien muiden liikkeiden myötävaikutuksesta jos niikseen on. Liikkuvuudella ja välityksillä on tietysti myös suuri vaikutus.

Esimerkkinä mulla tulee raskaista kyykyistä oikeaan olkapäähän ja olkavarteen hermosärkyä, mutta vain jos olen kyykännyt tai penkannut edellisenä päivänä.

Tällainen 200/84kg cm lankletti nyt kickstartannut saliharjoituksen päälle 1,5 vuoteen, niin ihan pari käytännön kymsystä (ohjelma vanha kunnon Stronglifts 5x5).

Mitä tehdä maastavetojen kanssa kun vetää noodeli-lihaksia vastaavilla minipainoilla (pelkillä tangoilla kyykkyjen ja muiden kanssa), mutta tanko on niin perkeleen matalalla melk. nilkoissa ja salilla ei ole pienipainoisia mutta halkaisijaltaan suuria painoja? Tässä vähän vaikia alkaa sitä formia opetteleen kun pitää noin matallle kurottaa?

Tiedossa, että mavemuotoa tulee vielä hiottua pitkään mut tää eka töyssy tuli yllättävän nopsaan.

Paras lienee vyökyykky, mutta vaatii rankkaa keskikroppatreeniä siihen kylkeen. Suosittelen silti edelleenkin pyytämään sen SSB:n hankkimista. Se on aivan naurettavan hyvä tanko ja keskikroppatreeniä ei sen jälkeen tarvitse hirveästi miettiä.

Etukyykkyä itse suosittelisin ensisijaisena vaihtoehtona, mutta voipi olla käsien kanssa hankalaa siinäkin. Tosin toiset saa sen faarao-otteenkin toimimaan.

Etukyykkyä itse suosittelisin ensisijaisena vaihtoehtona, mutta voipi olla käsien kanssa hankalaa siinäkin. Tosin toiset saa sen faarao-otteenkin toimimaan.
Itse asiassa SSB-kyykky on oikeastaan etukyykky. Kyykkyasento on pysty ja ottaa etureisiin ja keskikroppaan ihan hulluna. On vain paljon mukavampi. Jos katsoo sitä tankoa, niin siinähän on mutka mikä siirtää painolevyjen paikkaa ja ainakin se mikä on meidän salilla, tuo painot aika lailla samaan paikkaan kuin missä ne on etukyykyssä ja vaikutuskin on sen mukainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom