Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tuossahan ne kulmat onkin:

camber.JPG

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkoitin myös olkapäätukia, en ole nähnyt koskaan ssb-tankoa missä nuo olisi oikeasti liian leveällä. Omalla tangolla pystyy 11v tyttökin kyykkäämään ja pysyy oikeassa paikassa.

SSB:lla voi kyykätäkin monella tapaa. Tuohon kulmaan voi myös itse vaikuttaa vääntääkö kahvoista alas ja miten paljon, vääntämällä painopiste siirtyy takakyykyn suuntaan. Ja tangon voi myös laittaa väärinpäin, mutta selkään jolloin painopiste kääntyy vielä enemmän etukyykyn mukaiseen kuormitukseen. Tai tehdä sillä etukyykkyä, jolloin kääntyykin enemmän taakse kuin normi etukyykyssä.

Tarkoitin myös olkapäätukia, en ole nähnyt koskaan ssb-tankoa missä nuo olisi oikeasti liian leveällä. Omalla tangolla pystyy 11v tyttökin kyykkäämään ja pysyy oikeassa paikassa.
Salilla jossa käyn on sellainen SSB missä nuo on tosi leveällä ja sinne mahtuu varmaan 11v tytön olkapäät väliin. Oli se alkuun vähän epämukava, mutta siihen tottui kyllä. Tanko on myös symmetrinen, eli kulma on tasan olkapäätukien suuntaan, jolloin sillä ei ole väliä miten päin se selässä on. Toisaalta hyvä ettei tarvitse katsoa miten päin se on oikein, mutta toisaalta huono kun ei saa eri variaatioita.

Salilla jossa käyn on sellainen SSB missä nuo on tosi leveällä ja sinne mahtuu varmaan 11v tytön olkapäät väliin.
Leveämpi kahvaväli varmaan tekee sivuttaissuuntaisen tasapainoilun helpommaksi? Omassa kahvojen väli on aika lailla pehmusteiden kera mitoitettu ihmisen pään mukaan, kuulokkeet päässä ei voi enää vapaasti vain tunkea päätä kahvojen väliin. Telineistä/telineisiin kävellessä keinuu herkemmin kuin suoralla tangolla ja lukot sen takia pakolliset.

View: https://youtu.be/BrGIh84HBzg

Tuchschererin kyykkytyyli on mun mielestä malliesimerkki siitä miten paljon parjattu Rippetoe opettaa kyykkäämään. Eli ei silläkään tyylillä nyt ihan metsään voi mennä.

Reilu vuosi sitten kyykkämisen aloittaneelle perseettömälle tikkujalalle nää painot on jotain aivan käsittämätöntä.
Sais joskus ton nelosen tehtyä satkulla niin hyvä ois. :whistle:

Kopsasin tämän tänne tuolta huonogeenisten ketjusta:

Sit mua kiinnostaisi kuulla mielipiteitä/vaihtoehtoja eri kyykkytekniikoista, itse yrittänyt siis opetella Ripertoen tyyliä. Josta täälläkin mainittiin että on aivan väärä ja jaska tyyli.
Niistä paremmista/tehokkaammista tyyleistä kuulisin mielellään lisää. Perusteluineen.
Tuosta 5:30 kohdilta näkyy se mitä itse yrittäny tuhrata. Hip-drivestä en vaan tahdo saada kiinni kunnolla ajatustasolla.

Ei se Rippetoen tyyli ole väärä tai paska, ei vaan välttämättä sovi sinulle jos sillä ei suju. Kyllä sieltä Starting Strength linjalta tuollainen Joseph Pena 400+ kyykylläkin on pullahtanut. Dave Tate otti kantaa aika hyvin kyseiseen henkilöön ja tämä lause pätee aika hyvin kaikkiin pitkään alalla olleisiin: "nobody lasts test of time in this industry, if they suck".

Kokeillut koskaan kunnolla highbar kyykkyä ? Älä välitä mikä on lähtötaso suhteessa lowbar:iin, vaan miten sillä kehittyy ja miten kehitys jatkuu kun sitä kunnolla tekee esim 3-6kk. Tuolla kyykkää jotkut maailman kovimmatkin kyykkääjät erittäin onnistuneesti ja säästää mukavasti olkapäitä ja kyynärpäitä samalla.

Olkapääthän mulla tarttis jeesiä, varsinkin vasen nyt.
Mielessä hankkia SSB-tanko ja kyykkäillä sillä aikansa. Antais variaatiomahdollisuuksia myös?
Mave kun osuu kyykkypäivälle niin etukyykkyyn painottuva kyykky tois jeesiä. Etukyykkyä tangolla kun ei pysty ton ac-nivelen kanssa tekemään.

Tänään ajattelin kokeilla vielä boxi-kyykkyä(ei stopilla siis), josko se tois mulle ajatustasolla helpotusta tekniikan opetteluun.

Moisen löysin asian tiimoilta:

Itsehän siis myös mavetan vuoroviikoin joko kerran tai kaksi per viikko. Kyykkyä 3krt viikko.
Äkkipäätä tuon pätkän perusteella vois high bar-kyykky olla vaihtoehto. Tai SSB-tanko.

Viimeksi muokattu:
Sehän riippuu mikä on kyykyn tarkoitus. Haetko mahdollisimman suuria kiloja, vai onko tarkoitus kasvattaa reisiä? Itse kyykkään mahdollisimman pystyssä ja kapealla jalka asennolla. Tarkoitus saada etureisiin massaa ja voimaa. Jos haluisin maximoida kilot, todennäköisesti vaihtaisin voimanosto tekniikkaan.

Mulla on vaan tavoitteena saada vahva ja tukeva keho. Voimaa ja lihasmassaa vanhoille päiville. Tämmöinen 49v aloittelija joka heräs hiukan myöhään tähän hienoon harrastukseen.
Tärkeää ois myös pysyä terveenä, olla rikkomatta itseään.

Ja selkeä epätasapaino on reisissä kyllä; takareisiähän mulla ei oikeastaan ole. Suora takareisi sivusta katsottuna. :D
Eikä mulla kyllä ole reisiä muutenkaan. Vaikka 25v pyöräilly.

Inbodyn lukemat vuoden alussa, mikäli noihin yhtään luottamista. Jalat laahaa jäljessä:

lihas.JPG

Viimeksi muokattu:
lihakset kasvaa kyllä voimanostokyykyilläkin oikein hyvin. raakakisoja ku kattelee, ei siellä juuri lainkaan näy kovin äärimmäisiä lantiokyykkyjä. nosta sillä tyylillä, millä nousee eniten rautaa ja mikä tuntuu luonnolliselta tyyliltä. ei juuri voi pieleen mennä. liika hifistely ja suuntailu lihaskohtaisesti tai lihaksen osia painottaen on aika turhaa, ellei oo nimenomaisesti tavoitteellinen kehonrakentaja.

Juu, tänään tein low bar kyykkyä kuten ennen ja high baria uutena. Molempia koitin myös boxilla. Joka tosin oli aavistuksen korkea.
Kyllä tässä nyt aletaan hakemaan vasta sitä itselle sopivaa tapaa. High bar ei tuntunut ollenkaan huonolta. Ja meni hienosti etureisiin. Yllättävää kuinka paljon noin pieni tangon paikan muutos vaikuttaa.

Kokeilussa oli myös kevyen viikon sijaan viikko jossa en koskenut puntteihin ollenkaan, kävin siis viime viikolla treenipäivinä tekemässä vain tunnin venyttelyt.
Ei toimi mulle, ei tule toistumaan. Kyykky ei kulkenu yhtään. 4 toistoa normipainolla ja 12,5kg pois niin sujui. Sama mavessa, takapakkia. Ja leuoissa.
Ssb-tangon tilasin myös, kokeillaan sitäkin.

Tässä aika hyvää puhetta asiasta:

Eli kuten yllä sanoin: "Kyllä tässä nyt aletaan hakemaan vasta sitä itselle sopivaa tapaa". (y)

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom