Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mavea kuvasin pitkästä aikaa. Peilistä kun katsoo niin on kumma kun toi pää menee kuin Kirvesniemellä konsanaan. :whistle:
Mikä lie vääntää kuulaa vinoon, jumi jossain? Tekniikkavirhe?
Highbar ja lowbar-kyykyt kuvasin myös sivulta polven korkeudelta, ei oo kaunista katseltavaa. Pitäis jaksaa pukata ne tubeen niin saa komiikkaa tännekin.

View: https://www.instagram.com/p/BpZ3_O1BG8C/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1p1h6p3ftyc3i

Minustakin nättejä vetoja. Olkapäät ehkä jäkittää aika jäykkänä. Pidentää nostomatkaa. Mutta ei kantsi liikaa hifistellä kun noin nätti veto.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eteenpäin kääntyneitä olkapäitä on työstetty ja työstetään edelleen. Toimistorotan tunnusmerkki. :D
Jospa se aiheuttaa jäkitystä, tiedä sit.
Mut kyllä mä itekkin oon vetoon ihan tyytyväinen, kuvasin kun oli vaan tunne et on lipsunu tekniikka.
Välillä hyvä tarkistella.

jos ne eteenpäin on kääntyny, eihän ne sillon taakse tollai kisko. hyvä yleisveto toi on. eteenpäin kääntyneet hartiat ei johdu aina toimistotyön asennoista, vaan liiallisesta penkkaamisesta ja leuoista tms verrattuna lavanlähentäjien työhön.

Kyykystä vielä, ja miksei mavestakin: jos mulla nyt on tavoitteena saada kehoon voimaa, "tukevuutta", lihastakin tietty vanhoille päiville ja pysyä terveenä(ei rikkoa itteensä siis) niin ne "järkevät" toistomäärät?
Ja joo, vaihtelen toistojen määriä kyllä.
Nyt esim . kyykky 3x10 perussetti, joskus 2x10 ja loppuun vaikka 1 toisto raskaammalla.
Mavessa meen 3x6-8 seteillä, raskaalla viikolla 1 sarja vitosia esim.

Pyrkinyt siis siihen että kun sarjat menee ns. "läpi", lisään painoa ja taas tehdään niin kauan että saadaan puristettua täydet sarjat. Eli painon lisäyksen jälkeen kyykkysarjat voi olla esim 10/8/6. Sit kun saavutetaan 10/10/10, lisätään painoa.

Kyykyssä lähinnä miettinyt että onko toi 3x10 jo liikaa? Kyykky muutenkin huono, ilmeisesti kannattais panostaa voimantuottoon näin alussa?
Kyykkään siis 3kertaa viikossa. Vai onko vaan viisainta varioida toisto-/sarjamääriä jatkuvasti pitkin viikkoa?

Viimeksi muokattu:
Kyykystä vielä, ja miksei mavestakin: jos mulla nyt on tavoitteena saada kehoon voimaa, "tukevuutta", lihastakin tietty vanhoille päiville ja pysyä terveenä(ei rikkoa itteensä siis) niin ne "järkevät" toistomäärät?
Ja joo, vaihtelen toistojen määriä kyllä.
Nyt esim . kyykky 3x10 perussetti, joskus 2x10 ja loppuun vaikka 1 toisto raskaammalla.
Mavessa meen 3x6-8 seteillä, raskaalla viikolla 1 sarja vitosia esim.

Pyrkinyt siis siihen että kun sarjat menee ns. "läpi", lisään painoa ja taas tehdään niin kauan että saadaan puristettua täydet sarjat. Eli painon lisäyksen jälkeen kyykkysarjat voi olla esim 10/8/6. Sit kun saavutetaan 10/10/10, lisätään painoa.

Kyykyssä lähinnä miettinyt että onko toi 3x10 jo liikaa? Kyykky muutenkin huono, ilmeisesti kannattais panostaa voimantuottoon näin alussa?
Kyykkään siis 3kertaa viikossa. Vai onko vaan viisainta varioida toisto-/sarjamääriä jatkuvasti pitkin viikkoa?
Oon muistaakseni sulle joskus tähän vastannutkin, mutta yritetään uudestaan. Mikään toistoalue ei ole sellainen, jossa kannattaa pysytellä aina, vaan niitä kannattaa vaihdella. Kaksi kuukautta on mielestäni sopiva aika yhdelle toistoalueelle. Tietysti, jos selvää kehitystä tapahtuu vielä kahden kuukauden jälkeen, niin painaa sitteen vaikka pidempään yhdellä toistoalueella.
Esim. Kaksi kuukautta toistot 8-12,, sen jälkeen kaksi kuukautta 4-6 ja sitten pari kuukautta vaikka 1-3.Tämän jälkeen taas paluu pidempiin sarjoihin. Ihan ykköset nyt ei tietenkään ole pakollisia, jos bodailet, eikä tuloksilla ole väliä. Mutta kyllä se maksimivoimatason kasvu auttaa myös siihen lihaksen kasvattamiseen, kun pidemmät sarjatkin saa tehtyä sitten suuremmalla raudalla. Ja tämä viimeinen piikkausblokkihan voi olla lyhyempikin esim.4-6 viikkoa.
Se miten sen progression sitten rakentaa noille eri jaksoille, niin onkin jo toinen juttu. Treeniuran alkuvaiheessa kun kehityspotentiaalia on vielä reilusti, niin ihan lineaarinen kilojen lisääminen tankoon toimii ihan hyvin. Myöhemmin, kun jatkuva raudan lisääminen ei enää onnistu, niin sitten progressiota kannattaa hakea esim. voluumin lisäyksellä viikosta toiseen. Esim lisäämällä sarjoja treenin sisällä tai vaikka ottamalla lisää treenikertoja viikkoon.

Eli painon lisäyksen jälkeen kyykkysarjat voi olla esim 10/8/6. Sit kun saavutetaan 10/10/10, lisätään painoa.
Teetkö siis kaikki kolme kertaa noin samalla tavalla ja meneekö nuo esim. 10/8/6 sarjat periaatteessa failureen eikä enempää tulisikaan vai esim tuossa kutosessakin vielä jää varaa x toistoa?

Teetkö siis kaikki kolme kertaa noin samalla tavalla ja meneekö nuo esim. 10/8/6 sarjat periaatteessa failureen eikä enempää tulisikaan vai esim tuossa kutosessakin vielä jää varaa x toistoa?

Juu kaikki kolme kertaa samalla tavalla, paitsi tietty jos menee niin enemmän toistoja seuraalla kerralla.
Failureen en vedä ollenkaan. Raskaalla viikolla saattaa mennä lähelle.

@RSH Niimpä oletkin vastannut, jotenkin meni unholaan toi hyvältä vaikuttava neuvo. (y)
Otetaan tuosta koppi.

Pitää ihan hehkuttaa kun eilisestä kyykystä jäi niin positiiviset fiilarit.:oujee:
High bar-kyykkyyn kallellaan oleva tyyli taitaa olla mun juttu.
Hinkannut vuoden alusta siis Rippertoen opeilla low bar-kyykkyä.
Päätin rohkaistua ja kokeilla eri tyylejä ja tehdä myös kuten Thrall videossaan ehdottaa; kyykkää menemällä kyykyyn, sillä tyylillä mikä tuntuu sulle luonnollisemmalta.

Tuntui erittäin helpolta ja luonnolliselta nyt, mennä ihan alas asti. Mä oon ennen jättänyt kyykyn liian ylös. Ja ehken liian leveällä jalat. Tästä lähdetään työstämään eteenpäin. (y)

No nyt sitten heräs kiinnostus sumomaveen.:whistle:
Mites toi eroaa normista jos mietitään kohdelihaksia? Saako pakarat sumossa enemmän kyytiä?

Esim. Kaksi kuukautta toistot 8-12,, sen jälkeen kaksi kuukautta 4-6 ja sitten pari kuukautta vaikka 1-3.Tämän jälkeen taas paluu pidempiin sarjoihin. Ihan ykköset nyt ei tietenkään ole pakollisia, jos bodailet, eikä tuloksilla ole väliä. Mutta kyllä se maksimivoimatason kasvu auttaa myös siihen lihaksen kasvattamiseen, kun pidemmät sarjatkin saa tehtyä sitten suuremmalla raudalla. Ja tämä viimeinen piikkausblokkihan voi olla lyhyempikin esim.4-6 viikkoa.
Se miten sen progression sitten rakentaa noille eri jaksoille, niin onkin jo toinen juttu. Treeniuran alkuvaiheessa kun kehityspotentiaalia on vielä reilusti, niin ihan lineaarinen kilojen lisääminen tankoon toimii ihan hyvin. Myöhemmin, kun jatkuva raudan lisääminen ei enää onnistu, niin sitten progressiota kannattaa hakea esim. voluumin lisäyksellä viikosta toiseen. Esim lisäämällä sarjoja treenin sisällä tai vaikka ottamalla lisää treenikertoja viikkoon.

Kuinkas muuten kun siirryn vaikkapa 8-12 toistosta 4-6 toistoon; pitääkö kokonaisvolyymi olla sama? Vai onko sillä väliä?:unsure:

Esimerkkinä vaikkapa:
kyykky 4x8 60kg=1920
5x5 70kg=1750

Kuinkas muuten kun siirryn vaikkapa 8-12 toistosta 4-6 toistoon; pitääkö kokonaisvolyymi olla sama? Vai onko sillä väliä?:unsure:

Esimerkkinä vaikkapa:
kyykky 4x8 60kg=1920
5x5 70kg=1750

Itse olen ainakin ymmärtänyt, että 4-6 toiston sarjapainot ois ~85%RM ja 8-12 n. 60%RM. Siitähän saat hienosti laskettua, mitä niiden painojen pitäis olla. Tietenki kun aloittaa uutta sarjaa, niin kannattaa varmaan käyttää vähän alempia kuin mitä puhdas laskutoimitus antaa.

^Mä en voi laskea maksimeja kun ole kokeillut yhdessäkään liikkeessä. Enkä kokeile. :whistle:
Teen painoilla mitkä tuntuu sopivilta, en niillä jotka on 60% jostain. ;)

Ja volyymilla haen tässä nyt eri asiaa. Volyymia voi kasvattaa sarjojakin lisäämällä.

Itse olen ainakin ymmärtänyt, että 4-6 toiston sarjapainot ois ~85%RM ja 8-12 n. 60%RM. Siitähän saat hienosti laskettua, mitä niiden painojen pitäis olla. Tietenki kun aloittaa uutta sarjaa, niin kannattaa varmaan käyttää vähän alempia kuin mitä puhdas laskutoimitus antaa.
Onko noissa prosenteissa mitään järkeä. Mietitäänpä, eli jos ottaa 120kg 8-12 toistoa, niin ykkönen 200kg ja sitten taas nuo 4-6 toiston sarjojen painot pitäisi olla 170kg. :woot:
Ei kyllä omalla kohdalla toteudu..

^Mä en voi laskea maksimeja kun ole kokeillut yhdessäkään liikkeessä. Enkä kokeile. :whistle:
Teen painoilla mitkä tuntuu sopivilta, en niillä jotka on 60% jostain. ;)

Ja volyymilla haen tässä nyt eri asiaa. Volyymia voi kasvattaa sarjojakin lisäämällä.

Niin siis tarkotin, että jos sulla on vaikka 100 kg vaikka 4-6 toistoissa, niin silloin se ois 0,6/0,85*100kg=70kg niille pidemmille sarjoille (8-12).

Onko noissa prosenteissa mitään järkeä. Mietitäänpä, eli jos ottaa 120kg 8-12 toistoa, niin ykkönen 200kg ja sitten taas nuo 4-6 toiston sarjojen painot pitäisi olla 170kg. :woot:
Ei kyllä omalla kohdalla toteudu..
Oot vaan löysä :ROFLMAO: No ei, järjen käyttö on tietenki sallittua. Mutta tuossa haarukassa ne liikkuu, itsellä ne pitää ihan hyvin paikkaansa. Tuossa https://www.fitnessakatemia.fi/nain-lasket-arvioidun-yhden-toiston-maksimisi/ on käytetty 75%RM siitä toistomaksimista noille pidemmille sarjoille (8-12). Mutta tosiaan, ei nyt sokeasti kannata noita kaavoja uskoa. Jos ei halua laskeskella, niin kokeilee sopivia alotuspainoja ja lähtee siitä nosteleen pikkuhiljaa.

vitosta pidemmät sarjat on melkolailla turhia ennustamaan ykkösmaksimia. 4-6×85% on aika yleinen tulos, ellei ny mikään kauhee toistokone ole tai treeni ollut pelkästään pidempää sarjaa. joku 12x60% on täysin tuulesta temmattua sälää ja vaikka pitäs paikkansa monenkin kohdalla ei se ennusta kyllä mitään. raskas rauta kertoo raskaan raudan tilanteen. pitkä sarja kertoo kestokunnon.

joka tapauksessa, ellei oo semmonen ideaali yleistyyppi, jolla noi prossat on "kohillaan" eli about 3x90%, 5x85%, ne kannattaa kyllä treenejä suunnitellessa unohtaa. jos toinen tekee 5x85% ja toinen 10x85%, ei oo mitään järkee suunnitella niille treenejä samoin perustein.

ite en oo käyttäny prossia valmennuksessa varmaan 15 vuoteen niiden epätarkkuuden takia. mä perustan suunnittelun sarjatiukkuuden säätelyyn. viimeaikoina on tullut samankaltaisia systeemejä muualtakin, kuten RPE tai RIR.

vitosta pidemmät sarjat on melkolailla turhia ennustamaan ykkösmaksimia. 4-6×85% on aika yleinen tulos, ellei ny mikään kauhee toistokone ole tai treeni ollut pelkästään pidempää sarjaa. joku 12x60% on täysin tuulesta temmattua sälää ja vaikka pitäs paikkansa monenkin kohdalla ei se ennusta kyllä mitään. raskas rauta kertoo raskaan raudan tilanteen. pitkä sarja kertoo kestokunnon.

joka tapauksessa, ellei oo semmonen ideaali yleistyyppi, jolla noi prossat on "kohillaan" eli about 3x90%, 5x85%, ne kannattaa kyllä treenejä suunnitellessa unohtaa. jos toinen tekee 5x85% ja toinen 10x85%, ei oo mitään järkee suunnitella niille treenejä samoin perustein.

ite en oo käyttäny prossia valmennuksessa varmaan 15 vuoteen niiden epätarkkuuden takia. mä perustan suunnittelun sarjatiukkuuden säätelyyn. viimeaikoina on tullut samankaltaisia systeemejä muualtakin, kuten RPE tai RIR.

Ei ne mun mielestä ihan tuulesta temmattuja ole, aloituspainoja haarukoidessa hyvinki suuntaa-antavia kun toistoaluetta muuttaa. Ainaki näin harrastelijalle :LOL: Mutta ei ne nyt tietenkään mitään absoluuttisia sääntöjä ole, se tuntumahan on mikä ratkaisee.

Itsellä 3x10 ja 3x5 suhde esim. mavessa on jotain 0.7/0.85. Eli pidemmille 10-sarjoille se 75%RM on varmaan lähempänä totuutta. Mikä siis oli tuossa fitnessakatemian sivuilla.

no mä perustan tän muutaman kymmenen vuoden harjoittelu- ja valmennuskokemukseen. noita laskureita käytetään monesti vain antamaan kuvitelmia joistakin raudoista, mitä ei ole edes kosketeltu ja sitten brassaillaan kamuille. jjjuuuei... se miten kullekin noi prossat toimii menee yksilön mukaan ja se siitä. yleistäminen on aika turhaa. joku tekee 30x60% ja toinen 10x60%, joten se siitä.

Kannatteeko muuten noita maven ja kyykyn suhteita katella? SS-threadissa (muistaakseni) oli juttua että penkki:kyykky:mave suhteet tulis "terveellä urheilijalla" mennä 1:1,5:2. Onko tässä mitään perää? Itsellä penkki ja kyykky on suunnilleen samoissa, niin kannattaisko tästä huolestua... :unsure:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom