Kyykky- ja mavekyssäreitä

Treenin jälkeen koko mies on täysin mutkalla ku peilistä kattoo mutta oikenee seuraavaan päivään.voiko takareidet aiheuttaa tälläistä,en oikeen usko,että mitään on rikki ku ei oo tullu loukattuakaan mitää.

Itsellä on ollut samaa vaivaa. Mitään ei ole rikki, mutta lihakset veti niin pahasti jumiin, että oli kyykky ja mave tekemättä jonkin aikaa. Paras apu vaivaan oli putkirullaus monta kertaa viikossa, erityisesti keskittyen pakaran yläosaan ja takareisiin. Tähän päälle kunnon venyttelyt riittävän usein, vielä niin, että nimenomaan keskittyy siihen huonommin venyvään puoleen. Tämä auttoi itselle, vieläkin välillä selkä jumissa, mutta aina sen saa aukeamaan kunnon lihashuollolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä on ollut samaa vaivaa. Mitään ei ole rikki, mutta lihakset veti niin pahasti jumiin, että oli kyykky ja mave tekemättä jonkin aikaa. Paras apu vaivaan oli putkirullaus monta kertaa viikossa, erityisesti keskittyen pakaran yläosaan ja takareisiin. Tähän päälle kunnon venyttelyt riittävän usein, vielä niin, että nimenomaan keskittyy siihen huonommin venyvään puoleen. Tämä auttoi itselle, vieläkin välillä selkä jumissa, mutta aina sen saa aukeamaan kunnon lihashuollolla.
Ite jouduin tänään käymään hakeen lääkkeet ku ei oo 2-päivään saanu sukkia jalkaan ja koko mies on ihan vitun vinossa,myös fysioterapeutti katto,vasen puoli on ihan tiukkana takareisi,pakara akselilla ja myös hartiaseutu on lukossa vasemmalta.rentouttavat läkkeet auttaa pääseen edes vähän suorempaan,ens viikolla tutkitaan tarkemmin ja yritetään saada jumeja auki.Ja juuri niinku JTO sanoi toispuoleisesta tekemisestä ,niin siinä on käyny,mutta en osannut pitää mitenkään vakavana että niska on vähä jumiss ja pää vinossa,mutta todellisuudessa koko ruoto on ollu vinossa ja kyykky on rasittanut selkää kovasti.

Viimeksi muokattu:
Moro! Oon 6kk treenannut ja alkanut nostot sujumaan. Tai lähinnä penkki siis, joka huitoo 95kg x5 ja kyykky oli tänään 102,5 kg x5. Haluaisin vaan tietää, että onko kyykkytekniikka kunnossa. Teen tällä hetkellä 5x5 kaksi kertaa viikossa, ja koitan joka kerta nostaa 2,5kg.

Miten mun pitää jatkossa alkaa kehittämään tulosta kun ei voikaan lisätä niin usein? Haluan siis nostaa mahdollisimman paljon rautaa, ja tavoitteena tällä hetkellä on 110kg 5x5, toivottavasti 140kg x5 vuoden loppuun.

Alla videot:

Moro! Oon 6kk treenannut ja alkanut nostot sujumaan. Tai lähinnä penkki siis, joka huitoo 95kg x5 ja kyykky oli tänään 102,5 kg x5. Haluaisin vaan tietää, että onko kyykkytekniikka kunnossa. Teen tällä hetkellä 5x5 kaksi kertaa viikossa, ja koitan joka kerta nostaa 2,5kg.

Miten mun pitää jatkossa alkaa kehittämään tulosta kun ei voikaan lisätä niin usein? Haluan siis nostaa mahdollisimman paljon rautaa, ja tavoitteena tällä hetkellä on 110kg 5x5, toivottavasti 140kg x5 vuoden loppuun.

Alla videot:

Ihan ok. Kengät kannattaa laittaa vaihtoon, vaihtoehtoina tasapohjaiset ilman kompressoituvaa pohjaa (esim. converse), sukkasiltaan tai sitten painonnostokengät.

Vähän istut taakse tuossa alussa. Jos nilkoissa riittää liikkuvuus niin työntäisin enemmän polvia eteen, niin ei tarvitsisi istua noin taakse. Lisäksi ala-asennossa yrittäisin pitää polvet edessä mahdollisimman pitkään, mikä rajoittaisi niiden taakse ampumista alhaalta.

Samaa mieltä kengistä, jalkaterän asento elää todella paljon. Kannattaa myös ehkä hieman pitää katsetta ylempänä, ei näytä kovinkaan kivalta tuo niskan asento

Ihan ok. Kengät kannattaa laittaa vaihtoon, vaihtoehtoina tasapohjaiset ilman kompressoituvaa pohjaa (esim. converse), sukkasiltaan tai sitten painonnostokengät.

Vähän istut taakse tuossa alussa. Jos nilkoissa riittää liikkuvuus niin työntäisin enemmän polvia eteen, niin ei tarvitsisi istua noin taakse. Lisäksi ala-asennossa yrittäisin pitää polvet edessä mahdollisimman pitkään, mikä rajoittaisi niiden taakse ampumista alhaalta.

Samaa mieltä kengistä, jalkaterän asento elää todella paljon. Kannattaa myös ehkä hieman pitää katsetta ylempänä, ei näytä kovinkaan kivalta tuo niskan asento

Ok, converseja ei löydy niin taidan koittaa sukkasiltaan enskerralla. OnlyMe, eli siis kun liike lähtee molemmat lantio ja polvet lähtee samanaikaisesti liikkeelle vai? Hmm, siitä taitaa varmaan johtua toi varpaidenkin nousu tossa toiston alussa.. (jotain tasapaino häikkää vissiin) Ja mitä tarkoitat pitää polvet edessä, eli siis puskea liikettä ylös enemmän lantiosta?

Risee, ok, pitää ottaa joku keskittymispiste kauempaa.

Kiitos neuvoista!

Kannattaa myös ehkä hieman pitää katsetta ylempänä, ei näytä kovinkaan kivalta tuo niskan asento
Samaan kiinnitin huomiota, pää vaan neutraalisti, katse suoraan eteenpäin. Kyykyt näytti ihan hyvältä muuten.

Varmistusraudat oli aika matalalla, itse säätäisin ne kyykyn syvyyden mukaan niin että tangon voisi tarvittaessa vaan jättää rautoihin ilman selästä dumppailua jos ei pohjasta nouse.

Mun mielestä tossa nimenomaan on kaularanka luonnollisesti selkärangan jatkeena.
Jos yläselkä on tuollaisessa asennossa ja katselet katonrajaan niin ei tule kuin niska ja hartiat kipeäksi?

Mun mielestä tossa nimenomaan on kaularanka luonnollisesti selkärangan jatkeena.
Jos yläselkä on tuollaisessa asennossa ja katselet katonrajaan niin ei tule kuin niska ja hartiat kipeäksi?
Samaa mieltä siitä, että eteenpäin/ylöspäin jos katsoo niin niska jännittyy. Luonnollisin asento olisi jos katse suuntautuisi hieman vaakatasoa alemmas. Mutta c'moon, kaverin katse on nyt melkein varpaita kohti. (esim. alempi video 0.30s kohdasta näkee hyvin)

Samaa mieltä siitä, että eteenpäin/ylöspäin jos katsoo niin niska jännittyy. Luonnollisin asento olisi jos katse suuntautuisi hieman vaakatasoa alemmas. Mutta c'moon, kaverin katse on nyt melkein varpaita kohti. (esim. alempi video 0.30s kohdasta näkee hyvin)

Mun mielestä koko yläselkä oli niin pyöristynyt ettei olisi ollut niin paha?
Tärkeintähän tossa olisi kai tietää et minkälaisia jännitteitä tulee.
Voihan sitä kokeilla korjata mutta jos tuntuu hyvältä ja tasapaino pysyy hyvin niin ei ehkä kuitenkaan kovin paha juttu?

Pääasiassa tosiaan näkee niitä että jo yläasennossa katsotaan kattoon ja sitten alasmennessä koetetaan vaan kohottaa katsetta lisää ja lisää...

Mun mielestä koko yläselkä oli niin pyöristynyt ettei olisi ollut niin paha?
Tärkeintähän tossa olisi kai tietää et minkälaisia jännitteitä tulee.
Voihan sitä kokeilla korjata mutta jos tuntuu hyvältä ja tasapaino pysyy hyvin niin ei ehkä kuitenkaan kovin paha juttu?

Pääasiassa tosiaan näkee niitä että jo yläasennossa katsotaan kattoon ja sitten alasmennessä koetetaan vaan kohottaa katsetta lisää ja lisää...
Kukaan ei ole tässä kehottanut katsomaan kattoon vaan pää suunnilleen normaalissa neutraalissa asennossa, tuossa oli alkuasennossa jo leuka melkein kiinni rinnassa mikä ei nyt hyvä ainakaan ole. Neutraali tarkoittaa tietty sitä että kyykyn ala/keskiasennossa katse on sitten enemmän lattiaa kohti koska selkäkään ei ole silloin pystysuorassa.

Pään asentoon liittyen tokassa videossa n. 0:40 on mielenkiintoinen kohta, toisto on vähällä jäädä n. puoliväliin mutta nostaja kohottaa siinä kohtaa päänsä ylös ja simsalabim nousee jumikohdasta. Sattumaa?

... mielenkiintoinen kohta, toisto on vähällä jäädä n. puoliväliin mutta nostaja kohottaa siinä kohtaa päänsä ylös ja simsalabim nousee jumikohdasta. Sattumaa?
Aika yleistä et kyykky meinaa nyykähtää eteen niin niskaa vääntämällä korjataan sitä.

Ja kyllä. Tällainen on se toinen ääripää. Sitä toista näkee useammin. Epäilisin tämän videolla esiintyvän olevan harmittomampaa mutta tiedä häntä sitten.

Aika yleistä et kyykky meinaa nyykähtää eteen niin niskaa vääntämällä korjataan sitä.

Ja kyllä. Tällainen on se toinen ääripää. Sitä toista näkee useammin. Epäilisin tämän videolla esiintyvän olevan harmittomampaa mutta tiedä häntä sitten.

Asiallista keskustelua, paljon hyviä pointteja. Oon vasta ihan lähiaikoina oppinut kyykkäämään ”lähes” oikeella tekniikalla. Aikasemmin ollut tosiaan pää neutraalissa asennossa ja seurannut selkärankaa. Nyt on tullut niin paljon muutoksia kyykkyyn, että on vaikea hahmottaa noston aikana mikä on oikein ja mikä ei.

Onneks otin videon, tästä on parempi jatkaa.

Ok, converseja ei löydy niin taidan koittaa sukkasiltaan enskerralla. OnlyMe, eli siis kun liike lähtee molemmat lantio ja polvet lähtee samanaikaisesti liikkeelle vai? Hmm, siitä taitaa varmaan johtua toi varpaidenkin nousu tossa toiston alussa.. (jotain tasapaino häikkää vissiin) Ja mitä tarkoitat pitää polvet edessä, eli siis puskea liikettä ylös enemmän lantiosta.

Lonkan ja polvien on hyvä lähteä yhtä aikaa liikkeelle, mutta mun silmään lähdet alusta heti istumaan lonkalla taakse. Voisit antaa polvien mennä heti alusta eteenpäin ja 'istua' siihen mihin se kroppa tällöin asettuu.

Tuolla polvien edessä pitämisellä tarkoitin sitä, että kun polvet ovat ala-asennossa tuolla edessä, niin pyrkisit ylös lähtiessä pitämään ne siellä. Näät itsekin, että kun lähdet ylöspäin, niin polvet ampuvat heti taaksepäin. Tällä voisi sitä eliminoida.

Lähde liikkeelle vaikka kengistä ja pään asennosta ja koita olla istumatta taakse heti alusta. Sitten voit vertailla onko tullut parannusta. Liian monta juttua jos yrittää kerralla muuttaa niin ei siitä tule mitään.

Alla videot:

Ensinnäkin kengät vaihtoon: painonnosto- tai muut tukevapohjaiset kengät käyttöön. Lenkkarit on liian epästabiilit.

Sitten otapa vähän painoa pois ja pyri vakioimaan tekniikka. Tanko pitää liikkua kuin kiskoilla, suoraan ylös-alas. Nyt ylösnoustessa alkaa kaatua eteen, jonka sitten korjaat "jullena" eli selänojennuksella "tunkkaamalla" noston aikana. Eli takareisiin, pakaroihin ym lonkanojentajiin tarvitaan lisää jerkkua ja selkään lisää pitoa; voi olla myös tiedostamaton juttu eli et huomaa aktivoida noita. Muuten ihan hyviä kyykkyjä kyllä, hyvä alku. Pistät vaan tuon tangon linjan kuntoon niin se on siinä!

Kun otsikko on kyykky ja mavekyssäreitä niin heiteteenpä kysymys ilmoille:
Kuinka moni on tehnyt valakyykkyä ja mitä pitänyt siitä ja onko kokenut mahdollisesti jotain hyötyä?

Samat huomiot tuosta pään asennosta sellaisella kommentilla, että onko löytynyt oikea paikka tangolle selästä? Joskus näkee sellaista, että tanko ei ole oikein kunnolla selässä jolloin sitä passaillaan yläselän pyöristymisellä. Ylävartalo sulla on kuitenkin aika hyvin pystyssä, mutta yläselkä tiukempaan pakettiin, pää pystyyn ja rintakehää auki.

Kuinka moni on tehnyt valakyykkyä ja mitä pitänyt siitä ja onko kokenut mahdollisesti jotain hyötyä?

Olen lämmittelynä tehnyt ja siinä se toimi minusta kivasti. Liikerata on aika pitkä jalkojen osalta ja lämmittää keskikropan lihaksia. Olkapäiden takia olen joutunut jättämään liikkeen pois, mutta valakyykky ei niitä hajottanut. Jalkojen harjoitusvaste taas jää mulla valakyykyssä vajaaksi, koska en saa suorille käsille riittävää rautamäärää.

Voimailuun lämppäri liikkeenä ja kropan toimivuuden mittarina. Tuskin auttaa mitenkään suoraan isomman raudan nostoihin, mutta näkisin niin että jos tuo ei suju niin olisi syytä fiksata paikat siihen kuntoon että sujuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom