Kyykky- ja mavekyssäreitä

tänkin suhteen sit se tavoite hieman eri esim voimanostajalla ja pituushyppääjällä. voimailijan kannattaa kokeilla aika syvääki lähtöö jalatki jollain korokkeella. loppuojennus on tärkee, muttei senkää yli tarvi mennä.

Mutta siis eikös näissä molemmissa liikkeissä ole tarkoitus ole stimuloida sitä ojennuksen loppuosaa? Silloin kun itse tein hip thrustia niin huomasin, että se liikkeen loppu vaikeutuu tosi nopeasti, kun rautaa tulee lisää. Ja lähestulkoon kaikilla noista, joiden näkee tekevän kyseisiä liikkeitä isoilla painoilla, lonkka jää selvästi koukkuun yläasennossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo jos ajatellaan että 180° ois se loppuasento lonkas, kyllä se sinne huitteille pitäs yrittää. tosin voimanostajan vedossa ja kyykyssä se vipa 10° harvemmin on se pahin. semmonenki kyl jengissä on nytkin.

^ No siis lantio nousee ennen painoja ja selkä pyöristyy. Mitä muuta tuohon nyt voi sanoa. Pienemmillä painoilla kurinalaista tekniikkatreeniä, ehkä stoppeja vähän lattian jälkeen yms. ja tietty voimaa reisiin. Yks vaihtoehto toki on, että vedät suosiolla suoremmin jaloin, kun ne tossakin vähän suoristuu ennen noston alkamista.

Se mitä tuolla "tanko irti sääristä" on varmaan haettu, on se tangon paikka ennen nostoa, kun seisot tangon edessä. Noston alkaessa sääret ovat kyllä kiinni tangossa. En tiedä, miten itse olit asian ymmärtänyt, mutta ajattelin vain mainita. Suosittelen, että otat jokaisen toiston kunnon kuoletuksella maasta ja haet sen kunnollisen aloitusasennon. Noin kuten nyt teit saa kyllä enemmän toistoja tehtyä, mutta aika paljon variaatiota tulee tohon tekniikkaan. Lisäksi ei niitä ykkösiäkään aloiteta yläasennosta.

Ja kuten edellä mainittu niin persaus ampuu ylös ja selkä pyöristelee välillä.

samat viat edelleen niinku muutkin tossa piipitti. varsin huonolta näyttää se suunnanvaihto nimenomaan noissa touch and go toistoissa. selkä keikahtaa eteen ja alaselkä pyöree. jälkimmäinen on selkeen kriittinen virhe.

sun ongelma teknisesti on se eka 20cm, joten kannattaa panostaa siihen. eli joka toisto omanaan. lonkan ja polven tulis ojentua yhtäaikaa lähes poikkeuksetta. tolla sun tyylillä ne takareidetki saa enempi jumiin.

Joo, komppaan edellisiä.
2:45 alkavassa sarjassa koko selkä näyttää pahalta.

A) Mites kengät. Joo, prot vetää sukkasilleen mutta ite tykkään kengistä.
Nykyään vielä painonnostokengillä.

B) Mä en tajua noita sääntöjä et missä kohtaa pitää seistä jne. Saahan sen tangon rullattua sääriin kiinni aloitukseen kuitenkin. Tai jos seisoo liian lähellä niin pyöriihän se kauemmaksi?

C) Tukka pitäis blondata tai ihan valkaista.
Ite pitäisin sellasta mutta pälvikalju katkaisee irokeesin ikävästi...

A-kohtaan: en näkis, että kengät tois mitään lisää tohon mavetteluun vai miten itse ajattelit?

B-kohtaan: lähinnä siinä on kai tarkoitus antaa yleispätevä neuvo, miten päästää suhteellisen hyvään aloitusasentoon (sääret pari senttiä irti tangosta ja viedään sääret kiinni tankoon alas mennessä). Tottahan se on, että optimaalinen aloitusasento ei kaikille ole sama, mutta sen optimin löytää sitten kokemuksen myötä. Tosta on usein hyvä lähteä liikkeelle.

kyllä se sääri usein on kiinni tangossa alotuksessa, mutta ei se oo se kriittisin vaihe. suna mä tekisin kaikki sarjatki ykkösinä eli ukko ylös ja sit uus toisto. opit paremmin.

kyllä se 200 vielä tolla formilla nousee toki, mutta kyse on enempi terveydestä ja sit isommista raudoista. aikaa myöten se voima vaan ei tuu riittämään ja voishan se olla kivaa pystyä käveleenki vanhempana.

eli: sarjan kriteeriksi alaselän asento ja yhtäaikanen ojennus polvessa ja lonkassa. sarja loppuu ku ei mee oikein. mieluummin 6x4 pari toistoa varaa kuin yks kaks sarjaa toistomaksimiin. kyllä ne raudat sieltä nopeesti kehittyy ku laitat noi kuntoon.

preppauksilla en nää kummempaa merkitystä jos tangon lähtiessä kaikki jo murenee. alkuasento on pääasiassa ok ja toisin ku kyykyssä, vedossa voi paine olla lähes kantapäällä. varsinki jos on ton selän keikkumisen kans ongelmaa.

Aiempa tapa siis, jolla tehny, jossa ainaki toi selkä pysyy kuosissa, on suorajalkasempi, ja tanko suorastaan raatelee sääriä, ihan jo alotusasennossa. Oon omalla logiikallani ajatellu, et tuolleen ite selkään kohdistuis kaikista vähiten vääntöä. Tuntunu muutenki vahvemmalta asennolta noin
Miksi muutos jos aiempi tapa oli mielestäsi parempi? Näistä mulla pitkälti samoja ajatuksia kuin muillakin + noissa oli aika paljon vaihtelua tekniikassa jopa saman sarjan toistojen välillä, jos katsoo millä tahdilla polvet/lantio ojentuu.

Jos tuntuu että liikkuvuus ei oikein riitä perinteiseen maveen niin siirtyminen trapbarin/hexbarin käyttöön (jos sellainen salilta löytyy) mavessa voisi olla pitkässä juoksussa terveellisempi vaihtoehto selän kannalta...

P.S. Puhelin videoita kuvattaessa vaakatasoon, pliis!:mad::)

Onko muilla joskus lähtenyt kyykkytulokset yhtäkkiä laskuun ja/tai liikkeestä on vaan yllättäen tullut raskas ja vähän epämukava? Nimittäin minulla on mielestäni näin käynyt, enkä keksi sille mitään järkevää syytä. Uskoakseni en ole muuttanut tekniikkaa, enkä syvyyttä. Annetaan lukujen puhua puolestaan. Olin Greyskullin ohjelmalla viime heinäkuun lopusta alkaen ja siinä päädyin lopulta syyskuun alussa saamaan viisi toistoa 137,5 kilolla. Tämän jälkeen tekniikka alkoi hajoilla, joten tiputin painoja 10 prossaa. Lokakuun lopussa aloitin Wendlerin 5/3/1:n. Jos tuijottaa matemaattisesti laskettua kyykkymaksimia, parhaan tulokseni tein ekassa syklissä 6.11.: 12 toistoa 112,5 kilolla. Käyttämäni excel-taulukko ilmoitti tuolloin, että maksimi voisi olla reilu 162 kiloa. Marraskuun 27. päivänä kyykky meni vielä kivasti, 10 toistoa @ 115 kiloa (teoreettinen maksimi 153 kiloa), mutta sitten tapahtui jotain. Seuraavalla viikolla sain viisi toistoa 122,5 kilolla ja tuntui todella raskaalta. Teoreettinen maksimi tippui 137 kiloon. Siellä tai hiukan alle 140 kilossa se pyöri pitkään. Esim. tammikuun 8. päivänä tein tiukan ykkösen 137,5 kilolla. Viikko takaperin onneksi nousi 132,5 kiloa viisi kertaa, mutta sekin on huonompi kuin syyskuun tulos. Mitä ihmettä tuossa marras-joulukuun vaihteessa tapahtui?

Kuten sanoin, en ole pahemmin sairastellut, eikä muitakaan muutoksia ole. Kreatiinia käytin 60 päivän ajan niin, että kuuri päättyi 10.10. Voisiko olla, että sillä oli niin iso vaikutus kyykkyihini? Nyt aloin taas käyttää sitä viikko sitten, joten vielä on liian aikaista sanoa mitään tästä uudesta kuurista. Samaan aikaan kaikki muut tulokset ovat kivasti nousseet. Esim. kesäkuun alussa maastavetomaksimini oli 155 kiloa, viime perjantaina tein niillä painoilla 8 toistoa. Minusta tuo mave-tuloskin kertoo, että kyykky pitäisi olla kovempi.

Edit: No yksi iso muutos tietysti oli eli treeniohjelma. Greyskullilla kyykkäsin kaksi kertaa viikossa, Wendlerillä vain kerran viikossa. Pidän Wendleristä muuten, mutta millähän keinolla tuon kyykyn saisi taas nousuun?

Eiköhän se syy ole juuri se, että kyvykkäät nyt vain kerran viikkoon. Ota toinen kyykky vaan viikkoon mukaan, niin eiköhän se taas ala kulkemaan.

unohda teoreettiset maksimit. ne ei päde noin vaan. liikaa tai liian vähän kuormitusta SULLE. valmisohjelmien ongelma on usein se, että ne ei toimi yksiselitteisesti ja kaikille. paremmin ja yksilöllisemmin suunniteltu ja seurattu ohjelmointi saa mun äänet.

Niin se varmaan sitten on. Sitten vaan herää kysymys, että tykkäisikö kehitys vielä enemmän vaikka kolmesta kerrasta per viikko. No, kokeilemalla sekin selviäisi.

voi tykätä tai sitten ei. omissa valmennettavissa on tällä hetkellä 1-6x vkossa kyykkääviä. kaikki on kiinni siitä treenien suunnittelusta JA jatkuvasta tarkkailusta. sokeasti jos seurataan jotain valmista listaa hyvin harvoin mokomat ennustukset pystyy pitään paikkansa pitkällä aikavälillä.

Eli noi ton videon 140-150kg raudat on semmoset, missä alkaa formi pettää, mut tohon saa silti jtn 50kg lisää viel, ja nousee ylös ihan +- yhtä rumasti, mitä noi pari vikaa sarjaa tossa.

Oot vahvin sillä formilla millä treenaat. Jos formin antaa pettää niin vahvistat vaan huonompaa formia ja opetat itsesi nostamaan paremmin ja tehokkaammin sillä huonommalla formilla.

Sehän tos onki myös, et tehdessä mä en ees tunne, et toi formi pettää noin paljo. Tuntuu aina kaikin puolin hyvältä, ja hyvä jos selkä ees jumissa ikinä treenistä.
Siks tää videointi on ollu mulle varsin tärkeä oppimis työkalu. Mikä sun mielestä noissa vedoissa on pääsyyllinen, ettei skulaa? Onko kyseessä liian heikot etureidet, surkea keskikropan aktivointi ja/tai liian heikko ite core alunperinki, vai vedänkö tolleen, koska voin, eikä tunnu pahalta, enkä tiiä paremmasta :D? Ehkä liian vaikee kysymys vastattavaks tosta noin vaan, mut itehä epäilen kaikkia näitä. Videolla toki vedin hieman eri tyylillä, millä yleensä, mut kyllä toi sama ilmenee mun normi tavallaki monesti, jos ''unohtaa'' jonkun toimivan quen.
Itsellä ehkä vähän samaa vikaa kuin sulla. Maven max on 200kg, mutta jos oikeasti puhtaasti nostan, siitä lähtee 50-70kg pois. Selkä pysyy kyllä suorana vielä 180kg asti ihan hyvin, mutta tekniikka on aina muistuttanut enemmän SJMV:tä. Heikkoutena itsellä kai etureidet, kun ei kyykkyä oikein voi tehdä lonkan takia. Alottelin nyt maastavetoa tekemään niin että tekniikka pysyy kasassa, ja 130kg sai jättää painoksi. Saas nähdä saako tuloksen kehittymään lähellekkään 200 kiloa puhtaalla tekniikalla.

ei selässä tarvi pysyä aisoissa ku se alaselkä. yläselän tuleekin pyöristyä. ei keltään voi 70kg lähteä pelkästään toi korjaamalla. mieluusti noistakin näkis videoo ennen hutkimista.

vaginaattori vetää noin koska pystyy ja ei oo tullu oireita. vielä. en lähtis lyömään vetoa, ettei niitä tulis. siinä vaiheessa sit voi olla myöhäistä korjailla enää mitään.

Onko muilla joskus lähtenyt kyykkytulokset yhtäkkiä laskuun ja/tai liikkeestä on vaan yllättäen tullut raskas ja vähän epämukava? Nimittäin minulla on mielestäni näin käynyt, enkä keksi sille mitään järkevää syytä. Uskoakseni en ole muuttanut tekniikkaa, enkä syvyyttä. Annetaan lukujen puhua puolestaan. Olin Greyskullin ohjelmalla viime heinäkuun lopusta alkaen ja siinä päädyin lopulta syyskuun alussa saamaan viisi toistoa 137,5 kilolla. Tämän jälkeen tekniikka alkoi hajoilla, joten tiputin painoja 10 prossaa. Lokakuun lopussa aloitin Wendlerin 5/3/1:n. Jos tuijottaa matemaattisesti laskettua kyykkymaksimia, parhaan tulokseni tein ekassa syklissä 6.11.: 12 toistoa 112,5 kilolla. Käyttämäni excel-taulukko ilmoitti tuolloin, että maksimi voisi olla reilu 162 kiloa. Marraskuun 27. päivänä kyykky meni vielä kivasti, 10 toistoa @ 115 kiloa (teoreettinen maksimi 153 kiloa), mutta sitten tapahtui jotain. Seuraavalla viikolla sain viisi toistoa 122,5 kilolla ja tuntui todella raskaalta. Teoreettinen maksimi tippui 137 kiloon. Siellä tai hiukan alle 140 kilossa se pyöri pitkään. Esim. tammikuun 8. päivänä tein tiukan ykkösen 137,5 kilolla. Viikko takaperin onneksi nousi 132,5 kiloa viisi kertaa, mutta sekin on huonompi kuin syyskuun tulos. Mitä ihmettä tuossa marras-joulukuun vaihteessa tapahtui?

Kuten sanoin, en ole pahemmin sairastellut, eikä muitakaan muutoksia ole. Kreatiinia käytin 60 päivän ajan niin, että kuuri päättyi 10.10. Voisiko olla, että sillä oli niin iso vaikutus kyykkyihini? Nyt aloin taas käyttää sitä viikko sitten, joten vielä on liian aikaista sanoa mitään tästä uudesta kuurista. Samaan aikaan kaikki muut tulokset ovat kivasti nousseet. Esim. kesäkuun alussa maastavetomaksimini oli 155 kiloa, viime perjantaina tein niillä painoilla 8 toistoa. Minusta tuo mave-tuloskin kertoo, että kyykky pitäisi olla kovempi.

Edit: No yksi iso muutos tietysti oli eli treeniohjelma. Greyskullilla kyykkäsin kaksi kertaa viikossa, Wendlerillä vain kerran viikossa. Pidän Wendleristä muuten, mutta millähän keinolla tuon kyykyn saisi taas nousuun?

Samaa mieltä siitä, että eripituisia sarjoja ei voi vertailla maksimilaskurin kautta ainakaan. Myöskään ihminen ei ole kone eli vireystilan vaihtelut vaikuttavat. Omalla kohdalla vireystila vaikuttaa etenkin noihin sarjoihin. Samaa mieltä myös ohjelman muutoksesta treenin kulkemiseen.

Sitten mieleen tulee myös sellainen seikka, että mahdolliset kireydet ja jumit vaikuttavat aika paljon tuloskuntoon. Mulla varsinkin lantionseudulla on usein kireyksiä, joka vie pois nostosta dynaamisuutta ja pahimmillaan muokkaa jopa nosto(asento)a sen verran epäedullisemmaksi, että rauta painaa ja tekemisestä tulee sellaista väkisin runttaamista, mikä ajaa tietysti asiaa vielä huonompaan suuntaan. Eli miten se lihashuolto?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom