Kyykky- ja mavekyssäreitä

Pohjasta saa kyl vauhtia, vaikka tekiski täyden stopin. Vaikeempi eliminoida venytysrefleksi, ku siel pohjas vaan lihakset virittäytyy jousen lailla, mikä auttaa monesti.
Stoppi ei viritä mitään jousen lailla vaan vähentää aina sitä jousiefektiä. Mitä pidempi stoppi, sitä vähemmän jousiefektiä. Siihen pisteeseen asti tietysti kun koko jousiefekti on kokonaan menetetty.
Koitata sellaista, että laita kämmen pöytää vasten ja nosta toisella kädellä keskisormea ylös pöydän pinnasta ja päästä heti irti. Keskisormi tömähtää aika voimalla takaisin. Koita nyt samaa, mutta pidä keskisormea ylhäällä kymmenen sekuntia ja päästä sitten irti. Ei tömähdä enää.

Se miksi stoppikyykky pohjasta on ehkä helpompaa kuin tavallinen kyykky, johtunee siitä, että harvalla ihan pohjassa on se heikoin alue kyykyssä, vaan se on ennemminkin jossain puolenvälin paikkeilla. Stoppikyykyssä leikitään kuitenkin pienemmillä painoilla kuin tavallisessa kyykyssä, joten se kiihtyy vauhdikkaammin kun sen ensin saa pohjasta liikkeelle ja tulee siksi vauhdikkaammin sticky pointin yli. Sit taas jos se pysäytetään sticky pointiin, niin sen liikkeelle saaminen on hankalampaa.

Ihan vain arvailen vähän senkin takia, että mulla luultavasti vajaampi stoppi on kyllä helpompi kuin syvä. En tee ikinä tavallista stoppikyykkyä, mutta teen kyllä stoppia boksilta. Korkea boksi on paljon helpompi ja siinä saa ottaa kyykkymaksimilla kolmosen. Eikä sekään ole kuin 5 cm korkeampi kuin "kisakyykky".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No moni treenaa aivan varmasti ihan 100% egoilu mielessä tietyllä tavalla. Ei kaikki, eikä suurin osa toivon mukaan, mut moni.
suurin osa noist sun esimerkeistä nimenomaan palvelee jtn tavotetta, ni toimii. Vaikka toi rasituksen pysyminen jollain lihaksel onki mun mielestä 99% paskaa. Ihan sama vaik ite Ronnie Coleman tulis sanoo tähä jtn, tai joku tutkimus kertois, et kyykyssä ku kyykätään 89,47875 asteeseen, ni etureisi työskentelee eniten yms. Kylhän se varmaan TUNTUU enemmän siin lihakses, mut ihan ku jollain syvemmil kyykyil ei sais ihan samantasosta kehitystä, vaikka siin enemmän muit lihaksii käytettäiski. Tom Platz tulee mieleen, vaikka bodari oliki & varmaan ois lihasten eristäminen ollu olennaista jonkun mielest. En väitä tässä nyt vielkään sit, et syväkyykky on jumalan tahto. Kyseessä esimerkki vaan.

Jos kokee jtn liikettä tietyl tapaa tehden, et siit jtn hyötyy, ni mikäs siinä. Mä oon myös noit selkeesti vajaita dippejä kokeillu, mut ei esim. tosiaan kehittäny työntövoimaa nimekskään, verrattuna syvempiin. Jos sulla kehittää, & pysyy paikat kunnossa, ni jatka ihmeessä tietty.
Riippunee, miten määrittelee ''vajaan''. Onko dipin liikerata 5cm vai 20? Ero on huomattava. Jos ite cheattaan jossain liikkeessä(just soudut, kohautukset, leuat lisäreil pääasiassa), ni mulle se on ainaki tärkeetä siinä, et mä en pysty käyttää jtn tähtitieteellisesti suurempia painoja. Eli jos leuoissa kippaan vähäsen, ja saan sillä vaikka 5kg enemmän vedettyä tai pari toistoa, ni ei oo maailman loppu, vaan kehittää varmasti, & tiedän kykeneväni saman tasosiin painoihin puhtaammallaki tyylil. Kokeiltu on toki. Sen sijaan jos nyt tekisin vajaita kyykkyjä, missä saisin useampia kymmeniä kiloja enemmän tankoon, ni en pitäis asiasta, koska mulla tohon sisältyis jo potentiaalisia vaaroja. Jossei mitään äkillistä kuolemisen riskiä :D, ni vähintään se, et polvet ei tykkäis pidemmä päälle. Varmaa voi tehä menestyksekkäästiki, mut ei oo mun juttu. Souduissa, kohautuksis, & leuois tyyliin riskit olemattomat, ja sopii noihin liikkeisiin tosi hyvin IMO. Noissaki liikerata kyl mahollisimman täys, mut käytetää sit vähän vauhtia apuna.

Mä treenaan ite voimaa. Bodailu sun muu kiinnostaa vähemmän, ku kiviä. Tai Suorituskykyä niin sanotusti haen, koska saan siitä henk. koht kiksit. Haluun kyetä tiettyihin asioihin fyysisesti, enkä vaan leikkiä kykeneväni. Treenin pitää korreloida ihan perus arkeen & muihin harrastuksii mulla. Kaikkeen tekemiseen. Eli tietty raja itellä on, kuinka paljo se treeni perustuu cheatin määrälle. En silti oo todellakaan mikää formnazi, vaikka joku ehkä voi näin käsittää. Kaikkee muuta. Egon treenaus ei vaa kuulu omiin tavotteisiin, koska hyödytöntä. Nii ja jos tykkää cheatata reilusti, ni kehitystäki hankalampi mitata, ellet tee sillä tavalla aina. Vedät 150% painoilla dippii, tai varsinki kyykkäät, mut joku kerta käytki vahingos syvemmällä, ni tulee ylläri.

Sulla on kyllä nuo viestit välillä aikamoisia. Ihan asiaakin seassa, mutta itselleni tulee ehkä pikkuisen sellainen olo että tuo vöyhöttäminen ei vie miestä eteenpäin. Ei kukaan tosissaan treenaava ota kyykyssä _kymmeniä_ kiloja lisää siitä että kyykky on vajaa (poislukien +300kg kyykkääjät), koska kukaan tosissaan treenaava ei tee mitään varttikyykkyjä.

Lisäksi bodausta todellakin palvelee treenin kohdistaminen kohdelihakseen. Ei siksi että esimerkissä käyttämäsi poisjätetty liikerata olisi turha, vaan siksi että jos muu kroppa väsyy kun reisissä riittäisi paukkuja, niin siinä jää kyllä aika paljon mahdollista ärsykettä saamatta. Lisäksi tämä vaatii kyllä monesti aika paljon enemmän päätä kuin joku voimailu, joka ei satu ihan helvetisti. Hassua sinänsä, että vetoat bodaukseen noin ja sitten haukut seuraavassa cheattaamista. Bodauksessa kun tuo cheattaus ja nivelkulmien tuoma hyöty yritetään juurikin poistaa.

Itse ainakin tykkään cheattaamisesta. Siksi vedän sumolla, kyykkään low barina ja penkkaan selkä kaarella. En hyödy tästä mitään, vaan teen sen ainoastaan siksi että voisin käyttää isompia painoja. Saan tästä niitä ns. kiksejä joihin vetosit, joten ymmärrät varmasti miksi ihmiset tekevät niin.

Mitä tarkotat nyt siis venytyksen pitkityksellä? Jos vaan pidempää stoppia, ni kaipa tohon voi vaikuttaa itekki, kuinka paljo sitä energiaa kykenee varastoimaan/oleen kadottamatta? Läsähdät siihen stoppikohtaan(ei tulis mieleen), ni tyylii kaikki katoo välittömästi, tai maltillisemmin laskeudut, ja keskityt kuitenki pitään tiettyä jännitystä yllä, ettei ihan tyhjästä tarvii nykästä.

Hermosto hellittää tahatonta lihasjännitystä kun venytys jatkuu. Varmaan oot joskus venytellyt ja huomannut, että kun jonkin aikaa pitää, taipuu paremmin? Jossain määrin voi kyllä pitää jännitystä yllä keskittymällä, mutta puhuin nyt nimenomaan tuosta refleksistä.

Paljon puhutaa että useasti progressiomalli on liian monotoninen tai lineaarinen niin mikä on riittävä vaihtelu? Onko olemassa jotain nyrkkisääntöä tälle?
Mitkä ois muuten hyviä kirjoja tähän minkä sais esim. amazonista.?

Lue vaikka tota jto:n 3x4-->6x6 ketjua.

On tuota tullu luettua ja sovelletutetusti käytettykkin.

Viimeksi muokattu:
Nii no kuten sanoit, pilkkua viilasit. Vaikken jokaista noita yksityiskohtaa tiennytkään, tai nyt ainakaan miettinyt, ni jousiefektit yms. nyt oli vaan karkeita mielikuvia, jotka tiedän, että tajusit =D. Ei kirjaimellisesti ilmaistu.
Mitä tarkotat nyt siis venytyksen pitkityksellä? Jos vaan pidempää stoppia, ni kaipa tohon voi vaikuttaa itekki, kuinka paljo sitä energiaa kykenee varastoimaan/oleen kadottamatta? Läsähdät siihen stoppikohtaan(ei tulis mieleen), ni tyylii kaikki katoo välittömästi, tai maltillisemmin laskeudut, ja keskityt kuitenki pitään tiettyä jännitystä yllä, ettei ihan tyhjästä tarvii nykästä.

Tuohon liittyen vielä jänne siis varastoi venyessään elastista energiaa ja siitä saadaan nopeissa toistoissa lisää potkua. Kauhean merkittävästi tästä ei taida olla hyötyä kuin akillesjänteen kohdalla, joka on selkeästi vahvin jänne (terve akillesjänne kuulemma kestäisi henkilöauton painon päällään). Mutta tosiaan kyykyssä pohjasta pommittamalla tai vaikkapa pohjeliikkeissä vauhdilla nylkyttämällä akillesjänteen elastinen energia on merkittävä hyöty kun taas pohjassa stoppaamalla tuo jänteeseen varastoitunut energia poistuu lämpönä 2-3 sekunnissa ja sen jälkeen tuo hyöty on eliminoitu. Lihaksen venytyksen alla oleminen on sitten eri asia.

Nyt näkyy, kiitoksia.

Onhan tuo aika hurjaa tekemistä noin nuorelta (ja varmasti lahjakkuutta löytyy), ei siinä mitään. Tosin tuossa näyttää kyllä polvet liikkuvan sisäänpäin noston
aikana jonkin verran ja nosto on tiukka. Mutta, en itse kyllä vielä tuon ikäistä päästäisi tekemään noin kovia treenejä, varsinkaan kovia 3RM sarjoja. Noiden
aika olisi vasta muutamien vuosien päästä vanhempana (eikä missään nimessä mitään nostokilpailuja - näitäkin on ilmeisesti jenkeissä ollut, enkä oikein
kyllä ymmärrä tuota).

Jos kaveri itse on halunnut alkaa nostamaan, niin enpä tiedä - muutamia kovia voimanostajiakin on toki aloitellut treenailemaan n. 11 ikäisenä. Kyllä itse ainakin jarruttelisin
aika lailla ja keskittyisin tekniikan hiomiseen ja pidempiin sarjoihin kevyillä painoilla (sillä tuossa on vielä kasvuiässä, enkä näe syytä mennä koviin nostoihin).
Eli jos siis kaveri on itse, omasta halustaan, halunnut alkaa nostella painoja, niin periaatteessa ok, mutta tuossa tapauksessa olisi mielestäni syytä olla osaava
valmentaja paimentamassa ja katsomassa perään.

Tämä siis taustaa tietämättä ja mitenkään kaveria vähättelemättä.

Lisäilen tähän väliin omia näkemyksiä maastavedon ongelmakohdista ja vetovariaatioista (ja, pahoittelut, hieman paasaamista räkkivedoista).

Muissa threadeissa ja netissä muutoinkin näyttää usein olevan keskustelua räkkivedoista. Itse en ole räkkivetojen kannattaja, koska usein räkkivedot saattavat vahingoittaa tankoa - usein netissäkin olevissa videoissa näkyy, että tanko päästetään lähes vapaapudotusta pinnoille (ei tee hyvää tangolle) ja itse veto tavallaan aloitetaan kampeamalla polvet tangon alle ja vetämällä reisiä pitkin, sillä käytössä on ihan liikaa painoa. Oikein tehtynä räkkiveto pitäisi lähteä samasta asennosta kuin veto tuossa vaiheessa ja tanko pitäisi laskea varovasti pinnoille. Usein näin ei kuitenkaan ole, valitettavasti.

Usein räkkivetoa perustellaan sillä, että vedon heikko kohta on loppuojennusvaiheessa. Omasta mielestä tähän pulmaan räkkiveto ei kuitenkaan ole hyvä ratkaisu, koska tässä tapauksessa tanko lepää pinnoilla ja tangossa oleva paino painaa sitä jo hieman mutkalle, jolloin irrotus on helpompaa, koska tangosta ei tarvitse vetää löysiä pois eivätkä kiekot vastusta liikettä kuten lattialta
vedettäessä.

Oma vaihtoehtoni räkkivetojen sijaan olisi veto pukeilta, jolloin veto vastaa mekaniikaltaan lattialta vetoa. Tämä ei vahingoita tankoa ja siirtovaikutus vetoonkin on parempi. Pukit on helppo tehdä kakkosnelosista ja niitä voi tehdä eri korkuisia.

Omat ehdotukseni yleisimpiin ongelmakohtiin:

1. Yleistä
Ensimmäiseksi tarkistaisin tekniikan - lähteekö nosto lattialta oikeassa asennossa, kiihtyykö nosto ylöspäin mentäessä. Usein ongelmat johtuvat tekniikan pettämisestä, joten tähän
on hyvä keskittyä ensimmäiseksi.

Vedot aina kuoletuksella, ei pompauttamalla lattialta.

2. Loppuojennus on heikko
Tähän käyttäisin seuraavia:
- Pukkiveto (säären puolivälistä tai hieman polven alta) ja teknisesti asento siten kuin se siinä vaiheessa vetoa olisi.
- Paussi-veto: vedä tanko lattialta ja pysäytä ongelmakohtaan 1-3 sekunniksi ja vedä siitä ylös
- 1 1/2 -vedot (joita Sheikon ohjelmissakin käytetään): vedä veto normaalisti ylös, laske polvien alle ja siitä ylös

Em. variaatiot pureutuvat ongelmakohtaan huomattavasti paremmin kuin räkistä veto ja siirtovaikutus on lajinomaisuuden puolesta parempi.

3. Heikko lähtö lattialta
Tähän käyttäisin:
- Paussi-veto ja pysäytys heti irrotuksen jälkeen (mielellään 5 cm lattiasta) 1-3 sekunniksi ja siitä ylös.
- Veto korokkelta: seiso n. 5 - 10 cm korokkeella ja vedä tästä. Tämä pakottaa kiihdyttämään tankoa koko nostomatkan ja itse asiassa auttaa lähdön lisäksi myös loppuojennukseen.

Tässä vielä hyvä Mike Tuchscherer :lta hyvä video paussi-vetoihin liittyen:

View: https://www.youtube.com/watch?v=yNd1GYeXfQU

Vasemman käden puristusvoimat ovat heikot tapaturman jäljiltä. Muut liikkeet onnistuu mainiosti mutta kun lisäsin maven perjantaiksi ohjelmaan taljojen tilalle niin huomasin että 100kg painotkaan pysy enää näpeissä, oikealla kädellä kyllä jaksaisi pitää. Epävarmaa on että tuleeko tuohon käteen koskaan tuon enempää puristusvoimaa. Miten tuota nyt kannattaisi jatkaa tekemään?. Myötäotteella tein, onko ristiotteesta apua jos vain toisen käden puristusvoimat on vajaat?. Remmit oli käytössä nyt viime treeneissä mutta hölmöltä tuntuu tuollaisilla painoilla remmejä käyttää...

Vasemman käden puristusvoimat ovat heikot tapaturman jäljiltä. Muut liikkeet onnistuu mainiosti mutta kun lisäsin maven perjantaiksi ohjelmaan taljojen tilalle niin huomasin että 100kg painotkaan pysy enää näpeissä, oikealla kädellä kyllä jaksaisi pitää. Epävarmaa on että tuleeko tuohon käteen koskaan tuon enempää puristusvoimaa. Miten tuota nyt kannattaisi jatkaa tekemään?. Myötäotteella tein, onko ristiotteesta apua jos vain toisen käden puristusvoimat on vajaat?. Remmit oli käytössä nyt viime treeneissä mutta hölmöltä tuntuu tuollaisilla painoilla remmejä käyttää...

Osaisko tähän joku jotakin sanoa?

Osaisko tähän joku jotakin sanoa?
Miksi remmit tuntuu hölmölle? Sitä vartenhan ne on että pysyy näpeissä kun otevoima ei riitä. Itse käytän hyvillä mielin kevyilläkin painoilla sen jälkeen kun huomaa että ote ei enää riitä ja hyvin on kehittynyt otevoimakin siitä huolimatta. Joktut puristit nyt valittaa että jos ei jaksa nostaa remmeittä niin ei jaksa nostaa mutta ne voi jättää omaan arvoonsa

Alaselälle/perseelle nää reverse hyperit olis varmaan kovii liikkeit, mut omalta salilt ei löydy tälle laitetta. Mähän tietysti koitin improvisoida, koska oon liikettä halunnu kokeilla.
Mitä mieltä? Onko ihan turhaa tälleen? Vastus jää ainaki aika hepposeks, mut ehkä tohon sais jotenki kikkailtuu lisäpainoaki, jos olis mielikuvitusta. Kuvan laatu semi paska, ja windows 10 viel paskempi, ku ei oo ees movie

Vanha postaus mutta vasta huomasin. Kierrä vastuskumi tuolta alta ja toinen pää nilkkojen ympäri. Jo on vastusta eikä tarvitse lisäpainoa.

jos siel on tullu hermoon vammaa, kestää aikansa ku saa vanhat voimatasot takasin. vamman laadusta riippuu miten nopeesti ja kuinka täydellisesti paranee. ei oo aina nopee juttu.

usein ja suht iisiä grippitreeniä on parempi ku kerran pari viikossa paljon kerralla. remmejä ei tietenkää grippitreeneis käytetä, mutta muussa perustreenissä toi käsi ei saa menoa rajottaa. sillon siis remmit kehiin.

kyykkyjä voi tehdä monella tyylillä ja tollasena noi oli ok. ei siellä mitään winkkiä ole. se vipan toiston pohjapomputtelu vaan ei oikein oo perusteltua mitenkään. vedoissa polvi ojentuu aiemmin ku lonkka ja se voi aiheuttaa ongelmia jatkossa isompien rautojen kanssa. kuvaa noi kyykyt ja vedot mieluiten suoraan sivulta.

Vaginaattori: Ihan vaan jos sattuu kiinnostamaan, niin tempausotteessa tanko on suorana seistessä lantion "saranassa" eli hyvän kymmenkunta senttiä ylempänä mitä sulla tossa videolla. Toi sun "tempausote" vois olla suht normiote joillekin, esim. mun sisko on 162cm ja se vetää uloimmat sormet n.2cm merkkien sisällä.

Netistä löytyy kyllä ohjeet tempausotteen leveyteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom