Kyykky- ja mavekyssäreitä

Riippunee luonnollisesti lajista. Tolla 205kg mavettajalla ei riittäis suorituskyky nostaa puhtaammin, kun taas puhtaasti vetäjä aivan varmasti yltää samoihin tuloksiin & yli, jos antaa tekniika hajota.

Ehkä ajattelen asiaa liiaksi kilpailumielessä. Eniten nostanut voittaa ja on sillä perusteella vahvin. Jos "vahvin" häviää hyvän tekniikan takia, ei taktiikka kilpailuteknisesti ole ihan validi. Penkki- ja voimanostokisoja on vyöllä pitkästi toista sataa, enkä ole koskaan todistanut vahvemman hävinneen hyvän tekniikan takia, huonon tekniikan takia kylläkin. Toinen kilpailutilannehavainto on se, että jos "hajonneella" tekniikalla saa enemmän, sitä takuulla käytetään (tai joudutaan käyttämään, koska maksimaalinen nosto voi tekniikan rikkoa) kisassa, pl tilanne, jossa esim. selkä on jo leikattu ja pyritään tietoisesti tekemään puhtaasti, mutta silloin kilpaileminen ei enää liene tarpeellista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä ajattelen asiaa liiaksi kilpailumielessä. Eniten nostanut voittaa ja on sillä perusteella vahvin. Jos "vahvin" häviää hyvän tekniikan takia, ei taktiikka kilpailuteknisesti ole ihan validi. Penkki- ja voimanostokisoja on vyöllä pitkästi toista sataa, enkä ole koskaan todistanut vahvemman hävinneen hyvän tekniikan takia, huonon tekniikan takia kylläkin. Toinen kilpailutilannehavainto on se, että jos "hajonneella" tekniikalla saa enemmän, sitä takuulla käytetään (tai joudutaan käyttämään, koska maksimaalinen nosto voi tekniikan rikkoa) kisassa, pl tilanne, jossa esim. selkä on jo leikattu ja pyritään tietoisesti tekemään puhtaasti, mutta silloin kilpaileminen ei enää liene tarpeellista.

Tää varmaankin on suurinpiirtein se mitä Jto meinas edellisellä sivulla? Eli et uus tilanne lihaksille ja hermostolle, ei välttämättä ole ekalla yrittämällä paras suoritus ikinä siitä painosta.
Mitä penkkimaksemeissa tyypillisesti hajoaa vs. normihyvä tekniikka kun siihen tilanteeseen heitetään? Itellä muistikuva että tärinä lisääntyis. :ROFLMAO:

Voittaa missä? Kilpailussa, vai siinä, kumpi oikeesti kykenee vahvempiin suorituksiin? Mä saan ton parisataa maasta, mut ei varmaan oo mikään kaunis näky. Se joka saa sen mua ''paremmin'' maasta, on mua vahvempi, koska hänen suorituskykynsä, & fyysiset ominaisuudet ovat omiani paremmat. Eli puhutaanko tässä nyt fysiikan näkökulmasta :D? 10/10 kissaselällä mavetus ei kuitenkaa vaadi juuri mitää, ja tohon kykenee ihan kuka tahansa. Tästähän keksii miljoona esimerkkiä: Strict pystäri VS vauhtipunnerrus, selkä vaakatasos cheatti hauis VS puhdas kääntö, vitusti vajaa kyykky VS ATG, Penkki tanko vapaapudottaen, suorastaan lingoten tanko ylös VS kisapenkki. Crossfit perhos leuka VS stricti yms. Onko nää muka mielipiteitä?

Jos puhutaan fysiikan ( eli bodyn ) näkökulmasta, niin mielenkiintoinen esimerkki löytyy youtubesta. En osaa linkata ( sorry ), mutta kannataa tsekata kanava: Natural gallant bodybuilding. Kyseessä on entisen natikka kilpakehonrakentajan kanava, tyypillä on luomubodariksi järjyttävän kova fysiikka ( ainakin omaan silmään ) ja joku 30v treeniä takana. Mutta sitten kun katsoo kaverin treenipätkiä, niin suurinpiirtein jokaisen sarjan jokainen toisto on vajaa. Varsinkin kyykyt eivät ole edes puolikyykkyjä, vaan pikemminkin varttikyykkyjä. Mutta silti hepulla on ihan hullut etureidet. Eli jos katsotaan tämän yksilön treeniä liikeratojen, ja "puhtaan" suoritustekniikan näkökulmasta, niin hommassa ei ole mitään tolkkua, ja se on pelkkää naurettavaa egoilua. Mutta silti miehen tulokset kertovat jotain muuta.

Voisiko olla niin, että se yksilöllisyys merkkaa silti enemmän kuin mikään muu, kun puhutaan tuloksien saamisesta voiman ja lihasmassam suhteen pitkällä aikavälillä? Esim. jos yksi kuvitteellinen henkilö A sattuu omaamaan pitkät kädet ja pitkät sääriluut suhteessa lyhyempiin torsoon ja reisiluihin, ja vielä päälle vahvat nikamat ja tukikudokset, niin ehkä hänelle edullisin mavetus tekniikka on yläselän osalta mallia lähes kissanselkä? Ei siis täysin kroppa mutkalla ja alaselkä tietty tiukkana, mutta tekniikka silti vapaampi, kuin form policen mielestä lain mukaan tulisi sallia. Jos kroppa kestää, niin miksi omia vahvuuksia ei hyödyntäisi maksimaalisissa suorituksissa?

Viimeksi muokattu:
Voittaa missä? Kilpailussa, vai siinä, kumpi oikeesti kykenee vahvempiin suorituksiin?
Ihan missä tahansa. Miten sä voit todistaa, että 200 kg vetäjä kykenee oikeasti parempaan suoritukseen kuin 205 kg vetäjä vaikka tekniikka on ihan eri planeetalta. Onhan se oletettavaa, mutta ei ennätyksiä tehdä oletuksen perusteella. 205 kg vetäjä vetää absoluuttisesti enemmän ja se on ainoa millä on merkitystä.

10/10 kissaselällä mavetus ei kuitenkaa vaadi juuri mitää, ja tohon kykenee ihan kuka tahansa.
Tässä tullaan siihen asiaan, mistä erään OnlyMen kanssa joutuu jostain syystä vääntään. Eli 200 kg kissanselkämave ei ole subjektiivisessa mielessä yhtä kova suoritus kuin 200 kg hyvällä tekniikalla nostettu. Miksi? No koska vähän tekniikasta tinkimällä yleensä nousee enemmän. Jotkut ei vain tätä halua myöntää. Se on ihan eri asia jos tankoon lyödään niin paljon painoa, että koko korttipakka kaatuu. Ei se tekniikan kustannuksella nostaminen äärettömän kauan auta ja joskus saattaa käydä niin, että pienikin nosto vaikka kyykkymaksimiin vie todellakin sen noston varpaille ja koko homma kaatuu siihen. Se on juuri se mistä en jaksanut edes mainita ja joku tietenkin haluaa tarttua juuri siihen. Toisessa tapauksessa taas nostajan takaosasto on niin paljon vahvempi kuin etuosasto, että pieni julletus auttaa nostamaan 10 kg enemmän. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Se mua juuri ahdistaa, että pitäisi aina käydä läpi joka ikinen skenaario, ettei joku pääse sanomaan jotain ja aloittaan jotain täysin turhanpäiväistä väittelyä aiheesta mikä on kenelle tahansa sanomattakin täysin selvä. Mutta silti jonkun on aina pakko. Mikä vittu siinä on?

No siis tietenkään nää asiat ei oo mustavalkosia. En silti ite tiiä yhtäkään nostajaa, joka treenais päin vittua tekniikoilla 100% ajasta, ja kykenis oikeesti koviin suorituksiin. Eri asia, jos hyödyntää noita tehokonsteina, ku perustaa KAIKEN treenin sille. Lihasmassan kasvatus varmaan ei oo niin riippuvainen liikeradoista yms. mut ei todellakaan varttikyykkyjä 30 vuotta tehnyt nostaja, tuu ikinä oleen vahva, ku käydäänki metri syvemmällä. Miks olis, jossei oo sillä liikeradalla ikinä mitään tehnyt? Sen sijaan, se isommalla liikeradalla tehnyt, hyvin suurella todennäkösyydellä saa vaan enemmän, ku lyhennetään liikerataa. Eli voimailussa tol on aika suuri merkitys.

Mun mielest kilpailu on muutenki ihan turhaa paskaa, ni en siitä aiheesta oo järin innostunut. Toki jos jostain ihmeen syystä haluisin kisata(ei sillä, et olisin mitenkää kilpailukykynen), ni kai mä sit hifistelisin nostotekniikan kaa & ja koittaisin repii perseestä mahollisimman monta porsaanreikää, jotta voitan jonkun typerän pokaalin, joka on tärkeempää ku mun oma terveys :D.

Aika paradoksaalista muuten, että puhut täysien liikeratojen tärkeydestä, kun todellisuudessa AINOA tilanne, josaa noita mitataan, on se kilpailu. Tämä on hämännyt itseänikin, kun vähän aikaa sitten tein paljon leukoja, niin usein sarjan vika toisto saattoi olla vajaa. Olin ihan tohkeissani, että voiko tän toiston nyt merkata "onnistuneeksi" treenipäivyriin,vai ei.. Elämä ei ole helppoa.. Mutta sitten taas, leuanvetokisoissa leuan pitää käydä tangon yläpuolella, joten whaat.. Mutta sillä taas ei ole kisoissa ( kai ) niin väliä, miten sen leuan sinne saa. Eli pienellä kipillä ( ei siis mitään crossfittausta ) saadan massa liikkeelle ja eliminoidaan työtä vedon alaosasta. Onko tämä sitten täysi liikerata? Ulkoisesti joo, mutta niinhän se selkärangasta fleksiota saava mavettaja tekee myös "täyden" nostomatkan, ainoastaan nivelkulmat muuttuvat edullisimmiksi.

Koko tämä avutuminen liittyy siihen, että ei oikeasti ole olemassa mitään universaalia, "hyvää" nostotekniikkaa, tai edes "täyttä" liikerataa, joka pätisi jokaisen ihmisen kohdalla, joka tilanteessa. Mä luulen, että todellinen syy näille "puhtaan" liikeradan "standardeille" löytyy ihan muualta, ja se liittyy juuri siihen kilpailemiseen. Varsinkin miehet ovat kilpailuhenkisiä ( eikä siinä ole mitään väärää ), ja jos sitä kilapailuviettiä ei muuten pääse purkamaan, niin se tapahtuu sitten tulosten vertailuna nettifoorumeilla. Tämän takia keskusteluissa nousee aina esille "oikea" nostotekniikka, koska miten muuten niitä tuloksia pystyisi vertaamaan muiden foorumilaisten kanssa, jos ei ole yhteisiä "sääntöjä"?

Toki jos jostain ihmeen syystä haluisin kisata(ei sillä, et olisin mitenkää kilpailukykynen), ni kai mä sit hifistelisin nostotekniikan kaa & ja koittaisin repii perseestä mahollisimman monta porsaanreikää,

Maksimi saavutetaan parhaalla mahdollisella tekniikalla - siihen ainakin mielestäni kannattaa pyrkiä. Porsaanreikien repiminen perseestä ei kuulosta järkevältä taktiikalta. Äärisuorituksessa parhaankin tekniikan "on" joskus joustettava. Kilpailutilanteessa se ei ole suoranaisesti tahdonalaista, vaan tapahtuu, jos on tapahtuakseen. Mikäli kyykyssä keskikroppa pettää ja silti runttaa tangon ylös, on pirullisen vaikeaa pitää "onnistunutta" suoritusta heikkouden merkkinä vain siksi, että jossain ei ollut riittävästi voimaa, mutta toisaalla ko. ongelma kompensoitiin toisaalla.

jotta voitan jonkun typerän pokaalin,

Pöhkö! :) Kilpailuun ei mennä pokaalin takia, vaan pieksemään muita, se on maailman hienoin tunne.

joka on tärkeempää ku mun oma terveys :D.

Terveys on kaikkien tärkein. Ellei ole terveyttä, ei ole kisojakaan.

Tekstistä, ku ei tosiaan äänensävy muunmuassa käy ilmi.

Kyllä sun tekstissä yleensä on äänellä sävy. :)

Eli et uus tilanne lihaksille ja hermostolle, ei välttämättä ole ekalla yrittämällä paras suoritus ikinä siitä painosta.

En tunne ihmisen hermoston tms. toimintaa ollenkaan. Ajattelisin, että maksimisuoritus tutussa, tuhansia toistoja tehdyssä liikkeessä, ei ole uusi suoritus, vaikka olisi kyseessä ennätys. Suorituksen onnistumisen tasoon vaikuttaa myös mentaalipuoli, joskus ja joillakin jopa fyysistä puolta enemmän.

Mitä penkkimaksemeissa tyypillisesti hajoaa vs. normihyvä tekniikka kun siihen tilanteeseen heitetään? Itellä muistikuva että tärinä lisääntyis. :ROFLMAO:

Tärinän oletan liittyvän jollain tavalla hermotukseen, miksei rasitukseen ja palautumiseen jne. Tiedän nostajia, joilla tärinää tulee jo työkuormilla, joillakin en ole nähnyt tärinää koskaan. Maksimaalisessa penkissä optimaalinen nostoasento alkaa rapautua hitusen sieltä, toisen täältä (mikä kenenkin heikoin lenkki on) ja lopputuloksena voi olla vaikkapa väärä laskupaikka rinnalla, minkä seurauksena tanko jää matkalle. Edelleen nosto voi hajota jo ennen nostoa, ellei kuuppa kestä.

Nii ymmärrän kyllä, et se on varman hyvä tunne. En vaan samaistu hirveesti. Ite keskityn mieluummin vaan itteeni, ja saan saman tunteen omista onnistumisista.

Ei moitittavaa.

Silti oon heti kisassa messis, jos joku väittää, etten pysty johonki. Sit vedetää muna huurus, ja todistetaan toinen vääräks, ihan vaan siks, koska päteminen sen jälkeen on hauskaa ;D.

Nyt en ole ihan varma, pitäisikö kuitenkin moittia. :) Viittasit yllä epäloogisuuteen, tässä värekarvani jäävät aihetta nuuhkuttamaan.

Ei välii jos hävii, kuhan anto kaikkensa.

Tää sopii kaikkeen laiffiin.

Porsaanreikinä ihan ekaks tulee mieleen esim. penkkipaita.

Aivan mahtavaa! Lempiaiheeni ja lempikostyymini! (Toivottavasti tästä ei nyt kirpoa väärän tyyppistä vääntöä väärään aiheeseen.)

Ihan sama, mitä kukaan sanoo, ni toi on tupakan jälkeen järjettömin keksintö ikinä.

En röyhyttele, mutta ei mua haittaa, jos joku muu röyhyttelee.

Miksei suoraan nosturi :D?

Eihän se sitten tavallaan enää olisi paitapenkkipunnerrusta. Vähän sama kuin vertaisi polku- ja rata-autoilua, tai jokamiesluokkaa ja formuloita. Ihmisellä on tarve päästä lujempaa. Hyvä polku- tai jokkisautoilija ei välttämättä ollenkaan pärjää formulassa, sitä pitää oikeasti harjoitella, että edes pysyy radalla.

Kisaajia jonkun verran tunnen, ni aika monella se nostoura, & vähän muuki asia alkaa kärsii ennen aikojaan, ku paikat on lopulta siin kunnossa, et vedetään jtn kalliita kipulääkkeitä,

En tunne ketään, joka olisi toimintakyvytön penkkipaidan takia. Jos pilaa terveytensä liialla ahneudella (tai typerällä treenillä), niin se on oma valinta. Joitakin vahinkoja on sattunut, etupäässä tyhmyyden seurausta nekin. (Pitää muistaa, että F1-peli vastaa kaasuun Kuplaa ärhäkämmin, ei kannata olla varomaton, etenkään ei tyhmä.)

Ja näistä mielipidehorinoista voi jälleen palata kyykän ja maastanoston pariin...

Pahoittelen, jos sait sen käsityksen, että takerruin johki yksityiskohtiin ja/tai nussin pilkkua.
Ei se ollut tarkoitettu sulle, vaan eräälle pilkunnussijalle, jonka viestissä jopa mainitsen.

Mutta tähän asiaan mun pointti on se, että kyllä munkin mielestä puhtaalla tekniikalla vedetty 200 kg mavessa on kovempi suoritus kuin kissanselällä vedetty 205, mutta absoluuttisesti se ei sitä ole. Ei mun mielipiteellä ole oikeasti mitään väliä, koska 205 on absoluuttisesti enemmän kuin 200. Ainoastaan tulos on se millä on mitään merkitystä ja kaikki muu on jossittelua, koska mä en voi millään todistaa, että se 200 on kovempi suoritus. Se on ainoastaan pelkkä mielipide.

Tässä teidän tekniikkakeskustelussa unohtuu vähän se, että yksilöllinen, paras tekniikka nostajalle on oikeastaan aika harvoin sama asia kuin se nätti oppikirjatekniikka. Julletus kyykyssä(ei tarkoita painopisteen siirtymistä päkiöille niinkuin joku tuolla antoi ymmärtää!) on voimanostossa ihan fine, jos kyseinen nostaja on voimiltaan ja/tai välityksiltään sellainen, että posterior chain-painotteinen nosto on selvästi vahvempi. Layne Norton hyvä esimerkki. Sama juttu vedoissa. Monelle rangan(yleensä lähinnä yläselkä) pyöristäminen johtaa huomattavasti parempaan irroitusasentoon. Toki terveyttä ajatellen ihan rangan alaosan(S1-L5-L4) pyöristymistä tulisi välttää, mutta jotkut ottaa siinäkin hallitun riskin eivätkä välttämättä koskaan pasko selkäänsä.

Toki pitää erottaa harjoittelu, jossa pyritään puhtaammalla tekniikalla yritetään pitkällä aikavälillä muuttaa nostajan optimaalista tekniikkaa tiettyyn suuntaan niin, että esim. pystympi, etureisipainotteinen kyykky on se jolla nousee eniten rautaa.

Niin ja se joka voimailussa sääntöjen puitteissa nostaa eniten on vahvin, tyylipisteitä ei jaeta.

Ei ookaan. Käsitit nyt aivan väärin mun pointin.
Se nätti 200kg on parempi nosto.

205kg nostaja on vahvempi.

Tajuan täysin mitä tarkoitat. Silti mave ei ehkä hyvä esimerkki.
Vertaa rinnallevetoon. Vaatiihan 100kg raakana ylös enemmän voimaa kuin teknisesti parempi veto?
Teknisesti parempi veto, allemeno jne vaatii taas enemmän muita ominaisuuksia.
Silti, lattiasta rinnalle 100kg, ei tyylipisteitä.
Mun mielestä mavessa on sama juttu.
Ainakin Ano Turtiaiselle oli tuubissa jotain saatanallisia tuloksia imo huonolla tekniikalla.

Mutta kuka menee sanomaan 400kg vetäjälle huonosta tekniikasta?
Tai Michael Johnsonille huonosta juoksutekniikasta?

Mutta esim. Kyykyssä on sit taas eri juttu. Vajaampi on vajaampi.

✌️[edit.]
Niin, voisi tosiaan olla mielenkiintoista jos voimanostossa olisi mäkihypyn tapaan myös tyylipisteet.

Vagin ääni lienee nopeahkoa ja semi kimittävää

Viimeksi muokattu:
Se nätti 200kg on parempi nosto.

205kg nostaja on vahvempi.

Tajuan täysin mitä tarkoitat. Silti mave ei ehkä hyvä esimerkki.
Vertaa rinnallevetoon. Vaatiihan 100kg raakana ylös enemmän voimaa kuin teknisesti parempi veto?
Teknisesti parempi veto, allemeno jne vaatii taas enemmän muita ominaisuuksia.
Silti, lattiasta rinnalle 100kg, ei tyylipisteitä.
Mun mielestä mavessa on sama juttu.
Ainakin Ano Turtiaiselle oli tuubissa jotain saatanallisia tuloksia imo huonolla tekniikalla.

Mä vastaan näihin voima-/tekniikkajuttuihin aina samalla tavalla: voimantuotto on tekniikkalaji.

Mutta esim. Kyykyssä on sit taas eri juttu. Vajaampi on vajaampi.

Ja sit taas syvemmässä kyykyssä nivelkulmien mennessä pieniksi tulee voimakkaampi venytys-supistusrefleksi (eli jumi on tietyssä määrin voimaa) sekä liike pysähtyy alhaalla ihan mekaaniseen esteeseen, kun takareisi osuu pohkeeseen. Ei oo mustavalkosta kyykynkään kanssa.

Sit taas syvemmässä kyykyssä nivelkulmien mennessä pieniksi tulee voimakkaampi venytys-supistusrefleksi (eli jumi on tietyssä määrin voimaa) sekä liike pysähtyy alhaalla ihan mekaaniseen esteeseen, kun takareisi osuu pohkeeseen. Ei oo mustavalkosta kyykynkään kanssa.
Joo. Paitsi että mavessa ja rivessä nostolla on ennalta määritelty alku ja loppukohta. Se miten välimatka taitetaan on lopputuloksen kannalta toissijaista.
Vajaammassa kyykyssä on lyhyempi nostomatka verrattuna syvempään. Ja massan nostaminen vaatii silloin ihan fysiikan lakien mukaankin vähemmän siihen kohdistuvaa voimaa.

Ja mä en ainakaan saa kissanselkä mavella yhtään enempää. Eka loppuu jaloista ruuti ennenkuin selkä taittuu.
Ja pidemmän päälle ainakin. Jos eka 115kg enkka tulee pyöreällä selällä niin tuleeko 230kg ikinä mitenkään...?

Vajaammassa kyykyssä on lyhyempi nostomatka verrattuna syvempään. Ja massan nostaminen vaatii silloin ihan fysiikan lakien mukaankin vähemmän siihen kohdistuvaa voimaa.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin nostomatkalla ja tarvittavalla voimalla ei ole mitään yhteyttä. Työ on se mikä muuttuu, eli kun kappaletta liikutetaan pidemmän matkaa, tehdään enemmän työtä. Käytetty voima vaikuttaa siihen miten nopeasti kappale liikkuu.

Voi pilkku parkaa...

No mun pointti oli lähinnä se, että nostamisessa ei oo kyse pelkästään muutamasta dynamiikan perussuureesta, vaan biomekaniikka on oleellinen osa touhua ja tässä viittaisin vielä Orangin ylempänä mainitsemaan yksilöllisyyteen.

Kukaan tuskin on siitä ainakaa eri mieltä, et yhessäkään liikkeessä cheattaus, tai lyhyempi liikerata olis KOSKAAN vaikeampaa

Mutta entä se syy, miksi huijataan? Jos liikerataa karsimalla, tai pientä heijaria käyttämällä, on mahdollista tehdä enemmän toistoja ja/tai käyttää isompaa painoa, niin mun silmissä se nimenomaan tekee liikkeestä vaikeamman. Aika monta esimerkkiä tulee heti mieleen. Dipissä vajaa liikerata on itselle selkeästi hyödyllisempi: olkapäät eivät kipeydy yhtä pahasti, mutta liike on toisaalta rinnalle ja ojentajille täyttä versiota rankempi, koska vajaa liikerata mahdollistaa isommat painot. Aika win/win mun mielestä. Toinen on jalkaprässi: vajaa liikerata mahdollistaa ( taas ) isommat painot, mutta myös rasitus pysyy paremmin etureisilla ( mihin mä sen prässissä haluan, kyykyt sitten erikseen ), kun kelkkaa ei päästä alas saakka. Käsipainosoudut heijarilla: pystyy käyttämään joku 20kg isompia hantteleita, kuin strictisti, ja yläselkä on ihan tulessa. Ojentajat taljassa: kroppaa käyttämällä taas isommat painot kehiin, jne. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Näitä esimerkkejä yhdistää se, että vajaa liikerata mahdollistaa kaikissa kovemmat painot ja/tai jatkuvan rasituksen kohdelihaksille. Eli voisi melkein sanoa, että huijaamalla näin, liikkeestä tulee kaksinverroin rankempi. Jopa leuoissa kipit ja vajaat toistot ovat auttaneet itseä pääsemään tasanteiden yli. Sama juttu hauiskäännössä, joka tosin on esimerkki liikkeestä, jossa omalla kohdalla fuskusta ei ollut mitään hyötyä. Liike ei mene enää ollenkaan hauikselle, vaan pelkästään olkapäät, forkut ja yläselkä ottavat hittiä. Eli curlingissa fuskaus oli omalla kohdalla tuloksetonta hauiksen kasvun kannalta. Mutta tämä selvisi vain kokeilemalla, jollekin toiselle cheat curl saattaa toimia. Ymmärrän kyllä, miksi maveissa tai kyykyissä ei kannata fuskata, mutta ne ovat kokonaisvaltaisuudessaan sen verran omassa luokassaan, että mistään kohdelihaksen väsyttämisestä ei niiden yhteydessä voi juuri puhua.

Kukaan tuskin on siitä ainakaa eri mieltä, et yhessäkään liikkeessä cheattaus, tai lyhyempi liikerata olis KOSKAAN vaikeampaa.
Liikeiden variaatiot muuttaa asetelmaa. Esim stoppi-kyykyssä aavistuksen vajaaksi jätettynä ja siihen pysäytettynä on vaikeampi kuin aivan pohjille pysäytettynä, tuossa cheattaus on se jos päästää ihan alas jotta voi lepäillä pohkeiden päällä.

Arska itse tais puhua cheattauksesta samaa tyyliin kuin SivariKingi.

Eli huijaamalla heikoimman kohdan yli saadaan myös vahvimmat kohdat treenattua.
Toisaalta nyky bodauksessa puhutaan nimenomaan heikkouksien kehittämisestä niin toi on jääny.

Vaikeempi eliminoida venytysrefleksi, ku siel pohjas vaan lihakset virittäytyy jousen lailla, mikä auttaa monesti.

Täytyypä viilata vielä hieman pilkkua siltäkin varalta, että toisilla on vääriä mielikuvia. Lihas itsessään ei käyttäydy jousen lailla, vaan pidempi venytys tekee siitä mekaanisesti heikomman. Jänteet ym. taas varastoivat energiaa kuten jousi tai kuminauha. Venytysrefleksi on hermoston ominaisuus, joka lisää lihasjännitystä (hermoviestiä) suojellakseen lihasta venytyksessä. Refleksi on äkillisessä venytyksessä voimakkaampi. Tästä päästään seuraavaan.

Kunnon stoppi pohjas on silti myös vaikeempaa, ku ihan perus toisto. Noi 2 on vaan erilailla vaikeempia.

Hermoston venytysrefleksi heikkenee, kun venytystä pitkitetään (tämä vähentää myös jänteiden varastoimaa energiaa). Nopeissa toistoissa tulee taas esiin erilainen hermostollinen vaikeus, joka on koordinaatio. Isolla liikenopeudella tehdyt suoritukset vaativat lihaksilta tarkkaa yhteistyötä ja kuorman kasvaessa tenkiikkavirheet alkavat yleistyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom