Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tyhmä kysymys part 64645 kenties: Pystyykö ihan mistä vaan tangosta, & ihan minkä vaan laisia levyjä käyttämällä ottaan löysät pois mavettaessa? Monilla videoilla näkee, ku porukka ottaa noita ''löysiä pois'', ni koko tanko taipuu selkeesti, vaikkei olis ees paljo rautaa tangos. Kaikki oman salin tangot on erittäin jäykkiä, eikä taivu yhtää mihkään suuntaan, teki niillä kuka tahansa. Joten toi löysien pois otto ei tunnu mitenkään ees maholliselta. Ja oonko käsittäny ihan väärin, vai eikö toi nyt perustu siihen täysin, että noin tehään, koska tangossa & levypainon reiässä voi esiintyä väljyyttä?

Tää on yksityiskohta, mitä en oo ite ikinä juurikaan miettiny liikaa.
Mä luulen kyllä, että se tehdään ihan sen takia, että saadaan kroppaan jo pieni jännitys päälle, niin se tanko irtoaa helpommin ja on vähän turvallisempaakin kuin jos rykäisisi täysillä nollista. Ei sillä ole tangon ja levyjen kanssa mitään tekemistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Komppaan jännitettä ja lisään, että jokainen sentti auttaa varsinaisessa irrotusvaiheessa. Virallinen voimanostotanko tosin kunnolla taipuu oleellisesti vasta, kun kuormaa on enemmän. Tai vähän helpommin tarkoitusta varten tehdyllä pro-tangolla, joka helpottaa irrotusta, mutta saattaa löydä takaisin kesken noston.

Olisi oikeastaan mielenkiintoista saada selville, minkä verran hyvä löysienottaja saa lisäkiloja vetoon, kun tanko olisikin jäykempi.

Ipf-kisoissa käytettävä tanko on jäykkä eikä anna juurikaan periksi maastavedoissa.

Ns. Vetotanko jota "pro" kisoissa käytetään. , joustaa ihan eri tavalla ja helpottaa irrotusta. Toki omasta mielestäni selkäystävällisempi tanko.
N.40kg enemmän saan vedettyä vetotangolla verrattuna ipf-tankoon
Eroja varmasti löytyy, itselläni lattiasta irroitus raskain osuus maastavedossa.

Eroja varmasti löytyy, itselläni lattiasta irroitus raskain osuus maastavedossa.
Kuulostaa hiton paljolta 40kg ero.

Belkinin wrpf vedosta oli ekstrapoloitu tangon taipumaksi 95mm eli tavallaan voisi rinnastaa 10cm blokilta vetoon noilla 400+ raudoilla, tavallisen kuolevaisen raudoilla jäänee sinne 5cm blokin tasolle taipuma.

Ipf-kisoissa käytettävä tanko on jäykkä eikä anna juurikaan periksi maastavedoissa.

Ns. Vetotanko jota "pro" kisoissa käytetään. , joustaa ihan eri tavalla ja helpottaa irrotusta. Toki omasta mielestäni selkäystävällisempi tanko.

Aika hurja ero 40kg. Itse vedin monen vuoden ajan sellaisella täysin sileällä, vähän painonnostotankoa muistuttavalla tangolla. Ei siis varsinainen pn-tanko, mutta luultavasti jousti kuitenkin jonkun verran. Käytin sitä, koska sileä pinta ei vetänyt polvia auki. Sitten kun vaihdoin "oikeaan" mave tankoon, eli normi tankoa pidempi, ja luultavasti myös jäykempi tanko, niin huomasin selkeästi, että rauta "painaa" enemmän, varsinkin polvien alla.

Aika lailla samat tulokset ( silloin, kun vielä tein mavea ) 210kgx5 sileällä tangolla, 215kgx3 mavetangolla. LIsäksi käytin myös niitä pikku kumimattoja, kun vedin tolla joustavammalla tangolla, eli sekin helpotti irrotusta. Mavetangolla ilman kumimattoja. Eli ehkä toi 215kgx3 on sittenkin "parempi" tulos, olosuhteet huomioiden? Muistan vaan, että olin aikoinaan pettynyt kun tuli vaan kolmonen, eikä edes nelosta, saati vitosta. Mutta irrotus on vedossa se raskain osuus, ja jos sitä helpottaa tai vaikeuttaa, niin kaipa se näkyy sarjapainoissakin..

Mä jotenki aina kuvitellu, et toi tangon/painojen väljyyski liittyis asiaan, mut tiiä sit.

Siihen ei ole (kisavälineillä) perustetta. Holkin ja levyssä olevan reiän sallittu välys on huonoimmillaan 3 mm. Edelleen tiivis lukittu pakka estää välyksen vaikutusta. Kisoissa en ole välykseen perustuvaan "kilinään" juurikaan törmännyt. Toisaalta harjoitusvempaimilla tuollaisen teknisen asian optimointi menisi kisoissa hukkaan.

Ehkä eniten tossa ihmetyttää se, ku monissa tutorialeissa sun muissa, missä tosta puhutaan, sanotaan, että toi tanko muka nousis ilmaan jo pelkästää siitä, ku ottaa löysät pois. Esim. Alan Thrallin videossa mielestäni väitettiin näin. Toiki selkeesti tietää, mistä puhuu, ni i'm inclined to believe.
Ei ainakaa mulla nouse senttiäkää, ennen ku lähen vetään. Vaikee uskoo, et 300kg nousis milliäkää ilmaan, ennen ku siihen kohdistaa oikeeta vääntöä.

Koko paino nousee vasta sitten, kun levyt irtoavat lattiasta. Löysien ottaminen (jos tanko taipuu tai painetaan kroppa siihen alkuasennon jännitteeseen, venytetään kädet jne.) voi vaikuttaa irrotuksen "kohtaan" sentin pari (normaalisti) tai sitten letkulla tangolla ja valtavilla malmeilla 5-10 cm. Se alkaa jo varmasti vaikuttamaan, kun pääsee paremmasta asennosta irrottamaan koko taakan. Kisanoston kannalta ajattelen, että jokainen millimetri asennon, kengän, käsiotteen yms. myötä kannattaa hyödyntää, mutta ns. pihvimaailmassa niillä ei ole "mitään" väliä.

Edit: Silti samaan suoritustekniikkaan on perusteltua pyrkiä.

Eli: Onko videon suoritus mielestänne aivan vitun peräsuolesta, ja haaskaanko aikaani? Itse en usko, et on turhaa, ku välillä kokeilee tommosta vaikeempaa settiä. Kuitenki työsarjat pienemmillä yleensä. Teen liikettä lähinnä keskikropalle & siks, et pääsee käyttään leveetä asentoa, jota ei tuu muullon käytettyä. Tossa videolla ei tosin erityisen levee asento, mut levitän silti polvia reippaasti sivuille ja dippaan tolleen väliin. Mun heikkous on muutenki, et yläselkä meinaa pyöristyy maveissa & etukyykyissä. Tää liike tuntuu varteenotettavalta korjaan tota.

Eipä kyllä näe hevon herttasta tuosta videosta, mutta jos pitäis sanoa että peräsuolesta vai ei niin kyllä. Tuolla sä et korjaa mitään yläselkäongelmia. Mutta nuo on niitä kokeiluja ja hyödyllisempi olis varmaan kysyä palaute siitä normitekniikasta kunnon videolla?

.Millä sit korjaisit tota yläselän heikkoutta?

Multa ei kysytty, mutta päden kuitenkin. Yhden käden käsipainosoutu voisi olla aika hyvä veto, jos kyse on oikeasti juuri yläselän feilaamisesta, eikä esim. alaselän, keskivartalon tai jalkojen suhteellisesta heikkoudesta. Mun mielestä noita heikkouksia on aika vaikea diagnosoida, koska ihmisten välisiä eroja on niin paljon, aina raajojen mittasuhteista eri lihasryhmien väliseen hermotukseen saakka, ja kaikkea siltä väliltä.

Yksi hauska huomio: olen itse onnistunut saamaan suhteessa heikkoja käsiä kehittymään tekemällä paljon volyymiä liikkeissä, jotka kohdistuvat voimakkaasti ojentajiin, kuten dippiä. Mutta sitten jos miettii ojentajien roolia, esim. penkissä, niin ne kädet ovat edelleen heikkous. Eli heikon lihasryhmän treenaaminen ei suoraan siirtynyt kehityksenä voimatasoissa toiseen liikkeeseen. Mutta toisaalta voihan sen kuvitella, että prässäämällä voi saada isot reidet, mutta voimat eivät siirry tankokyykkyyn, ja soutamalla sekä leuoilla saada ison selän, mutta ei se välttämättä kehitä mavea, jne.

Tämä liittyy lähinnä tohon kässärisoutuun: liike kehittää kyllä latseja ja yläselkää loistavasti, mutta se ei välttämättä suoraan siirry yläselän parempana staattisena pitona tohon zercher-kyykkyyn. Ehkä enemmänkin isompi lihasmassa mahdollistaa TEORIASSA paremman potentiaalin voimantuoton suhteen pitkän kineettisen ketjun, kuten kyykyn, tapaisissa liikkeissä.

Joo tulee tehtyä kyl ye käe soutuja. Tarkennan vielä siis, että tarkotin nimenomaan ''ylärangan'' heikkoutta, en niinkää välttämättä ite yläselän vetävien lihasten, jotka varmastikkin vaikuttaa myös. Etukyykyssä, käsitykseni mukaan erittäin yleinen heikkous.

Eli sä meinaat tyyliin selänojentajien yläosaa? Itse pystyin etarissakin nojaamaan vähän eteen, kun liikkeen teki faarao-otteella. Epäkkäiden yläosa tosta tuli aina kipeäksi, mutta that's it. Tietty jos ranteet kestäisivät painonnosto tyylin, niin voisi ottaa enemmän ryhtiä ylläpitäviin lihaksiin.

Off topic, tein dippiä ekaa kertaa puoleen vuoteen, ja seuraavana päivänä oli koko keskiselkä domsseissa. Hassua, miten eri liikkeet ottavat ihmisestä riippuen "vääriin" lihaksiin. Tietty periaatteessahan tankopenkissäkin lapojen tulisi olla tiukat, mutta jotenkin mä en vaan saa niitä samalla tavalla jännitykseen penkillä maatessa, vrt. dippi.

Millä sit korjaisit tota yläselän heikkoutta?

En tiedä onko kyse enemmän heikkoidesta vai sun rangasta, näyttää vähän köyryselältä kaiken kaikkiaan videoiden perusteella. Liikettä sinne rintarangan nikamiin vaikka ao. videon keinoin. Liikkuvuus on kuitenkin tosi tärkeä osa voimantuottoa ja oikeaa nostoasentoa, on aika hankala pitää formi painoilla jos pitää omaa kroppaakin vastaan tapella saadakseen asennon kunnolliseksi.

Hyvin tärkeä asia on myös se, että eliminoit tekniikan hajoamisen treeneistä ihan kokonaan. Laatu korkealle ja painot sellaisiksi, ettei asento petä. Jos pettää, sarja loppuu.

Sisälsi liiottelua. Tosi hankalaa kuitenki. Bad habits die hard. Vartin istut vaikka koneella ryhdissä, ni 16 minuutin kohalla kaikki on unohtunu, & roikotat ittees pää pitkällä.
Tai näin mulla. Yks ratkasu olis, ettei käyttäis esim. konetta ollenkaan, mut vaatis sen, et hommaa elämän :D.

Kauko-ohjattava sähköiskupanta niinkuin Simpsoneissa.

ei sitä tankoa kyykätä ylös. takapuoli liian alhaalla saattaa aiheuttaa vedon väärään suuntaan. tossa oli ajoittain hyviäki suorituksia. hieman joskus polvet suoristu liian aikasin ja tanko oli irti kropasta jne. periaatteena kuitenki lonkassa pienempi kulma kuin polvessa. kuvaa suoraan sivulta jatkossa ja lonkan korkeudelta.

@Vaginaattori mun mielestä sun ongelma on ettet osaa irroittaa oikein. Et oikeastaan ollenkaan työnnä tankoa irti reisillä, vaan perse ampuu ylös ja vedät heti takaketjun lihaksilla lähes suorin jaloin. Yrittäisin tossa ehkä vetää paremmin kropan tankoa vasten hyvään asentoon, latsit tiukaksi ja rinnan ulos. Sen jälkeen volyymia sellaisilla painoilla, että perse ei ammu ekana. En sitä sano etteikö tolla sun tyylillä voi kehittyä, mutta ei se mun silmään ihan tehokkaalta näytä.

tossa lähdössä pätee aika hyvin se ikivanha mielikuva "työnnä kantapäät läpi lattiasta". sillon se tulee väkisinki tehtyä oikein. eli keskity siinä lähdössä pelkästään sinne kantapäähän. jos alaselkä on suorassa mitään muuta yleisohjetta harvemmin kaivataan.

saattaa se säärissä sulla olla lähdössä, mutta siel sitä kontaktia ei ees vaadita. mitään säärien raastamista ei kyl tarvi tehdä. kaikki ylimääränen kitka veks. kuten mainittua sun polvet ampuu suoriksi liian aikasin. sulla se kontakti häipyy usein ennen polvee ja loppu menee etupainoisena.

pääasiassa toi lähtö on hätäilyä ja pyrit vetämään sen tangon ylös. liian aikasin siis. maastaveto on siis hieman virheellinen nimi liikkeelle, jos miettii mielikuvia.

tekniikkavirheet näkyy parhaiten tiukoissa sarjoissa tai ykkösissä. opetteluun sopii parhaiten 70-80% raudat ja sarjoihin varaa pari toistoa.

Viimeksi muokattu:
Pyörinyt mielessä että miten varovainen maven kanssa pitäisi olla. Jatkuvasti kuulee ympärillä miten kaikki on hajottaneet selkänsä maastavedolla ja että sitä ei välttämättä kannattaisi tehdä ollenkaan. En ota noita kommentteja kovin tosissani kun katsoo miten huonolla tekniikalla pentti perustreenaaja yleensä vetää mutta joku vaarahan siinä on olemassa jos ajaa selän piippuun.

Onko selän hajoamiset yleensä äkkinäisiä huonosta tekniikasta johtuvia juttuja vai kuluuko selkä ajan kanssa jos ylikuormittaa pitkään. Ei ole vielä itsellä kovat painot kun normaali maven nostin 50->130kg 5 toistolla jonka jälkeen vaihdoin trap bariin että selkä sais välillä levähtää ja olen sen hilannut 80 -> 130 kiloon 2x5 toistolla alkutalven aikana

Kuitenkin monet noviisiohjelmat sanoo että vajaat 2 markkaa tulee kevyesti vuoden treenillä mutta jokainen ihminenhän on yksilö ja itse olin täysin sohvaperuna mitä lihaskuntoon tulee. Normaalilla tangolla mavettaessa 1-2x viikkoon välillä tuntui ettei selkä ole täysin palutunut, erityisesti 120kg paikkeilla ja piti ottaa kevennettyjä viikkoja väliin ettei ala väkisin repimään.

Tällä hetkellä tuo 130 liikkuu suhteellisen kevyesti eikä ota selkään pahasti kun ensimmäistä kertaa sen nostaessa sai vääntää tosissaan eikä tullut peilistä katsottua miten hyvänä tekniikka pysyi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom