Kyykky- ja mavekyssäreitä

@Raid lanneranka pyöreänä. Kokeiles nyt vaikka laittaa se tanko keskelle jalkaterää, pakotat lannerangan suoraksi(pitäisi tuntua kunnon venytys takareisissä), sääret kiinni tankoon ja siitä irrotat etureisillä.
Ei oikene, vaikka vääntäisi väkisin, sillä mulla on melko voimakas lordoosi, eli notkoselkä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oikene, vaikka vääntäisi väkisin, sillä mulla on melko voimakas lordoosi, eli notkoselkä.

Tossa sun lauseessa ei nyt ole kyllä mitään järkeä tai et ole ihan kärryillä termeistä. :cool: Lannerangan voimakas lordoosi on korostunut ekstensio, sun ongelma vedossa on päinvastainen eli se, että irroituksessa lanneranka on fleksiossa eli pyöreänä, vieläpä ihan alhaalta S1-L5-L4 tienoilta, mistä ne välilevyt yleensä paukkuu. Sun pitää siis pakottaa se neutraaliksi. Ei notkolle. Ei pyöreäksi. Neutraali.

Monille on yllätys miten paljon liikkuvuutta perinteinen vetokin vaatii. Yks mitä voi kokeilla on aloittaa vetämällä matalilta pukeilta, esim. 5-10 cm, hyvällä tekniikalla ja sieltä pikkuhiljaa madaltaa lähtöpistettä sitä mukaa, kun homma alkaa sujua.

@Raid

Muistetaan myös se, että tekniikkatreeni ei ole sitä, että tehdään työsarjat entisenlaisilla painolla, mutta "keskitytään tekniikkaan vähän enemmän". Ihan tosissaan jos tuon homman kanssa on, niin selkeen laadullinen meininki eikä hyväksytä huonoja toistoja. Luonnollisesti tekniikan pitäminen määrää myös painot. Käytä kameraa ja ole rehellinen itsellesi.

Jos nyt jotain kikkoja tässä pitää heittää, niin ehkä ottaisin painot räkistä ja tekisin jatkuvassa jännityksessä jotain sarjoja, jotta näkee mihin asti se asento edes pysyy. Eli pystyasento määrää selän asennon, joka pidetään alaslaskussa niin alas kuin pysyy. Sillä voi vähän Orangin ehdottamien pukkienkin korkeutta kartoittaa. Sä et nimittäin pääse kunnon aloitusasentoon, se on ihan selvä. Itse veikkaan kyllä liikkuvuushommaa, mutta liikkuvuuteen toisaalta myös liittyy kontrolli aika olennaisena osana. Sitä en osaa sanoa, mikä rooli notkoselällä on mahdollisesti keskikropan kontrolliin.

Itsellä kun painot alkaa nousemaan niin tekniikka rumenee ja kun vähintään kerran vuodessa tulee tehtyä perusvoimakausi jonka aloittaa oikeasti pienillä painoilla niin keskittyy pelkästään tekniikkaan kun ei tarvitse keskittyä painon liikkkeelle saamiseen, auttaa kummasti parantamaan tekniikkaa, hetkeksi.
Plussana toki selkeä voimatasojenkin nousu, jota sillä haettukkin.

Otin tänään järkkärin ja jalustan mukaan ja kuvasin jokaisen vedon. Jos vielä riittää intoa, niin kattelkaa ja kommentoikaa. Editoin osan toistoista hidastetuiksi, niin saa paremmin tolkkua. Videolla kevyitä lämppäreitä ja lähes maksimipainot ja kaikkea siltä väliltä.

View: https://youtu.be/Xb0899agVxM

Otin tänään järkkärin ja jalustan mukaan ja kuvasin jokaisen vedon. Jos vielä riittää intoa, niin kattelkaa ja kommentoikaa. Editoin osan toistoista hidastetuiksi, niin saa paremmin tolkkua. Videolla kevyitä lämppäreitä ja lähes maksimipainot ja kaikkea siltä väliltä.

View: https://youtu.be/Xb0899agVxM

ihan hyvältä nuo näyttää. itse tein samallailla mutta PT ohjeisti että säären ois hyvä olla pystymmässä eli asennosta tulee vähän takapainoisempi. tuntui kyllä tuolla uudella tyylillä paremmalta mutta melko pienet painot mullakin on vielä.

Kun seisot ennen nostoa, selkä on notkolla. Kun menet tankoon, alaselkä on tarpeettoman pyöreänä, ja se korostuu painon kasvaessa. Takaa kuvatussa sarjassa "mikään" ei ole suorassa. Hanuri ampuu heti alussa vasemmalle jne (oikea pakara näyttäisi olevan alempana). Olit hidastanut joitain kohtia. Saatko mukaan ruudukon? Silloin näet nuo takakuvan horisontaaliset poikkeamat.

Keskivartaloon vaan vitusti lisää pitoa. Vyö vittuun ennenkun sarjapainot +200kg.

Lähtisin myös opettelemaan alusta tuota lannesaranan liikemallia. Eli opettele kuinka ojentaa lantio ilman minkänlaista liikettä rangassa, käyttämällä vain pakaroita ja takareisiä. Selänojennus 45 & 90 asteen kulmassa -> SJMV/rom. -> perinteinen maastaveto.
Jos asia ei ole hallussa ennen kun alkaa vetämään tangolla maasta niin ikinä ei tuonne voimaa tule kunnolla tarttumaan.

Kun seisot ennen nostoa, selkä on notkolla. Kun menet tankoon, alaselkä on tarpeettoman pyöreänä, ja se korostuu painon kasvaessa. Takaa kuvatussa sarjassa "mikään" ei ole suorassa. Hanuri ampuu heti alussa vasemmalle jne (oikea pakara näyttäisi olevan alempana). Olit hidastanut joitain kohtia. Saatko mukaan ruudukon? Silloin näet nuo takakuvan horisontaaliset poikkeamat.
Saisi kai tuohon jonkinlaisen ruudukon, mutta menee jo mun makuun liian hifistelyksi.

Huomaan itsekin videolta, että kuorman kasvaessa selkä pyöristyy jonkin verran, mutta ei MUN makuun mitenkään hälyttävästi, kai. Ainakaan ei tunnu missään ikävästi. Toki pyöristyy, mutta onko se vaarallista, jos ei tuon pahemmin?

Hyvin huomaa että itselläkin riittää vielä paljon opittavaa :D Olen juuri myös alottanut romanialaiset ja alussa oli vaikeaa saada mitään tuntumaa siihen mutta pikkuhiljaa alkanut paranemaan. Selänojennusta tein ensimmäisinä kuukausina koneella, voisi olla tarpeen kokeilla sitä vapaapaino versiotakin. Jäänyt vähemmälle kun mave ei ole aiheuttanut mitään kipuja selkään.

e: itse en vyötä halua käyttää ihan heti mutta toki sarjapainot on tuotakin pienemmät, 130x5 toistolla atm. otepidon suhteen on ollut ongelmia, teen lämmittelyt & 120 asti nousut myötäotteella ja viimeisen työsarjan remmeillä. ristiote tuntuu vetävän kieroon ja sormilukkoa en ole opetellut, tuskin opettelenkaan kun ajattelen peukaloiden kuluttamisen olevan turhaa. toki kehittymistä on tullut tossakin kun alussa piti vaihtaa ristiotteeseen 90 kilon tietämillä.

Huomaan itsekin videolta, että kuorman kasvaessa selkä pyöristyy jonkin verran, mutta ei MUN makuun mitenkään hälyttävästi, kai. Ainakaan ei tunnu missään ikävästi. Toki pyöristyy, mutta onko se vaarallista, jos ei tuon pahemmin?

Mun mielestä pahempi oli se sivusuuntainen nuljailu ja vinous.

Ei toi selkä mun mielestä suoranaisesti vaaralliselta näytä, mutta itse en haluaisi nostaa noin. Vaarallisuutta ei tiedä etukäteen. Totuus on kuitenkin, että mitä raskaampia rautoja nostat, sitä enemmän selkä pyöristyy. Sitten kun on maksimi, niin etenkin silloin ne riskit muuttuvat todellisemmiksi.

PT ohjeisti että säären ois hyvä olla pystymmässä eli asennosta tulee vähän takapainoisempi.
semmonen pt taas sieltä. mikä ihmeen hinku kaikilla on pakottaa vedosta väkisin suorinjaloinvetoa? ite en ainakaan saa etureisiä mukaan pystysuoralla säärikulmalla,

semmonen pt taas sieltä. mikä ihmeen hinku kaikilla on pakottaa vedosta väkisin suorinjaloinvetoa? ite en ainakaan saa etureisiä mukaan pystysuoralla säärikulmalla,
Tosiaan ei ne pystysuorassa olleet vaan vähän pystymmässä, mikä nyt vielä tuntuu järkevälle. PT:n pätevyydestä en tiedä muuta kuin että on ammattiurheilija ja käynyt jonkun painonnosto-opettaja koulutuksen. Itselle uusi asento tuntui paremmalta, ei välttämättä auta kaikkia. Se vain jotenkin teki koko paketin tiukemmaksi.

Mave on ollut poissa treeneistä jo useamman vuoden ja pitäisi alkaa sitä nyt taas harrastamaan. Syy miksi jäi pois, oli umpisurkea tekniikka ja selän pyöristyminen. Nyt pari kertaa pikkupainoilla yrittänyt tuota selkää saada ruotuun vaan kun ei onnistu sitten millään. Ainut keino miten saan pysymään tuon alaselän täysin suorassa, on vetää persaus melkein maahan asti ja kyykätä painot ylös. Tekniikkavideoita on tullut katseltua, mutta eipä siirry taito omaan tekemiseen. Onko videon vetotavalla välilevyt tuhoon tuomittu jos alan tavoitteellista treeniä tekemään ja jos on, niin mikä avuksi että saan tuon alaselän pysymään suorassa.

Miten ihmeessä aloittelijan tulisi aloittaa maven harjoitteleminen? Pelkällä tyhjällä tangolla? Vertailin eri foorumilaisten aloituspainoja, ja tulin siihen tulokseen, että 50-60 pitäisi mennä helposti. Näin siksi, että muut aloituspainot täsmäsi omiini.
Noh, tankoon aluksi 50kg ja ''harjoittelemaan tekniikkaa''. Veto tuntui kuitenkin niin raskaalta, että kaikki opit tekniikasta katosi päästä savupilven lailla kun yritti puski sitä tankoa ylös. Eihän sen näin pitäisi mennä?

Miten täysin aloittelijan pitäisi siis harjoitella tuota ns. välttämätöntä liikettä? Mitä vastaavia liikkeitä voisi tehdä jos unohtaisi aluksi vapaat painot mutta haluaisi voimaa erityisesti selkään/keskivartaloon?

Aloittelijalta aloittelijalle :D

Lähtisin tosiaan liikkeelle nostokorkeudesta ennemmin kuin painoista. Harjanvarrella pääkohtien kertaus lämpönä ja sarjoihin vaikka pelkällä tangolla, mutta oikesta korkeudesta. Isot kiekot halkasijaltaan muttei painoltaan.

edit. Mahtavasti tulee kännyllä virheitä..

Joo täytyypä malttaa ens kerralla laittaa mahd pienet painot. Ja toi nostokorkeus on kans hyvä pointti, en tullu sitä liiemmin ajateltua siinä.

Voi elämä
Miten ihmeessä aloittelijan tulisi aloittaa maven harjoitteleminen? Pelkällä tyhjällä tangolla? Vertailin eri foorumilaisten aloituspainoja, ja tulin siihen tulokseen, että 50-60 pitäisi mennä helposti. Näin siksi, että muut aloituspainot täsmäsi omiini.
Noh, tankoon aluksi 50kg ja ''harjoittelemaan tekniikkaa''. Veto tuntui kuitenkin niin raskaalta, että kaikki opit tekniikasta katosi päästä savupilven lailla kun yritti puski sitä tankoa ylös. Eihän sen näin pitäisi mennä?

Miten täysin aloittelijan pitäisi siis harjoitella tuota ns. välttämätöntä liikettä? Mitä vastaavia liikkeitä voisi tehdä jos unohtaisi aluksi vapaat painot mutta haluaisi voimaa erityisesti selkään/keskivartaloon?

Joiltain saleiltahan löytyy standarikorkuisia viiden ja kymmenen kilon lätkiä myös, joten niillä voi aloitella. Muussa tapauksessa, jos tuo 50 kiloa on liikaa niin lähtisin hakemaan voimapohjaa ihan suorinjaloin vedoilla, mielellään lattiasta joka toisto stoppaamalla, jos liikkuvuus riittää. Lanneranka on vaan pakotettava suoraksi joka toiston alussa. Kannattaa olla kaveri vahtimassa tai ottaa itse videolle. Tuossa oppii samalla vetämään suoralla selällä eikä tule huonoja tapoja. Teknisestihän tuo on yksinkertaisempi kuin tavallinen veto, kun polvia ei tarvitse koukistella. Yksinkertainen "hip hinge".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom