Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mulla ainakin ekat pari kertaa mave sai selän aika jumiin kun ei ollut saanut mitään rasituista vuosiin, 40kg lähtöpainot. Siitä sitten 5kg ylöspäin per kerta johonkin 90 asti josta olen hilannut puolessa vuodessa 130 kiloon x5. Itse olin ihan rapakunnossa luokkaa en venyttele enkä urheile koskaan joten en usko että 50 kiloa on painona liian suuri, outoa uutta rasitusta vaan kropalle.

Ainoa video millä oppi liikkeen oikein oli alan thrallin 5 step deadlift youtubessa, sitä ei voi oikein tehdä väärin jos tekee kaikki kohdat mitä käsketään. Jalat tangon alle, sääret tuuma irti tangosta, tanko jalkapohjan keskellä. Oteleveys tangosta kiinni samalla leveydellä missä kädet roikkuu normaalisti, työntää sääret kiinni tankoon jolloin perse tipahtaa vähän. työntää rinnan ulos/ylös jolloin selkä suoristuu. polvet sivuille käsiin kiinni ja sitten tanko ylös ilman että taittaa niskat taakse.

Vaikka ei paljoa kokemusta ole itselläkään niin sanoisin että anna alussa kropan aina palautua pari päivää ja tee vaan puhtaalla tekniikalla vähän painoa lisäten. Ei se vaadi mitään erikoista tekniikkatreeniä useapaa viikkoa pelkällä tangolla kunhan homman jujun keksii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
''sääret tuuma irti tangosta, tanko jalkapohjan keskellä.''

Katotaanko toi tanko ''@ middlefoot'' que, yleensä siitä muuten, ku kurotetaan tankoon jalat vielä suorahkoina & selkä suoristamatta? Eli onko ensimmäiset sentit, ku tanko nousee maasta irti sääristä käytännössä? Ja vaikuttaa yksilön rakenne yms. mut tälleen niinku yleistäen?
Tanko on alussa kun laitetaan jalat alle irti säärestä, sitten otetaan selkä pyöreenä tangosta kiinni, sitten työnnetään sääret kiinni tankoon jolloin lantio tippuu samalla vähän, sitten työnnetään rinta ulos jolloin selkä suoristuu ja sitten polvia leveämmälle joka tiukentaa paketin ja sitten vasta tanko irtoaa maasta. Kyllä kai kaikilla pitäs osua sääriin jo ennen nostoa. Tai niin ainakin ton thrallin tutorialin ymmärsin ja hyvin on itsellä toiminut. Katottiin PT:n kanssa läpi myös mave ja ainoa missä se korjasi vähän oli että sääret oli liiankin kaukana tangosta aloittaessa ja siirsin jalkoja ehkä sentin lähemmäs tankoa aloitusasentoon jolloin asento oli vähän pystympi mutta tiukempi.

^ Hyvin erilaisia tuntuu nuo sun kyykyt olevan toisto toistolta kun noita katsoo tarkemmin. Sanotaanko että eroja syntyy viimeisellä 15 sentillä alaspäin mentäessä. Omaan makuuni oli kohtalaisen kova tahti mennä tuonne alas. Voi toki olla että olen itse tottunut menemään toisinaan liiankin hitaasti alas :)

EDIT: Edittiä sen verran että tarkoitin etenkin noita videon alussa tulevia toistoja.

Vagin nostoissa ei minusta ole mitään olennaista vikaa. Korokkeelta veto on aluksi vaikea, ainakin itsellä keskeinen ongelma on puutteellinen liikkuvuus. Tuo liike pitää aloittaa pienehköillä painoilla vaikka normiveto olisi treenattu vahvaksi. Viitattu polvilla alas kyykkääminen vetoon lähdössä on yleisesti hyvä asia, kun kyse ei ole jäykin jaloin vedosta.

Kyykyistä ajattelen, että alas lähtö voisi olla vähän hitaampi kuten edellinen kommentaattorikin sanoi. Silloin tekniikka voisi paremmin myös pysyä vakiona. Tuossa videon kyykyssä tanko on aika ylhäällä, jolloin on luontevaa antaa polvien mennä jalkaterän päälle ns. painonnostokyykyn niskakyykyn tyyliin ja laskeutua jalkojen väliin. Sitten jos jalat on leveällä ja polvet lähtee sivulle, voisi olla parempi hakea tangon paikka vähän alempaa (low bar / voimanostokyykky). En tiedä tavoitteitasi mutta kun selvästi osaat jo nostaa,voisit ehkä harkita myös etukyykyn tekemistä takakyykyn ohessa (esim. viikon toisena jalkapäivänä). Se vahvistaa vedon lähtöön tarvittavaa reisivoimaa myös. Riippuu ihan omasta tuntumasta ja tavoitteista millä tyylillä mitenkin paljon kyykkää. Ns. yleisvoimailussa on mukava pyörittää noita kolmea kyykkyversiota rinnakkain.

Kyykyssä ilman ottaminen keuhkoihin ennen alasmenoa kannattaa kokeilla tehdä kokonaan nenän kautta suu suljettuna. Se voi aika hyvin rajoittaa pyörtymisen tunnetta, kun ilmaa ei tule otettua liikaa ja ilma menee syvemmälle. Ed Coanin vinkki.

Nyt on outo juttu. Muutama päivä sitten menin pitkästä aikaa mavessa tappiin asti. Elikkäs sarjojen jälkeen kokeilin sellaisia romuja mitä en ole aikaisemmin kokeillut. Ykkösen raapasin menemään ja kurkussa tuntui jännää kirvelyä. Sen jälkeen on ollu suolan maku suussa? Onko kellään tietoa mikä hajosi

Nyt on outo juttu. Muutama päivä sitten menin pitkästä aikaa mavessa tappiin asti. Elikkäs sarjojen jälkeen kokeilin sellaisia romuja mitä en ole aikaisemmin kokeillut. Ykkösen raapasin menemään ja kurkussa tuntui jännää kirvelyä. Sen jälkeen on ollu suolan maku suussa? Onko kellään tietoa mikä hajosi

Oliko ykkösnosto tiukahko? Hävisikö suolan maku jonkin ajan jälkeen? Oma veikkaukseni on, että mahdollisesti vatsahappoja olisi hieman noussut kurkkuun, joka on mahdollista kun keskivartalo paineistetaan kunnolla ja varsinkin jos nosto on ollut tiukka. Toki suolanmaku suuhun voi tulla nestevajauksesta, mutta veikkaisin ensimmäistä, eli vatsahapot on hieman nousseet kurkkuun.

Okei, kiitos vinkeistä. Oon mä noit korokevetoi jonkun verran tehny, mut joskus aiemmin oli ongelmana just se, ettei yksinkertasesti reisivoimat riittäny noita nostaan ylös. Pysty tekeen toki sillonki, mut sit se oli vaan suorajalkasempi veto, eikä ollu reisivoimien kanssa juuri tekemistä.
Nyt saa ainaki jotenkuten, tota tankoa kiihdytettyä legdrivellaki ja alemmasta polvikulmasta, vaikka järkevän asennon hakeminen onki paljo vaikeampaa silti.

Yksi hyvä apu voisi olla myös paussi-kyykky, eli ala-asennossa stoppi (sekunti riittää, siten, että tulee selkee stoppi) ja siitä ylös - tämä ottaa pois ns. venytys-refleksin ja elastisen energian. Olen itse käyttänyt paussi-kyykkyä aika paljon, enemmänkin kyykyn apuna, mutta siitä on kyllä maastavetoonkin apua. Lisähyötynä tuossa on se, että se pakottaa pitämään paketin tiukkana noston ajan.

Myös Zercher -kyykky voi olla kokeilemisen arvoinen liike - se on hyvä vedon apuliike ja siinä tanko on myös etupuolella kuten etukyykyssä (toki liikkeenä hieman eri).

Joltain ton vinkin, nenän kautta happejen ottamisesta oon saanu aiemmin, mut en tajuu, miten tapahtuu käytännössä? Ponnettomalta tuntuu, ku koittanu, mut koitan uusiks. Nenä jos on vähänkään tukossa, ni aika mahottomalta tuntuu :D.

Itsekään en osaa nenän kautta ottaa happea kunnolla - tuntuu, että jää happi vajaaksi varsinkin kyykkäillessä ja vetäessä, eli melkeinpä joudun ottamaan pakosti suun kautta hapet (tavallaan imaisemalla/"haukkaamalla" niin paljon kun saa otettua) ja tavallaan vetää hapet palleaan. Pyörryttävä olo voi johtua myös siitä, varsinkin vedossa, että hapen oton jälkeen viipyy liian kauan ala-asennossa, jolloin paineita pitää liian kauan ja tätä kautta alkaa muodostua hiilidioksidia ja verenpainekin siinä nousee (itsellä on ollut sitä ongelmaa, että välillä viivyn hieman liian kauan alhaalla, mutta olen koettanut pyrkiä siitä pois pikkuhiljaa). Tosiaan myös @suurhiilari :n mainitsema liika happi voi olla myös syynä.

Oliko ykkösnosto tiukahko? Hävisikö suolan maku jonkin ajan jälkeen? Oma veikkaukseni on, että mahdollisesti vatsahappoja olisi hieman noussut kurkkuun, joka on mahdollista kun keskivartalo paineistetaan kunnolla ja varsinkin jos nosto on ollut tiukka. Toki suolanmaku suuhun voi tulla nestevajauksesta, mutta veikkaisin ensimmäistä, eli vatsahapot on hieman nousseet kurkkuun.

Juu täysillä vedin mutta ei tullu happoja ylös. Sekin on pari kertaa tapahtunut. Onhan tästä jo muutama viikko ja vieläkin puskee suolaa suuhun. Tuntuu eniten kielen sivuilla takaosassa. Kaffet ja kaurapuurot esim maistuu kivan suolaiselle. Kaipa sitä pitää varata aika lekurille.

Selkeesti luet ajatuksia, koska zercherin otin just treenii mukaan. Takakyykyn jälkeisenä liikkeenä aattelin, tai sit etukyykyn kanssa vaihdellen esim. Stoppi kyykkyjä teen yleensä sarjan vikan toiston monesti, tai sit koko sarjan, jossei jaksa sinä päivänä nousta painoissa, mut haluu tarpeeks raskaat sarjat silti. Miettiny just, et otan tota happee varmaan liian syväänki. Jos koittais ottaa semmosen nopeen pikku annoksen vaan, ni ehkä helpottais.

Itse tiputtaisin painoja etukyykyssä niin että saisi kyynerpäät pidettyä ylhäällä. Stoppeja pienemmillä painoilla niin kauan kun onnistuu helposti paremmalla tekniikalla. Tai jotenkin muuten toi kuntoon. Noi toistot näytti aika ikäviltä ranteille.

Joo tein eilen ja kuvasin, ni näytti kyl paremmalta, mitä tossa. Tuntuu paljo pahemmalta tehdessä, miltä näyttää. Tossa videolla oli ekoja kertoja, ku tein.
leadImage.jpg

front-squat-clean.jpg

Näitten kuvien lailla toi mun kyynärpää linja näyttäis aika pitkälti olevan täl hetkellä. Tää alempi kuva ehkä liian radikaali, mut toi ylempi on aika lähellä totuutta. En julkase noita uusia videoita, mitkä otin, koska nii paskalla kännykäkäl otettui, ettei nää mitää. Otan lähiaikoina älypuhelimel parempaa laatua, ni näkee. Ni ja alemman kuvan tyyppi on varmastikki napannu riven tohon, eikä etukyykkää sinällään, eli huono vertailu.

Noilla huipuilla kyllä raskaammissa nostoissa tippuu kyllä, mutta kevyemmillä ne kyykkää yleensä todella nätisti

Jos molempia treenaa oikeasti yhtä antaumuksella eikä vaan luule niin, niin kyllähän tuollaisia on jos ruumiinrakenne siihen ohjaa, ihan sama onko "tavis" vai huippunostaja niin rakenne on mikä on.

Tein tänään sekä kyykyssä että mavessa 6x160 kg. Mulla on maven sarjapainot tippuneet viime aikoina, mutta kyykyssä voimatasot pysyneet paremmin. Mulla on ollut ongelmaa liian matalan hemoglobiinin kanssa viime aikoina, joten jaksaminen on rajallista. Kyykyn tein ensin ja maven sen jälkeen. Kyykyt ei olleet mitään niiauksia ja kumpikin liike ilman vyötä. Maven sarjapainot tippuneet joku 30-40 kg parhaasta kunnosta. En tosin ole siihen oikein tosissaan panostanutkaan sattuneista syistä.

Tuli mieleen semmonen, että löytyykö sellasia yksilöitä, joilla kyykky on samaa tasoa, ku mave tai selkeesti parempi? Tai siis, todellaki löytyy esim. huippunostajista paljokin. Tarkotan nyt, että esim. joku ihan tavis, joka treenaa kumpaaki liikettä yhtä antaumuksella, mut kyykky & mave onki molemmat vaikka 150kg. Omasta mielestä(huom. mielipide ;) ) 150kg mave ei oo juuri mitään, ellei paina joku 50kg ite, mut 150kg kyykky(ei lasketa mitään haltija tanssi niiauksia, vaan kunnon liikeradal) on jo aika siedettävä normi jampalta ja olisin tommosee tulokseen aika tyytyväinen ite. En omista tähän juuri mitää muuta ''argumenttia'', ku sen, että esim. itelle 150kg mavessa ei oo mikään erityisen raskas paino, mut 150kg kyykky on aikas kaukana vielä. 150kg vetoja nähny myös erittäin usein, mut 150kg tai yli kyykkyjä erittäin harvoin livenä. Omalla salilla vissiinki tasan 2 kertaa :D. Poislukien ne haltija tanssi niiaukset yhä.

Nii ja itellä maven ja kyykyn ero on jtn 60-80kg. Kummassakaan en oo ikinä kokeillu mitään absoluuttista maksimia, ni siks en osaa täysin tarkasti sanoa. Varsinkaan kyykyssä. Kuitenki osaan sanoo, et kyykyssä sarjaa enintään jollain vähän päälle satkulla, ja mavessa 150-170kg. Seki tosin vaikuttaa mulla, et kyykky tosi paljo vaikeempi & pelottavampi liike oppia, ku mave, mikä on aika yksinkertanen. Kyykyssä failaus tai tekniikan pettäminen ahistaa oikeesti, ja saa keskittyä ihan tosissaan. Mavessa failaus tarkottaa sitä, et tanko ei nouse lattiasta, mikä ei kauheen jännää oo IMO ;D.

Suurimmalla osalla on veto parempi, jos molempia treenattu tasapuolisesti. Yleensä jos kyykky on parempi niin vedot välitykset tai lähtöasento on huono, varsinkin tosi isoilla nostajilla. Tai sitten esim. oteongelmia isommissa painoissa.

Kuin myös kyynärpäiden ylhäällä pitäminen & ranteiden puutuminen.

Kokeile päästää pikkurillit vapaaksi, eli ote sellainen, että paino lepää osittain sormilla, ei syvällä kämmenissä. Minulla taitaa olla ihan kokonaan sormilla. Käsillä ei siis ole ollenkaan painoa. Periaatteessa voisi vaikka päästää sormet irti tangosta ja silti pysyisi. Toki isommissa painoissa saattaa selkä pettää, joten ote tietysti varmistaa että paino ei pyörähdä pois.

Viimeksi muokattu:
Alright. Minkälainen on muuten ns. ideaali kropan rakenne/välitykset kyykkyyn? Jos maveen se on siis mm. pitkät kädet & ulottuvuus hyvä kaikin puolin, ja penkissä lyhyet kädet hyvä juttu. Pitkät jalat kyykkyyn on varmaan ainaki automaattisesti paska juttu, mut miten vaikuttaa vaikka pitkä selkä? Useempi tekijä vaikuttaa luonnollisesti, ku kyykkyjäki on monenlaisia, mut jos vertailupohjana vaikka ihan semmonen kaikin puolin keskiverto kyykky. Ihan muuten vaan tuli mieleen, ku ajattelin, miten nää liikkeet toimii.

Lyhyet reisiluut, pitkä selkä, hyvin ulos aukeavat lonkat.

Tuli mieleen semmonen, että löytyykö sellasia yksilöitä, joilla kyykky on samaa tasoa, ku mave tai selkeesti parempi? Tai siis, todellaki löytyy esim. huippunostajista paljokin. Tarkotan nyt, että esim. joku ihan tavis, joka treenaa kumpaaki liikettä yhtä antaumuksella, mut kyykky & mave onki molemmat vaikka 150kg.

Mulla kyykkyenkat 202,5 kg (plus jousilukot jos tarkkoja ollaan, lowbarina ok voimanostosyvyyteen) / mave vielä 190 kg. Penkki 135 kg. Pituutta 178 cm ja painoa tällä hetkellä karvan alle 87 kg. Treeniä takana reilu 5 vuotta (alotin jollain 30 kilolla aluksi eli ihan nollatasolta).

Alotin maven tekemisen paljo myöhemmin ku kyykyn, ja sit oli 3,5 vuotta sitten pakaravamma eikö voinu vetää puoleen vuoteen mitään (kyykky kyllä onnistui).

Toki kyl toi mave nyt pitäis parantuu aika nopsaan, otin jo reeneis 10cm polven alta suht kevyt 3*170,3*190,3*180 kg.

Tohon maveen ku sais joku 60 kg lisää...

Ps. Mul on kyl pitkät jalat (ja kädet) ja lyhyt selkä, osteopaattikin sanonut että poikkeuksellinen rakenne kun rinta- ja lannerangan liitos niin alhaalla.

Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen semmonen, että löytyykö sellasia yksilöitä, joilla kyykky on samaa tasoa, ku mave tai selkeesti parempi? Tai siis, todellaki löytyy esim. huippunostajista paljokin. Tarkotan nyt, että esim. joku ihan tavis, joka treenaa kumpaaki liikettä yhtä antaumuksella, mut kyykky & mave onki molemmat vaikka 150kg. Omasta mielestä(huom. mielipide ;) ) 150kg mave ei oo juuri mitään, ellei paina joku 50kg ite, mut 150kg kyykky(ei lasketa mitään haltija tanssi niiauksia, vaan kunnon liikeradal) on jo aika siedettävä normi jampalta ja olisin tommosee tulokseen aika tyytyväinen ite. En omista tähän juuri mitää muuta ''argumenttia'', ku sen, että esim. itelle 150kg mavessa ei oo mikään erityisen raskas paino, mut 150kg kyykky on aikas kaukana vielä. 150kg vetoja nähny myös erittäin usein, mut 150kg tai yli kyykkyjä erittäin harvoin livenä. Omalla salilla vissiinki tasan 2 kertaa :D. Poislukien ne haltija tanssi niiaukset yhä.

Nii ja itellä maven ja kyykyn ero on jtn 60-80kg. Kummassakaan en oo ikinä kokeillu mitään absoluuttista maksimia, ni siks en osaa täysin tarkasti sanoa. Varsinkaan kyykyssä. Kuitenki osaan sanoo, et kyykyssä sarjaa enintään jollain vähän päälle satkulla, ja mavessa 150-170kg. Seki tosin vaikuttaa mulla, et kyykky tosi paljo vaikeempi & pelottavampi liike oppia, ku mave, mikä on aika yksinkertanen. Kyykyssä failaus tai tekniikan pettäminen ahistaa oikeesti, ja saa keskittyä ihan tosissaan. Mavessa failaus tarkottaa sitä, et tanko ei nouse lattiasta, mikä ei kauheen jännää oo IMO ;D.

Itse kyykkäsin toukokuussa 18 vuotiaana kisassa raakana (ipf) 240kg ja vedin maasta 250kg mutta mave oli tiukempi nosto eli käytännössä minulla on aika samaa luokkaa voimat noissa. Nyt kun on kuitenkin edessä SM kisat olen joutunut hieman ehkä keskittymään kyykkyreeneissä puhtaamman kisanomaisen tekniikan (alkuasennossa suorempana seisominen) pitämiseen niin about 3x3 maksimi on kyykyssä 225 ja mavessa 240.(Nyt olen kuitenki 12 kg kevyempi kuin toukokuussa;))
-Eino

nenän kautta saa ihan yhtä paljon ilmaa ku suun kautta. ei sillä hapen määrällä oo juurikaan tekemistä. sen puute ei rajota suoritusta. enempi se keskikropan oikee käyttö. nostaessaki kannattaa hieman pihistä ilmaa ulos, että tasaa painetta.

yks hyvä lajivoimajuttu on ns. vatsapaine. voidaan tehdä esim sillai, että makaat selälläs ja kamu seisoo vatsalla (ei lonkilla tai kylkiluilla) lisäpainon kanssa. jännität sit klassisesti niinku sua oltas lyömässä vatsaan.

toinen versio siten, että penkille pienehkö (about 20cm halkaisijaltaan) kestävä pallo ja sen päälle sit mahalleen ja varpailla ja käsillä tukea. kamu lastaa selkään levyjä. pidot 5-10s pääasiassa ja varaa saa jäädä. enempi siis opettelua eikä maksimijuttuja.

nostaessaki kannattaa hieman pihistä ilmaa ulos
jep voi vaikka ajatella näin: pidä suu auki ja lyö nyrkkeilysäkkiä niin lujaa / nopee kun vain kykenet, pitäisi ilmaa tulla pihalle, ilman että ulos hengität.

nenän kautta saa ihan yhtä paljon ilmaa ku suun kautta

jos ei ole tarpeeksi hengästynyt miksi hengittää suun kautta? onko nenä tukossa?
kuola alkaa haisemaan kun suu kokoajan ammollaan eikä kerkee / tajua niellä niitä kuolia / sylkeä ( tai sylkeä pois )
Joku joskus sanoi että, me hengitetään läski ja rasva pois kehosta <- en sitten tiedä onko totta en ole tutkinut enempää niin ja tästä sitten voi miettiä haluatko niellä sylkesi jos se on läski / rasvaa?

__

Nii ja lihakset tarvitsee happea toimiakseen, veren kautta ja niin edelleen... ... ..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom