Kyykky- ja mavekyssäreitä

Aika paljon itse asian kanssa painineena en voi muuta kuin suositella Alan Thrallin videota aiheesta:

View: https://www.youtube.com/watch?v=wYREQkVtvEc

View: https://www.instagram.com/p/BXTHmrLn3i4/

Onko näistä vedoista mitään sanottavaa, korjattavaa? Yksinkertainen liike, mutta muuttujia on silti yllättävän paljon. Oletan, että paketti on suunnilleen kasassa, mutta kaikenlaisia neuvoja otetaan vastaan mielellään.

Lähtö: Älä rullaa, vaan opettele vetämään tanko paikaltaan. Voi tuntua aluksi vaikealta, mutta helpottaa huomattavasti oikean tekniikan opettelua ja toistettavuutta.

Maasta irroitus: Perse käy alhaalla, ampuu saman tien ylös, tanko kippaa etuviistoon ja lopulta vedät tangon ylös selkä mutkalla. Tähän on videolla aika hyvät ohjeet, että miten kannattaa toimia.

Lasku: Vippaat tangon polvien kohdalla eteenpäin. Perse laskeutuu vasta sitten, kun tanko on jo maassa.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maasta irroitus: Perse käy alhaalla, ampuu saman tien ylös, tanko kippaa etuviistoon ja lopulta vedät tangon ylös selkä mutkalla.

Tämä pisti minullakin silmään. Kannattaa katsoa video hidastettuna, kuva kerrallaan, niin näkee selvästi kuinka kroppa liikkuu reilusti ennen kuin tanko liikahtaakaan ja asento on aivan hajalla kun nosto tosiasiallisesti lähtee irti maasta.

Voi että mua ottaa päähän Orangin ilmaisutapa. Kun vois sanoa saman asian puhuen niinku ihmiset. Miks pitää aina ekana vittuilla ja pantata sitä itse asiasisältöä?

Meillä on varmaan hieman eri käsitys vittuilusta. Tossa ei edes ollut mitään ilkeää, kyseinen veto oli vaan malliesimerkki millä pääsee sairaalaan. Muutaman olen itse nähnyt vierestä, kun poksahtaa ja se ei ole kiva homma. 5 minuutin googletuksella(ensimmäinen asia mitä jokainen tekee nykyaikana??) ois varmaan löytynyt jotain osviittaa miten tuo kannattaa tehdä ja miten välttää ihan ne hirveimmät mokat. Kuitenkin ei ole ihan just eilen aloittanut treenaaja, jos 150 kilolla tekee sarjaa niin tuossa vaiheessa yleensä jokainen tietää sen verran ettei vedellä selkä aivan pyöreenä. Mä kyllä kehun, jos on hyviä nostoja ja samalla tavalla sanon suoraan, jos ei ole. En ala päätä silittelemään, jos kerran mielipidettä kysytään, varmaan aikuinen ihminen kestää netissä tuollaisen? Se vittu sana siellä välissä nyt oli toki karkeaa kieltä ja sinänsä turhaa, mutta tää nyt ei kuitenkaan ole mikään raamattupiiri.

Kiitoksia kommenteista, vinkeistä ja videosta. En ois arvannut, että vetotekniikkani on aivan sysipaska, sillä veto tuntuu ookoolta, eikä kukaan ole salilla huomauttanut tekniikkavirheistä, vaikka olen monesti pyytänyt katsomaan sitä. Mutta täytyy näköjään yrittää ottaa opiksi ja yrittää saada asioita kuntoon. Jättää rullaaminen pois ja muutenkin yrittää parantaa suoritusta.

Mulla on tosi voimakas lordoosi, eli notkoselkä. En tiedä vaikuttaako se tuohon lähtöasentoon. Mielestäni selkäni ei ole "kissana", vaan se nyt vaan on tommonen akuankka-malli. Maha pömpöttää toiseen suuntaan ja perse toiseen. Ei se siitä tuon suoremmaksi oikein mene.

Tuossa on vielä tuo keväällä vedetty enkka. Onko samat ongelmat tässäkin? Tässä vedossa mentiin äärirajoilla, mutta en silti saanut selkääni paskaksi, muuta kuin seuraavana päivänä normaalia lihaskipua nyt tietty.

View: https://www.instagram.com/p/BT9PMFVDbWH/?hl=fi&taken-by=_lastunen_

Meillä on varmaan hieman eri käsitys vittuilusta. Tossa ei edes ollut mitään ilkeää, kyseinen veto oli vaan malliesimerkki millä pääsee sairaalaan. Muutaman olen itse nähnyt vierestä, kun poksahtaa ja se ei ole kiva homma. 5 minuutin googletuksella(ensimmäinen asia mitä jokainen tekee nykyaikana??) ois varmaan löytynyt jotain osviittaa miten tuo kannattaa tehdä ja miten välttää ihan ne hirveimmät mokat. Kuitenkin ei ole ihan just eilen aloittanut treenaaja, jos 150 kilolla tekee sarjaa niin tuossa vaiheessa yleensä jokainen tietää sen verran ettei vedellä selkä aivan pyöreenä. Mä kyllä kehun, jos on hyviä nostoja ja samalla tavalla sanon suoraan, jos ei ole. En ala päätä silittelemään, jos kerran mielipidettä kysytään, varmaan aikuinen ihminen kestää netissä tuollaisen? Se vittu sana siellä välissä nyt oli toki karkeaa kieltä ja sinänsä turhaa, mutta tää nyt ei kuitenkaan ole mikään raamattupiiri.

En tarkoita kirosanoja vaan sitä, että vastaa viestillä, jossa ei oo mitään järkevää sisältöä. Jos sanoo pelkästään, että nostot on vitun hirveitä, niin mitä siitä kukaan hyötyy? Jos osais itse korjata omat virheensä klippejä katsoen, ei varmaan ois tarvetta kysyä täältä. Jos vastais vaikka, että vitun hirveitä nostoja syystä x ja y, kannattaa tehdä z ja n, niin siinä ois jo sitä asiaakin, mitä tästä ketjusta yleensä tullaan hakemaan.

@Raid no ei ihan niin hirveä, mutta edelleen pyöristelee ja selvästi. Etsi nyt joku oikeasti pätevä korjaamaan se tekniikka paikan päällä, ei mitään helvetin joojoomiehiä mitkä on itsekin täysin pihalla aiheesta.

@Raid

no-body tuossa kiteyttikin jo ongelman aika hyvin. Sulla ei siis varsinaisesti ole lähtöasentoa ollenkaan. Perse ampuu ylös ennen kuin paino liikahtaa maasta milliäkään ja näyttäisi että tanko kulkee turhan kaukana kropasta välillä. Paino myös seilaa pienessä kaaressa suoran viivan sijaan. Sen lisäksi että tekniikkasi altistaa vammoille on se myöskin turhan raskas ja tehoton. Rullaus itsessään ei ole pahasta, itsekin käytän sitä mutta suosittelisin kuitenkin nyt opettelemaan pois siitä siksi aikaa että vetosi näyttävät paremmilta. Pari yleisvinkkiä joita voi kokeilla, jokaisella on tietysti vähän erilaiset välitykset mutta näillä alkuun:

- Asetu seisomaan niin että tanko on tasan puolessa välissä jalkaasi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sääri on noin 3cm irti tangosta
- Jalkojen leveys on ehkä kaikista vaihtelevin osa henkilöiden välillä mutta lähtökohtana voisi olla sellainen leveys mitä käyttäisit jos hyppäisit tasajalkaa mahdollisimman korkealle
- Itse tykkään että jalat osoittavat hieman ulospäin ja että noston aikana "kierrän" polvia ulos, toiset vetää jalat suoraan eteenpäin osoittaen
- Tangosta ote juuri jalkojen ulkopuolelta
- Aloita nosto painamalla sääret kiinni tankoon, älä siirrä tankoa. Lantiosi laskeutuu sopivalle tasolle kuin itsestään tässä kohtaa
- Moni suosittelee tässä vaiheessa nostamaan rinta ylös ja jännittämään latseja, näin tulee otettua tangosta löysät pois. Itse vihaan tätä ja tykkään vetää yläselkä rentona ja kaarella mutta se on todella vaikea selittää näin tekstimuodossa
- Kun paketti on tiukka, mitä sen tässä vaiheessa pitäisi olla, lähtee nosto kuin itsestään, ajattele painavasi maata alas jaloillasi. Kun tanko ohittaa polven keskity työntämään lantiota eteen, missä tasan tämä tulee tehdä riippuu välityksistä

Netistä löytää miljoona instagram/youtube gurua ja kaikilla on eri neuvot koska pitää olla vähän poikkeuksellinen että saa myytyä lisäravinteita ja itseruskettavia. Pakkikseltakin löytyy varmaan heti läjä 120kilon vetäjiä haukkumaan noi neuvot ja ehkä muutama 300kg vetäjäkin näkee tämän täysin erilailla mutta näillä mä oon pärjänny.

Miten muut, joilla on pitkä reisi suhteessa keskivartaloon ja sääreen, on löytäneet toimivan tavan vetää?

Kapealla asennolla mun selkä on lattian suuntaisesti, vaikka koukistan jalkoja aika paljonkin. Yläselän saan suoraksi, mutta alaselkä ei vain onnistu. Tänään kokeilin ekan kerran sumovetoa ja sehän tuntui heti paremmalta! Sain sellaisen tuntuman, että saan jalat pois tieltä ja alaselän tiukaksi. Rasitusta tuntui enemmän takareisi-, perseosastolla, mutta ei kai se haittaa?

En tee sjmv:a koskaan, mutta kokeilin sitä lähtöasentoa huvikseni. Mun selkä menee lantiosta alkaen alamäkeen eli yläselkä on alempana kuin perse.

Miten muut, joilla on pitkä reisi suhteessa keskivartaloon ja sääreen, on löytäneet toimivan tavan vetää?

Kapealla asennolla mun selkä on lattian suuntaisesti, vaikka koukistan jalkoja aika paljonkin. Yläselän saan suoraksi, mutta alaselkä ei vain onnistu. Tänään kokeilin ekan kerran sumovetoa ja sehän tuntui heti paremmalta! Sain sellaisen tuntuman, että saan jalat pois tieltä ja alaselän tiukaksi. Rasitusta tuntui enemmän takareisi-, perseosastolla, mutta ei kai se haittaa?

En tee sjmv:a koskaan, mutta kokeilin sitä lähtöasentoa huvikseni. Mun selkä menee lantiosta alkaen alamäkeen eli yläselkä on alempana kuin perse.

No siis periaatteessa se perinteinen mave on korvattavissa suorin jaloin vetelyllä, kun taka-akseli siinä työskentelee ihan yhtälailla. Ns kovat vedot sumolla sitten. Toki se perinteinen on opettelemisen arvoinen ja varmasti löydät tavan saada sen toimimaan, mutta voimaliikkeenä sumossa ei ole mitään vikaa.

Toimivaa tapaa en voi kommentoida, kun itse olen lyhyt raajainen / pitkä selkäinen ja olen läpipaska kaikissa vedoissa :D (niin kyllä muissakin liikkeissä)

Onko sun mielestä millekkään kropan tyypille järkevää ja/tai optimaalista, että tanko on jo alotusasennossa säärissä tiukasti kiinni ja vetäjä nojaa jonkun verran eteenpäin(selkä ei silti lattiansuuntasena kuitenkaan)? Esim. mulla toi tyyli tuntuu helpoimmalta kaikin puolin. Voi tosin olla, että en vaan tiiä paremmasta ja esim. joku sumo/leveempi asento, olis loogisempi vaihtoehto.

Tangon pitäisi olla pääsääntöisesti aina kropassa kiinni. Eteenpäin nojaaminen tarkoittaa painon siirtämistä päkiää kohti, joten en suosittele (tarkoittanet nojaamisella yläkropan asentoa, mutta ihan eri juttu sitten se). Toi tapahtuu sitä helpommin, mitä enemmän polvea työnnetään eteen. Samoin se sääri alkaa jo tulla tangon tielle alkuvaiheessa. Edessä oleva polvi pakottaa myös tankolinjaa edemmäs, ja sillä ei kyllä oikeastaan ole paljoa pelivaraa jos ei aio kantapäät ilmassa nostaa. Toiset taas vetää sääret suht pystysuorassa alusta asti ilman kummoistakaan etureisi-irrotusta.

Lyhyt nostaja, jolla lyhyet kädet, mut pitkät reidet sutheessa sääriin. Selkäkään ei mikää erityisen lyhyt. Normi mavessa täytyy siis aika alas kyykätä melkeenpä tai manipuloida nostoa jotenki mielestäni.

Tuollaiselle mittasuhteiden spekuloimiselle en näe juuri mitään arvoa, ei se treenaaminen muutenkaan luiden mittaamisesta lähde, vaan siitä että aletaan hakea hyvältä tuntuvaa nostoa.

- Kun paketti on tiukka, mitä sen tässä vaiheessa pitäisi olla, lähtee nosto kuin itsestään, ajattele painavasi maata alas jaloillasi.

Tuossa periaatteessa oikeassa ajattelumallissa on, varsinkin jos ongelma on sen kaltainen kuin @Raid :illa, sellainen pieni sudenkuoppa että kun keskittyy siihen jaloilla painamiseen, voi käydä juuri niin että ne jalat ampuvatkin perseen ylös, mutta niin että tanko ei liiku vaan ainoastaan asento myötää kun siihen ei kiinnitä tarpeeksi huomiota. Siksi pidän itse kokeilemisen arvoisena myös mallia, jossa keskittyy hyvän alkuasennon hakemiseen ja nostoon lähdössä keskittyy vain tangon vetämiseen sillä ajatuksella, että kun kroppa liikkuu, niin tangonkin pitää liikkua heti. Silloin sen noston on oikeastaan pakko lähteä pääpiirteissään oikein, kunhan vielä keskikropan pito riittää siihen, että alaselkä pysyy suorana eikä mene kissamallille. Tätä voi harjoitella alussa pienemmilläkin painoilla niin, että ei tarvitse psyykkailla ja pyöriä vaan voi hakea rauhassa korostetun liikkumattoman alkuasennon ja siitä keskittyä siihen, että kun kroppa liikahtaakin alkuasennosta niin liikahtaa tankokin.

Disclaimer: en väitä kenenkään muun neuvoja vääräksi enkä tätä oikeaksi, mutta onpahan vain kokeiltavaksi yksi ajatusmalli, joka itseäni ja vuosien varrella paria neuvoja kysynyttäkin on joskus auttanut juuri tuossa samassa ongelmassa, kun perse ampuu korostetusti ylös ennen tankoa.

Onko maveen edes yhtä, oikeaa, tapaa tekniikkaa?
Toki joitain perusjuttuja on mutta vähänkään enemmän treenanneille.

Oma mave tyyli vaihtelee vähän vammojen mukaan. Ennen aloitusasento oli melko korkea ja olin aika pitkällä tangon päällä.
Sitten tuli selkävaivoja, ehkä myös tuosta johtuen ehkä ei, ja aloin nostamaan pystymmässä asennossa.
Myöhemin nilkka ja polvivaivat palauttivat taas korkeamman asennon ja nykyään lähdetään taas mahdollisimman pystystä.

Miksi muuten säären pitää olla irti tangosta ja sitten laskeudutaan niin että se on kiinni?
Siirtyyhän tanko siinä lattialla eteenpäin kun itsensä vetää ala-asentoon?

Jokaikinen mavettaja,. joka koskaan eläny, silti opettaa, et tanko siel vitun ''keskijalan'' yläpuolel, ni kai se on pakko ainaki antaa tälle idealle mahis nyt.

Mutta samassa kohtaahan se on silloinkin jos alas mennessä sääret liikuttavat tankoa eteenpäin?

Pyh. Kunhan on keskijalan alapuolella

Onko maveen edes yhtä, oikeaa, tapaa tekniikkaa?
....
Miksi muuten säären pitää olla irti tangosta ja sitten laskeudutaan niin että se on kiinni?
Siirtyyhän tanko siinä lattialla eteenpäin kun itsensä vetää ala-asentoon?

Ei maveen ole yhtä oikeaa, pelkästään tuon tangon lähtöasennon voi tehdä monella tapaa ja kaikki on oikein jos toimivat vain nostajalle itselleen
- tanko on jalan keskellä ja alaslaskeutuessa sääri kohtaa tangon (esim. Pete Rubish)
- tanko voi olla kiinni sääressä ja tangon oikea paikka tulee kun säärellä työnnetään (esim. George Leeman)
- tanko on kaukana edessä ja se vedetään kiinni ekassa toistossa (esim. Eddie Hall, Brian Shaw)
- tanko rullataan ja vedetään suoraan siitä (esim. Benedikt Magnusson)

Mutta samassa kohtaahan se on silloinkin jos alas mennessä sääret liikuttavat tankoa eteenpäin?

Pyh. Kunhan on keskijalan alapuolella

No eihän se välttämättä päädy keskijalan päälle jos työnnät sitä säärellä? Kato nyt vaikka se Alan Thrallin video niin ymmärrät idean. Sille on ihan oikeesti tarkotus.

Entiiä, mut jos kaikki vaan mavettais(niinku monet kyl tekeeki ;D) ilman mitään liikkeen analysointia, ni eihän siit tulis hevonvittua, ku korkeintaa vahingos.
Oon mä nähny näitä, ketkä käyny vaikka 10-30 vuotta salilla ja tehny koko sen ajan liikettä X iha päi vittua, koska ei oo ikinä mietitty asiaa pidemmälle. Ykski veteraani vääntäny ikuisesti riveä(köhköh myötäote hauiskääntöä) ikinä tota oppimatta. Ja mavessakaa ei kuulemma oo mitää eroa, tekeekö suorin jaloin, pyöreel seläl vai ei :rolleyes:. ''Kuha nousee ylös''. Neuvooki ihan epämääräsesti & kyseenalasesti välillä porukkaa. Ite en tollasilta kyl neuvoja huoli, vaikka tulokset olis mitä tahansa. Pitää osata perustella selkeesti, tai ei tiiä itekkään mitä tekee. ''Koska mäki teen'' on maailman paskin ''neuvo''.

Lievästi offtopic, mut vaan lievästi.
Juurikin tämä, samanlaisiin törmännyt itsekin neuvoa kysyessä. Vaikka mavessa sama jalkojen etäisyys tangosta saadaan sovitettua kaikille, niin ei se liike näytä sivusta samalta ihmisillä, joista toinen on 150cm ja toinen 200cm. Tai sitten neuvotaan kyykkyä ja oma kisatulos on +200kg, mutta silti ala-asennossa on silminnähtävä butwink ja henkilö voivottelee kipeää alaselkäänsä :rolleyes:

Näistä syistä kannustaisin jokaista videoimaan nostojaan ja vertaamaan siihen perustekniikkaan, kuten aiemmin postaamastani videosta löytyy. Tai ihan postaamalla sen videonsa tänne. Siinä vaiheessa kun se perustekniikka pysyy kasassa vaikka silmät kiinni lähes maksimeja vetäen, niin voi ryhtyä miettimään, että kannattaako omaan tekemiseen soveltaa lisäksi huippujen metodeja. En usko että mäkihyppääjäjunnutkaan aloittavat treeniään vauhdista ponnistaen, eiköhän se ensin opetella tekemään paikaltaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom