Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No, mitäs pakkisraati sanoo nyt? Menikö opit yhtään perille?

Minun silmääni heti parempaan päin nostoasennon osalta. Alaselkä näkyy vielä elävän suhteellisen paljon varsinkin siihen nähden, että ei olla lähelläkään maksimeita, joten kiinnittäisin huomiota siihen, että alkuasennossa keskittyy oikaisemaan selän suoraksi ja sen jälkeen myös pitämään sen suorana kun veto lähtee.

View: https://www.youtube.com/watch?v=rzNSmxotXa8&feature=youtu.be

Mites tämä, onko varma välilevyvamma..? :D Tangossa 170kg, alla kolme samanlaista sarjaa. Tämä oli vasta viides kerta kun teen sumotyylillä, kaikki vinkit ja kritiikki siis tervetullutta. Itse mietin, että pitäisikö painoa viedä irroitusvaiheessa enemmän kantapäille?

Ihan ok. Vielä enemmän voisit ujuttaa hartiat sinne noston alle ja tyhjät pois tangosta. Kato tubesta supertraining06 kanavalta toi missä Ed Coan opettaa sumovetoa.

En ota muuhun kantaa, mut eiks tossa ainaki joissain toistoissa jää suoristus snadisti vajaaks? Tai näyttää ainaki, et jalat jäis koukkuun vähän, etkä kirjaimellisesti seiso täysin pystyssä. Mut voi olla et housut vaan peittää. Entiiä onko mielenkiintonen huomio vai ei, mut ite ainaki vedän jalat tikkusuoriks ja puristan perseellä yläasennos, koska pidän loogisena.
Joo tätä mulla esiintyy varsinkin pitkissä sarjoissa joissa alussa tulee "kevyitä" nopeita toistoja. pitää opetella rauhoittamaan myös yläasentoon. hyvä pointti!

Onko yleistäkin että toinen jalka on paljon dominoivampi kyykätessä? Kävin PT:n kanssa kyykkyä läpi tunnin, kuulema koko paino menee oikealle jalalle. Takakyykyn lisäksi tulee korjaavaksi liikkeeksi ainakin askelkyykyt ja etukyykky keskittyen vasempaan puoleen isolla volyymillä. Treenitaustaa ei ole kuin puoli vuotta mutta koitan saada hyvää pohjaa mihin rakentaa.

Jos on muita yhden jalan liikkeitä joita mahduttaa 1 jakoiseen niin otetaan vinkit vastaan.

Onko yleistäkin että toinen jalka on paljon dominoivampi kyykätessä? Kävin PT:n kanssa kyykkyä läpi tunnin, kuulema koko paino menee oikealle jalalle. Takakyykyn lisäksi tulee korjaavaksi liikkeeksi ainakin askelkyykyt ja etukyykky keskittyen vasempaan puoleen isolla volyymillä. Treenitaustaa ei ole kuin puoli vuotta mutta koitan saada hyvää pohjaa mihin rakentaa.

Jos on muita yhden jalan liikkeitä joita mahduttaa 1 jakoiseen niin otetaan vinkit vastaan.

Onko liikkuvuus tutkittu, entä onko loukkaantumisia menneisyydessä? Jos yhden jalan liikkeissä ei ole mahdotonta eroa, niin en kyllä lähtis välttämättä ensimmäisenä lisäämään volyymia toispuoleisesti. Ehkä tärkeempi on se kontrollipuoli kuin varsinaisen perusvoiman lisääminen toiselle puolelle. Aika tiukka laatutarkkailu tossa pitää joka tapauksessa olla kyykyissä, jos vaan pystyt sen tietoisesti keskellä pitämään. Siinäpä se suurin apu ehkä, oikeanlaista liikettä paljon.

Itse olen huomannut, että mun oikea pakara on ala-asennossa vähän alempana kuin vasen ja fyssari löysi heti liikkuvuuseron lantiokorin eri puolilla, vasen selkeesti jäykempi. Tuon lisäksi vasen polvi on huonompi kuin oikea (leikattu vajaa vuosi sitten), joten vaarana kyllä on että pikkusen puoltaa.

Onko liikkuvuus tutkittu, entä onko loukkaantumisia menneisyydessä? Jos yhden jalan liikkeissä ei ole mahdotonta eroa, niin en kyllä lähtis välttämättä ensimmäisenä lisäämään volyymia toispuoleisesti. Ehkä tärkeempi on se kontrollipuoli kuin varsinaisen perusvoiman lisääminen toiselle puolelle. Aika tiukka laatutarkkailu tossa pitää joka tapauksessa olla kyykyissä, jos vaan pystyt sen tietoisesti keskellä pitämään. Siinäpä se suurin apu ehkä, oikeanlaista liikettä paljon.

Itse olen huomannut, että mun oikea pakara on ala-asennossa vähän alempana kuin vasen ja fyssari löysi heti liikkuvuuseron lantiokorin eri puolilla, vasen selkeesti jäykempi. Tuon lisäksi vasen polvi on huonompi kuin oikea (leikattu vajaa vuosi sitten), joten vaarana kyllä on että pikkusen puoltaa.
Liikkuvuutta ei ole mitenkään lääketieteellisesti tutkittu, tuossa vaan alussa katsottiin PT:n kanssa ensin kehonpainolla ja sitten lisäpainoilla. Sanoi että pitää keskittyä huomattavasti työskentelemään myös vasemmalla jalalla ja laittaa painoa sen ulkosyrjälle jolloin liike tasapainottuu.

Joskus nuorempana oli mopolla kaantuminen missä oikea polvi ja olkapää otti osumaa mutta ei niistä tainnut jäädä mitään vakavaa vammaa kun ei ole ollut kipuja vuosiin.

Heitetään maveja haukuttavaksi. Perinteinen on ehtymätön murheen lähde. Tekosyyksi ilmoitan välitykset, joiden ansiosta tanko tulee kirjaimellisesti genitaaleihin asti. Ekassa videossa siis stoppia polven alla. Heittäydyin vähän hurjaksi ja päädyin testaamaan "kovempaa" ykköstä myötäotteella kovien kyykkyjen jälkeen. Kevyemmät näyttävät ainakin omaan silmään ihan ok:lta? 140kg:lla perse ampuu ja alaselkä joustaa vähän enemmän mitä toivoisin. Mokasin ainakin ton "tanko keskellä jalkaa eikä sitä liikuteta mihinkään" -säännön. Lukituskin jäi polvien osalta pehmeäksi, mutta siitä syytän lähinnä otevoiman loppumista. Jotain muuta?

View: https://www.youtube.com/watch?v=dG_SqisonOo

Sitten sumoa. Ed Coanin opeilla olen nyt pyrkinyt saamaan jotain järkeä tekniikkaan. Tuntuis toimivan, nimittäin näin hyvältä ei ole maastaveto ikinä tuntunut. Sain asennon tiukaksi, perse ei ammu, keskivartalo ei jousta, lukitus on terävä... muutoksia aiempaan olennaisesti asennon kaventaminen, lantion hakeminen oikeaan paikkaan alussa ja katseen nostaminen, mikä ainakin mulla vaikuttaa radikaalisti koko vartalon kulmaan siinä vaiheessa kun paino irtoaa lattiasta.
Pientä kiertymisongelmaa tosin löytyy, mikä ei ehkä edes näy videolla, mutta tunnen sen itse. Ei joka toistolla onneksi kuitenkaan. Mikä siihen auttaisi? Jos nyt ei muusta tule kummempia haukkuja niin tuolla tekniikalla jatkan hamaan tulevaisuuteen.

View: https://www.youtube.com/watch?v=rrNdG7iiKHs

edit: Ainiin hitto siellähän oli niitä (stoppi)kyykkyjäkin. Lowbar on viimeaikoina tuntunut jotenkin huteralta. Hip drive tai mikälie vähän mitäsattuu. Vähän sekaisin olen kai ollut sen kanssa että mitä vinkkejä nyt seuraisi, tai miltä sen kyykyn oikeastaan pitäisi edes näyttää. Stoppikyykky tosiaan pitkästä aikaa taas mukana ohjelmassa kun se on aiemminkin auttanut. Pohjassa on itsellä erittäin epämukavaa, niin siellä kannattanee viettää aikaa vähän enemmänkin. Voi siis kommentoida sitäkin.

Viimeksi muokattu:
^ Kengät nyt ainakin pois vedossa ja kyykyissä tukevampaa tilalle (Adidas Powerlift varmaan aika OK). Jos nostomatka on muutenkin jo pitkä, niin ei sitä kannata kengillä pidentää. Katso, kuinka paljon kenkä elää kyykyissä, lisäksi tuo alustakin on joustava. Muuten kaikki suht OK mun silmään.

^ Kengät nyt ainakin pois vedossa ja kyykyissä tukevampaa tilalle (Adidas Powerlift varmaan aika OK). Jos nostomatka on muutenkin jo pitkä, niin ei sitä kannata kengillä pidentää. Katso, kuinka paljon kenkä elää kyykyissä, lisäksi tuo alustakin on joustava. Muuten kaikki suht OK mun silmään.

Noiden kenkien pohjilla on paksuutta ehkä 3 milliä ja painuvat vielä kasaankin painon alla. Tommoset tossut. Eivät haittaa vetoa, on kyllä kokeiltu.

Powerlift II löytyy kyllä, mutta ne on vieny koko homman etureisille ja toisinaan vielä aiheuttaneet ihan tuntuvaa ylimääräistä painetta polviin. En saa niitä toimimaan lowbarissa. Toki paremmat kengät olis kivat, mutta kantapääkorotus tuntuis lähinnä heikentävän mun kyykkyä.

Alustalle en voi mitään.

edit: kattelin kenkien liikettä tarkemmin niin joo oot oikeessa kyllä. taitavat nuo olla jo ihan roskiskamaa kun tuolla tavalla jalat pääsee "pyörimään"

Mikäs tässä mun maastavedossa on vialla, kun toistojen aikana tanko osuu todella paljon pohjeluuhun sekä polviin. Pelottaa että kohta mulle osuu joku nivelrikko!
Muuten tekniikka on kyllä omasta mielestä ihan hyvä, selkä on suorana ja perse on reilusti takana ja alhaalla.

Mikäs tässä mun maastavedossa on vialla, kun toistojen aikana tanko osuu todella paljon pohjeluuhun sekä polviin. Pelottaa että kohta mulle osuu joku nivelrikko!
Muuten tekniikka on kyllä omasta mielestä ihan hyvä, selkä on suorana ja perse on reilusti takana ja alhaalla.

Polviin kolisee ainakin silloin jos lantio ojentuu liian aikaisin / polvet liian myöhään. Sääriä pitkin sen kuuluukin tulla.

ei sen kuulu pahemmin osua, koska kaikki ylimääränen kitka väärään suuntaan on moka. sääriin teipit tms jos pahemmin hakkaa, mutta tossa yleensä vikana on just lonkan ja polven ajoitusvirheet.

Aika paljon itse asian kanssa painineena en voi muuta kuin suositella Alan Thrallin videota aiheesta:

View: https://www.youtube.com/watch?v=wYREQkVtvEc

Lähtö: Älä rullaa, vaan opettele vetämään tanko paikaltaan. Voi tuntua aluksi vaikealta, mutta helpottaa huomattavasti oikean tekniikan opettelua ja toistettavuutta.

Maasta irroitus: Perse käy alhaalla, ampuu saman tien ylös, tanko kippaa etuviistoon ja lopulta vedät tangon ylös selkä mutkalla. Tähän on videolla aika hyvät ohjeet, että miten kannattaa toimia.

Lasku: Vippaat tangon polvien kohdalla eteenpäin. Perse laskeutuu vasta sitten, kun tanko on jo maassa.

Tämä pisti minullakin silmään. Kannattaa katsoa video hidastettuna, kuva kerrallaan, niin näkee selvästi kuinka kroppa liikkuu reilusti ennen kuin tanko liikahtaakaan ja asento on aivan hajalla kun nosto tosiasiallisesti lähtee irti maasta.

@Raid

no-body tuossa kiteyttikin jo ongelman aika hyvin. Sulla ei siis varsinaisesti ole lähtöasentoa ollenkaan. Perse ampuu ylös ennen kuin paino liikahtaa maasta milliäkään ja näyttäisi että tanko kulkee turhan kaukana kropasta välillä. Paino myös seilaa pienessä kaaressa suoran viivan sijaan. Sen lisäksi että tekniikkasi altistaa vammoille on se myöskin turhan raskas ja tehoton. Rullaus itsessään ei ole pahasta, itsekin käytän sitä mutta suosittelisin kuitenkin nyt opettelemaan pois siitä siksi aikaa että vetosi näyttävät paremmilta. Pari yleisvinkkiä joita voi kokeilla, jokaisella on tietysti vähän erilaiset välitykset mutta näillä alkuun:

- Asetu seisomaan niin että tanko on tasan puolessa välissä jalkaasi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sääri on noin 3cm irti tangosta
- Jalkojen leveys on ehkä kaikista vaihtelevin osa henkilöiden välillä mutta lähtökohtana voisi olla sellainen leveys mitä käyttäisit jos hyppäisit tasajalkaa mahdollisimman korkealle
- Itse tykkään että jalat osoittavat hieman ulospäin ja että noston aikana "kierrän" polvia ulos, toiset vetää jalat suoraan eteenpäin osoittaen
- Tangosta ote juuri jalkojen ulkopuolelta
- Aloita nosto painamalla sääret kiinni tankoon, älä siirrä tankoa. Lantiosi laskeutuu sopivalle tasolle kuin itsestään tässä kohtaa
- Moni suosittelee tässä vaiheessa nostamaan rinta ylös ja jännittämään latseja, näin tulee otettua tangosta löysät pois. Itse vihaan tätä ja tykkään vetää yläselkä rentona ja kaarella mutta se on todella vaikea selittää näin tekstimuodossa
- Kun paketti on tiukka, mitä sen tässä vaiheessa pitäisi olla, lähtee nosto kuin itsestään, ajattele painavasi maata alas jaloillasi. Kun tanko ohittaa polven keskity työntämään lantiota eteen, missä tasan tämä tulee tehdä riippuu välityksistä

Netistä löytää miljoona instagram/youtube gurua ja kaikilla on eri neuvot koska pitää olla vähän poikkeuksellinen että saa myytyä lisäravinteita ja itseruskettavia. Pakkikseltakin löytyy varmaan heti läjä 120kilon vetäjiä haukkumaan noi neuvot ja ehkä muutama 300kg vetäjäkin näkee tämän täysin erilailla mutta näillä mä oon pärjänny.
Joko rupeaa näyttämään paremmalta? Omaan silmään ainakin tekniikka on paljon parempi. Etenkin 2. ja 3. Toisto. Armottoman pakkisraadin tuomiota odotellessa :D

View: https://www.instagram.com/p/BXqMmvuHoRk/

Joko rupeaa näyttämään paremmalta? Omaan silmään ainakin tekniikka on paljon parempi. Etenkin 2. ja 3. Toisto. Armottoman pakkisraadin tuomiota odotellessa :D

View: https://www.instagram.com/p/BXqMmvuHoRk/

Mä nyt en mikään asiantuntija ole, mutta onhan toi huomattavasti paremman näköistä tekemistä. Rauhallista ja hallittua, eikä mitään väkisin nykimistä.

Mun silmään pari juttua häiritsee ja näissä seison kyllä mielellään korjattunakin, jos joku on eri mieltä. Sulla näyttäis tuo tanko liikkuvan vähän kaukana jaloista. Melkein heittäisin, että kokeile vetää vähän leveämmällä jalkojen asennolla. Mun mielestä edelleenkin sä alas laskussa heität polvien kohdalla tankoa kauemmas kropasta, kun sen pitäisi kulkea koko ajan pystysuoraa liikerataa. Toi vois korjaantua samalla jutulla. Optimi jalkojen leveys on suunnilleen se, mistä luonnollisesti ponnistat hypätessäsi.
Toinen on se, missä vaiheessa selkä ojentuu. Veto tulee aika pitkälti alaselällä, mutta mulla ei suoraan sanottuna riitä tietämys sanoa, että onko se "väärin".

Omista vedoistani olen samaa mieltä kuin no-body yllä. :D

@jto, @Markku Tikka omaisivat varmasti asiasta enemmänkin tietämystä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom