Kyykky- ja mavekyssäreitä

Jos täällä on ihmisiä jotka lukkoa käyttävät niin montako sormea teillä on peukalon alla? Itse saan kunnolla vain etu ja keskisormen.

Samoin etu- ja keskisormi ja se riittää kyllä hyvin. Peukkulukolla nostaessa kannattaa huomioida, että magnesium on liki välttämätöntä ja sillä kannattaa valkaista huolella myös ne peukalot, että päällä olevat sormet eivät lähde liukumaan peukaloa vasten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi, kyykkyjä tehtäessäni, 3 ensimmäistä toistoa usein menee todella hyvin, kroppa pysyy kasassa, ja selkä pysyy suorassa. Mutta usein 2-3 toiston jälkeen, nousen ylös toistoja tehtäessäni, keskikroppa alkaa väsyä ja yläkroppa tahtoo kallistua eteenpäin, jonka seurauksena alaselkä tulee kipeäksi ja kyykkyn tekniikka menee päin vittua. Periaatteessa mun kyykky on sekoitus kyykkyä sekä hyvää huomenta-liikettä. Olen nyt miettinyt, jos minä treenaisin vaikka selän tukilihaksia, tai jotain vastaavaa, josta saisin voimaa selälle eikä selkä enään kallistusi eteenpäin.
Kysymys kuuluu: tiedättekö te jotain hyviä liikkeitä jolla saisin kehitettyä keskikroppaa/selkää? Esimerkiksi pitäisikö mun alkaa tekemään lankkua? Maastavetoa olen nyt harjoittanut jo vähän yli 2kk, eikä se ole auttanut. Vyötä olen myös alkanut käyttämään, sekään ei auta.
Usein teen kyykkyä 6x6 80kg.
Sori mun epäselvästä teksistä :D

Moi, kyykkyjä tehtäessäni, 3 ensimmäistä toistoa usein menee todella hyvin, kroppa pysyy kasassa, ja selkä pysyy suorassa. Mutta usein 2-3 toiston jälkeen, nousen ylös toistoja tehtäessäni, keskikroppa alkaa väsyä ja yläkroppa tahtoo kallistua eteenpäin, jonka seurauksena alaselkä tulee kipeäksi ja kyykkyn tekniikka menee päin vittua. Periaatteessa mun kyykky on sekoitus kyykkyä sekä hyvää huomenta-liikettä. Olen nyt miettinyt, jos minä treenaisin vaikka selän tukilihaksia, tai jotain vastaavaa, josta saisin voimaa selälle eikä selkä enään kallistusi eteenpäin.
Kysymys kuuluu: tiedättekö te jotain hyviä liikkeitä jolla saisin kehitettyä keskikroppaa/selkää? Esimerkiksi pitäisikö mun alkaa tekemään lankkua? Maastavetoa olen nyt harjoittanut jo vähän yli 2kk, eikä se ole auttanut. Vyötä olen myös alkanut käyttämään, sekään ei auta.
Usein teen kyykkyä 6x6 80kg.
Sori mun epäselvästä teksistä :D

Hyvää huomenta -tyyppinen kyykky viittaa etureisien heikkouteen ja/tai tekniikkaongelmaan. Siis jos selkä pysyy suorana, niinku hyvää huomenta -liikkeessä yleensä. Tietty jos selkä on niinku vihasella kissalla niin se onkin eri juttu sitten

Hyvää huomenta -tyyppinen kyykky viittaa etureisien heikkouteen ja/tai tekniikkaongelmaan. Siis jos selkä pysyy suorana, niinku hyvää huomenta -liikkeessä yleensä. Tietty jos selkä on niinku vihasella kissalla niin se onkin eri juttu sitten
Auttaisiko jos mä alkaisin tekemään etukyykkyä vahvistaakseni reisiä?

Voisko joku kokeneempi ihmine vilkast ja ''analysoida'' ton noston, et mis meni teknisest vikaan kun polvien korkeudelle nous ihan ok mutta loppuojennus lagaa vai onks kysees lihasheikkoutta ja jos on niin misä. Itellä tulee mieleen ajatus, et tekniikkaa vois hioa niin, et antais olkapäiden roikkua enemmän jolloin nostomatka kenties vähä lyhenis. Ja semmone viel et lukittuuks teiän mielest jalat liian myöhää ja sen takia tulee toi reisikannatus. Onks pause deadlift ja hangbarveto hyvä variaatio parantamaan tota loppuojennusta, vinkkejä otan mielelläni, kiitos.

Itellä tulee mieleen ajatus, et tekniikkaa vois hioa niin, et antais olkapäiden roikkua enemmän jolloin nostomatka kenties vähä lyhenis.
Tuo tekee loppuojennuksesta entistä vaikeamman.

Ota aloitusasennossa tyhjät pois tangosta ja irroita vasta sitten maasta. Tästä kuvakulmasta vaikea sanoa, mutta keskivartalo näyttäs vähän antavan periks, joten sinne voimaa ja parempaa kontrollia paineiden kanssa. Aloitusasentoon kannattaa panostaa ja hioa siitä mahdollisimman vahva. Asento näyttää ihan hyvältä ennenkuin alat vetämään, mutta siinä vaiheessa kun painot irtoaa maasta, niin asento näyttäisi jo olevan melko epäedullinen.

Mutta tosiaan vaikea kuvakulma sanoa. Suoraan sivulta näkee paremmin mitä nostossa tapahtuu.

Jaksatko selittää, miten toi löysien pois ottaminen tapahtuu käytännössä? En oo ikinä tajunnu oikeen. Ite annan tangon ns. kääntää mut asentoon, missä rinta on mahollisimman edessä ja selkä suorana(tapahtuuko se tällä metodilla?). Jos levyt on löysän olosesti tangossa, ni sit liikuttelen niitä vähäsen. Energiaahan tohon löysien poistamiseen ei kuuluis ainakaan kaiketi kulua, eli mitään ei vedetä?
Jossain tutorialeissaki sanotaan, että se tanko muka nousis snadisti ilmaan, ku noi löysät poistetaan, ilman mitään vetämistä. Vaikee ymmärtää.
Jaa mitenhän tuon kirjottas ymmärrettävästi. Ehkä kuitenkin linkkaan videon. Jos tästä ei ideaa ymmärrä, niin tuskin sitä ymmärtää kirjoitetustakaan "ohjeesta"

Toinen kysymys vielä, liittyen tangon & säärien etäisyyteen: Onko kaikissa tapauksissa väärin, paskaa tekniikkaa, epäloogista, yms. pitää tanko jo alotusasennosta alkaen säärissä kiinni?
Riippuu koulukunnasta. Keskijalan kohdilla kun seisot suorassa (about nauhojen sitomispisteessä) aloittaessa on jees, mutta vetoasentoon mentäessä riippuu vähän kaikesta miltä se asento näyttää käytännössä. Joillain se asento jää täysin samaksi, joillain sääret menee tankoon kiinni koska rakenne vain sattuu olemaan sellainen. Muutenhan se ois pakko vetää suorin jaloin.

SL5x5 ollut ohjelmana nyt pari kuukautta. Kyykyssä sarjapainojen mentyä >1,5 x bw ongelmaksi on muodostunut heikko jaksaminen kahden viimeisen sarjan aikana. 3x5 tulee hyvin puhtaalla tekniikalla, mutta tekniikka hajoaa mielestäni liikaa kahden viimeisen sarjan aikana. Keskivartalossa ei riitä kestävyys. Mitä tehdä?

Mitäpä jos vetäisit sumolla sillä jalkaleveydellä mikä tuntuu itsestäsi kaikista vahvimmalta ja luontevimmalta?

Sumolla hyvin yleistä, että irroitus on vaikein osuus.

Ei sitä kukaan varmaan ole suoraan maksimileveyteen mennyt, vaan pikkuhiljaa sinne siirtynyt. Oiskohan ollu Brandon Lilly vai CWS joka neuvoi kaikkia sumoa testaavia aloittamaan niin kapealla kuin saa, ja siitä siirtymään puolikkaan kengän mitan leveämmälle viikko viikolta kunnes mukavin leveys löytyy.

Mulla kävi sumossa sillein hassusti että tuntui hyvältä kun levensin asennon käytännössä liikkuvuuden äärirajoille. Mutta kun videoita katselin niistä seteistä niin tajusin että nyt ollaan menossa metsään ja kovaa, näytti aivan hirvittävältä. Jos nyt taas pitkästä aikaa alkais saada tekniikan toimimaan. Ainakin itselle vähän kapeampi sumo toimii ylivertaisesti paremmin kun täysileveä.

Videot on ystäviä.

Sumoon kannattaa tutustua pukkien kautta, pari kuukautta ~10-15cm pukeilta ja sitten pikku hiljaa madaltaa pukkeja kunnes pääsee lattialla asti.

Voi että mua ottaa päähän Orangin ilmaisutapa. Kun vois sanoa saman asian puhuen niinku ihmiset. Miks pitää aina ekana vittuilla ja pantata sitä itse asiasisältöä? Muistan saaneeni sulta samantapaisia vastauksia ja se tuntuu kurjalta. En vaan tajua, miks netissäkään pitää kohdella toisia ihmisiä noin.

Raid: Ainakin tuo aloitus on huono eli lähtö pitäisi tapahtua tiukasti alkuasennosta ilman tangon rullausta. Polvia vähän enemmän koukkuun, alaselkä tiukasti suoraksi ojennettuna, rinta ylös, olkapäät taakse ja siitä sitten veto. Selän kunnollinen suoristaminen on olennaisinta. Mulle se ainakin tuppaa olemaan maven haastavin osuus.

Ehkä kantsii kattoa youtubesta tekniikkavideoita ja verrata omaa klippiä niihin. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom