Kyykky- ja mavekyssäreitä

Testailin ykkösmaksimeja kahdella eri kerralla aloittaakseni Wendlerin 5/3/1 ohjelman. Oon ihan noobi, takana on 3 kk starting strengthiä. Kyykky- ja mavemaksimit oli samat, 90 kg. Oon siis nainen. Mietin, mikä mavessa mättää. Tekniikka näyttää omaan silmään videolla olevan ainakin sinnepäin. Voisko olla, että se vaan ei oo kehittynyt kyykyn kanssa samaa tahtia, koska ss:ssa on niin paljon vähemmän volyymia mavessa? Vai pitääkö alkaa ruotimaan tekniikkaa? Ss-ohjelmassa siis kyykkyä on joka treenikerralla 3x5 kun taas mavea joka toisessa treenissä 1x5. Rippetoen mukaan mave kehittyy vähällä volyymilla tai jotain... no, mulla ei kehity.

Vahvasti epäilen, että noi kyykyt on rajusti vajaita tai sitten sulla treenitaustaa on reilusti enemmän muualta. Niin ja netti on täynnä noita Rippetoen aivopieruja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei noi nyt paljoa ainakaan vajaita ole. Pointti oli, että 90 kilon kyykky on aika pitkäänkin treenanneelle naiselle kova suoritus. Pikkasen tekniikkaa paremmaksi niin voisi tulla se satanenkin. Tossa vois olla oikeasti lahjoja voimailuun. Tota 5/3/1 jos meinaat niin vetopäivälle joku kyykkyvariaatio, kyykkypäivälle sjmv tai julle ja pystypunnerruspäivälle mielellään kapea penkki. Silloin se on ihan fiksu jako ja tulee tarpeeksi volyymia. Sehän tossa wendlerissä on hyvä, että siinä ei sen kummempia tarvitse ajatella vaan tulosta tulee varmasti pitkällä aikavälillä ja kevennyksetkin on valmiina mukana.

Kiitos, tossa viestissä oli jo vähän enemmän sisältöä! En nyt pidä tuota kyykkytulosta ihmeellisenä kun mun paino on melkein 80 kiloa, mutta oon kyllä itekin sitä mieltä, että ihan kivasti toiminu mulla tää treeni ja oon kehittyny hyvin. Intoa on kyllä jatkaa treeniä ja kisaaminenkin on houkutteleva ajatus, kunhan saa kerättyä vähän pohjaa. Sanottakoon, että tässä vaiheessa penkkimaksimi on 53,5 kg ja pystäri 36 kg.

Se nyt jäi kuitenkin vielä epäselväksi, että onko mave jäljessä kyykkyä vain liian pienen volyymin takia vai pitääkö olla huolissaan tekniikasta?

Tää on välillä tällasta onnetonta räpellystä kun oon ihan netistä ja kirjoista opetellut tekniikat ja käyn yksin salilla. Siks kyselen täällä tyhmiä!

Laitetaan nyt vielä se mave tähän.
View: https://youtu.be/WWT-TcYoGNM

@Lilli Pii ei toi veto missään nimessä huono ole, mutta suurin osa kyllä vetää raakana enemmän kuin kyykkää. Noi Rippetoen tekniikkavinkit varsinkin kyykkyyn kannattaa unohtaa kokonaan, ne on täysin perseestä niinkuin tälläkin forumilla on moneen kertaan todettu. Hyviä tekniikkavideoita löytyy esim. Chad Wesley Smithilta ja Max Aitalta eli youtuben hakuun pistät "Juggernaut Training Systems".

mä olen tässä muutaman vuoden kuluessa nähnyt useitakin buttwinkejä, mitkä johtuu nimenomaan heikosta liikkuvuudesta ja käytännössä aina siellä ylätakareisissä ne viat piilee. kyse siis kovinkin kokeneista ja vahvoista nostajista. hyvin usein varsinkin aloittelevammilla nostajilla syyt on kuitenki muualla.

lilli pii: hieman suttunen video, mutta suosittelisin minäkin leveämpää ja pystympää kyykkyä ainakin avuksi. syvyyskin helpompaa saavuttaa, jos kisoja ajattelee.

vedon ja kyykyn suhteesta ei voi samantien mitään sanoa, ku ei oo tarkempaa specsiä tiedossa treeneistä, välityksistä jne. en kuitenkaa suosittele kauheen suppeeta toistoaluetta treeneihin eli wendleriäkin kannattaa laajentaa.

Kuinka iso pahe tangon rullaaminen sääriä kohti asentoon mentäessä on mavessa? Tuolla tavalla saan itseni omasta mielestä parhaaseen asentoon mutta aika monessa tutoriaalissa sanotaan että ei pitäisi liikuttaa tankoa.

On tai sit ei. Herkästi aiheuttaa raskaamissa vedoissa eteenpäin kaatumista ja muitakin mahdollisia tekniikkavirheitä, mutta jos paketti pysyy kasassa raskaissakin vedoissa, niin ei se sitten varsinaisesti väärin ole. Itse suosittelisin joka tapauksessa oppimaan pois siitä.

lilli pii: hieman suttunen video, mutta suosittelisin minäkin leveämpää ja pystympää kyykkyä ainakin avuksi. syvyyskin helpompaa saavuttaa, jos kisoja ajattelee.

vedon ja kyykyn suhteesta ei voi samantien mitään sanoa, ku ei oo tarkempaa specsiä tiedossa treeneistä, välityksistä jne. en kuitenkaa suosittele kauheen suppeeta toistoaluetta treeneihin eli wendleriäkin kannattaa laajentaa.

Mitä tarkoitat wendlerin laajentamisella?

View: https://youtu.be/2_J6WSW7Gm8

Tossa vähän parempi kyykkyvideo, jonka aiemminkin tänne laitoin, mutta silloin ei kellään ollut kommentoitavaa.

Oon itekin huomannut, että mun mittasuhteilla pystympi kyykky on parempi. Reidet on pitkät muuhun vartaloon nähden. Miksi leveämpi?

Kuinka iso pahe tangon rullaaminen sääriä kohti asentoon mentäessä on mavessa? Tuolla tavalla saan itseni omasta mielestä parhaaseen asentoon mutta aika monessa tutoriaalissa sanotaan että ei pitäisi liikuttaa tankoa.

Ei se nyt varmaan pahe ole ollenkaan. Mä en ainakaan ole koskaan kuullut sellaista. Eikä ole ilmeisesti Eddie Hall, Zydrunas Savickas, Benni Magnusson, Hafthor Bjornson ja Brian Shawkaan ja silti noi taitaa olla aikalailla kautta aikojen kovimmat vetäjät.

Edit: Pientä lisäystä vielä. Aloittelijalle en ehkä opettaisi tangon rullaamista. Jos sinulla kuitenkin jo on edes jonkinlainen tausta ja koet saavasi itsesi parhaaseen asentoon noin niin miksi sitä pitäisi muuttaa? Noita kaikenmaailman youtube tutoriaaleja kuunellessa kannattaa olla aika lähdekriittinen ja perillä siitä kenelle ne on suunnattu.

lillipii: leveempi antaa paremmat edellytykset käyttää lihaksistoa laajemmin ja saat syvyyden aiemmin mikä on tärkee juttu sikäli, kun kisaamisesta haaveilet. mekaanisesti siis tehokkaampaa sen tyylin modaaminen. wendlerin laajentamisella lähinnä tarkotan, että et pitäytyis vain siellä lyhyissä sarjoissa. mulla on tällä hetkellä 6 naisnostajaa asiakkaana ja suht laajasti hyödynnetään pidempää sarjaa myös.

castorrollins: eipä sun kannata kyseisten herrojen muitakaan ohjelmia kovasti noudattaa. hieman eri planeetalla liikkuvat. jos sä saat rullaamalla noston aina samoin lähtemään, hyvä ja se siitä. silti se tuo aina liikkuvia osia lisää ja vaatii tarkempaa ajoitusta noston alkuun ja sitä kautta se voi myös helpommin mennä pieleenkin. sen suuremmin se ei siihen alkuun mitään vauhtia tuo.

Kiitos jto vastauksesta. :) Tänään teinkin apuliikkeenä pause kyykkyä ja kokeilin siinä leveämpää asentoa ja toki pidempiä sarjoja kun pidin painot pienenä. Pitää testailla kyykkyä eri leveydellä ja kuvata taas välillä jotain sarjoja. Tossa wendlerissähän on jujuna tehdä viimeinen sarja niin monta toistoa kuin menee ja se on mulla ollut 8-12 nyt ekalla viikolla.

Toi rullaaminen opettaa jossain määrin käyttämään omaa kroppaa tavallaan vastapainona, mutta sillä tyylillä on vaikea saada samanlainen irroitus joka toistoon. Jos ipf:n arvokisoja katsoo niin aika harvassa on ne nostajat, jotka tota käyttää.

oranki. noinpa juuri. rullailu tuo pakettiin lisää liikkuvia osia ja ku rajaraudoissa liikutaan kroppa on muutenki hyvin herkillä, että kaikki menis hyvin.

lillipii: no hyvä. kyl se sieltä löytyy ja vaikka et pääliikkeenäö leveempää tekiskää on se hyvä apu. wendler toki tuttu setä, mutta ajatuksena siis mulla, että niillä pitkilläkin sarjoilla rakentas selkeen progression itelleen ja ihan kunnolla sarjoja. toki aina jos kehitystä tulee, eipä oo tarve korjata. jos kauheesti ahdistaa, hyppää mun jengiin ja katellaan, koska se 200 nousee ekan kerran heheee.

oki aina jos kehitystä tulee, eipä oo tarve korjata. jos kauheesti ahdistaa, hyppää mun jengiin ja katellaan, koska se 200 nousee ekan kerran heheee.

Mieluusti muuten, mutta ei taideta sijaita samalla puolella suomenmaata. :) Kyllähän tuota jotain valmennusta vois harkita jossain vaiheessa. Starting strength -ohjelma oli siinä mielessä hyvä kokemus, että ihan oikeasti kun vaan valitsee ohjelmaan ja tekee niinku siinä käsketään, tuloksia tulee. Samaa toivon wendleristäkin, eli täytynee nyt muutama kuukausi tahkota sitä ja katsoa mitä saa aikaan. Samallahan tässä oppii itsekin perusasioita voimailusta ja netistä oon lukenut/katsonut etenkin naisvoimanostajien juttuja niin oppii, mikä toimii nimenomaan naisille.

Sori, offtopiccia tähän ketjuun. :)

lähes kaikki mun valmennustyöt on etänä tapahtuvia. mä käytän semmosta palautekehitelmää, että yleensä tiedän asiakkaan kunnon paremmin kuin he itse. yleensäkin koko homma on täysin yksilön mukaan etenevää. nykyaika helpottaa hommaa videoineen ja nopeine tiedonkulkuineen entisestään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom