Kyykky- ja mavekyssäreitä

...Pääsen siis suoralla selällä ihan korokkeellaki seistessä maahan asti(polvet pidän toki hieman koukussa alunperinki)...

Jossain ketjussa, joku foorumin valmentaja sanoikin, ettei koskaan ole nähnyt tätä tuota oikein tehtynä. Siinä mun mielestä mitään korokkeita tarvi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sjmv ja vastaavat kannattaa tehdä ilman painojen maakosketusta eikä liikkuvuuden rajoja kannata tolla niinkää kokeilla. alaselässä koko ajan normilordoosi ja tanko puoleen sääreen polvet lähes lukossa on se juttu. liike tapahtuu siis käytännössä vain lonkkanivelessä. kovat DOMSit tosta yleensä saa ekalla kerralla oli paino mikä vaan, mutta kuuluu asiaan ja ku tekee useemmin, ei ne enää niin tuu päälle.

Jossain ketjussa, joku foorumin valmentaja sanoikin, ettei koskaan ole nähnyt tätä tuota oikein tehtynä. Siinä mun mielestä mitään korokkeita tarvi
Markku Tikka sitä omassa ketjussaan sanoi. Hyvin harvalla riittää liikkuvuus viemaan painoja edes lattiaan saakka alaselän lordoosin pysyessä neutraalina, saati sitten korokkeen päältä..
OT: Yksi typerimmän näköisiä liikkeitä salilla on kun joku tekee laatikon päältä suorin jaloin vetoja, vaikka ilman laatikkoakaan painot eivät osuisi maahan :D

Millaista liikkuvuusharjoittelua pakkislaiset suosivat vetoa ja kyykkyä silmällä pitäen? Itse olen viime vuodet tehnyt oikeastaan pelkästään dynaamisia venytyksiä ja putkirullailua mutta vieläkin varsinkin takareidet menevät välillä niin jumiin että edellämainitut liikkeet eivät meinaa millään luonnistua. Onko tässä kokeiltava staattista venyttelyä taas pitkästä aikaa vai onko muita vinkkejä?

Defrancon lämppämalleilla on menty aika pitkään.. Simppeliä ja toimivaa. Toki mullakin takareidet _aina_ se kirein paikka. Oon välillä noihin setteihin ottanut enemmän takareisien liikkeitä mitä niissä normaalisti olis. Myös noita jalkapohjan rullaamista kepillä/pallolla ennen treenejä ja saanut vähän mukavammin liikettä takaketjuun. Toisaalta mulla myös helvetin kireät pohkeet on saanut takareidetkin jäykistymään. Muutama kerta on hierottu kunnolla pohkeet auki ja tuntuu ihan uudestisyntyneeltä.

Eise staattinenkaan venyttely varmasti pahaa tee kun vain perusperjaatteet pitää mielessä voimaharjoittelua silmälläpitäen.

^En kyllä allekirjota tota sit yhtään.

Pyöräilen päivittäin 5-15 kilsaa, teen työtä, jossa ollaan (lyhyitä aikoja tosin) kyykyssä ja liikutaan muutenkin paljon, höntsäilen frisbeegolfia, eli tulee liikuttua paljon maastossa muutamia tunteja päivässä. Kaikesta tuosta huolimatta oon ihan vitun jumissa punttihommista, jos en rullaile, venyttele tai tee liikkuvuusharjoitteita.

Palautumista tuo kaikki aktiivisuus kyllä tuntuu edistävän, muttei liikkuvuutta. Jostain t-nationilta bongattuja juttuja tulee tehtyä, jos jaksaa. Laiska on sit mieluummin vähän jumissa :D

^Joo, eihän friba mitenkään fyysinen laji oo, mut kävelyä tulee (varsinki ku ei osaa heittää ja kiekot on ties missä rämeikössä aina) vaihtelevassa maastossa ja sä just puhuit aktiivisesta kävelystä. Pointti oli just tuo yksilöllisyys, että vaikka mä höntsäilisin mitä, niin se ei korvaa liikkuvuusjuttuja. Hyvä, jos skeittaamalla pysyy kyykkysyvyydet hallussa!

ei kai nyt juoksu voi korvata uintia tai venyttely korvata kädenvääntöä. kyllä liikkuvuustreeni on aika eri asia ku minkäänlainen liikunta. toki sekä ylirasittunut että pelkästään köllöttelevä lihas menee kireeksi, mutta on noi höntsäliikunnat ja liikkuvuus kummatkin semmosia juttuja, mitä kannattaa mukana pitää. punttipuolella liikkuvuuden tarpeet on aika pieniä kuitenkin, mutta silti.

Melkeen kaikki urheilulajit(penkki punnerrusta yms. ei lasketa :D) on parasta liikkuvuusharjottelua. Pysyy vetreenä lähes väkisin, ellei touhu oo vaan massiivista höntsäilyä kerran kuussa. Ihan joku aktiivinen kävely, mikä on helvetin tylsää on varsinki yllättävän tehokasta. Ite tosin polkenu pyörällä joka paikkaan koko ikäni, mikä ei myöskään varmaan pahaa tee. TEKEMINEN poistaa jäykkyyksiä ihan kivasti.
Varmaan sun ikäisenä joo.

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa? Ainaki hyvä tavote eläkepäiville.
Heh, no joo.
Olen mä osittain sun kanssa samaa mieltä.
Eikä itselläkään ongelmia tuota kuin joskus loukkaantuneet paikat. Yleensä.

Mä olen 41v ja varmaankin keskimääräistä liikkuvammassa kunnossa. ( liikeratojen laajuutta tarkoitan )
On toi silti kokoajan enemmän tasapainoilua, treenin ja huilin välillä. Jos huilaa liikaa niin sekin on huono.

24vnä jos oli 2vkoa kipeänä niin jo kolmannessa treenissä viimeistään oli siinä mihin jäi.
Nyt saattaa mennä kuusi viikkoa...

Oon nyt yli vuoden tauon jälkeen alotellu mavettaan lattiasta asti uusiks, ku tavotteena oli/on parisataa ollu jonkun aikaa. Keskityin vuoden siis enemmän kyykkäilyyn ja maven apuliikkeisiin(seläntakaa vedot, pistoolit,takakyykky,pukki/koroke vedot) ihan hyvällä menestyksellä ja kaikessa rauhassa. Ongelmana on se, että tona aikana katoin liikaa, ku itteäni lahjakkaammat mavettelee yms. ja muutin vetotyyliäni yhes vaiheessa tän takia. Aiemmin vetotyyli ollu aika takareisi/selkä painotteinen ja tolla saanki varmaan eniten nostettua. Aatellu silti, että pidemmän päälle terveellisempi ja vahvempi tyyli olis, että saa lähdön etureisillä ylös.

''Paras'' tekniikka, minkä oon luontasesti omaksunut on seuraavanlainen: Tanko on aivan kiinni säärissä alotusasennosta alkaen(ei siis ''keski jalan yläpuolella'', niinku melkeen kaikkialla käsketään tekeen) ja raahaan tankoa niin kiinni säärissä, et yli-karheella tangolla sais vaikka vereslihalle jalat, jos ohuet pöksyt. Teen näin, koska tuntuu, että saan pidettyä ruhon parhaiten suorana näin. Silti isoilla painoilla tehdessä(2-5 toiston sarjoissa, joissa varaa ei juuri ole), tuppaa varsinkin yläselkä pyöristyvän hieman.
Ei mitään salikomediaa, veto joka katkas kamelin selän tasoa, mut kuitenki semmonen, mikä pistää ajatteleen, ja mieluummin nostaisin 100% täydellisesti.

Oon videoinu kyykkyjäni, mavejani, ja melkeen kaikkea, mikä vähänkään on epäilyttäny, siit lähtien ku oon ''vakavasti'' alkanu treenaamaan. Aiemmin ei oo tätä selän pyöristymis ongelmaa ollu, ni ärsyttää senki takia.
Onko etäisesti ees mahollista, että on paikat esim kireytynyt vaa sen verran tai vastaavaa?

Otin Nokialla paskalaatusta videota, mut nii epäselvä pätkä, että about 10 pv:n päästä, ku mavetan uusiks, ni otan HD kuvaa mieluummin, josta näkyy käytäntö.

Sää et voi olla pystymmässä ku mitä sun rakentees antaa myöte. Useimmilla se on aika kovasti kumarassa. Jos pakotat, niin joku osa kusee. Joudut kiertämään polvet, pyöristymään selästä, tai sitten sun persees ampuu ylös, eli asento korjautuu ennenku painot liikahtaa mihkään.

Muistaakseni tämä oli varsin toimiva opas

View: https://www.youtube.com/watch?v=wYREQkVtvEc

@Vaginaattori eiköhän se oo ihan vaan voiman puutetta keskiselässä toi yläselän pyöristyminen isoilla painoilla. Mikäli nyt tajusin sun sepustuksen oikein niin irroitusasento on luultavammin virheellinen. Tosiaan aika helppo tapa on vaan laittaa tanko keskelle jalkaterää, sääret kiinni tankoon ja siitä pakotat alaselän suoraan. Jopa helvetin Rippetoe sanoo noin. Harvoja jokseenkin älykkäitä tekniikkavinkkejä siltä!

Jollain, esim. mulla se tarkka kohta on pikkasen lähempänä varpaita ja teen ton toisinpäin eli tanko oikeaan kohtaan, maksimi hapet+vatsa tiukaksi, selkä suoraksi(periaatteessa sjmv asento tässä vaiheessa), latsien aktivoiminen, sääret kiinni tankoon, "tyhjät" pois tangosta ja irroitus reisillä ilman minkäänlaista repäisyä.

Niin ja taas kerran voiman puutetta, jos takareisipainotteinen veto tuntuu paremmalta. Tossakin on se, että vahvemmat etureidet-->pystympi kropan asento-->selkä ei lähde pyöristelemään isoissa raudoissa, koska kulma on edullisempi.

"tyhjät" pois tangosta ja irroitus reisillä ilman minkäänlaista repäisyä.

Yksi karmeimmists näyistä on kyllä tosiaan se kun maven irrotukseen otetaan vauhtia!
Hyi saakeli. Tosta käyn kyllä yleensä vinkkaamassa jos on yhtään vastaanottavaisen oloinen tyyppi kyseessä.

Miks voimannosto kyykkytyyli tuntuu mulla raskaammalta kuin ''bodykyykky''? Tottumiskysymys? Lihasepätasapaino? Mikä? Arvioita?

sen kummemmin et noita kyykkyjä määritellyt, mutta bodykyykyllä aatellaan pystympää selkää ja kapeampaa jalka-asentoo. voimanostossa (yhellä ännällä) sit jalat hieman leveemmällä yleensä ja selkä taipuu eteen enemmän. et oo voimanostokyykkyy tehny. eri liike ja kroppa ei heti tietenkään sitä osaa ja käytettävä lihaksistokaan ei ollenkaan samantien oo kuosissa.

sen kummemmin et noita kyykkyjä määritellyt, mutta bodykyykyllä aatellaan pystympää selkää ja kapeampaa jalka-asentoo. voimanostossa (yhellä ännällä) sit jalat hieman leveemmällä yleensä ja selkä taipuu eteen enemmän. et oo voimanostokyykkyy tehny. eri liike ja kroppa ei heti tietenkään sitä osaa ja käytettävä lihaksistokaan ei ollenkaan samantien oo kuosissa.

Tosissaan bodikyykkyä tehny 99% ajasta (kapeampi jalka-asento). Sitä kautta rupesin hakemaan että jos voimanostokyykyssä aktivoituu selkeesti erilihas kuin bodykyykyssä ja se on raskaampi, niin suht suoraviivasesti vois laskee että kyseinen tai kyseiset lihakset ois suhteessa heikompia. Johon panostaisi sitten tulevaisuudessa. :)

voithan sä tehdä niitä kumpaakin. isommat raudat voimanostotyylillä saat kyllä ja taatusti lihasta tulee silläkin.

Tässä tullut pitkästä aikaa maastavetoa vähän koitettua. Olen harjoitellu sormilukkoa, koska ristiote onnistuu vain toisinpäin telotun ranteen vuoksi. Eikä ristiote ylipäätäänkään tunnu kovin luonnolliselta. Jos täällä on ihmisiä jotka lukkoa käyttävät niin montako sormea teillä on peukalon alla? Itse saan kunnolla vain etu ja keskisormen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom