Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mulla olis pari kysymystä toivottavasti joku jaksaa vastata..

1) Teen maastavedon työsarjat ristiotteella, mutta vaihtelen otetta aina joka sarjan jälkeen. Korjaako tämä ongelman, joka saattaa tulla jos vetää vain toisinpäin? Olen lukenut siis että yläselästä tulee epätasapainoinen ja saattaa ehkä johtaa johonkin välilevyn pullistumiin jne?

2) Kun teen kyykkyä ja maastavetoa, selkäni alaselkäni asento hajoaa molemmissa hieman varsinkin viimeisissä toistoissa kun ollaan jo aika äärirajoilla. Onko siitä haittaa, että alaselkä pyöristyy jonkun verran siinä, kun alaselässä/selässä ei kuitenkaan mitään kipua tunnu? Nostovyötä en tällä hetkellä vielä käytä ja koitan lykätä sen käytön aloittamista oikeasti isoihin painoihin.

3) Olen nyt monta kuukautta tehnyt kyykkyä 5x5 ja mavea 6x3 sarjoilla. En ole nähnyt syytä vaihtaa kun sarjapainot on kuitenkin kehittyny kokoajan. Mutta ajattelin, että nyt vois jonkin näköstä jaksotusta näille miettiä. Tavoitteena on siis suuremma raudat. Olisiko esim kyykyssä 5x2-3 ja 5x5 ja mavessa joku 6x2 ja 4x5 hyvät? Ja tuossa tulee kyllä aika vähän toistoja esim jos tekee 6x2, mutta se tuskin on kauhean paha kun toistot on ihan suorituskyvyn rajoilla? Ja onko tuo 6 sarjaa ehkä jopa liikaa vai mitä mieltä olette?

4) Mites tuon nopeusvoiman treenaus just näissä pääliikkeissä siis (penkki, mave, kyykky). Sitä en ole ollenkaan reenaillut ja ehkä olisi aika ottaa sitäkin mukaan ohjelmaan? Jostain luin joskus, että sen voi hyvin sijoittaa kevennysviikkoon, kun silloinhan on muutenkin jo pienemmät painot käytössä vai mitä mieltä täällä ollaan?

1. Riittää, että vaihtelet kätisyyttä. Kunhan noston aikana tanko (tai sinä) ei pääse kiertymään ylhäältä tai edestä katsottuna, on ristiote varsin turvallinen.
2. Ei alaselkä sais pyöristyä. Kipua ei ehkä just nyt tunnu, mutta tarpeeks kun noita pyöreän selän toistoja tulee vuosien kuluessa, voi välilevyt alkaa kulua epänormaalin nopeasti, ja se voi johtaa vaikka välilevynpullistumaan. Vyötä voi ihan hyvin käyttää, koska ei se oo mistään poiskaan. Totta kai täytyy kuitenkin osata pitää selkä suorassa myös ilman vyötä ja vyötä pitää osata käyttää kans.
3. Tietyt sarja- ja toistomäärät ei loputtomiin toimi, mutta hyvä jos sulla on toiminu. Jto:n 3x4 -> 6x6 on hyväksi todettu progressiotyyli. https://pakkotoisto.com/threads/peruskausi-3x4-6x6-miten-käytännössä.27840/ Tuossa on ohjeet. Käytännössä siis lisäilet vähän painoa, toistoja tai sarjoja joka (tai lähes joka) kerralla. Tolla tavalla toistomääriinkin saa enempi vaihtelua. Ite esimerkiks teen yleensä kuukauden verran 6–10 toistoalueella, kuukauden 4–6 alueella ja kuukauden 1–4 alueella.
4. Nopeusvoimaa ei tarvitse treenata pienillä painoilla suinkaan; tangon ei tarvitse liikkua varsinaisesti tosi nopeasti. Teho ratkaisee enemmän. Mutta eipä nopeusvoimaa tarvitse treenata erikseen välttämättä ollenkaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nii joo toi oli se yks hypoteesi. Ei kyl itel tunnu missään vaik käpälä keskivertoa pienempi(jos sillä nyt edes merkitystä on). Tosin eipä tangossakaan mitää tähtitieteellisiä lukemia viel ole. Peukaloko tossa on joillain kovilla nimenomaan vai tyyliin kuoriutuu iho irti?

Isommilla raudoilla saattaa kuoria peukusta ihoa joillakin jossei teippaa peukaloita. Itellä ei vielä toistakses ole ollut mitään ongelmia ei kivun eikä ihon kanssa, kun oon alusti asti käyttänyt aina sormilukkoa. Pitää tosi hyvin, ei tartte edes mankkua käyttää muissa kuin painonnostoliikkeissä.

Tosin raudat vedoissa ei ole huimat, vain 140-160.

ehkä sitten kun mennään 180-200+ alueelle joutuu alkaa teippailemaan

Peukkulukko on kyllä todella kätevä jos sitä pystyy käyttämään. Muutama viikko sitten testailin josko vaihtaisi siihen, mutta 220kg tuntui kyllä käsissä niin pahalta ettei mitään rajaa. Jatketaan siis samalla linjalla, treeneissä vedetään remmeillä ja kisoissa ristiotteella.

Okei. Aika +- samoissa lukemissa pyöritään. Ite käytän tosin mankkuakin, vaikka toi ote itessään on jo melkeen ku manuaaliset vetoremmit. Vastaotteella ku vedin joskus kesäl vielä, ni asennon hakeminen oli jotenki hankalampaa ja tuntu et on aina ihan killissä jostain suunnasta. Oikeen ku kampean ni saan aikalailla kaikki sormet ängettyä tohon peukun päälle. Kerran vissii vanha rakko auennu, ja joutunu laittaa laastarin kesken treenin. Sekin tosin vaan siks, ettei tahri muidenki käyttämiä esineitä.

Aaa, Itse pidän vain 2-2,5 sormen alla peukaloa, tuntuu itellä näin parhaimmalta, kun saa käsivarret rennoiksi sillä otteella.

Vedoissa käytän aina remmejä, jotta säästyy näpit pikkusen, painonnostossa tulee kuitenkin joka treenissä nostettua lattiasta aika paljon niin pitää vähän armahtaa. Ei siitä huolimatta ole veto ykkösissä tai kakkosissa koskaan grippi pettänyt, kun ilman remmejä oon vetänyt. Mankkua käytän kun jaksan, sen joutuu aina pesemään pois ja koska olen laiska käytän vaan silloin kun on pakko :D

Yleensä olen kyykkäillyt 100 kglla 8-12 toiston sarjoja, maanantaina päätin sitten laittaa tankoon 120 kg ja ottaa muutaman 6-4 toiston sarjoja ylös. Nyt huomannut muutaman päivän jälkeen, että alaselkä on hieman kipeä tietyissä asennoissa, tietääkseni kipu ei syntynyt kyykyn aikana, en ainakaan huomannut. Nyt tässä muutaman päivän jälkeen mietin, että onko alaselän lihakset kipeytyneet ihan normaalisti vai kenties jotain muuta. Voi tosiaan olla, että muutaman viimeistä toistoa noista sarjoista meni vähän huonolla tekniikalla. Pitäisikö sitten alkaa käyttää vyötä noissa lyhyemmissä sarjoissa?

Yleensä olen kyykkäillyt 100 kglla 8-12 toiston sarjoja, maanantaina päätin sitten laittaa tankoon 120 kg ja ottaa muutaman 6-4 toiston sarjoja ylös. Nyt huomannut muutaman päivän jälkeen, että alaselkä on hieman kipeä tietyissä asennoissa, tietääkseni kipu ei syntynyt kyykyn aikana, en ainakaan huomannut. Nyt tässä muutaman päivän jälkeen mietin, että onko alaselän lihakset kipeytyneet ihan normaalisti vai kenties jotain muuta. Voi tosiaan olla, että muutaman viimeistä toistoa noista sarjoista meni vähän huonolla tekniikalla. Pitäisikö sitten alkaa käyttää vyötä noissa lyhyemmissä sarjoissa?

Oiskohan sulla päässy alaselkä liikkumaan eli pyöristymään eli tullu buttwinkiä? Siitä todennäköisesti tulee lihakset (ja huonossa tapauksessa jokin muukin) kipeiksi. Kantsii videoida kyykkyjä niin näet itse, pysyykö selkä suorana. Jos et itse näe, laita videota tänne.

Peukkulukolle kovasti ääniä minultakin. Sillä olen vetänyt jo ties kuinka kauan, ja hyvältä on tuntunut – mitä nyt toisinaan peukut on aika kipeät ja ihokin lähtee. Mulla peukalo on etu- ja keskisormien alla, mutta käytännössä suurin osa painosta tulee keskisormelle. Epämukavuutta sormilukolla ei ole tullut niinkään isoilla painoilla, vaan raskaissa yli viiden toiston sarjoissa ja kun käytössä on ollut tosi karhea tanko. Veikkaisin, että suurin syy sormilukon harvinaisuudelle on se, etteivät kaikki vaan tiedä siitä, ja yhden kokeilukerran jälkeen se voi helposti tuntua vain huonolta, minkä myötä jotkut saattavat hylätä koko homman. Epämukavuus voi olla noilla ihan maailman vahvimmilla syynä peukkulukottomuuteen, ja sitten niiden esimerkistä kaikki alkaa käyttää ristiotetta automaattisesti.

Onko kellään ollut peukalon nivelien kanssa ongelmia sormilukolla treenattaessa? Itsellä oli jännetupin tulehdusta alkuvuonna peukalossa ja kesällä tuntui ärtyvän sormilukosta sen verran, että eipä ole juurikaan tullut rinnallevetoa tehtyä sen jälkeen. Harmi, kun on aina ollut lempiliikkeitä. Remmeillä vedellessä hajoaa vaan ranteet ja normigripillä on rivettäminen sellaista puolitehoista.

Itse olen tykännyt käyttää silloin sormilukkoa, kun osaan olettaa, että jää sarja muuten gripin takia kesken. Esim. SJMV:a tehdessä, kun tulee tehtyä pitkiä 15-20 toiston sarjoja. Muutoin aina perusote, että forkut kasvaa ja grippi paranee.

Nii, aikoinaan tuli maastavetoa tehtyä ristiotteella, kunnes huomasin, että toinen puoli kropasta jäi heikommaksi vaikka aina sarjojen välissä vaihtelin käsien asentoa.

Moikka.

Aloittelija ollaan ja tällä hetkellä veivaan kolmejakoista. jalat/vatsat, rinta/olka/ojentaja, selkä/hauis. Rimpulapäivänä teen kyykyn, reiden ojennuksen, -koukistuksen ja pohket. Ajattelin nyt lisätä testimielessä tuon maven mukaan. Sitä vaan mietin, että minne väliin sen tungen. Joka toinen kerta kyykkyä, joka toinen mavea vai?? Mave ottaa vissiin pääasiassa takarimpuloihin (ja alaselkään?) Tarkoitus on lähteä harjoittelemaan liikettä pienehköllä kuormalla ja tuntumalla. Täytyy kysellä aina saliguruilta neuvoja ja pyytää kattelemaan vähän tekniikan perään.Yks ukko neuvoi tekemään sumotyylillä, kun katteli "välityksiäni" Oon tämmönen 187cm rimpulakoipi.

Moikka.

Aloittelija ollaan ja tällä hetkellä veivaan kolmejakoista. jalat/vatsat, rinta/olka/ojentaja, selkä/hauis. Rimpulapäivänä teen kyykyn, reiden ojennuksen, -koukistuksen ja pohket. Ajattelin nyt lisätä testimielessä tuon maven mukaan. Sitä vaan mietin, että minne väliin sen tungen. Joka toinen kerta kyykkyä, joka toinen mavea vai?? Mave ottaa vissiin pääasiassa takarimpuloihin (ja alaselkään?) Tarkoitus on lähteä harjoittelemaan liikettä pienehköllä kuormalla ja tuntumalla. Täytyy kysellä aina saliguruilta neuvoja ja pyytää kattelemaan vähän tekniikan perään.Yks ukko neuvoi tekemään sumotyylillä, kun katteli "välityksiäni" Oon tämmönen 187cm rimpulakoipi.

Mahdollistaako treenipäivät mavettamisen selkäpäivänä?

Moikka.

Ei mikään estä tekemästä mavea kyykyn jälkeen tai toisin päin. Vaikka joka toinen viikko kyykky ensin ja joka toinen viikko mave ensin. Sumolla voi ihan yhtälailla vetää, jos se tuntuu paremmalta ja vahvemmalta sulle. Tosin jos tavoitteet ovat bodailussa, saattaa jompi kumpi olla parempi.

Ok. Kiitti. Voi olla aika rankkaa tehä kyykky ja mave samana päivänä, mutta voihan sitä kokeilla. Ei varmaan paljo muuta tarvi tehä, niin on rimpulat rääkätty.

Ok. Kiitti. Voi olla aika rankkaa tehä kyykky ja mave samana päivänä, mutta voihan sitä kokeilla. Ei varmaan paljo muuta tarvi tehä, niin on rimpulat rääkätty.
Imo voi kyykyn ja maven tehdä samassakin treenissä, mutta jälkimmäisessä tietysti sarjapainot vähän kärsii. Mä tekisin itse mieluummin kyykyn ennen mavea. Tosta tulee kyllä sen verran tehokas setti jaloille, että tosiaan ei varmaan hirveesti muuta tarvii tehdä. :)

Uusi sali, uudet kujeet.

Otin vaihtelun vuoksi Elaston 2-jakoisen käyttöön, ja ongelmaksi muodostui uuden salin painopakallinen naistenmallin vaakaprässi. Eli, ohjelmassa olisi kerran viikkoon 3x8-15 prässi, mutta painot loppuvat kesken (humble brag).

Mietin kahta vaihtoehtoa: negatiivisia prässissä (3-5sec negatiivinen vaihe ja räjähtävä työntö) vs. etukyykky. Kumpi kuulostaa järkevämmältä?

Toisekseen, voisiko joku valaista negatiivisten toistojen ideaa lyhyesti? Eli, mitä negatiivisilla toistoille "haetaan" treenissä? Kysyn siksi, etten ole vielä sisäistänyt tätä konseptia, ja yritän miettiä miten negatiiviset toistot sopisivat pitemmällä kaavalla ohjelmaan/tavoitteisiin.

Uusi sali, uudet kujeet.

Otin vaihtelun vuoksi Elaston 2-jakoisen käyttöön, ja ongelmaksi muodostui uuden salin painopakallinen naistenmallin vaakaprässi. Eli, ohjelmassa olisi kerran viikkoon 3x8-15 prässi, mutta painot loppuvat kesken (humble brag).

Mietin kahta vaihtoehtoa: negatiivisia prässissä (3-5sec negatiivinen vaihe ja räjähtävä työntö) vs. etukyykky. Kumpi kuulostaa järkevämmältä?

Toisekseen, voisiko joku valaista negatiivisten toistojen ideaa lyhyesti? Eli, mitä negatiivisilla toistoille "haetaan" treenissä? Kysyn siksi, etten ole vielä sisäistänyt tätä konseptia, ja yritän miettiä miten negatiiviset toistot sopisivat pitemmällä kaavalla ohjelmaan/tavoitteisiin.

Itse vaihtaisin työntävien lihasten voimapäivälle etukyykyn ja siirtäisin takakyykyn prässin tilalle. Pitkät sarjat kyykkyä ovat kieltämättä ihan saatanasta, mutta etukyykyssä loppuisi kyllä jo usko kesken, kun toistot nousevat sinne kymmenen paremmalle puolelle. Mutta mikäli tuota prässiä haluaa tehdä, niin tekisin itse vain yhden jalan prässiä.

Negatiiviset toistot ovat erikoistekniikka ja niillä en lähtisi korvaamaan näinkin yksinkertaisen ohjelmarungon suoria sarjoja. Pointtina niissä on keskittyä juuri liikkeen venyttävään vaiheeseen, joka käsittääkseni on myös lihaksenkasvun kannalta hyvin oleellinen. Hyvin usein näkee, että painot päästetään alas todella nopeasti ja siinä jää jo puolet liikkeestä hyödyntämättä. Hitaalla negatiivisella osuudella pidetään lihaksessa kunnon jännitys yllä ja se tuntuu myös aika höpöltä, kun pumppi alkaa kasautumaan lihakseen ja sitten kaupan päälle tulee vielä venytystä.

Itse vaihtaisin työntävien lihasten voimapäivälle etukyykyn ja siirtäisin takakyykyn prässin tilalle. Pitkät sarjat kyykkyä ovat kieltämättä ihan saatanasta, mutta etukyykyssä loppuisi kyllä jo usko kesken, kun toistot nousevat sinne kymmenen paremmalle puolelle. Mutta mikäli tuota prässiä haluaa tehdä, niin tekisin itse vain yhden jalan prässiä.

Negatiiviset toistot ovat erikoistekniikka ja niillä en lähtisi korvaamaan näinkin yksinkertaisen ohjelmarungon suoria sarjoja. Pointtina niissä on keskittyä juuri liikkeen venyttävään vaiheeseen, joka käsittääkseni on myös lihaksenkasvun kannalta hyvin oleellinen. Hyvin usein näkee, että painot päästetään alas todella nopeasti ja siinä jää jo puolet liikkeestä hyödyntämättä. Hitaalla negatiivisella osuudella pidetään lihaksessa kunnon jännitys yllä ja se tuntuu myös aika höpöltä, kun pumppi alkaa kasautumaan lihakseen ja sitten kaupan päälle tulee vielä venytystä.

Kiitoksia!

Tuo etu/takakyykyn paikan vaihtaminen kuulostaa tosi hyvältä idealta. Ei tullut itsellä mieleenkään. Pistetään kokeiluun! (Onneksi niitä 15 toiston päiviä ei ole kuin kerran kuussa :) )

@Vaginaattori: Käytä tarvittaessa rannesiteitä ja levennä käsiotetta, niin saat tangon alemmas ja painopisteen paremmaksi. En huomannut videollasi niinkään polvien sisäänpäin kääntymistä. Tuo tangon paikka ylhäällä kiinnitti enemmän huomiota. Muuten ihan hyvännäköistä tekemistä ja kyykyt on ainakin syviä. Jouluista tunnelmaa... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom