Kyykky- ja mavekyssäreitä

no ne on ikuiset, joten vuotta päälle eivät paljoa maksa. toisaalta sitä kantakorokkeen vaikutusta voisit kokeilla kävelykengillä tms. ja sen perusteella sitten ostopäätös. lähinnä se on liikkuvuusjuttukin. jos sulla ei mee päkiälle se paine juuri koskaan, sillon noi ei oo niin kriittinen hankinta. se mikä kenkä sit hankitaan on taas yksilöjuttu. joku tykkää adipowerista, joku muusta. halvemmallakin saa erinomasen käyttökelposia kenkiä. ite kyykkäsin jollain puolalaisilla popoilla 15v.

reisi mitataan vehkeistä polvilumpion alareunaan. klassisesti vehkeet (kiinnityskohta) pitäs olla puolivälissä eli sulla 85cm maasta ja lumpion alareuna sitten 45cm. klassisesti ajateltuna siis vaan. jos pääset tolla kapeella ala-asentoon ilman buttwinkiä, hieno homma ja siitä sitten vaan. pikkusen jalkaterät ulospäin tulee auttamaan kyllä paljon.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistetäänpä nyt vaikka tähän ketjuun. Yleisheikko aloittelija, pituutta 186cm, painoa joku 85kg, yrittää aloitella Starting Strengthillä treenaamista taas parin vuoden tauon jälkeen. Joskus olen käynyt muutaman kuukauden tai jopa vuoden salilla tekemässä milloin mitäkin suht olemattomin tuloksin ja sitten taas ollut enemmän tai vähemmän taukoa. Nyt koetan saada ennen kaikkea liikeradat kuntoon, etten riko itseäni ja saisi tuloksiakin aikaiseksi. Olen kankea ja pitkäraajainen.

Etukyykyssä menee mielestäni suht hyvällä tekniikalla joku noin 50 kg sarjapainona kun käy reidet oikeasti vaakatasossa eli aika syvällä. Maastavetoa tein nyt ensimmäistä kertaa pitkän tauon jälkeen, ja tuntuu että jo 70 kilolla alkaa tekniikka kärsiä ja perse nousta olkapäitä ennen, vaikka nosto sinänsä ei pahalta tunnukaan. Otin sitten kymmenen kiloa pois (eli tangossa hurjat 60 kg) ja mielestäni pystyin tekemään kohtalaisen hyvällä tekniikalla maven loppuun. Kun olin tehnyt mavesarjan 60 kilolla, piti saada painot pois tangosta ja arvelin että se on mukavampi tehdä jos tanko on räkissä ylhäällä eikä maassa. Vedin sen sitten raakana rinnalle ja siitä räkkiin.

Eikös tässä nyt ole jotain aika omituista, jos pystyn vetämään raakana rinnalle saman verran romua kuin millä pystyn tekemään hyvällä tekniikalla mavea? Riven tekniikka oli varmaan aika kehno, mutta kyllä se ihan hyvin rinnalle nousi. Onko minulla vain aivan helvetisti liian vähän romua mavessa, vai kertooko tämä enemmän siitä, että toinen osa kropasta on paljon heikompi kuin toinen? Keskivartalo heikompi kuin jalat, jalat heikommat kuin selkä tms?

no eihän se noin voi mennä, että maastaveto on vaikeempaa ku rinnalleveto :) yritätsä kyykätä sitä vetorautaa eli takapuoli liian alhaalla ja hartiat tangon takana? ja miksipäs et tekis rinnallevetoa, jos se tuntuu luonnolliselta. videot toki helpottas kritiikkiä.

Pistetäänpä nyt vaikka tähän ketjuun. Yleisheikko aloittelija, pituutta 186cm, painoa joku 85kg, yrittää aloitella Starting Strengthillä treenaamista taas parin vuoden tauon jälkeen. Joskus olen käynyt muutaman kuukauden tai jopa vuoden salilla tekemässä milloin mitäkin suht olemattomin tuloksin ja sitten taas ollut enemmän tai vähemmän taukoa. Nyt koetan saada ennen kaikkea liikeradat kuntoon, etten riko itseäni ja saisi tuloksiakin aikaiseksi. Olen kankea ja pitkäraajainen.

Etukyykyssä menee mielestäni suht hyvällä tekniikalla joku noin 50 kg sarjapainona kun käy reidet oikeasti vaakatasossa eli aika syvällä. Maastavetoa tein nyt ensimmäistä kertaa pitkän tauon jälkeen, ja tuntuu että jo 70 kilolla alkaa tekniikka kärsiä ja perse nousta olkapäitä ennen, vaikka nosto sinänsä ei pahalta tunnukaan. Otin sitten kymmenen kiloa pois (eli tangossa hurjat 60 kg) ja mielestäni pystyin tekemään kohtalaisen hyvällä tekniikalla maven loppuun. Kun olin tehnyt mavesarjan 60 kilolla, piti saada painot pois tangosta ja arvelin että se on mukavampi tehdä jos tanko on räkissä ylhäällä eikä maassa. Vedin sen sitten raakana rinnalle ja siitä räkkiin.

Eikös tässä nyt ole jotain aika omituista, jos pystyn vetämään raakana rinnalle saman verran romua kuin millä pystyn tekemään hyvällä tekniikalla mavea? Riven tekniikka oli varmaan aika kehno, mutta kyllä se ihan hyvin rinnalle nousi. Onko minulla vain aivan helvetisti liian vähän romua mavessa, vai kertooko tämä enemmän siitä, että toinen osa kropasta on paljon heikompi kuin toinen? Keskivartalo heikompi kuin jalat, jalat heikommat kuin selkä tms?
Imo alussa ihan vaan vieras liikerata voi johtaa siihen, että tekniikka alkaa hajoilla paljon pienemmillä painoilla, kuin mitä "jaksaisi nostaa". Mave on toki suhteellisen yksinkertainen liike, että en tiedä onko ihan vertailukelpoista, mutta esim. mä alotin työnnön harjottelun paljon pienemmillä painoilla kuin mitä jaksoin vauhditta pystypunnertaa. :D Anyway tekniikka ensin kuntoon ja sitten painoja lisää.

tekniikka ei kehity liian pienillä painoilla. kunhan liikerata on tiedossa, rautaa kehiin vaan. joku maastaveto on niin suoraviivainen liike, että sen ei juuri pitäs opettelua tolkuttomasti kaivata.

no eihän se noin voi mennä, että maastaveto on vaikeempaa ku rinnalleveto :) yritätsä kyykätä sitä vetorautaa eli takapuoli liian alhaalla ja hartiat tangon takana? ja miksipäs et tekis rinnallevetoa, jos se tuntuu luonnolliselta. videot toki helpottas kritiikkiä.

No eihän sitä tosiaan luulisi, silläpä kysynkin :D Otin noista maastavedoistani videota, ja mielestäni ainut ongelma on että perse meinaa lähteä liikkeelle ihan inasen aiemmin kuin hartiat. Perusongelma lienee siinä, että perse jaksaa nostaa enemmän kuin jalat. Mielestäni en vedä mitenkään naurettavan takakenossakaan, ja tanko seurailee sääriä ja polvia aika hyvin kuten kuuluukin. Luulen, että tekniikka on sinänsä kohtalaisen lähellä oikeaa. Ehkä pitää vain lisäillä rautaa ja katsoa mihin suuntaan tilanne kehittyy. Tuo videointi on kyllä hyvä valmentaja. Voi olla että olen vähän turhankin varovainen tekniikan ja romujen suhteen, mutta kun välilevyt ovat vähän kehnossa kunnossa niin mieluummin liian varovasti.

Vaginaattori, ei mulla ole ikinä painot jääneet tankoon vaikka tanko olisikin maassa. On vaan mukavampi säätää painojen kanssa kun tanko on rinnan korkeudella. Ja meidän firman salilla ei ole mitään tunkkeja enkä sellaisia koe erityisemmin tarvitsevanikaan. Ainakaan niin kauan kuin voi vetää maveraudat rinnalle ;)

no meehän vaikka kolmosilla ylös ja kuvaa ne sivulta ja sit tänne. jos se alaselkä pysyy kuosissa ei sieltä mikään rikki juuri mene. tyhjät pois tangosta eikä revitä alkua. paine kantapäillä lähes ja hartiat tangon etupuolella alussa.

Mitä mieltä/kokemuksia on porukalla korkean frekvenssin kyykyistä/maastavedoista? Itse oon tässä pitkään miettinyt jomman kumman noston harjoittamista useamman kerran vkossa. Kyykkyä olen parhaimmillani tehnyt 4 krt vkossa, tosin en kertaakaan perättäisinä päivinä. Mavea vaan max. 2 krt vkossa ja silloinkin vain raskas/kevyt viritelmällä. Ajattelin ensi vuoden puolella aloittaa, kun ei ole mitään esteitä lähes tulkoon päivittäin treenaamiseen (joulu tulee aiheuttaa pientä taukoa treenistä, kun joutuu reissaamaan paikkaan missä ei pääse puntille)

Itsellä oli viimeisen viiden viikon aikana 16 penkkitreeniä, 8 kyykkytreeniä ja 3 mavetreeniä. Kyykkyjä olisi ollut enemmän, mutta muut harrastukset verottivat. Kyykky tukee omalta osalta vetoa niin hyvin, ettei sitä tarvitse tehdä kuin kerran about kymmeneen päivään. Kyyky taas sitten joka toinen päivä ja penkki joka toinen päivä. Jos ei halua penkin frekvenssiä noin korkeaksi niin sitten tilalle yläkropalle jotain muuta. Kyykky+julle kombo on sellainen että ainakin omalla kohdallani voima välittyy suoraan maastavetoon. Kyykyn jälkeen voi toki ottaa jonkun vetovariaation, päivästä riippuen kevyesti tai kovaa.

Mitä mieltä/kokemuksia on porukalla korkean frekvenssin kyykyistä/maastavedoista? Itse oon tässä pitkään miettinyt jomman kumman noston harjoittamista useamman kerran vkossa. Kyykkyä olen parhaimmillani tehnyt 4 krt vkossa, tosin en kertaakaan perättäisinä päivinä. Mavea vaan max. 2 krt vkossa ja silloinkin vain raskas/kevyt viritelmällä. Ajattelin ensi vuoden puolella aloittaa, kun ei ole mitään esteitä lähes tulkoon päivittäin treenaamiseen (joulu tulee aiheuttaa pientä taukoa treenistä, kun joutuu reissaamaan paikkaan missä ei pääse puntille)

21 päivän kyykkyhaaste oli ainakin ihan mielenkiintoinen kokeilu (lue myös tämä). VIPit pääsee alla olevasta linkistä selaamaan mun päivyriä tuolta ajalta. Meni ihan hyvin.

https://pakkotoisto.com/threads/beginner.90396/page-35#post-4504627

Mäkin oon tehny kyykkyä, mavea ja rinnallevetoa välillä yhteensä jopa 5 kertaa viikossa, mutta sarjapituuksia ja painoja vaihdellen. On toiminut.

Itsellä oli viimeisen viiden viikon aikana 16 penkkitreeniä, 8 kyykkytreeniä ja 3 mavetreeniä. Kyykkyjä olisi ollut enemmän, mutta muut harrastukset verottivat. Kyykky tukee omalta osalta vetoa niin hyvin, ettei sitä tarvitse tehdä kuin kerran about kymmeneen päivään. Kyyky taas sitten joka toinen päivä ja penkki joka toinen päivä. Jos ei halua penkin frekvenssiä noin korkeaksi niin sitten tilalle yläkropalle jotain muuta. Kyykky+julle kombo on sellainen että ainakin omalla kohdallani voima välittyy suoraan maastavetoon. Kyykyn jälkeen voi toki ottaa jonkun vetovariaation, päivästä riippuen kevyesti tai kovaa.

Mullakin pysyy maastaveto aika lailla samoissa lukemissa vaikka ei edes tekisi lainkaa sitä, kunhan kyykkäilee(hiukan SJMV:a bodypainotteisti) ja pitää selän muutoin kunnossa. Penkin aion todnäk pitää samassa frekvensissä eli 2 krt viikossa. Ei sit pitäis kovin helposti ainakaa tulla mitää kränää olkapäitten kanssa.

21 päivän kyykkyhaaste oli ainakin ihan mielenkiintoinen kokeilu (lue myös tämä). VIPit pääsee alla olevasta linkistä selaamaan mun päivyriä tuolta ajalta. Meni ihan hyvin.

https://pakkotoisto.com/threads/beginner.90396/page-35#post-4504627

Joo, oon törmännyt aikasemmin paitsi en tuohon "Q&A". Joten kiitos siitä :) Vippejä mulla ei ole, joten en tiedä miten sulla meni, mutta aivan hyvin varmasti. Tuliko voiman lisäks myös massaa vai yrititkö edes hankkiakaan lisää lihasta?

Mäkin oon tehny kyykkyä, mavea ja rinnallevetoa välillä yhteensä jopa 5 kertaa viikossa, mutta sarjapituuksia ja painoja vaihdellen. On toiminut.

Muistatko edes suurinpiirtein millaisin sarja x toisto vaihteluin menit silloin? Itse ajattelin, että vois pyrkiä kyykyissä tekemään "daily maximeita" ja vähän back off settejä, nopeustreenejä, kevyitä treenejä ja jonkin sortin hypertrofiatreenejä eri kyykkyvariaatioineen, ettei kroppa ja mieli totu ihan heti kaikkeen :P

Joo, oon törmännyt aikasemmin paitsi en tuohon "Q&A". Joten kiitos siitä :) Vippejä mulla ei ole, joten en tiedä miten sulla meni, mutta aivan hyvin varmasti. Tuliko voiman lisäks myös massaa vai yrititkö edes hankkiakaan lisää lihasta?

Takakyykyssä ensimmäisenä päivänä 170kg, päivänä 19 195kg. Viikon kevennyksen jälkeen 200. Joka toinen päivä tein etukyykyn. Kolmessa viikossa ei hirveitä lihasmassan suhteen tapahdu, mutta tokihan kun noin ahkeraan jalkoja käyttää niin jonkinlaista pientä visuaalista muutosta niissä näkyy.

Takakyykyssä ensimmäisenä päivänä 170kg, päivänä 19 195kg. Viikon kevennyksen jälkeen 200. Joka toinen päivä tein etukyykyn. Kolmessa viikossa ei hirveitä lihasmassan suhteen tapahdu, mutta tokihan kun noin ahkeraan jalkoja käyttää niin jonkinlaista pientä visuaalista muutosta niissä näkyy.

Hyviä tuloksia. Joo, ei kolmessa vkossa mitään isompaa varmaa tulekaa paitsi juurikin pieniä visuaalisia muutoksia. Mutta sekin riittäis meikäläiselle :D Eli toisin sanoen lihasta todnäk tulee ihan hyvin tälläkin tyylillä pidempää treenatessa, kun vrt esim perinteiseen bodyjalkatreeneihin.

Esim. 4x8, 5x5, 6x3 ja raudat ehkä 60-80% maksimista, joko sama kaikkiin sarjoihin tai jokaisella korottaen, välillä myös kevyempiä settejä esim. 6x3 60%.

Okei, vois soveltaa jtn samanlaista sitten tulevaisuudessa :)

Hiukan off topic. En löytänyt parempaa lankaa, niin kysytäänpäs täältä. Viime aikoina jalkatreeneissä (varsinkin kyykky ja etureisipainotteisissa) on tuo vastus medialis (varsinkin tuo tippakohta) ärtynyt kipeäksi. Useampi vko sitten tunsin kyykätessä, että nyt tuntui erilainen kipu kuin normaalisti. No treeniä jatkoin, kyykky sujui ilman ongelmia. Treenin lopussa reidenojennuksessa tuntui todella oudolta. Polveen tuli outo paineen tunne, mutta ei varsinaista kipua. Myöhemmissä treeneissä tuo tippakohta on kipeytynyt jo kevyeissä sarjoissa, kuten kyykyn lämppäreissä, mutta ei ole silti estänyt treeniä. HYvillä lämppäreillä olen saanut treenit vedettyä helposti läpi, mutta aina se muistuttaa treenin lopussa ja seuraavina lepopäivinä. Kipu tuntuu kovalta, kun ottaa kädellä lihaksesta kiinni ja alkaa kevyesti puristaa. Polviluun kohdalla ei onneks tunnu pahalta , jos tekee samoin. Mikäs mahtaa vaivata? Pieni lihasrepeytymä tms? Tällä hetkellä treenaan jalat 2-3 krt vkossa voima/hypertrofiapainotteisesti reippaalla volyymilla + 4-5 krt vkossa 2x30 min pyörällä töihin ja takas sekä töissä paljon kävelyä, kiipeilyä ja raskaitten tavaroitten siirtelyä jalkojen avustamana.

Pahoittelut sekavasta postista :/

Kuulostaa lihasperäiseltä, samanlailla itelläni kävi ja sitten alkoi rutisemaan polvi. Jatkoin vain idioottimaisesti treenailua huolimatta kunnes alkoi polvi muljua niin pahasti että meinas pettää alta. Lekurin diagnoosi-> hyppääjän polvi. Liikaa rasitusta ja lihas kiristyy joka kiristää polven yli kulkevaa jännettä ja lopulta tulehdutti eturistisiteen. Seurasi 3kk tauko juoksemisesta, hyppimisestä etc: Lihashuolto ja lepo oli parhaat kaverit, runnoin kinttua jääpallolla lattialla ja venyttelin joka päivä niin perkeleesti. Toivottavasti sulla menee pelkällä lihashuollolla ohi.

Linkissä alhaalla pari lihashuolto tipsiä mitkä itelle auttoi helvetisti, tottakai myös it-jänne kannattaa foam rollailla sekä venytellä kireät lonkankoukistajat huolellisesti kuten muutkin lihasryhmät

https://www.t-nation.com/training/straightforward-knee-rehab

Kuulostaa lihasperäiseltä, samanlailla itelläni kävi ja sitten alkoi rutisemaan polvi. Jatkoin vain idioottimaisesti treenailua huolimatta kunnes alkoi polvi muljua niin pahasti että meinas pettää alta. Lekurin diagnoosi-> hyppääjän polvi. Liikaa rasitusta ja lihas kiristyy joka kiristää polven yli kulkevaa jännettä ja lopulta tulehdutti eturistisiteen. Seurasi 3kk tauko juoksemisesta, hyppimisestä etc: Lihashuolto ja lepo oli parhaat kaverit, runnoin kinttua jääpallolla lattialla ja venyttelin joka päivä niin perkeleesti. Toivottavasti sulla menee pelkällä lihashuollolla ohi.

Linkissä alhaalla pari lihashuolto tipsiä mitkä itelle auttoi helvetisti, tottakai myös it-jänne kannattaa foam rollailla sekä venytellä kireät lonkankoukistajat huolellisesti kuten muutkin lihasryhmät

https://www.t-nation.com/training/straightforward-knee-rehab

En usko, että on meikäläisellä (ainakaa vielä...) kyseessä hyppääjän polvi. Patella itseäni ei ole kertaakaan sattunut eikä polveenkaan sinänsä muutenkaan. Kipu tuntuu omasta mielestä lihaksessa kuin missään nivelessä/luussa. Rasitusta ei ole esimerkiksi normaalisti kävellessä.
upload_2015-11-15_12-7-6.jpeg

Mulla tuntuu toi kipu aikalailla juuri tuolla alueella missä se kuvassakin on merkattu ruksilla.

hyppääjän polven kipukohta on lumpion alareunassa. jos medialis on kosketusarka, mutta sietää normaalia kovaa treeniä silti kipuilematta, ei vika voi olla kovin paha tietenkään. joillakin sen kiinnityskohta on alempana ja se saa rasitusta myös erilailla sillon. varsinkin jos kyykkää suht pystyssä. hierontaa, venyttelyä, tärinää. jos se pitkittyy ja pahenee, kyse on vammasta ja semmosta nyt ei tietenkään hierota tms.

hyppääjän polven kipukohta on lumpion alareunassa. jos medialis on kosketusarka, mutta sietää normaalia kovaa treeniä silti kipuilematta, ei vika voi olla kovin paha tietenkään. joillakin sen kiinnityskohta on alempana ja se saa rasitusta myös erilailla sillon. varsinkin jos kyykkää suht pystyssä. hierontaa, venyttelyä, tärinää. jos se pitkittyy ja pahenee, kyse on vammasta ja semmosta nyt ei tietenkään hierota tms.

No niin, nyt on vaiva taas toistaseksi vallan poissa, kun tuossa reippaasti toissa päivänä putkirullailin. Eli todennäköisesti on kyse vaan jonkin sortin hetkellisestä liikarasituksesta. Huomasin tuossa,kun vähän ajattelin, että on tullu kyllä vahingossa annettua ehkä liikaa runtua juuri kyseiselle alueelle. Mulla on meinaa jalkaterän asento aina hiukan sivuille osoittova, kun kerta jalat luonnostaan osoittaa aina 15-30 astetta sivulle, kun esim. seisoo vaan suorassa. Ehkäpä siinä on kans yks syy miks medialis helposti ottaa osumaa.

Mulla olis pari kysymystä toivottavasti joku jaksaa vastata..

1) Teen maastavedon työsarjat ristiotteella, mutta vaihtelen otetta aina joka sarjan jälkeen. Korjaako tämä ongelman, joka saattaa tulla jos vetää vain toisinpäin? Olen lukenut siis että yläselästä tulee epätasapainoinen ja saattaa ehkä johtaa johonkin välilevyn pullistumiin jne?

2) Kun teen kyykkyä ja maastavetoa, selkäni alaselkäni asento hajoaa molemmissa hieman varsinkin viimeisissä toistoissa kun ollaan jo aika äärirajoilla. Onko siitä haittaa, että alaselkä pyöristyy jonkun verran siinä, kun alaselässä/selässä ei kuitenkaan mitään kipua tunnu? Nostovyötä en tällä hetkellä vielä käytä ja koitan lykätä sen käytön aloittamista oikeasti isoihin painoihin.

3) Olen nyt monta kuukautta tehnyt kyykkyä 5x5 ja mavea 6x3 sarjoilla. En ole nähnyt syytä vaihtaa kun sarjapainot on kuitenkin kehittyny kokoajan. Mutta ajattelin, että nyt vois jonkin näköstä jaksotusta näille miettiä. Tavoitteena on siis suuremma raudat. Olisiko esim kyykyssä 5x2-3 ja 5x5 ja mavessa joku 6x2 ja 4x5 hyvät? Ja tuossa tulee kyllä aika vähän toistoja esim jos tekee 6x2, mutta se tuskin on kauhean paha kun toistot on ihan suorituskyvyn rajoilla? Ja onko tuo 6 sarjaa ehkä jopa liikaa vai mitä mieltä olette?

4) Mites tuon nopeusvoiman treenaus just näissä pääliikkeissä siis (penkki, mave, kyykky). Sitä en ole ollenkaan reenaillut ja ehkä olisi aika ottaa sitäkin mukaan ohjelmaan? Jostain luin joskus, että sen voi hyvin sijoittaa kevennysviikkoon, kun silloinhan on muutenkin jo pienemmät painot käytössä vai mitä mieltä täällä ollaan?

Suositut

Back
Ylös Bottom