Kyykky- ja mavekyssäreitä

Etureisien heikkous on myös erittäin mahdollinen. Kun niissä ei riitä voima, suoristetaan polvet ilman, että tanko liikkuu hirveästi ylöspäin, jolloin etureisien tekemä liike (polven ojennus) on jo suoritettu ilman sen suurempaa painojen liikuttelua. Sitten nosto tapahtuu vahvemmalla puolella eli pääasiassa pakaroilla ja takareisillä. Tuo nyt oli tietysti karrikoitu esimerkki, mutta tuohon suuntaan kuitenkin.

Etukyykky on siis mainio apu. Se kehittää samalla keskivartaloakin hyvin.

Jos tuota kumartamista haluaa nimenomaan estää, ei tiettykään kannata tehdä jullea sitä auttamaan. Sillä nimenomaan vaan vahvistaa julletustyyliä. Toisaalta jos voimanosto on lajina, on tuommoinen kumartuminen aivan hyväksyttävää, vaikkei se voimantuotollisesti optimaalisinta olekaan.
Mä äänestän myös tätä vaikken nostoja ole nähnytkään. Ihan perus mekaniikkaa. Sen kyllä huomaa onko se keskikropasta vai etureisistä kiinni. Jos selkä pysyy suorana ja polvet suoristuu, mutta tanko ei juurikaan liiku, on ongelma todennäköisesti etureisissä. Jos taas keskikroppa pettää niin sen huomaa kyllä nostaja itsekin kun sieltä pito loppuu. Selkä lähtee pyöristymään ja koko homma kippaa herkästi eteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elikkä kyykätessä "isoilla"raudoilla alkaa kroppa menemään jullemaiseen asentoon.

Ootko varma että kyseessä on heikkous eikä vain sun ruumiin rakenteen ja mittasuhteiden mukainen lopputulos kyykkytekniikkaan?

Jos on oikeasti heikkous, niin raskaita pitkiä stoppeja pohjalla voi myös kokeilla.

Ootko varma että kyseessä on heikkous eikä vain sun ruumiin rakenteen ja mittasuhteiden mukainen lopputulos kyykkytekniikkaan?

Jos on oikeasti heikkous, niin raskaita pitkiä stoppeja pohjalla voi myös kokeilla.

No tosta pituudestani aikasemmin puhuin kyllä, mutta voi se etureisien voimakin olla kyseessä.

Jos liike menee julleksi vasta ylös tullessa, mutta alas menee ihan hyvin, voidaan tommonen sulkea kokonaan pois.

Mulla ainakin on auttanut kyykyssä julletukseen, ihan perus maastaveto tai sitten korokkeelta tehtynä ja myös sjmv korokkeelta tehtynä. On auttanut saamaan alaselkään voimaa.

Toi auttaa sekä kyykkyyn, että maven irroitukseen. Mainion oloinen liike, itsellä suunnitelmissa ottaa ohjelmaan kans. Salilla ottaa eräs kaveri pieniltä korokkeilta 230 tosta, aika raju.

Okei elikä ite vähän samanlaiseen juttuun haen neuvoa: Eli mavessa ei oo toistaseks lyhyen veto urani aikana jääny paino lattiaan, mut kyl selkeesti silti tahmeisin vaihe on saada se irti lattiasta.
Näkyy ihan semi ''kevyissä'' painoissaki esim. 140kgx10 on tän hetkinen tilanne, ja tässäki sarjassa ensimmäinen toisto on hidas ja ankea. Sit ku saa sen ekan ylös, ni kulkee ihan smoothisti. Tottumus kysymyski toki oon huomannut, ja ongelma katoaa, ku tulee tuntuma isompiin painoihin pikkuhiljaa. Etureisissähän mulla on aika surkeat voimat, ku taas selkä on ihan hyvässä kuosissa kaikin puolin, eli veto on hyvinkin selkä/takareisi painotteinen mulla(video tulee myöhemmin, ku kerkeen)

Eli onko enemmän kyykkäilyn lisäks jtn keinoja millä vois tätä parantaa? Meinaatteko nyt tolla korkealla boksilla siis jtn SJMV korokkeen päällä itse seisten? Ja meinasitte tai ette, niin onko mitään muita apuliikkeitä millä tätä vois kehittää? Esim. mihkä tarkotukseen on ''hack/reverse mave/kyykky'' mikä ikinä nyt onkaan liikkeen oikea nimi:http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html Tää ainaki funktioltaan vaikuttais siltä, että vois toimiakin. En sit tiiä, kuinka erikoinen liike on tehdä.
ota 10x1x140 20-30sek palautuksella, jää pomputtelu pois ja saat/joudut irroittaan joka toiston erikseen. ei voi olla eka toisto tiukka jos vetää sit 9 toistoa päälle. paitsi pomputtelemalla

Emmää pomputtele kyl ees paitsi korkeintaan lämpö sarjoissa. Mahollisimman nopeesti toki, mutta pysähdyksellä. Voin videoida heti, ku tilaisuus jos et usko. Ja ehkä ylidramatisoin sitä ekan toiston tiukkuutta, mut siis selkeesti raskain ja hitain osuus syystä tai toisesta.
sit ollaan viisaampia asian suhteen ku näkee videon

Emmää pomputtele kyl ees paitsi korkeintaan lämpö sarjoissa. Mahollisimman nopeesti toki, mutta pysähdyksellä. Voin videoida heti, ku tilaisuus jos et usko. Ja ehkä ylidramatisoin sitä ekan toiston tiukkuutta, mut siis selkeesti raskain ja hitain osuus syystä tai toisesta.

Vaginaattori, tuli tosta ekan toiston tiukkuudesta tälläne mielee. Itse oon joskus huomannu, että usein se eka toisto työsarjoissa on raskain, koska onhan kyseessä a) suhteessa oikeasti raskas paino (varsinkin voimatreeneissä) b) eka raskas nosto kyseiselle lihaksille/liikkeelle. Itsellä monesti eka sarja voi tuntua todella raskaalta ja monesti voi olla niin, että ei tule kehitystä viime treenistä. Aikoinaan tuli monesti lopetettua siihen, mutta nykyään tajuaa kokeilla vielä toisen sarjan verran ja sitten tajuaakin, että kyllähän tämä sujuu, kun meneekin paremmin kuin äsken/viime treenissä. Joskus se kroppa vaatii vähän enemmän, että hermosto sekä mentaalipuoli syttyy kunnolla treeniin. Esimerkiksi tein eilen pendlay soutua. Edellisellä kerralla tein 3x3 painolla x. Nyt oli tarkoitus tehdä vähintään 3x4 samalla painolla. Eka sarja oli huono. Kolmas toisto tuntui yhtä raskaalta ja hitaalta, kuin viime treenin viimeinen toisto. Päätin kuitenkin kokeilla toisen sarjan verran varmuuden varaksi, ennen kuin alan painoja pienentämään. Tokassa sarjassa tulikin helposti 3 toistoa kasaan ja vasta neljäs oli hankala, vaikka suhteellisessa mielessä oli ihan helppo. Loppujen lopuksi liike sujui paremmin, kuin oletin ennen treeniä ja ekan sarjan jälkeen. Voi olla siis sullakin jotain vastaavaa, who knows :)

Joo siis mulla monesti voi eka työsarja olla huonoin ja saanki sit seuraavissa sarjoissa helpommin väännettyä, vaikka nostaisin jonkun 5kg painoaki. Jotenki tarvii tommosen kenraaliharjotuksen, et keho tajuu mitä nyt tehään. Sinänsä erittäinki loogista, ku tarkemmin ajattelee. Pakko lisätä btw, että teen rivakasti ja vedän heti uuden toiston, ku paino on kuolettunut. Eli pidän paineet koko sarjan ajan, enkä hae niitä uusiks, mutta en myöskään maasta kimmota painoa. Joskus kokeilin pomputus tyylilläki, ni toistoja saa sellaset 5-10 enemmän helposti ku oikeen kimpoilee jousen lailla.
Itse en tota pomppua ole koskaan kokeillut paitsi lämmöissä. Sillokin tuntuu jo alaseläss oudolt, niin miltä mahtais tuntua yli 80% raudoissa :confused:Itse taas työsarjoissa kuoletan oikein kunnolla :D Toiston jälkeen asetun kunnon asentoon uudestaan ja otan uudet paineet. Rupesin tekeen aikoinaan noin, koska alaselkä tuppas menee liian tukkoon, kun liian nopeasti alkoi uutta toistoa tekee.

Kannattaisko lämmitellä enemmän, jos vasta toinen sarja menee hyvin? Ylirautaherättelyt toimii hyvin myös. Eli jos työsarjat on vaikka 5x5 140 kg, vois niitä ennen tehdä esim. 1x155 kg. Semmonen sopivan kevyt ykkönen yli sarjapainolla.

^ Lämmittelyjen puutetta. Ennen maastavetoa tai kyykkyä vaatii aika hyvät pohjat. Kunnon lämmöt jollakin jumpalla, hölkällä tms. Sitten liikkuvuuden ja liikeratojen aukomista, ja ehkä jopa joitakin eristäviä liikkeitä vielä pohjallle. Puhun tosin omista kokemuksistani, jollakin voi riittää vain pyramidi itse liikkeessä sarjapainoihin.

Hyvinki mahollista, et kannattais. Aiemmin tein erittäin suoraviivasesti lämmöt ja reilusti tyyliin 50kg-120kg nousten, joskus jopa ihan vaan kymppien korotuksilla, toistoja aina tiputtaen mitä ylemmäs kivutessa. Nyt oon sit pyrkiny tekeen vähemmän, siinä toivossa, et sais eniten irti heti ja menis vähemmän aikaa. Mut joo täs liikkees vois kyl alkaa tekee huolellisemmin näitä.
Itse lämmittelin aikoinaan kans todella paljon ja se vaikutti liikaa sarjoihin. Toi Jopan ehdottama ylirautaherättely kyllä toimii hyvin. Pistä sellane 10-15% enenmmän rautaa, mitä olis tarkoitus vääntää sarjoissa ja sitten teet yhden hyvän toiston. Sen jälkeen tuntuu sarjapainot kevyemmiltä :)

Kokemuksen kautta paras lämmitely metodi on ollut, varsinkin jos ei "yleislämppää" tule tehtyä ihmeemmin, että tekee rohkeasti niillä ihan hilu painoilla pitkiä sarjoja paljon lyhyillä palautuiksilla. Tämä siksi että se vie aikaa että ne lihakset lämpenee + se ei vaadi edes 50 % maksimista painoa että voi lihas vaikka katketa varsinkin jos on vamma joskus ollut treenattavassa lihaksessa + tuo ei väsytä yhtään lihasta huonolla tavalla.

Ja sitten treenikapasiteetti on syytä olla sen verran korkea (eli miten hyvin kestää sarjoja tehdä) että pystyy tekemään vaikka 4-5 toistoa aika lähellä jo työsarjojen painoa ilman että se on yhtään pois varsinaisista sarjoista. Esim. työsarja 8*100, niin 4-5*90kg. Tuollainen semi-lämmitely sarja on jo niin kova että hermosto ja paikat herää täysillä ja saa kaiken irti siitä ekasta kovasta. Moni sortuu tekemään vaan ykkösen tuolla 90 kilolla esimerkissä, ns. herättely toisto.

Itse muistan ennen olleen tuota samaa että toka sarja on parempi kuin eka (vakio sarjoissa, jolloin varaa jää vähän), mutta se ei ole hyvä homma .

Näkyy ihan semi ''kevyissä'' painoissaki esim. 140kgx10 on tän hetkinen tilanne, ja tässäki sarjassa ensimmäinen toisto on hidas ja ankea. Sit ku saa sen ekan ylös, ni kulkee ihan smoothisti.

Pomputtelu poislukien; Jos eka toisto on vaikeempi kuin muut niin kyseessä on todennäköisesti tekniikkavirhe: Ts. ekan toiston alkuasento on erilainen kuin muiden. Ei mitenkään epätavallinen tilanne. Painojen kanssa alas tullessa päätyy helpommin lopputilanteeseen jossa on vahvimmillaan kuin siinä että ilman kuormaa yrittää ekaa vetoa varten sitä asentoa hakea.

Ite kallistun enemmän sen puoleen, että koska jaloistani puuttuu ruuti, ni alotusta myöten mave on 66% selkää & 33% jalkoja

https://pakkotoisto.com/threads/alaselkä-pakarat-ja-takareidet-bodarit-huomio.126218/ Luepas tuo, ja muista sen jälkeen aina jatkossa, että selkä ei nosta painoja maastavedossa (eikä kyykyssäkään), vaikka kuinka suorin jaloin vetäis. :)

Mut kiinnitäpä tosiaan huomiota tuohon, onko jokainen toisto samanlainen. Helposti eka alotusasento voi olla erilainen kuin toisessa toistossa, minkä myötä myös toinen nosto voi olla toista helpompi tai vaikeampi.

Täytyy kyl myöntää, et vaikka tiedänki maven perus mekaniikan, ni toi takareisien rooli on sellanen mitä on jostain syystä vaikee hahmottaa. Siis joo ne on siinä venytyksessä yms. mut supistuuko ne käytännössä liikkeen aikana ollenkaan?

Takareidet ylittävät lonkkanivelen (paitsi m. biceps femoriksen caput breve) sekä polvinivelen, jolloin niiden tehtävätkin ovat siis polven ja lonkan liikuttamisessa. Ne auttavat pakaroita lonkan ojentamisessa. Ja koska maastavedossa tapahtuu selkeä lonkan ojentuminen, supistuvat reiden takaosan lihaksetkin.

Ja hyvä informatiivinen toi ketju, mut aina hauskaa ku kaikki vääntää ja on erimieltä jostain asiasta vaikka väkisin :D. Trust no one.

Totta, kantsii aika kriittisesti lukea kaikkea, mitä nyt netissä näkeekään. Niin paljon surkeitakin ohjeita on olemassa. Tää on kuitenkin pääsääntöisesti varsin hyvä ketju. Mua kantsii uskoa, koska osaan maastavetää ihan hyvin ja opiskelenkin pitkälti näitä asioita. ;)

@Vaginaattori jos sulla ensimmäinen toisto mavessa on selkeästi raskaampi ilman mitään pomputteluja niin syynä on joko virheellinen alkuasento(yleensä perse liian alhaalla), paineen puute keskikropasta tai molemmat. Keskitypä ensi kerralla siihen, että otat niin paljon happea kuin mahdollista ja aktiivisesti jännität ne vatsalihakset ennen irroitusta niin kova kuin pystyt. Tuo on omasta mielestä yleisin tekniikkavirhe kaikissa kyykyissä ja vedoissa mitä saleilla näkee ja kilpailevia nostajia lukuunottamatta lähes jokainen syyllistyy siihen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom