Kyykky- ja mavekyssäreitä

Musta näyttää että sulla selkä inasen pyöristyy noston puolivaiheilla, suunnilleen siinä kohti kun sen pitäis eniten nousta vaakasuorasta pystysuoraan. Auttaisiko vähän pystympi aloitusasento?? Tai keskikropan tukeen keskittyminen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiks noissa hopeisissa 5kg kiekoissa oo 40kg painoraja? Paikallisella salilla jokaikinen 5kg kiekko keskeltä paskana, kun ladottu riveen ja maveen ja räjäytetty tiputtamalla...

Nyt meni ohi. Siis 40kg raja mihin? Ai kokonais määrään mitä tangossa voi olla niiden 5kg lisäks? Eikä me noit muuten käyttäis, mut nopeemmin voi vetää pudotukset halutessaa, ja saattaa olla isommat levyt käytössä ni pitää improvisoida. Ja luohan ne kans illuusion, et tangossa on jtn oikeesti painavaakin tietämättömiin silmiin ;D.

Näin mä oon ymmärtäny. Tulee muuten liikaa painetta hennolle kiekolle, toki joku voi korjata jos oon väärässä. Näyttää tuo sinun nosto lähtevän aika pystystä, tiputa pyllyä alemmas ja hartioita ylemmäs. Hyvä tulee.

Mitä mieltä olette risti-otteesta? Toimiva kyllä, mutta itellä on oikean käden hauiksen jänteessä ollut vamma(tai on vieläkin), ja se tuppaa ärtymään monesta vastaottella tehdystä aktiviteetista(habakäännöt,vastaote leuat yms.) Alunperin sen vuoksi jätin kokonaan maven tekemättä aikoinaan(typerää liiottelua aikavarmaan tiedän). Grippihän tiedetysi toistaseks heikko mulla kun mavettelu niin alkutekijöissä, nii oon ristiotetta käyttänyt ajoittain fiiliksen mukaan. Aiemmin ei kipeytynyt, mut nyt viime kerral tunsin hieman tuttua kolotusta kyynärtaipeessa ja pelästyin minimaalisesti :eek:. Oha noita haboja pullahtanu sijoiltaan ihan henkilöiltä, joilla ihan terveetki nivelet, ni onks kukaa esim. vetäny alusta alkaen pelkäl myötäotteel ja onnistunu kehittään itelleen jumalattoman vahvan puristuvoiman mikä ei pienistä hetkahda? Mulla menee väkisin hieman killiin se veto ristiotteella.

Itse vedän myötäotteella ihan kohtuullisia rautoja. Täytyy tosin mainita, että grippi ei tunnu aina riittävän isoimmissa sarjoissa, ja varsinkaan jos on hiemankin hikoilleet kädet. Omalla kohdalla tuo myötäotteen valinta oli täysin siitä kiinni, että ristiotteella vanhat selkävammat alkoivat vaivaamaan. Mutta vastatakseni kysymykseen, kyllä sitä myötäotteellakin saa toista sataa kiloa romua lonkan korkeuteen.

Mitä mieltä olette risti-otteesta? Toimiva kyllä, mutta itellä on oikean käden hauiksen jänteessä ollut vamma(tai on vieläkin), ja se tuppaa ärtymään monesta vastaottella tehdystä aktiviteetista(habakäännöt,vastaote leuat yms.) Alunperin sen vuoksi jätin kokonaan maven tekemättä aikoinaan(typerää liiottelua aikavarmaan tiedän). Grippihän tiedetysi toistaseks heikko mulla kun mavettelu niin alkutekijöissä, nii oon ristiotetta käyttänyt ajoittain fiiliksen mukaan. Aiemmin ei kipeytynyt, mut nyt viime kerral tunsin hieman tuttua kolotusta kyynärtaipeessa ja pelästyin minimaalisesti :eek:. Oha noita haboja pullahtanu sijoiltaan ihan henkilöiltä, joilla ihan terveetki nivelet, ni onks kukaa esim. vetäny alusta alkaen pelkäl myötäotteel ja onnistunu kehittään itelleen jumalattoman vahvan puristuvoiman mikä ei pienistä hetkahda? Mulla menee väkisin hieman killiin se veto ristiotteella.

Mä tein viimeks 4x6x150. Nyt alkaa olla otteen vaihto lähellä. Satunnaisesti kokeillut ristiotteella ja tuntuu niin vammaselta, varsinki vasen käsi vastaotteella. Myötäotteella mennään kyl päätyyn asti prkl! :D

Millä vahvistamaan polvea? Tuntuu että pääsee mavessa taittumaan sisällepäin vaikka muutan jalkaterän asentoa ja keskityn pitämään polven sivulla. Lisäksi rusto-ongelmaa polvessa jo muutenkin että rutisee aina. Ongelma luonnollisesti myös kyykätessä. Tosin pienempiä rautoja niin pysyy polvet kurissa.

Pitäiskö hommata hyvä polvituki joka estää sivuttaisliikettä sekä yli-ojentumista? Ongelma vain vasemmassa polvessa

kannattaa käyttää sormilukkoa lyhyissä raskaissa vetosarjoissa ja remmejä pitemmissä. gripin treenaamiseen on paljon muita mukavempia ja tehokkaampia tapoja kuin raskaat vedot.

Pitäiskö hommata hyvä polvituki joka estää sivuttaisliikettä sekä yli-ojentumista? Ongelma vain vasemmassa polvessa

Polvituista (ja muistakin) sellainen huomautus, että ei kannata käyttää vain siinä huonommassa polvessa. Polvisiteistä voi olla apua, mutta muista sitoa silloin kumpikin polvi, eikä vain sitä toista. Saattaa nimittäin tulla epätasapainoja jotka sitten häiritsevät pahastikkin kun otetaan siteet sun muut pois käytöstä.

Itse tosin lähtisin ensin kuntouttamaan pienemmillä painoilla ja rauhallisesti rakentamaan. Jos rustovaurio ei ole sellainen joka vaatii/vaati leikkausta, niin yleensä nuo katoavat kun käyttää kärsivällisyyttä ja laittaa ajatusta peliin joka toistossa. Tuo polvien asennon venkulointi on aika paljon keskittymisestä kiinni.

Myötäotteella oon ottanu 200kg, mutta tuosta ylöspäin tuntus joutuvan tekemään jo kunnollista treeniä. Jos et ole voimanostossa kisaamassa, sekä ristiote tuottaa ongelmia, niin vedä myötäotteella aina niin pitkälle kun pääset ja sitten otat remmit ote alkaa lipsua. Teet vaikka ylimääräistä grippitreeniä treeninloppuun.

Millä vahvistamaan polvea? Tuntuu että pääsee mavessa taittumaan sisällepäin vaikka muutan jalkaterän asentoa ja keskityn pitämään polven sivulla. Lisäksi rusto-ongelmaa polvessa jo muutenkin että rutisee aina. Ongelma luonnollisesti myös kyykätessä. Tosin pienempiä rautoja niin pysyy polvet kurissa.

Tärkeimpänä on se, että teet kohtuullisilla painoilla, joilla pystyt pitämään polven kurissa. Tarpeeksi paljon kun vaan teet hyviä toistoja, alkaa oikeat paikat vahvistua ja häviää ongelma lopulta. Lonkan loitonnusta voi harjoittaa myös ihan erikseen. Kyllä, jopa siinä naisten pakaralaitteessa, siis reidenloitonnuslaiteessa.

Mitään tukia ei kannata tommosta varten ostaa.

En ole vuosiin tehnyt ns.perusmavea ja kyykkyä erinäisten polvivaivojen takia, mutta nyt vaiva on hallinnassa ja päätin aloittaa kokeilemaan näitä. Mavessa onnistuin heti niksauttamaan jotenkin alaselän, ihan tuolta alhaalta niin että viikon vihloi ja eipä paljon Sitten reenailtu. No kun siitä tokenin, kokeilin uudestaan ja sama pistävä vihlonta tuli. Minulla on notko alaselkä. Käytin suht maltillisia painoja ja yritin tehdä kunnollisella tekniikalla mutta jotain teen vissiin väärin?! Olen aiemmin tehnyt sjmv jossa tällaista ei ole tullut.

Kuinka isoilla sarjapainojen korotuksilla treenaatte, eli kuinka isoilla hypyillä menette lämmittelysarjoissa ja työsarjoissa? Itse olen aina tehnyt isoilla korotuksilla voimatasoihini nähden. Eli kyykyssä 20-25 kg korotuksilla ja mavessa 20-40 kg korotuksilla. Tämänhetkinen voimataso on pidemmissä sarjoissa kyykyssä 8x135 kg ja mavessa 8x160 kg. Joskus aikanaan olen tehnyt vastaavanpituisia sarjoja 20-30 kg isommilla raudoilla. Paras viiden toiston mave sarja on ollut 220 kilolla. Vielä on siihen matkaa... :D

Mavessa jos ykkösiä teen niin aika normi on ensin jumppasarjaa fiiliksen mukaan 70, 100 ja 120kg, sit 3x150, 1x170, 1x200, 1x220.

Kyykyssä menee sit yleensä ´vähän pidemmän kaavan mukaan kun olen niin kankea, mutta jos ei liikkuvuutta tarvi hakea niin sit se on aikalailla 20, 50, 70, 100, 120, 150 jne.

~10% 1max korotuksilla alkaen tyhjästä tangosta. Alkuun vähän isompia hyppyjä ja loppupäässä puolestaan varovaisemmin. Pyöristelyt sen mukaan mikä on näppärin lastata.

Mavessa suunnilleen 2x8 60 kg, 2x5 100 kg, 2x3 120 kg, 1x1–2 140 kg ja loput sitten päivän sarjapainon mukaan. Jos se on vaikka 150 kg, saatan hypätä 140 kilon jälkeen 1x160 kiloon ja sitten tehdä sarjat. Kyykyssä teen 2x12 20 kg, 2x8 60 kg, 2x5 80 kg, 2x3 100 kg, 1x120 kg, 1x130 kg ja sitte taas mahdollinen ylirauta.

Kyykyssä lähden pelkällä tangolla jos tuntuu kankealta. Jos taas on vetreä olo niin 50kg tankoon ja siitä 20-30kg korotuksilla ylöspäin. Penkissä tanko, 50kg ja siitä 20kg korotuksilla 130kg asti. Sitten katsellaan päivän mukaan. Maveen otan alkulämmöt kuminauha- ja keppijumpalla, lähden vetämään vasta 120kg kohdalla. Siitä yleensä 150kg ja sen jälkeen parinkympin korotuksilla.

Pääsääntöisesti vain heikoilla ihmisillä ote ei ole heikoin tekijä myötäotevedossa. Itse olen aina puhunut sormilukon puolesta näissä grippikysymyksissä, ihan saatanan varmasti ei isoja rautoja vedetä pelkällä puristusvoimalla. Ei se kyllä peukalossa kivalta tunnu, mutta aikanaan siihen tottuu ainakin jollain tasolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom